Assemblage van een Zijklep Motor

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Frank65

Assemblage van een Zijklep Motor

Berichtdoor Frank65 » Za Apr 15, 2017 13:31

Ik heb eindelijk de moed bij elkaar geraapt om te beginnen aan de opbouw van een Zijklep motorblok.

Afbeelding

Een paar geleden heb ik een blok in onderdelen kunnen kopen voor het astronomische bedrag van 100 euro, de bijpassende motor, een M72 solo, ook voorzien van een blok, mocht ik toen erbij bij kopen voor 750 euro extra. Dat heb ik toen niet gedaan, heb er nog steeds spijt van :(

Het blok lag volledig uit elkaar, en zoals nu blijkt door een niet zo professionele mechanieker, uit elkaar geslagen.
Veel bruikbare onderdelen bleven helaas niet over, het meeste was kapot geslagen tijdens het uit elkaar halen, of verbogen en ligt nu in het groot archief.

Ik wil proberen om dit blok zo netjes mogelijk en met hier en daar enkele veranderingen op te bouwen, om uiteindelijk een betrouwbaar blok te hebben.
Er is heel veel informatie te vinden op het internet, waar ik gebruik van wil gaan maken.
Zoals bv. deze website http://www.metriccustom.de/doku.php?id=sv_motor_hinweise dit ga ik een beetje gebruiken als leidraad, hoewel ik zeker niet alles zal doen wat hier gedaan is, ik wil het toch zo origineel mogelijk houden, ik ga er maar vanuit dat de Russische (eigenlijk de BMW) ingenieurs van de jaren 40 geen idioten waren.

Waarom ik dit hier plaats ? In eerste instantie uit eigenbelang, ik ga ervan uit dat er nogal wat vragen zullen zijn, en die kan ik hier dan stellen. Verder vind ik het gewoon leuk om te doen en ook om te leren hoe zo een 'simpel' blok eigenlijk werkt.

Als het goed is komen vandaag de laatste onderdelen binnen van Jan Wassenaar.

Afbeelding

:toost:

Teun

Re: Assemblage van een Zijklep Motor

Berichtdoor Teun » Za Apr 15, 2017 15:03

Mooi werk Frank!

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Apr 15, 2017 18:04

Het carter is schoongemaakt. Volgens de lectuur hebben we hier een eind jaren 50 carter van een DNEPR, herkenbaar aan de koelribben aan de zijkanten onderlangs, de motor heeft 26 pk.

Afbeelding

Ben nu bezig met de schroefdraden en de bouten in het carter. Ik had een setje bouten voor de cilinders besteld. Deze waren redelijk van kwaliteit ik heb alleen de bovenste kleinere bouten moeten na snijden. Boutjes zitten er nu in geborgd met Loctite 243. De moertjes draaien soepel :D

Afbeelding

Afbeelding

Teun

Berichtdoor Teun » Za Apr 15, 2017 18:19

Ons bien zuinig....

Teun

Berichtdoor Teun » Za Apr 15, 2017 18:21

Pas op met te korte tapeinden, de meine waren te kort..... Tegenover de originele...

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Apr 15, 2017 18:27

Kijk hebben we al tip nr. 1 Ik zal het nameten, bedankt.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Apr 15, 2017 19:24

Zie je op de foto dat gaatje onder het flesje met lock-tite, let er op met de montage van de pakking dat je hem niet
per ongeluk afdicht.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Apr 15, 2017 20:05

Klopt dat gaatje weet ik, dat is voor de extra olie voor de linker cilinder. Dikkere pakking schijnt licht op te zwellen en dan het gaatje af te sluiten. Hier is dan misschien de keus voor de originele Russische pakking slimmer, die is namelijk dunner dan de 'verbeterde' versie.
Ga me eens verdiepen in hoe de olie in het blok wordt gepompt, sommige stukjes snap ik nog niet :(

Net nog even een gat geboord voor de afstelling van de ontsteking, moet nog een stukje groter gevijld, zodat het dopje past, maar heb nu geen zin meer.

Afbeelding

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Apr 16, 2017 13:09

Heb me een beetje verdiept in hoe de motorsmering werkt bij deze motor. Heb uiteindelijk een stukje gevonden, vrij vertaald uit het Russisch in het Duits, na 10 keer lezen snapte ik het eindelijk. Moeilijke tekst met onduidelijke tekening.

Wat ik niet wist is dat de krukas lagers en de Big-End lagers ook worden gesmeerd door de oliepomp. Hierbij spelen de slingerschijven en de schijf achter het achterste lager een belangrijke rol. Ik dacht altijd dat die schijven als oliefilter dienden, maar dat is dus maar een nevenfunktie.

De olie komt door de pomp omhoog en gaat onder andere naar de lager schalen van de beide krukas lagers, hier is een stukje weggeslepen waardoor de olie in het omgebogen stuk van de slingerschijf druppelt, door het draaien verdeeld de olie over de schijf en komt zo in contact met de lagers doordat de lagers aan de buitenzijden dicht zijn (schijfje bij achterste lager en bij voorste lager de plaat met de druppelaar voor het tandwiel) loopt de olie ook in de holte van de wangen van de krukas, hier zitten 2 gaatjes waardoor de olie uiteindelijk bij het Big-End lager terecht komt. De olie wordt dan weer tussen de Big-End door het blok ingeslingert.

Verder is er smering voor de linker cilinder, waar een kanaaltje heenloopt en de tandwielen voorop worden ook voorzien van olie, deze loopt door de gleuf om het voorste lager heen en druppelt op het tandwiel van de krukas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht altijd dat de motor gesmeerd werd door middel van spatsmering, dat is inderdaad zo, maar de oliepomp speelt dus een belangrijke rol.

In de handleiding staat verder dat men na starten van de motor, deze minimaal 3 a 4 minuten stationair moet laten draaien, alvorens gas te geven. Dit, om de motorsmering de tijd te geven alle plekken te bereiken, goed om te weten.

Lijkt me essentieel dat je bij opbouw van de motor zorgt dat deze oliesmering goed kan werken, inderdaad ervoor zorgen dat geen gaatjes dicht gaan zitten door blubber pakkingen of vloeibare pakkingen.
Laatst gewijzigd door Frank65 op Wo Mei 10, 2017 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Ma Apr 17, 2017 07:26

Lekker bezig.
Klinkt allemaal bekend, dat oliestroomverhaal, zo had ik het ook ongeveer uitgeplozen bij mijn K750 dus de vertaling klopt aardig :lol:

Even stationair draaien voor vertrek kan geen kwaad. Is het niet voor oliedistributie, dan op zijn minst om wat op te warmen. Bij ons Nederlandse klimaat is vier minuten pruttelen voor de deur dan ook weer overdreven, behalve dan misschien in hartje winter. Het is een beetje een gezond verstandkwestie. Na een minuutje lopen laag belast met 30 de woonwijk uitrollen vindt hij echt niet erg, na die vier minuten pruttelen plankgas een snelweg opspuiten pruimt hij slecht en ergens er tussenin ligt een groot grijs gebied met "de waarheid". Met wat gevoel merk je dat na twee ritjes vanzelf: zolang een goed afgestelde Zijklepper nog wat "stroef" optrekt is hij nog niet warm genoeg.

Mijn oplossing is vrij pragmatisch: oliepeilen, buiten zetten, starten, motorpak aantrekken in mijn garagehok en daarna rustig wegrijden.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Apr 17, 2017 18:06

Glijlager nokkenas plaatsen.

Putje getikt boven het gat voor de olie :

Afbeelding

Streepje op het lager getrokken :

Afbeelding

Lager ligt nu in de vriezer, morgen intikken.

Wat plaats je eigenlijk als eerste ? De krukas of de nokkenas ?

Krukas heb ik compleet, nokkenas moet ik nog bedenken wat ik doe. De oude is een K750 nokkenas van een 26 pk motor, als je een nieuwe koopt krijg je een Chinese van een 22 pk motor. De oude is een beetje hoekig afgesleten, kun je daar nog wat mee ?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank65 op Wo Mei 10, 2017 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Apr 20, 2017 18:30

Inmiddels het voorste lager van de krukas kunnen plaatsen. Helaas ging dit niet van een leien dakje aangezien de schaal waarin het lager zit niet erg netjes was afgedraaid. Er zat een dikke hobbel in het midden waardoor het lager er niet inging. Dus met langdurig handwerk de boel weg geschuurd totdat uiteindelijk het lager erin ging. De hele handel toch maar ingesmeerd met Würth lagervast pruttel om de krasjes op te vullen.

Lagerschaal na het schuren :

Afbeelding

Buitenkantje, links boven zit de uitloop voor de olie op de tandwielen.

Afbeelding

Binnenkantje, ook hier zie je mooi de uitloop van de olie in de slingerschijf.

Afbeelding

Verder ben ik vanmorgen in Zeist geweest bij Brons Motortechniek voor de cilinders en zuigers. Alweer zo een ouderwetse vakman met een schuur vol met draaibanken. Ik krijg over een week een prijsopgave. Vraag is nog of ik voor Mahle zuigers of voor Almot zuigers ga. De Mahle zijn theoretisch beter maar het gaat ook flink meer kosten omdat er geen groef voor een borgring van de zuigerpin inzit. Die moet er dan worden ingemaakt, dat is arbeidsintensief en kost 25 euro per borgring. De Mahle zuiger kosten ook het dubbele van de Almot, dus afwegen of dit het waard is.

En de nokkenas was niet meer te redden :( wordt dus ook een nieuwe.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Do Apr 20, 2017 20:34

Koop toch gewoon die dure zuigers man van Mahle, die zijn Duits en dus goed.
De hele reut kost toch al een smak geld maar het is een lastig onderdeel om te bereiken achteraf.
Natuurlijk snap ik je overweging dat doe ik zelf ook, je centen zijn nou ook weer niet van blik!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Nejra

Berichtdoor Nejra » Do Apr 20, 2017 23:05

Een zuiger lastig te bereiken???? Zes bouten los bij de cylindervoet en je bent er. Dit is een zijklepper hè ;)

Ik zou er zelf juist niet al te moeilijk over doen.
Ik heb er destijds bij mijn K750 een "Ural Zentrale" zuiger in gedaan als vervanger van die beschadigde. Ik vermoed Chinees fabrikaat, maar kan ook Russisch of zo geweest zijn. Kwam in een merkloos doosje van grauw karton, geconserveerd met het bekende vet en bruin papier.
Hij paste prima, was absoluut netjes afgewerkt... en kostte maar iets van twee tientjes.
Ik heb er zelf aan de binnenkant een paar gram aluminium uit moeten schuren, maar dat was om hem iets lichter te maken omdat hij gecombineerd moest worden met een bestaande zuiger van een ander fabrikaat en ik de boel statisch een beetje in balans wilde houden. Niet omdat eea vol bramen zat of zo. Doet het nu al 10.000 kilometer prima en ik heb geen reden om aan te nemen dat dat op korte termijn verandert.
Als je een passende zuiger - onverschikkig welk merk of fabrikaat - netjes monteert met goed passende veren en - pistonpen en in een netjes gehoonde cylinder dan is een zuiger geen extreem kritisch onderdeel in een zijklepper. Tenzij je van plan bent het blok op te fokken naar aanzienlijk hogere toeren en vermogens dan dat je er nu van zou verwachten. Waarschijnlijk gaat er dan trouwens iets anders eerst stuk. Nokkenas-tandwielen of zo :roll: :mrgreen:

Nog even een paar plaatjes:
Dit is hem:
Afbeelding

detail:
Afbeelding

en nog meer detail:
Afbeelding

Als ik weer zuigers nodig zou hebben zou ik zoiets zo weer kiezen. :roll:

Tip voor bij dat voorste lager: Ik zie dat je onderleg-ringen gebruikt. Die zou ik weglaten. Ringen worden gebruikt om te voorkomen dat bij regel matig monteren de kop zich in het metaal "vreet" of (bij "plaatringen") dat de kop in zachter materiaal wordt getrokken. Beiden zijn hier niet van toepassing: Lagerhuis is van staal en het "vreten" betekent frictie en frictie bemoeilijkt het loslopen als eea gemonteerd is. Ik zou de ringen weg laten voor een zo klein mogelijke kans op loslopen. Een krukas is altijd onderhevig aan trillingen.
Daarnaast een beetje Locktite op die boutjes gebruiken kan ook geen kwaad om de zelfde reden (maar ik kan niet zien of je dat niet al doet)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Apr 21, 2017 20:24

Nejra schreef:Tenzij je van plan bent het blok op te fokken naar aanzienlijk hogere toeren en vermogens dan dat je er nu van zou verwachten. Waarschijnlijk gaat er dan trouwens iets anders eerst stuk. Nokkenas-tandwielen of zo :roll: :mrgreen:

Dan neig ik toch richting Almot, die kosten 75 euro bij Jan, de Mahle komen op 285 euro :shock: inclusief het bewerken.

Ga morgen een tooltje maken om de krukas lagers op de krukas te trekken.

Afbeelding

Terug naar “Algemene vragen/antwoorden”