Assemblage van een Zijklep Motor

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Frank65

Re: Assemblage van een Zijklep Motor

Berichtdoor Frank65 » Ma Mei 15, 2017 21:54

Volgens mij heb je gelijk met dat het nageslepen tandwielen zijn. Heb nog even gekeken op de website van moto-boxer.com, daar komen ze vandaan, en er staat " aftermarket " bij. Als ik dat google kom ik ook woorden als remanufactured tegen.
Had ik beter moeten opletten blijkbaar, weer wat geleerd.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Mei 16, 2017 16:27

Tandwielekes zijn besteld bij Jörg Warnke in Duitsland. Deutsche Wertarbeit :lol:

Ga nu een bijbaantje zoeken om dit allemaal te betalen.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Mei 16, 2017 20:32

Bijbaantje? ja dat denk ik soms ook wel eens want dat soort acties zijn los gezien niet heel erg duur maar
zo alles bij elkaar zit ik zelf een hoop papiergeld in mijn Ural te verbranden.
Jij ook en is erg herkenbaar, je bent zo €1000,- verder als je ff niet oplet.
Wij hebben een ouwe corsa van 20 jaar die heeft zelden iets en daar rij ik de hele wereld mee rond voor 1/4 van de kosten
Als ik de kosten van motor afstreep tegen de kilometers is het je reinste waanzin, maar laten we het houden op hobby!
En ach dat je wel eens wat verkeerd besteld hoort er gewoon bij, je was toch goed aan het zoeken en deed je best, nou dan!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Nejra

Berichtdoor Nejra » Di Mei 16, 2017 22:53

Ach.. Ik ken een paar mensen die iedere twee jaar een splinternieuwe tweewieler willen rijden. Dat is pas duur :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Wo Mei 17, 2017 07:30

Inderdaad, lijkt alleen zo veel omdat alles zo goedkoop is, dan verleg je al snel je grens.

Als je hetzelfde voor en BMW zou doen, dan zou ik nu denk ik de kranten of folders rond moeten brengen. Vindt het ook niet erg hoor, t' is alleen nogal verbazingwekkend dat bijna met ongeveer alles iets aan de hand is. Hopelijk lekt mijn carter niet aan het einde :roll:

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Mei 17, 2017 08:00

Frank, en nu pak je het een keer helemaal goed aan, straks heb je een blok wat loopt als een klok en is alles vergeten. Ik heb in het verleden (en nu ook nog wel eens) een shortcut genomen door dingen terug te plaatsen die eigenlijk niet helemaal fris meer waren. soms ging dat goed maar helaas heb ik ook geregeld het hele spul weer een keer uit elkaar kunnen gaan halen omdat het toch niet goed was.

BLij dat je in ieder geval je bevindingen duidelijk documenteert, hebben meer mensen wat aan..

groet,

Benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Mei 17, 2017 19:35

Wat een leuke en herkenbare reacties maar vooral positief en alles is relatief!
3 haren in je soep is relatief veel maar 3 haren op je hoofd is relatief weinig, dus dat kunnen we schrappen.
Blijft over dat wij het zelf doen en goed proberen uit te voeren wat anderen nagelaten hebben omdat het zoveel werk of moeilijk is.
De gereedschappen niet hebben of de kennis en kunde niet hebben en meest belangrijk: interesse, wil en doorzettingsvermogen.
Gewoon op je bek gaan en het nog toegeven ook, menigeen kijkt je aan "En dat vindt jij leuk???" JA!

Gewoon doorgaan hij wordt niet vanzelf goed maar met wat aandacht komt jou motor helemaal in orde als ik dat zo zie.
Vakman!

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Wo Mei 17, 2017 22:24

Bedankt Mannen, af en toe een hart onder de riem doet een mens goed.

Ik ga zowiezo door tot het einde, lopen zal dat ding.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Mei 18, 2017 19:04

De vraag van vandaag :

Zoals eerder geschreven zat het olie druppelpijpje van het krukas tandwiel op een positie waar de druppel precies langs het tandwiel viel, niet handig dus. Nou heeft deze Jongen de waterpomptang ter hand genomen om het geheel iets verder richting tandwiel te buigen. Dat is gelukt :toost:

Alleen zit het pijpje nu een beetje los, ongeveer zoals een tand die binnenkort gaat uitvallen.

Vraag : hard solderen, lassen of nieuwe kopen ?
Ik neig zelf naar hard solderen, daar heb ik ook de spullen voor.
Lassen is mij verteld dat dan het pijpje weleens kan dichtsmelten.

Het pijpje en het lagerhuis zijn van ijzer, toch ?

Afbeelding

nicolai

Berichtdoor nicolai » Do Mei 18, 2017 20:17

Vraagje, want ik kan het niet goed inschatten, moet dat koperen pijpje aan het messing sokje?
Of moet het messing sokje aan het aluminium?
Hard solderen zal niet gaan met messing tenzij het brons is want het wordt 900 graden
Zacht zolderen kan wel maar zou ik geen tin/lood verbinding gebruiken maar Resist 2 daar zit geen lood meer in.
Bijkomend voordeel is dat het pas gaat vloeien vanaf 230 graden en dus een hoger smeltpunt dan tin/lood.
Je kunt er ook cv installaties van koper mee solderen en het gaat niet lekken wat bij tin/lood nog wel eens voorkomt.

Een andere optie is trompen...je maakt een doorn voor in de buis die bijvoorbeeld verdikt met 0,2mm dan de buis inwendig
dik is.
Dus als je 10.0mm meet maak je een door 10,2 en die mep je erin, wel na elke klap terug trekken anders loopt hij vast.
Deze truc kun je bijvoorbeeld ook gebruiken bij stoterstang buisje die de cilinderkop in gaan als ze gaan lekken of loszitten.

Ik zie het al en spreek voor mijn beurt, je bedoeld het metalen pijpje? lock-tit speciaal voor lagers die ruimte hebben werkt goed.
Je zou hem er ook nog uit kunnen trekken en er voorzichtig centertjes op slaan op het pijpje of toch trompen! met een oud boortje.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Mei 18, 2017 20:50

Ik bedoel het pijpje links boven.

Dat koper pijpje is voor de oliebad smeering, daar ben ik nog mee aan het uitdenken hoe ik dat ga doen. Ga ik denk ik klem zetten met een plaat, vandaar die messing ring.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Mei 18, 2017 22:58

Ik zou het pijpje solderen. aan de andere kant zal zelfs epoxy (kneedbaar metaal) hier prima werken. Dit kun je ook gebruiken om de koperen sok onderin te fixeren. Daar een bochtje op en naar links omhoog langs het krukastandwiel laten lopen. Ik zou zelf al stoppen als je nieuwe niveauplug halverwege je tandwiel komt maar..

Benno

Nejra

Berichtdoor Nejra » Vr Mei 19, 2017 09:45

Ik zou het pijpje ook solderen. Epoxy/Kneedbaar metaal kan prima werken op schoon staal, maar als te lijmen onderdeel al een half leven onder de olie gestaan heeft en ook nog temperatuurswisselingen ondergaat wil het - ook na flink ontvetten - toch wel eens hechtingsproblemen krijgen is mijn ervaring. Blijkbaar kennen metalen ook enige mate van porositeit en "slaan ze vettigheid op".

Ik heb overigens steeds meer twijfels bij die oliebad-oplossing, hoe logisch hij in eerste aanblik ook klinkt. Als de smering van de tandwielen echt een probleem was en de oplossing zo simpel zou er denk ik de afgelopen 80 jaar vast iemand, Duitser, Rus of Chinees, een structurele wijziging in het fabricageproces hebben doorgevoerd, net zoals dat op diverse andere punten (koelkoppen K750 en de smering van de linkercylinder via dat smeerkanaaltje bijvoorbeeld) wel is gebeurd. Voor het oorsponkelijke/ontworpen gebruiksdoel was de smering van de tandwielen duidelijk geen probleem. Begrijp me niet verkeerd: ik geloof vast dat de tandwielen de belemmerende factor zijn voor (landurig)draaien op hogere toeren (al geloof ik dat het slecht gerichte smeerbuisje hier een groter aandeel in het probleem heeft) met een zijklepper, maar de vraag is of je dat "landurig hogere toeren draaien" eigenlijk wel moet willen met een blok als dit, want ongetwijfeld gaat er dan iets anders stuk. Je Klepzittingen of zo. Een zijklepper is daar gewoon niet voor ontworpen.

De grootste twijfel die ik er bij heb is dat mijn K750 een significant deel van zijn olieverbruik - iedere 100 kilometer zo'n 50 ml - door de carterventilatie naar buiten werkt. Die carterventilatie zit bovenin het tandwielhuis en blijkbaar spettert er daar meer dan genoeg vettigheid rond de opening om het nodige met de luchtstroom mee naar buiten af te voeren. Dat kan er alleen maar komen via die tandwielen, en dus zijn die flink gesmeerd. Voor mijn gevoel betekent nog meer olie op die tandwielen dan dus hooguit dat er nog meer olie roemloos eindigt op de voorkant van je blok of je rechter laars. Niets is zo nutteloos voor de smering als de olie buiten het blok.

Een laatste bijdrage aan mijn idee dat dat oliebad heel goed weg kan blijven was de staat van mijn tandwielen toen ik er kortgeleden de dynamo af moest halen. Dan krijg je een mooie aanblik op je nokkenas-tandwiel en het tandwiel van de dynamo. Na ruim 10.000 kilometer waarvan een significant deel via de snelweg zie ik geen zichtbare slijtage op de tanden, anders dan gewoon gladgepolijst/op elkaar ingesleten. Op deze manier zitten ze er over het tienvoudige ook nog netjes in. Vooralsnog houd ik het maar zoals het is.
Kanttekening daarbij is wel dat ik ook op de snelweg niet harder rijd dan 80 a 90 (met 9:35 solo-overbrenging in het cardan, dat zou qua toerental ongeveer 70-75 zijn met zijspanoverbrenging) met sporadisch een korte uithaal naar "100+" (die overigens op de vingers van één hand te tellen zijn) als de verkeerssituatie er om vraagt. Het kan dus ook rijstijl gerelateerd zijn. En dan is het natuurlijk ook nog de vraag of één blok representatief is/kan zijn voor àlle zijkleppers.... :roll:
Zie het maar als een persoonlijk ervaring cq overdenking op dit punt, niet als absolute waarheid. :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Mei 19, 2017 13:31

Ik ga dat pijpje proberen te solderen.

Wat betreft het oliebad, heb ik ook wel twijfels of dat wel nodig is. Ook als je bedenkt dat waarschijnlijk het gehele bad met olie naar links wordt geslingert door het tandwiel. Vandaar dat Benno schrijft pijpje links, denk ik, hoewel je op het internet alleen voorbeelden ziet met het pijpje naar rechts.
Je leest wel dat de tandwiel geluiden een stuk minder worden, maar met fatsoenlijke tandwielen is dat misschien ook niet nodig.

Wat ik eerst ga doen, ik ga kijken of ik de olie kan rondpompen met een open carter. Als het goed is ga ik dan zien wat er uit dat pijpje komt. Een druiper of een ferme straal. Als daar een flinke dot olie uitkomt laat ik het oliebad voor wat het is.
Ik kan de olie pompen door de nokkenas aan te drijven met de boormachine. Liter olie erin en dan zou het theoretisch moeten rondgaan.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Mei 19, 2017 20:06

nicolai schreef:...of toch trompen! met een oud boortje.

Thanks Nicolai, heb ik dat ding losgehaald en het is gemaakt om te trompen, boortje erin, een ferme tik met de hamer, en het zit weer muurvast.

Nooit van gehoord Trompen :D maar het werkt wel.

Terug naar “Algemene vragen/antwoorden”