Dnepr remmen

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

triumph thaiger
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo Apr 27, 2014 06:54

Dnepr remmen

Berichtdoor triumph thaiger » Do Okt 12, 2017 06:19

Ik heb een Dnepr MB 650 waar ik (sinds ik er een BMW R65 blok in heb gezet) heel erg gelukkkig mee ben .

Dit uitgezonderd de remmen . Ik rij vrijwel nooit harder dan 85 km /u maar ondanks de rustige rijstijl zijn de prestaties van de remmen ver beneden wat acceptabel is. Ook voor een oude /klassieke motor . Ik gebruik mijn "BMEPR" voornamelijk als transportmiddel voor mijn circuitmotor ( Guzzi V65) +vriendin+ kampeerspullen etc dus ze is behoorlijk zwaar beladen, dat wel.

Heeft iemand advies vwb verbetering van de remmen ( en dan niet :zet er een Honda voorpartij in)?
Ik heb iets gelezen dat een ural remankerplaat +schoenen in een Dnepr trommel past en dat deze stukken beter zou zijn. iemand ervaring ?
Dikkere remkabel heb ik al .
Is de achterrem ook te verbeteren ? Zo ja Hoe ?

Kan iemand mij een goed "rem en frictie bedrijf " in het Oosten van Nederland aanbevelen ?

Alvast mijn hartelijke dank !

Maxim Jurgens

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 879
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dnepr remmen

Berichtdoor Frank65 » Do Okt 12, 2017 07:23

Dat wordt moeilijk met Dnepr volnaven, die zijn namelijk over het algemeen niet rond en nogal flexibel. Tijdens het remmen zie je vaak een de naaf groter en kleiner worden doordat die niet rond is, lijkt net of die staat te pompen. Oorzaak is meestal de kromme velg hierdoor kun je niet netjes spaken en trekken de spaken de naaf onrond.

Voor de beste remmen neem je bloemkoolnaven netjes ingespaakt met de spaken rond de trommel op ongeveer gelijke spanning, dan blijft de trommel rond. De bloemkoolnaaf heeft het minste last van ongelijke spanning van de spaken door zijn construktie en het materiaal.

Koop een duplex remankerplaat, als je die nog niet hebt, verstevig hier de verbindingsstang, zodat deze recht blijft bij remmen, die stangen kun je kopen of je knutselt zelf iets.

Goede remservice vindt je in Nijmegen, de Catshoek. Hier kun je ook de naaf eventueel uit laten draaien, hiervoor moet je wel het binnenwerk van de naaf verwijderen, en het is aan te raden dit met een gespaakt wiel te doen, aangezien de spaken de trommel weer krom kunnen trekken.

Volnaven kun je eigenlijk niet uitdraaien omdat het stuk ijzer te dun is.

En ook niet onbelangrijk is de rem goed afstellen, de hoek waaronder de hevels staan is erg belangrijk, in het handboek staat dit beschreven.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 2960
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Dnepr remmen

Berichtdoor Benno van Ham » Do Okt 12, 2017 10:33

frank, maxim, een Dnepr volnaaf kan prima remmen en werken, alle k750, mt11 en 16 modellen rijden er bijna mee rond en er zitten echt wel een aantal goede exemplaren tussen, helaas zeker in de laatste jaren ook veel rommel maar dat is met de halfnaven (chinees) en bloemkoolnaven ook.

Een volnaaf kan beperkt worden uitgedraaid, zoals frank zegt is de voering vrij dun en het kan dus eigenlijk alleen bij kleine problemen.

Als je trommel nog rond is zijn er twee goede verbeteringen.

1 alle remschoenen laten bekleden in Nederland bij een remvoeringspecialist. In brabant bv. APS in Breda. Inleveren van je wiel, remplaat en ze maken er in 1-2 dagen een perfect passend setje voeringen op de oude schoenen. Remt een stuk beter dan origineel. Hiervoor wordt een , voor auto's, zachte voering gebruikt. Mijn MT-16 kan op alle remmen blokkeren als het moet.

2 voorrem. als er nog geen dubbel oplopende remplaat in zit, deze plaatsen. Er zijn natuurlijk weer meerdere opties. de dnepr platen hebben een model wat geblokkeerd wordt door je voorvork (telescoop) maar ook een die via de schommelarm verankert. die laatste is beter. Nadeel blijft dat het moeilijk mogelijk is om op die platen het verschil tussen beide schoenen goed in te stellen, kan alleen met de remhevel die de twee schoenen koppelt.

De ural remplaat heeft met ural schoenen ook de mogelijkheid om per schoen individueel de speling af te stellen voor je met de remhevel aan de gang gaat. die geeft je dus net iets meer controle mogelijkheden over de voorkant.

Zoiezo, zoals frank aangeeft, goed afstellen is belangrijk. daarmee is de grootste winst te boeken. De achterrem wil nog wel eens vet worden omdat het slabje lekt bij de aandrijving. Goed oplossen, vervangen en schoonmaken voor je dan verder werkt. vette remschoenen werken niet.

Wil je nog meer dan moet je creatief worden. Sommigen hebben een hydraulische rem van een auto pasgemaakt. de remplaat van een oude ford escort mk1 heeft dezelfde diameter als de remtrommels van een rus. Je kunt daarmee een goed werkende voorrem maken, vraag maar aan rob Maier. Hij heeft er zo een op zijn Ural. Voordeel: zier er authentiek uit, want trommels, maar je hebt wel remmen. Je zou dan nog ala oude BMW de rempomp op het frame kunnen monteren en de handle via een kabeltje bedienen. ziet het er helemaal authentiek uit.

anders ga aan de schijven en dat moet je mooi vinden, ik vind het geen gezicht op een een Rus. Ural en Chiang bieden ombouwsetjes naar schijven maar ik vind het geen gezicht alhoewel de extra remcapaciteit wel meegenomen is natuurlijk :)

Succes,

benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1874
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: Dnepr remmen

Berichtdoor nicolai » Do Okt 12, 2017 20:40

Hele simpele truc om te beginnen maar wel veel werk, zet een krijt streep op de remvoeringen en monteer het wiel terug.
Paar keer flink remmen en weer demonteren en dan kijken en zien wat er is gebeurd.
Als je echt grof remvermogen wilt zou ik een schijfrem in het voorwiel knutselen
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)


Terug naar “Algemene vragen/antwoorden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast