Assemblage van een Ural M72 Zijklepper

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Teun

Re: Assemblage van een Zijklep Motor

Berichtdoor Teun » Ma Nov 06, 2017 21:59

Babylonische spraakverwarring...... Ural M72 frame lengte of een Dnepr M72 lengte..... uitgevoerd zonder of met achteruit afhankelijk van bouwjaar.... verschil in balhoofdhoek heeft ook te maken met welke vork deze uitgevoerd was/is..... maar dat zegt niets over de lengte van het frame....

M60 serie bedoelde ik de M61 en M62... de M63 heeft een niet vergelijkbaar frame...

Hoop dat er op de sleuteldag een hoop M72 aanwezig zullen zijn, gaat ik ze opmeten....

Misschien een beetje gek maar ik vind dit interesant....

Geef de toppic weer aan Frank.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Nov 07, 2017 20:16

Voorvork onderste delen. Nu netjes in de lak, valt het Chinese plaklaswerk niet meer zo op.

Afbeelding

De schroefdoppen boven op de kokers heb ik blank geschuurd en dan met blanke lak gespoten, ziet er wel ruig uit, brocante heet dat geloof ik :D
Zo te zien in verschillende fabriek gemaakt.

Afbeelding

Lekker laten drogen en dan kan de vork inelkaar.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Nov 11, 2017 18:01

Vandaag de voorvork in elkaar gebouwd. Op zich spreekt alles voor zich en is het in elkaar zetten niet moeilijk.
Enige waar ik tegen aan liep is dat de veer steeds meedraait bij het vastzetten en dan op een willekeurige plaats beland. De veer is aan de boven en onderkant ingeschroefd. Als je de koker vastschroeft dan gaat de veer bij het laatste stukje weer los. Hierdoor krijg je toch een niet erg strak in elkaar zittend geheel.
Na een Google sessie kwam ik een handleiding van een BMW R67 tegen, en laat die nou dezelfde vork hebben.

http://www.bmw-einzylinder.de/Start/tips/handbuecher/anleitung/Instandsetzungsanleitung_R51-3_R67_Okt-1951.pdf

Hierin staat beschreven dat de veren onder lichte spanning moeten worden vastgezet, en wel 20 graden uit de normale stand, als je dit zo vastzet staan de veren goed strak in de vork. Wel een heel gedoe want het is trial and error, dus los-vast kijken of je goed uitkomt en opnieuw tot je goed zit. Er is trouwens speciaal gereedschap voor waardoor het waarschijnlijk makkelijker gaat, maar dat heb ik niet liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een foto van hoe het gevaarte er nu bijstaat, volgende is denk ik het voorwiel.

Afbeelding

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Nov 11, 2017 18:52

Zit net op de site van BMW-einzylinder te kijken, daar staat ook een manual van de R71.
Als ik dat doorlees kom ik bij de voorvork olie tegen dat daar 80 tot 100 ml Gargoyle Mobil Arctic olie inhoort. Kent iemand dat spul ? Ik vind alleen fotos van hele oude olie kanisters.
Is dat ergens mee te vergelijken ?

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Nov 11, 2017 20:09

frank welke mooie motorolienaam je gevonden hebt weet ik niet maar ik vul mijn voorvorken bij met ATF D2/D3 (die heb ik nl. altijd liggen) of met een 15w voorvorkolie. de M72 vork is uit zichzelf vrij stug.

groeten,

Benno

Teun

Berichtdoor Teun » Za Nov 11, 2017 21:00

Frank ziet er ontzettend mooi uit :woow:

Alleen die band :shock:

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Nov 12, 2017 16:26

Mooi bandje toch ? Je houd zeker meer van noppen :D

Duplex voorrem in een M72 vork met bloemkoolnaaf.

Afbeelding

Dat past dus niet :(

Bij de voorvork had een DNEPR as bij, omdat die eigenlijk niet echt past heb ik een Chang as besteld. Echter met die as krijg ik hem er niet ver genoeg doorheen om hem te kunnen vastzetten. Hoe kan dat nou ? Eigenlijk wel weer logisch. De ankerplaat van een M72 staat dichter bij de voorvorkpoot dan de duplex plaat, dat scheelt ongeveer 15 mm. De duplex plaat is veel dikker waardoor het geheel naar rechts verschuift en de as dus niet meer ver genoeg in het gat komt. De DNEPR as past iets beter maar hier steekt de schroefdraad niet echt ver uit, lijkt me niet veilig om dat zo vast te zetten. Uiteindelijk komt het erop neer dat ik 15 mm van het dikke deel van de Chang as moet afdraaien naar het dunne deel, de as kan dan 15 mm verder inschuiven, dan zit alles op zijn plek.
Verder is de diameter van de poot kleiner dan bij de kopklepper dus daar moet iets worden opgevuld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Nov 12, 2017 16:51

schroeft de as niet vast in de rechts poot bij jou. normaal moet de as daarin klemmen. Mijn eerste M72 had een doorgestoken as, idd. 7-8 mm afgedraaid en daarna geborgd met een moer.

benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Nov 12, 2017 17:38

In de rechterpoot zit schroefdraad, maar tot daar kom ik niet met de as. De verdikking aan de linker kant zit dan al tegen de naaf aan. Er moet in mijn geval 15 mm afgedraaid worden dan past het netjes.
De DNEPR as komt er wel door maar ook niet ver genoeg voor een fatsoenlijke borging met de moer.

Ik kan opzich ook 2,5 mm van de remankerplaat bij de as eraf halen, dan win ik 2,5 mm, moet er nog 12,5 mm af, maar hoef ik niet op te vullen bij de poot, echter is de ronding niet gelijk.

Ga ik eens over nadenken wat wijsheid is.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Nov 12, 2017 20:22

onderpoot van een m72 is slanker idd. Opvullen met rubber, hardplastic of nog mooier een metalen opvulling natuurlijk is het slimste. Zelfs met afslijpen zla e.e.a. nooit helemaal mooi aanliggen, de onderpoot heeft een kleinere diameter. alleen opletten dat je wiel in het midden tussen de vorkpoten blijft, anders stuurt het ding zo slecht :)

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Nov 18, 2017 14:10

Deze week het voorwiel in elkaar gezet en geplaatst.

De velgen zijn van Raedelli en kun je kopen bij Ural Hamburg, in combinatie met de bloemkool naaf kun je daar ook de spaken bestellen.

Ik heb eerst de spaken losjes aangedraaid, daarna het wiel geplaatst en door los vast draaien van de spaken het wiel zo goed mogelijk uitgelijnd.
Daarna de band erop, dit kun je makkelijk zelf doen met veel groene zeep en een rondedans over de velg floept die er wel een keer op, met zijn tweeën gaat het nog sneller.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de lagers van het voorwiel op de juiste spanning gezet, dit doe je door de binnenste grote moer zo ver aan te draaien dat het wiel niet meer wiebelt. Het beste doe je dit met het wiel gemonteerd. Als het net strak zit, het moet natuurlijk ook nog soepel blijven draaien, borg je de binnenste moer met de buitenste.

Van de as is trouwens 15 mm verjongt, het past nu precies.

Afbeelding

Afbeelding

Ga dit weekend de spaken op spanning brengen, ik heb ergens gelezen dat een spanning van 4 Nm de juiste zou zijn. Daarna gaan de wielen naar een remrevisie bedrijf. Vorige keer was ik in Nijmegen, bij de Catshoek. Nu zit er ook een in Veenendaal, heeft iemand daar ervaring mee ? is iets dichter bij voor me.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Za Nov 18, 2017 15:30

Chique fietsje aan het worden Frank! :D

Spaken op moment stellen is voor mij een nieuwe benadering. Lijkt me ook lastig, de spanning op de eerste spaak neemt immers toe zodra je de tegenoverliggende ook op spanning gaat brengen. Volgens mij moet eea vooral zo veel mogelijk rond en zonder slag zijn, met "gelijke spanning op gevoel" (of geluid door er tegenaan te tikken) op alle spaken.

Wielen spaken is trouwens een beetje mijn technisch-zwakke punt, dus ik leer graag wat bij.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Nov 18, 2017 17:40

Gedachte erachter is om de remtrommel rond te houden. Het is een heel gepiel. En inderdaad aantrekken van een spaak zet ook meer spanning op de tegenover liggende.
Ik denk met kleine stukjes en steeds los vast moet het aardig lukken.

Ik heb voor mijn werk een kleine momentsleutel met hulpstuk, dat past precies op de spaken.

Afbeelding

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Nov 18, 2017 19:47

Spaken met de momentsleutel werkt niet, wordt best wel krom, dus gewoon met gevoel en gehoor.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Nov 18, 2017 20:11

Ik vind je wiel mooi gespaakt en vergt tijd en aandacht als je het niet vaak doet zoals ik.
@ Nerja
Voor het begin is het handig als je een fietswiel al kunt spaken en daar een beetje gevoel voor hebt.
In het begin gaat het meestal eerst rondom het ventiel gat en is het belangrijk dat je de nippels evenveel
aandraait en let op de hoogte afwijking van het wiel.
Later als de spanning begint toe te nemen moet je ook de zijdelingse slag gaan corrigeren maar blijf wel luisteren
naar de spaakspanning, na een paar honderd kilometer is het verstandig de loszittende spaken opnieuw vast te draaien.
Vergeet niet een beetje vet op de draad te smeren tussen de nippel en spaak.
Handig weetje: spaken worden gerold op het schroefdraad en niet gesneden zodat de draad dikker is dan de spaak.
Voordeel hiervan is dat de nippel bijna dubbel zo ver kan worden aangedraaid, wel dien je dan de binnenzijde te controleren
of de spaak dan niet te ver uitsteekt.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Teun

Berichtdoor Teun » Di Nov 21, 2017 17:52

Hoi Frank, dat heb je mooi gedaan met de remplaat en pas maken van de as, de opvulling van de poot tegenover de remplaat had ik een opdikte alu dan wel messing strip in gedachte...

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Nov 21, 2017 18:54

Inderdaad aluminium stripje van 2 mm dik zou moeten passen.

Ik heb trouwens ook nog iets moeten opvullen tussen remankerplaat en wielnaaf. De remankerplaat schuurde tegen de naaf aan, dus daar moest iets meer ruimte gecreërd worden. Dat heb ik gedaan met 2 standaard schijfjes met een binnendiameter van 20 mm.
Moet je wel rekening mee houden bij het verjongen van de as.

Morgen breng ik de wielen naar Vulka in Veendendaal voor nieuwe remvoeringen.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Nov 30, 2017 19:20

Ik heb vandaag de wielen opgehaald bij remrevisie VULKA in Veenendaal.

En wat is het wereldje toch klein, blijkt daar ook een Ural fan te werken, hij is zelf ook bezig met het opknappen van een M72 uit 1956. Heb hem gelijk uitgenodigd voor een toerrit op een treffen :toost: .

Heb een hele rondleiding gehad over het bedrijf en hij heeft me laten zien hoe ze de remmen reviseren. Best wel interessant, de remmen van de MT11 zijn destijds op maat afgedraaid op de draaibank, hier worden de remschoenen exact op maat geslepen.
Ze doen veel werk voor oudere motoren en auto's (ze waren net bezig met de remmen van een Ford Model A).
De man die het werk gedaan heeft is nog zo een echte vakman, vindt ik wel een prettig idee.

De voering die ze geplakt hebben is zwart van kleur, eerste indruk is dat dit erg goed pakt, heb er nog niet mee gereden maar dit zit wel goed :D

Afbeelding

Afbeelding

Teun

Berichtdoor Teun » Vr Dec 01, 2017 22:02

Ziet er inderdaad goed uit Frank...

Teun

Berichtdoor Teun » Vr Dec 01, 2017 22:07

Laat jij de nokken op de vorkpoot zitten of slijp je ze weg? Ik was van plan een vierkant uit te vrezen in de remankerplaat.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Dec 01, 2017 22:50

Ik heb het weggeslepen, een nieuwe poot kost 30 euro.

Dat deel van de remankerplaat is niet van massief aluminium, ik zou daar niet zomaar in gaan zagen.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Dec 02, 2017 15:31

ziet er goed uit, hopelijk remt het net zo goed. Mooi op straal geslepen zie ik.

benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Jan 08, 2018 23:36

Vandaag toch maar weer eens de schuur in gedoken. Eigenlijk veel te koud en te vochtig, maar het jeukt toch om weer wat te doen.

Stuur en raisers bling bling gemaakt en bij Jan Wassenaar een mooie chromen koplamp ring gescoord.

Afbeelding

Afbeelding

En begonnen met de kabelboom. Ik heb een 5 aderige stroomkabel genomen in tweevoud.
1 loopt van het lege regelaar kastje naar de koplamp, de andere verdeeld onder de tank naar ontsteking en regelaar.
Ik heb zo 10 draden tot mijn beschikking, ruim voldoende om alles aan te sluiten.
In het regelkastje en de koplamp gaan we alles verbinden.

Afbeelding

Afbeelding

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Jan 09, 2018 20:18

Tering.....wat glimt dat mooi zeg!!!
Ik denk dat die 5 aderige kabel wel een goede oplossing zijn van Europese kwaliteit.
Let wel op dat je onderscheid maakt in de kabel want ze zijn 2 x het zelfde en foutjes liggen dan op de loer.
Je kunt ze onderscheiden door krimpkous te gebruiken en deze om het uiteinde van de kabel te krimpen dan weet je zeker
dat het goed komt over een aantal jaar als je weer eens moet gaan zoeken, maar ik vind het mooi en creatief!!!

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jan 09, 2018 22:23

Aanhangerkabel is vaak ook prettig, 7-13 aderig als je geluk hebt en weersbestendig

https://www.sybshop.nl/webshop/auto-aan ... -per-meter

Benno

Partizan

Berichtdoor Partizan » Wo Jan 10, 2018 11:35

Vanochtend in alle rust dit topic door gespit, schitterend!!!! :D

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Jan 15, 2018 17:07

Kilometerteller ingebouwd en contactslot.

Teller is van een Chang en contactslot is van Taiwanese makelaardij. Het contactslot heeft een simpele OFF - ON - ON/LIGHT schakeling, heb ik ook op de MT.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er verschillende lengtes in km tellerkabel ? Deze lijkt mij te lang.

Afbeelding

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Jan 15, 2018 20:22

hij is wel vrij lang idd maar het overschot verdwijnt onder je tank, past uiteindelijk wel. ik denk dat het model van een Dnepr of zo gepakt is, die is wat langer, misschien scheelt dat in de kabellengte ook wel. Eerlijk gezegd nog nooit nagemeten maar ik kwam tot dezelfde conclusive op mijn m72, erg lange kabel,

benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Jan 21, 2018 17:15

En toen was er licht :D

Afbeelding

Alles werkt en hij heeft ook al zijn eerste vonkje gedaan :toost:
Kleppen en ontsteking stellen, cilinder deksel erop, benzine dan zou die moeten kunnen starten.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Jan 21, 2018 21:46

Nou ja, starten maar.......ook zonder uitlaten gaat dat prima die zijn alleen voor de show en demping.
Je hebt het wel heel mooi gedaan hoor, ik weet zeker dat het een succes wordt!

Terug naar “Algemene vragen/antwoorden”