Assemblage van een Ural M72 Zijklepper

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Benno van Ham

Re: Assemblage van een Zijklep Motor

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Jan 29, 2018 23:05

Ach, wat schattig altijd, een kleine die tot leven komt. Hij/zij heeft nog wel een dempertje enzo nodig maar het begin is er zeker.

Komt helemaal goed met dat ding frank. Bouw ze..

Benno

Teun

Berichtdoor Teun » Ma Jan 29, 2018 23:45

Daar wordt je toch helemaal blij van :stampen: :toost: :verliefd:

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Jan 30, 2018 17:34

Vandaag voor het eerst naar buiten.

Afbeelding

Ik had problemen met de linker carburateur, die wilde niet vlotteren. Helemaal schoongemaakt en nog steeds niks, kon ook niets ontdekken wat er niet goed zou zijn. Uiteindelijk heb ik de deksels gewisseld van beide carburateurs en wat schets mijn verbazing nu doen ze het allebei goed :shock:

Hij start nu heel makkelijk, 1 aanzuigtrap en dan nog een keer en hij start. Wel werd de linker cilinder niet warm, dus daar gebeurde niet veel, dat bleek de luchtstelschroef te zijn. Ik had beide schroeven helemaal ingedraaid en dan 1 3/4 weer uit gedraaid, voor rechts was dit goed maar links heeft dus een hele andere instelling nodig.

Als volgende gaat het voorwiel erin en de standaard eronder dan kan die van zijn bokje af en misschien zelfs al een stukje gaan rijden.

Het geluid is trouwens enorm zo zonder die uitlaten, helemaal als de benzine bij op is en hij gaat knallen :D

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Jan 30, 2018 20:25

Leuk man! en wat ziet hij er mooi uit in het zonlicht!!
Die van mij klink ook als een Spitfire motor als je de uitlaten eraf laat.
Een slash-cut is ook nog een optie als je herrie wilt, maar zelf heb ik liever een stevige brom.
Het stationair toerental moet iets hoger staan zodat de oliepomp zijn werk blijft doen.
Zonder uitlaten heb je de neiging het toerental lekker laag te houden en das nie goe
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Feb 03, 2018 10:39

Zou iemand voor mij eens de diameter van het onderste stuk van de voorvork van een DNEPR willen opmeten ?

Ik wil dit graag weten ivm de duplex remankerplaat die ik ga gebruiken, deze hoort bij een Ural of DNEPR vork en die hebben een grotere diameter, de vork klemt in de plaat en ik moet dus iets opvullen, als ik de echte maten weet dan weet ik hoeveel er tussen moet.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Feb 03, 2018 13:11

erichtdoor Benno van Ham » Zo Jul 16, 2017 11:27

Teun, is natuurlijk een optie maar volgens mij is de onderpoot van een m72 wat dunner in diameter dan die van een Dnepr. Ik zal het zo even gaan opmeten voor je.

EDIT : Onderpoot M72 is 44,2 mm, onderpoot dnepr vork is 48,2 mm. Scheelt 4 mm dus die ronding in de dnepr poot gaat niet precies passen zul je een 2 mm dikke voering in moeten maken (2 mm dik kunststof of metaal vormen in de ronding).

Benno

Toevallig een tijdje geleden gedaan

robm84

Berichtdoor robm84 » Za Feb 03, 2018 13:33

Een strookje van stevig 3mm rubber er tussen klemmen?! Dat blijft mooi zitten.

Of zal je dat kapot remmen?

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Feb 03, 2018 13:52

Bedankt.

Rubber heb ik al eerder geprobeerd op de MT, dat werkt opzich wel maar er zit wel een beetje speling op.

Mooiste is als het exact passend is, bij een te dikke maat gaat namelijk de remankerplaat krom staan ten opzichte van de as, als je de as aandraait, had ik al eerder gemerkt.
Ik ga eens wat proberen met een aluminium profiel van 2 mm dik.

robm84

Berichtdoor robm84 » Za Feb 03, 2018 16:40

Dan kan je beter een aluminium ring draaien en die door midden zagen.
1 klein pennetje erin boren richting de rem ankerplaat zodat hij er niet tussen uit kan en klaar.

Maar hoe zit een rem ankerplaat van een schommelarm voorvork vast? Juist ja in 2 rubber bussen. Ik zou er niet al te bang voor zijn!

Teun

Berichtdoor Teun » Za Feb 03, 2018 23:26

Hoi Frank

www.aluminiumopmaat.nl

Alle soorten en maten, per centimeter te verkrijgen, last op verzoek ook aluminium koppen..... als die het niet druk heeft..... top bedrijf.

Teun

Berichtdoor Teun » Wo Feb 14, 2018 23:30

Hoi Frank, er zijn er die ons voor zijn gegaan... en werkt al jaren naar behoren.... misschien minder mooi zo’n kier (kan beter afgewerkt worden) maar functioneel.

494DB3CA-38DF-4E72-A458-3669995F2F35.jpeg

11FA2EBE-A068-4387-B3CF-3BC417BC2127.jpeg

nicolai

Berichtdoor nicolai » Do Feb 15, 2018 19:14

Je kunt toch ook een stukje oplassen of popnagelen?
Die vent op de beurs had ook aluminium soldeer en dat werkt heel goed.
Aan de andere kant rem je alleen maar vooruit en blijft hij gewoon staan.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Feb 18, 2018 19:35

Ik heb het stukje van de remankerplaat opgevuld met een aluminium profiel van 2 mm dik.
Met een ronde staaf en hamer in de juiste vorm geslagen. Vastgezet heb ik alles met 2 splitpennen van 2 mm en 4 mm lang.
Het past precies in de voorvork poot.

Afbeelding

Afbeelding

Het zelfgebouwde houten bokje begon nu langzaam maar zeker onder het gewicht van de motor te bezwijken, ik heb hem eraf gehaald en hij staat nu op zijn eigen wielen.

Wat me opviel is dat die wel erg klein is :shock: Vergeleken met de MT11 scheelt dat best veel. Ik wist wel dat een M72 kleiner is maar niet dat het zoveel scheelt. Ben benieuwd hoe het straks rijd.

Afbeelding

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Feb 18, 2018 20:23

klopt, ze zijn behoorlijk klein. Na een km of veertig is het voor mij wel weer leuk geweest op de M72 terwijl ik dat probleem op de mt16 nooit heb. daar kan ik de hele dag op rijden.

Vandaag zelf de M72 ook even uitgelaten, het was te mooi weer om er geen gebruik van te maken, fiets loopt gewoon lekker maar wordt nog wel wat warm. verder moet mijn achterrem nog wat inslijten merk ik, die is nog wat afwezig om het zo maar te zeggen alhoewel hij wel tegen aanlopen gemonteerd is. Na een paar honderd kilometer zal het wel beter worden. Wel super weer trouwens vandaag om even de brommer uit te laten.

benno

Teun

Berichtdoor Teun » Zo Feb 18, 2018 21:53

Ziet er goed uit Frank zo op zijn eigen benen... inderdaad een kleine fiets, maar de beleving is groot.... de mijne moet uitelkaar iets kapot in de voorvork.... :cry:

Terug naar “Algemene vragen/antwoorden”