benzinetank sealen

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

ronnieboy

benzinetank sealen

Berichtdoor ronnieboy » Vr Jan 04, 2019 16:23

Hoi,
Ik overweeg om de benzinetank te sealen met een 2 component epoxy, na hem uiteraard eerst van binnen gereinigd en ontroest te hebben met bijbehorende spulletjes. Ervaringen?? Last met benzine met ethanol ???

Postma

Re: benzinetank sealen

Berichtdoor Postma » Vr Jan 04, 2019 16:51

:wink: Lekt de tank dan?

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Jan 04, 2019 17:32

Sealen kan goed gaan maar zeker met de moderne ethanolhoudende benzines blijft het uitkijken. goed kijken welk product je gaat gebruiken (en navraag bij de leverancier) en alle voorbewerkingsstappen goed volgen.

Ik heb zelf tankcure 3 x gebruikt, twee keer succesvol een keer met loslatende coating in de tank. Alle keren ongeveer gelijk behandeld.

als e.e.a. niet lekt zou ik niet coaten eerlijk gezegd of een goede epoxyxoating in de tank laten spuiten door een expert.

benno

Nejra

Berichtdoor Nejra » Vr Jan 04, 2019 18:09

Eens met Benno,
Mijn ervaringen met Tankcure zijn ook niet om over naar huis te schrijven. In de tank van mijn Ural heb ik netjes alle stappen gevolgd die de fabrikant voorschrijft. Zelfs nog een weekje extra uithardingstijd genomen, maar na een maand of drie bladderde de coating aan alle kanten van de tankwand af. Uiteraard niet overal en dus zit ik nu met een tank met hier en daar coating die je er uiteraard niet meer uit krijgt om het opnieuw te doen. zat nog "premium benzine met weinig tot geen ethanol" in ook. Als het niet nodig is zou mijn advies zijn: Tank ontroesten van binnen (schuddden met een hand moeren of grind) indien nodig en verder gewoon gebruiken. Bij mijn K750 gaat dat ook nog steeds prima. :D

En zorgen dat de tank goed vol zit als je je motor voor langere tijd parkeert. (tanks rotten gewoonlijk allen maar door als zich onderin water verzamelt. Dat water condenseert uit de lucht tegen de tankwand, dus als je ma je rit tankt en de boel altijd vol wegzet zit er zo min mogelijk lucht in je tank en heb je er geen last van)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Vr Jan 04, 2019 19:29

Ok, thanks voor de tips, is dus niet altijd walhalla om de tank te 'curen'.
Zal nog eerst eens goed gaan kijken erin met spiegeltje voordat ik eventueel er wat mee gaan doen.
anders gewoon benzine er in en gaaaaaaannnn

Postma

Berichtdoor Postma » Vr Jan 04, 2019 20:23

:wink: Verstandig. Tank goed reinigen met scheut diesel, werkt prima en zoveel mogelijk vol (brandstof) houden als er weinig wordt getankt.
Eventueel vrijval filters tussen kraan en carbs plaatsen.
Een andere tank kan wel eens goedkoper zijn dan een coatingpakket.
Succes.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Za Jan 05, 2019 08:32

Als je iets aan je tank wilt doen heb ik nog wel een ander ideetje:

K750-tanks zijn op zich prima tanks van lekker stevig staal plaat en roesten niet zomaar door.
Als dat toch gebeurt is het vaak niet onderin, maar aan de zijkanten bij de bevestigingsplaat van de rubber "Kneepads" omdat daar aan de buitenkant vocht tussen kruipt tijdens bijvoorbeeld een regenbui. Ik heb bij mijn K750 wat zwarte siliconenkit tussen de rand van de pad en de tank gedaan zodat dit niet meer kan. Geen idee of het helpt, maar baat het niet dan schaadt het ook niet.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

marc

Berichtdoor marc » Za Jan 05, 2019 09:52

Ik had ook de jackpot. Verrotte stukken achter mn pads. Partizan was zo aardig om nieuwe stukken er in te lassen. Daarna had Ik na t stralen wat kleine gaatjes.. pinholes. Die ga ik dichtsolderen. Dan sealen met tankcure. Daarna voor de sure debrasel erover en verder strak maken. Oh ja...en vooraf electrolytisch ontroesten.
Laatst gewijzigd door marc op Vr Jan 11, 2019 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Za Jan 05, 2019 11:37

Mijn tank is 'kaal'. Er zitten geen kneepads op en ook geen decals.
Alleen een vulopening voor benzine uiteraard en de kraan naar de carbs toe.
Maar ja ik ga de hele fiets toch ander kleurtje geven, dus mijn overweging was om eventueel vooraf de tank aan te pakken.
Maar ik ga m nog ff nader inspecteren en als ie niet in slechte staat is van binnen ga ik m niet curen.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Za Jan 05, 2019 14:41

ronnieboy schreef:Mijn tank is 'kaal'. Er zitten geen kneepads op en ook geen decals.
Alleen een vulopening voor benzine uiteraard en de kraan naar de carbs toe.

hmm.. Dat is "verdacht". een K750-tank heeft kneepads en een gereedschapvak bovenop. Mogelijk heb je een Chinese "M72-tank" op je motor. Op zich geen ramp, maar van dunner materiaal en volgens diverse bronnen wat gevoeliger voor scheuren e.d.

Als je zeker wilt zijn dan even de montage van je kraan checken: bij een Russische (IMZ/Ural of KMZ/Dnepr maakt even niet uit) heeft de tank inwendig schroefdraad en daar valt de kraan in. Chinese tanks hebben een "pijpje" van zoń anderhalve centimeter waar de kraan met een wartel-moer omheen valt.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Za Jan 05, 2019 17:36

thanks voor de tips weer.
ben al een week ziek en de fiets staat niet hier, dus kan (nog) niet kijken, maar komt goed, ik laat t weten en fotootje

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Jan 05, 2019 18:45

Idd, graag wat foto,s zodat we tenminste wetn wat je hebt. Een kenteken zegt niets over wat nu eigenlijk is

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Za Jan 05, 2019 19:15

ha, had toch foto waar hij op staat
Bijlagen
benzinekraan.jpg

Nejra

Berichtdoor Nejra » Za Jan 05, 2019 21:35

nou, dat is in ieder geval een echte Russische Sovjetkraan van het type waar ik zelf de nodige minder fijne ervaringen mee heb. Grote kans dat je dan in ieder geval wel een USSR-tank hebt en er iemand creatief-met-slijpschijf is geweest. Zit er wel zo'n gereedschapvak bovenop?? Heb je ook een (paar) foto('s) van het geheel??'
Verder zie ik een zijklepperblok met 6V dynamo, Het latere (en meest voorkomende) type K750 koppen en - voordeksel (al zit eea exact zo ook in de Dnepr MT-12). En ik zie een enkele oliegekoelde bobine met verdelerkap als ontsteking zitten. :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Za Jan 05, 2019 21:39

Nou, je kent je russen zo te horen, ik ben nog lang niet zo ver....
ik zal tzt wat meer posten. er zit geen deksel op de tank. zoals ik al zei is hij glad op de dop na.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Za Jan 05, 2019 22:03

ronnieboy schreef:Nou, je kent je russen zo te horen, ik ben nog lang niet zo ver....

Ik doe mijn best.
Het grootste probleem is dat je op Unit-niveau ongeveer alle Russische spullen aan elkaar kunt knopen zonder iets aan te passen. Ik kijk niet (meer) op van motoren die bestaan uit bijvoorbeeld een K750 frame met Mt11 kopklepper blok, 12 volt electra, een Ural-versnellingsbak en wielen met bloemkoolnaven icm Dnepr-remplaten en -cardan.
Aangedreven zijspanwiel?? Hang een Mt-16 of MT-12 achterbrug er in en zet er een ander Cardan aan met een extra asje richtijg zijspan (en omgekeerd). De variatie is ongeveer eindeloos, en de Russen zagen deze machines als gebruiksvoorwerp en waren er dus ook niet vies van om eea uit te wisselen voor alles wat toevallig maar voor handen was en/of bij de gebruikssituatie paste...

Als je wilt weten wat je van een Russische motor kunt verwachten is het dus best handig om de verschillende "units" te herkennen. Jouw motor heeft bijvoorbeeld een G414 gelijkstroomdynamo. Dat betekent 6V bij maximaal 65 Watt. Bij stationair lopende motor laadt zoiets alleen niet(voldoende)
Met een zijspan er naast in het donker door een stad rijden met veel stoplichten en je dimlicht aan betekent met standaard gloeilamp-verlichting bijvoorbeeld dat na enige tijd het licht (en je ontsteking) uit gaat.....
(tip: achter- en remlicht vervangen door LED scheelt voldoende in stroomverbruik om dit te voorkomen)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Zo Jan 06, 2019 11:47

Hoi Nejra,

Nou nachtwerk zal er denk ik niet in zitten, t is meer bedoeld voor ritjes met mooi weer en overdag.
Moet ook de andere fietsen in beweging houden he.
maar eh.....t is nou eenmaal 6v. andere sterkere generator, zijn die er en wat gaat dat meteen kosten?

gr
Ron

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Jan 06, 2019 12:39

6 naar 12 kan op meerdere manieren.

Moeilijkste, ander blok inbouwen met een 12 volt dynamo en al je appendages (lampjes, bobine etc.) aanpassen, gegarandeerd succes, een 12 volt dynamo past nl. niet zomaar op je bestaande blok.

Aangepaste 12 volt dynamo kopen. Wordt geregeld mee geadverteerd, o.a. in Polen zit er een die hele mooie aanbiedt. Moet je daarnaast ook de lampjes etc. allemaal aanpassen maar dan heb je de klassieke look en 12 volt. reken wel op > 400 euro investering.

http://www.old-motorcycle-parts.com/dynamo-c-m72-5.html

low budget oplossing. 6 volt dynamo met een andere spanningsregelaar op 12 volt afregelen. Een 6 volt dynamo wordt op zijn spanning begrensd door de regelaar. Meer toeren is meer spanning tot de regelaar ingrijpt. Zou je dit niet doen dan komt er wel >20 volt uit., kan wel maar let er dan wel op dat je een regelaar koopt waar een max. laadstroom instelbaar is anders fik je de dynamo op. een 65 watt dynamo (zes volt) kan max. 10 A hebben. als je hier 12 volt uit gaat halen dan moet je die stroom beperken omdat je de 65 watt wilt respecteren. 5A max dus. Tevens moet eigenlijk de veldwikkeling dan voldoen (meer dan 3 Ohm) om alles heel te houden. Beckx levert prima regelaars die een begrenzing hebben, wij hebben het Bosch type)

http://beckelektronika.nl/Lucas.html

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Zo Jan 06, 2019 19:57

Hoi Benno, dank. Ik ben alleen niet zo thuis in de wereld van elektriciteit ed. Ik kijk t eerst wel even aan, voordat we gaan investeren in andere dynamo, maar wel goed om te weten dat eea tot de mogelijkheden behoort.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Ma Jan 07, 2019 04:33

ronnieboy schreef:Hoi Nejra,

Nou nachtwerk zal er denk ik niet in zitten, t is meer bedoeld voor ritjes met mooi weer en overdag.
maar eh.....t is nou eenmaal 6v. andere sterkere generator, zijn die er en wat gaat dat meteen kosten?

gr
Ron

In principe is de G414 de sterkste Russische 6V dynamo die er standaard wordt gemonteerd. Ik kan me voorstellen dat je gewoon bij 6 V wilt blijven (heb ik ook gedaan op mijn K750). Dat kan prima. Niet té bang worden voor stroom etc. Een fatsoenlijk werkende Russische 6V dynamo doet het minstens net zo goed als een westerse tegenhanger uit de jaren 60. Conceptueel is een Russische motor echt geen slecht apparaat, alleen het ontwerpdoel wil nogal eens afwijken van het modern/westers verkeer.
Ik schreef die opmerking over dynamo's en beperkingen daarvan ook vooral in het licht van "ken de beperkingen zodat je daar vooraf rekening mee kunt houden".
IN dit geval kun je met het simpelweg wisselen van een achterlampje naar een Led-exemplaar van een paar euro van ruim 3 ampere per achterlicht stroomverbruik (20 W op 6V = 20/6 =3,3 ampere) terug gaat naar iets meer dan een halve ampere, en dat betekent dat je van een "de dynamo redt het net om precies evenveel stroom te produceren als dat je verbruikt zolang je blijft rijden" terug gaat naar een "de dynamo heeft 2 ampere overcapaciteit" situatie gaat. Sta je dan even voor het verkeerslicht dan laadt eea gewoon de accu bij zodra je weer verder rijdt. Wel zo geruststellend als je een keer iets te lang stopt bent onderweg :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

ronnieboy

Berichtdoor ronnieboy » Ma Jan 07, 2019 20:56

thanks weer, is een geruststelling!! Ik knoop het in mijn oren, ga sowieso de old style achterlichten er op zetten en dan dus ff kijken wat daar in 6 volt aan led in kan, maar dat komt (iets) later wel

Racer

Berichtdoor Racer » Wo Jan 09, 2019 10:20

Nejra schreef:
ronnieboy schreef:Hoi Nejra,

gr
Ron

In principe is de G414 de sterkste Russische 6V dynamo die er standaard wordt gemonteerd. Ik kan me voorstellen dat je gewoon bij 6 V wilt blijven (heb ik ook gedaan op mijn K750). Dat kan prima. Niet té bang worden voor stroom etc. Een fatsoenlijk werkende Russische 6V dynamo doet het minstens net zo goed als een westerse tegenhanger uit de jaren 60. Conceptueel is een Russische motor echt geen slecht apparaat, alleen het ontwerpdoel wil nogal eens afwijken van het modern/westers verkeer.
Ik schreef die opmerking over dynamo's en beperkingen daarvan ook vooral in het licht van "ken de beperkingen zodat je daar vooraf rekening mee kunt houden".
IN dit geval kun je met het simpelweg wisselen van een achterlampje naar een Led-exemplaar van een paar euro van ruim 3 ampere per achterlicht stroomverbruik (20 W op 6V = 20/6 =3,3 ampere) terug gaat naar iets meer dan een halve ampere, en dat betekent dat je van een "de dynamo redt het net om precies evenveel stroom te produceren als dat je verbruikt zolang je blijft rijden" terug gaat naar een "de dynamo heeft 2 ampere overcapaciteit" situatie gaat. Sta je dan even voor het verkeerslicht dan laadt eea gewoon de accu bij zodra je weer verder rijdt. Wel zo geruststellend als je een keer iets te lang stopt bent onderweg :mrgreen:

Welk type led lampje heb je er in zitten? Ben ik wel benieuwd naar. Ik heb namelijk ook nog een 6 volt systeem.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Wo Jan 09, 2019 10:25

Racer schreef:Welk type led lampje heb je er in zitten? Ben ik wel benieuwd naar. Ik heb namelijk ook nog een 6 volt systeem.

Hangt natuurlijk een beetje van de fitting af of het past, maar ik heb dit lampje gemonteerd.

In principe zijn achterlichten kant en klaar voor de diverse fittingen best goed te vinden. Een LED-vervanger voor de 6 V koplamp ben ik helaas nog niet tegen gekomen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

jer0en

Berichtdoor jer0en » Do Jan 10, 2019 09:01

Ik heb thuis nu twee vervangers voor mijn koplamp liggen die het zouden moeten doen op 6v, maar nog niet aan toe gekomen om deze ook daadwerkelijk te testen (ook twijfel ik een beetje of ik een LED koplamp wil :roll: (qua looks :P ) )

Als de standaard lampjes niet passen, of de fittingen kapot zijn zoals bij mij het geval was kun je altijd nog zelf iets in elkaar hobbyen :toost: viewtopic.php?f=2&t=3669&p=28939#p28889
...

marc

Berichtdoor marc » Vr Jan 11, 2019 19:54

Het ging toch over sealen...

Inmiddels de reiniger erin gehad met een handvol spaanplaat schroeven. Lang schudden. Daarna spoelen. Zure introester erin en na elk half uur weer schudden. Weer goed spoelen en verwarmen en met de fohn drogen. Toen de epoxy en 20 min draaien. Dan het overschot uitgieten. En de benzine plug eruit en draad controleren. Ook het verbindingspijpje openen en checken. Al met al een leuke klus. Nu nog de buitenkant. Na een maand de benzine erin?
Bijlagen
20190108_141242.jpg
20190106_194440.jpg

Terug naar “Algemene vragen/antwoorden”