Startmotor R1100RS

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

YTKA

Startmotor R1100RS

Berichtdoor YTKA » Vr Jan 20, 2012 16:22

Aangezien mijn Ural nog niet rijd pak ik af en toe de BMW. Ik heb er verledenjaar een BMW accu ingelepelt maar nog steeds heb ik startproblemen. De strat motor draait zeer moeizaam rond en na een paar keer starten (3 a 4 keer is de accu leeg). Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? slechte accu??? of een sluiting in de startmotor? :shock:
(Beter 1 Ural in de garage thuis dan 20 in Rusland)

Benno van Ham

Re: Startmotor R1100RS

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Jan 20, 2012 19:19

Kan natuurlijk van alles zijn, als na een paar keer de accu leeg is dan is of de accu slecht of de startmotor trekt erg veel stroom, zou je eens moeten meten met een stroomtang oid. Als de stroomopname groot is zou ik een keer de startmotor demonteren, schoonmaken en evt. de borstels wisselen.

groet,

Benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Vr Jan 20, 2012 21:00

Pas op! dit kan een uitgebrande motor tot gevolg hebben, bij een K serie zit er onder de tank
een start relais dat vaak blijft hangen bij te lage spanning, soms zijn de contacten ingebrand/ je kunt ze schoonmaken.
Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou serie R1100rs ook het geval is.

Veder is het zo dat als je accu's niet regelmatig bij laad ze kapot gaan bij een spanning van minder dan 10.5 volt
ook druppelladers zijn killing voor je accu, niet gebruiken dus, gewoon een keer per 2 weken goed opladen.
Bij mijn K1100rs heb ik elke 2 jaar een nieuwe accu nodig, vroegah had ik ooit een goldwing gl1000k2 en die vrat elk jaar een accu op!

Wordt je accu wel bijgeladen en is je dynamo in orde, kun je eenvoudig controleren door voor dat je hem start de spanning te meten
en na de start opnieuw en dit moet dan zeker 13.8 volt zijn of meer, voor de meer gevorderde een stroomtang die ook gelijkstroom kan meten
geeft vaak uitsluitsel over de dynamo
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

YTKA

Berichtdoor YTKA » Ma Jan 23, 2012 15:33

Startmotor gedemonteerd. Blijkt dat de revisie van de startmotor niet opweegt tegen een nieuwe. Blijkbaar gaan BMW startmotoren kapot na ca 60.000 km. Mijn dealer levert een nieuwe startmotor voor 200 euro i.p.v. 385 ex btw voor een BMW exemplaar. Deze geplaatst en nu blijken al mijn oude, nieuwe en Ural accu's gewoon voldoen :stampen: . Starten als een zonnetje. Ik heb nu zoveel accu's dat ik mijn Ural om kan bouwen naar electrisch. :roll:

Nu kijken of ik die ve#%&*mde Ural aan de praat krijg. (Deze wil niet echt starten) :schieten: :schieten:

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Jan 23, 2012 20:56

Ja dat kan natuurlijk ook! gewoon een kapotte startmotor, dat verwacht je niet. ha ha ha.
Wel veel geld voor zo'n ding, had je hem niet zelf kunnen repareren?
Meestal zijn de koolborstels versleten en zou je voor de zekerheid de lagers kunnen vervangen.
Geen eenvoudige klus waar je zonder kennis van zaken aan moet beginnen en je bent er wel ff mee bezig, maar ook het overwegen waard.
wel zonde van al die accu's
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

YTKA

Berichtdoor YTKA » Di Jan 24, 2012 08:45

Een revisie van de startmotor is lastig allereerst al omdat de motor zelf gepopnageld is aan een plaat. Deze is niet te demonteren. Dan blijven er wat tandwielen en de lagers voor over. De gedemonteerde startmotor was amper in beweging te zetten en maakt een krakend geluid. Het zou nooit goed worden. Ik ben al verrast dat hij überhaupt wat deed.

Nu kan ik mijn concentratie weer richten op de Ural. En het niet starten van dit kreng. Hij heeft benzine, vonk, lucht en compressie.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jan 24, 2012 08:59

Timing ???

Als je lucht, benzine, compressie en vonk hebt dan kan eigenlijk alleen de timing nog dwars zitten nietwaar ??

Benno

YTKA

Berichtdoor YTKA » Di Jan 24, 2012 09:03

Zou ik ook zeggen. Heb ik niets aan gedaan. Probeer eerst de rest van de electriek inbouwen en dan eens kijken of ik heb aan kan trekken. Dan kan ik de timing makkelijk checken. (als hij dan wel start).

Terug naar “BMW”