halgever

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

voorbijganger

halgever

Berichtdoor voorbijganger » Ma Feb 27, 2012 22:41

Beste russen rijders,

een BMW topic daar wil ik graag een en ander op kwijt.
De tweekleps Boxer BMW na 1981 zijn voorzien van een halgever, de K motoren zijn voorzien van 3 halgevers en de 4 klepsboxers zijn ook voorzien van 2 halgevers.Die Halgever zorgt voor de ontsteking ipv de contactpunten.

BMW levert voor de tweekleps boxers daar wil ik het nl over hebben (van de K en de oilheads weet ik het niet.)geen losse halgevers.
De K en de oilheads hebben overigens wel dezelfde types halgever aan de boord als de tweekleps. Dat weet ik dan weer wel.

Als de halgever stuk is en je komt bij een (BMW) garage dan zal men je een nieuwe impuls gever aan willen smeren die tegen de 400 Euro kost. De halgever in de jampot van de tweekleps boxers is ook te vervangen. het is wel een beetje werk. Niet alleen om hem te vervangen maar ook om er aan te komen. Toch worden ze nog wel geleverd.

Onlangs heb ik er weer een aantal uit de USA laten komen in okt besteld en eind januari geleverd. Honywell levert ze nl nog steeds.

In Duitsland zit een een imitatie leverancier / fabrikant. Die imitatie zijn prima te gebruiken voor de de K en de oilheads, maar niet voor de tweklepsboxers. Er zijn nl verhalen bekend waarbij de dynamo van de tweekleps de werking van de imitatie halgever stoorde. Die Dynamo zit nl net boven de halgever, bij de de K en de oilheads zit die ver buiten de werking van de halgevers en zijn deze klachten niet bekend.
De prijzen verschillen nog al zo kost een imitatie bij mij 25 euro incl verzendkosten en een Honeywell zoals in de meeste boxers zit 50 Euro's bij mij. Dan moet je ze zelf wel monteren. Een handleiding in het Nederlands (door mij zelf vertaald vanuit het engels) krijg je er bij.
Het is maar dat je het weet.
Een glimlach? ..................Dat is een kromme lijn die alles rechtmaakt.

Terug naar “BMW”