Schommelen maar

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

nicolai

Re: Schommelen maar

Berichtdoor nicolai » Vr Jan 18, 2013 21:55

Goed gedaan, maar je staat binnen en dat scheelt heel veel, dan kun je het laten liggen.
Oppikken als je een half uurtje hebt of meer, haha gaaf om te zien ben erg benieuwd hoe je bepaalde
problemen op hebt gelost zoals versnellingsbak en natuurlijk je mooie verhaal in Hongaars wat ernaast hangt
Natuurlijk niet vertellen dat je het kenteken niet aanpast of ga je voor de herkeuring, nee toch?
Jij blij dat de verplichte apk niet doorgaat, dus gelijk hup en beuken maar!!!!!!!!!
Ga zo door en hou ons op de hoogte
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

handjesman

Berichtdoor handjesman » Vr Jan 18, 2013 23:01

Herkeuring?????? WHY! :shock:

Het is nog steeds een 2 cilinder boxer zonder frame aanpassingen. Alleen geen 650, maar 750 cc. Wat is het probleem? Bij een auto mag het ook.
Het versnellingsbakprobleem ben ik niet tegengekomen, ik heb gewoon een komplete set gekocht :mrgreen: . Maar moeilijk is het niet, er moet alleen een beetje laswerk aan de bak worden verricht, en de koppelings drukstift moet aan het uiteinde worden aangepast. Meer is het niet! Mario is het momenteel ook aan het doen met een blok wat van mij komt. Ik heb er een mal voor de versnellingsbak bij gemaakt, dus als ik het mis heb hoor ik het wel :roll:
Het blok past er zo in, alleen de bevestiging bovenop komt te vervallen. Het bmw blok heeft daar nl. geen aansluitpunt.
De aandrijfas moest ik inkorten omdat ik een kruiskoppeling heb geplaatst ipv de hardy schijf, en er zit nu een solo overbrenging in de cardan. De steun voor de remklauw heb ik van 8mm rvs gemaakt met een messing trekstang, geplaatst in lagerbussen. Alles beweegt dus mee met de vering. Het voorwiel is van een intruder 700 afkomstig, lekkere dikke spaken en19 inch dus de standaard band past er zo omheen.
Alle bedrading is vernieuwd( dus daar heb ik ook geen omkijken meer naar) en het frame is bijgewerkt.
Op MP kocht ik een zelfbouw straalkast, en daar heb ik ONTZETTEND veel plezier van! (buurman ook.. :wink: ) Gelijk een zak corund, en een zak glasparels erbij gekocht voor die mooie gladde finish.. 8)

Nu dus nog die duna bak klaarmaken. Ik heb inmiddels met behulp van de buurvrouw van Mario een mail gestuurd naar die Hongergaar, en er kwam bericht terug!
Positief gelukkig (tenzij google translate me naait) dus dat ornament komt eraan :stampen:
Die hele bak moet kaal om strak te zetten en dat is een aardige klus. Alles van aluminium met meters lasnaden aan de binnenkant. Dat heeft dus alle kanten opgefloepert en er zit aardig wat plamuur aan. Beetje te veel naar mijn zin, dus uitdeuken die hap!

Nu alleen nog de spatborden.( zie: "te koop gevraagd") en de oude wielen oppoetsen.

Handje.
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

mario

Berichtdoor mario » Za Jan 19, 2013 00:25

Handje wat heb jij met koppelings stift precies gedaan rond gemaakt en hoeveel ingekort?
Krijg de bak van de week terug.
.

Groeten Mario

handjesman

Berichtdoor handjesman » Za Jan 19, 2013 10:39

Toch nog iets vergeten. Ik heb het cardanhuis uitgedraaid en de flap vervangen door een fatsoenlijke keerring.

@ Mario: In plaats van het kleine vierkante uiteinde zit er nu een stukje rondstaal van ongeveer 2 cm lengte aan. Doorsnede is volgens mij 8 mm en het uiteinde is in een punt onder 45 graden gedraaid. Die punt valt dan in het gaatje van de drukgroep. De lengte moet je zelf even uitvogelen, aangezien jij de moderne koppeling er in hebt zitten met aangepaste plaat.
Ben benieuwd hoe dat straks allemaal gaat lopen bij jou!

Handje.
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

mario

Berichtdoor mario » Za Jan 19, 2013 11:00

Ik ook :shock: :shock: :shock: :shock:
Kom ik wel uit.
Leuk om te doen.

groeten mario

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Jan 20, 2013 20:31

Handje, natuurlijk moet je niet her keuren, je zou wel gek zijn.
Alles aluminium? aan die bak, dat is lastig als je eraan wilt lassen, goed poetsen met een borstel maar dan nog
is het vaak lastig de vervuiling ergens tussen in 2 stroken tegen te gaan, beter soms is popnagelen
Daarmee gaat het vaak ook heel goed, ik kan binnenkort ook een schuur bouwen in de tuin.
Mijn huis is verbouwd met een extra verdieping en heb extra ruimte nodig om mijn gereedschap op te bergen
Mag dus een schuur bouwen en kan naar mijn inzien niet groot genoeg zijn en minstens een ural met hefbrug inpassen
Kan ik helemaal los gaan woehaaaaa

handjesman

Berichtdoor handjesman » Zo Jan 20, 2013 21:25

LEKKÁH!!!!!!!!!!!

vergeet de kachel niet :mrgreen:

btw; ik heb me laatst in Hardenberg van dat aluminium soldeer aan laten smeren....Het werkt wél!

Handje
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Jan 21, 2013 20:49

Alu soldeer heb ik al een paar keer over gehoord staat ook een stukkie in het motorrijwiel van november.
Ik heb het vroegah wel geprobeerd maar was lastig een staafje alu met een soort fluxpoeder erom heen
Het grote gevaar is dat al het materiaal plots onder je uitloopt/ vloeibaar wordt dus vertel! ik wil het graag horen
hoe je dat hebt aangepakt en wat voor merk erop staat en waar te koop, ik neem aan dat je goede ervaringen hebt?

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Jan 21, 2013 20:52

O,ja een hout kachel potkachel goed iedee en lekkah joh! ik zet m gelijk op m,n verlanglijstje.
Een ouwe compressor ofzo, 1 zijkant erafslijpen en een scharnier erop lassen en een stalen pijp door het dak.
En de fik d'r in hout hep ik zat

goof

Berichtdoor goof » Ma Jan 21, 2013 23:37

Zelf heb ik een kachel voor buiten maar kan ook binnen.Lekker het hele jaar bbq en.

Afbeelding

Afbeelding

grt Guillaume

http://www.mijnalbum.nl/Album=OHCONIA8

handjesman

Berichtdoor handjesman » Di Jan 22, 2013 17:59

nicolai schreef:Alu soldeer heb ik al een paar keer over gehoord staat ook een stukkie in het motorrijwiel van november.
Ik heb het vroegah wel geprobeerd maar was lastig een staafje alu met een soort fluxpoeder erom heen
Het grote gevaar is dat al het materiaal plots onder je uitloopt/ vloeibaar wordt dus vertel! ik wil het graag horen
hoe je dat hebt aangepakt en wat voor merk erop staat en waar te koop, ik neem aan dat je goede ervaringen hebt?

Ik heb het inderdaad geprobeerd, en het werkt vrij eenvoudig. Je moet het zien als gewoon solderen met een gasbrander en een soort van soldeertin. Gewoon met een hobby brander dus, en niet met acetyleen/zuurstof. De temperatuur ligt hoger dan bij soldeertin, en dat maakt dat het toevoegmateriaal ook een stuk harder is. Bijna net zo hard als het aluminium.
Hoe werkt het:
-Materiaal goed schoon schuren, blank aluminium dus.
-Materiaal goed heet zien te krijgen, dus niet op een metalen ondergrond leggen.(aluminium draagt zijn warmte zeer snel af aan de omgeving)
-Alu soldeer aanbrengen(smelt)
-In het alu soldeer krassen met iets scherps.(kraspen of, bij grotere vlakken, een rvs borstel)
- af laten koelen en klaar!

Het krassen in het vloeibare soldeer doe je alleen maar om de oxidehuid van het aluminium los te maken van het metaal. Het vloeibare soldeermiddel zorgt ervoor dat er geen zuurstof meer bij kan komen en zo krijg je een optimale hechting.
Op het soldeer vormt zich echter geen oxide huid, dus als je 2 grotere vlakken wilt samenvoegen hoef je ze alleen maar te "vertinnen" en kun je ze daarna samenvoegen. Het is echt verbazend sterk spul!
Alleen is het bij grotere delen erg lastig om de goede temperatuur te halen. Ik heb het met een versnellingsbak geprobeerd, maar daar moest echt de dakbrander aan te pas komen!

Het spul is ook via marktplaats te koop. Gewoon zoeken op aluminium solderen en dan vind je het wel. Het is van DURAFIX EASYWELD.
Het lijkt duur spul, maar het is goedkoper dan bij de man die in Hardenberg op de beurs stond. En zo ineens kun je je eigen carterscheuren dichten!

Handje.
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Jan 23, 2013 22:12

Bedankt voor de tip leuk spul, ook het filmpje is leuk om te zien.
Ik zie ze veel heen en weer zwaaien met het staafje en toch wel een forse pit acetyleen
Wel sterk dat spul, lijkt wel fischermans friends!

Terug naar “BMW”