Zijspan

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

frits

Zijspan

Berichtdoor frits » Vr Jul 12, 2013 00:18

Ik heb een Dnepr zijspan aan mijn R 51/3 gehangen.
Ik heb de volgende afstelling gemaakt:

Toespoor: ca. 35 mm
Voorloop zijspanwiel: 230 mm
Vlucht: ca. 3 mm
Banden motor : Metzeler block 3.50 - 19
Zijspanband: Uniroyal 125 SR 15"
Bandendruk: 2,5 bar (alle)
Zijn deze afstellingen globaal genomen correct?

Ik heb nog geen breder zijspanstuur gemonteerd. Moet nog gebeuren. Ook zoek ik nog een 15" spatbord voor de bak. Weet iemand een adres hiervoor?
Bijlagen
2.pdf
BMW/Dnepr
(316.99 KiB) 41 keer gedownload
1.pdf
BMW/Dnepr
(263.42 KiB) 36 keer gedownload

FPC

Re: Zijspan

Berichtdoor FPC » Wo Jul 17, 2013 10:29

mooi hoor...! de getallen zeggen me niet zoveel, ook al omdat de maten van de bmw me niet bekend zijn.

Ik weet niet wat jou kruissnelheid is, maar ik hanteer dat ik bij ca 75km geen druk op stuur heb.Dwz niet hoef bij te sturen.
Meer of minder toespoor is de eerst parameter..

kijk dit ns door van zijspan goeroe Ed Pols: http://www.moturist.nl/zijspanrijden.html
en zijspanafstelling

http://www.moturist.nl/formule.html
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........

frits

Berichtdoor frits » Wo Jul 17, 2013 12:09

Dank voor de info!
In de link http://www.moturist.nl/formule.html staat dat het zijspan naar alle kanten horizontaal moet staan.
Ik neem aan dat dit vooral in de breedte van toepassing is.
Kan het kwaad wanneer het zijspan iets naar voren of achteren helt?

groeten,

Frits

FPC

Berichtdoor FPC » Wo Jul 17, 2013 14:07

Geen idee. "Kwaad kunnen" lijkt me nog al relatief.
Heb zo'n vermoeden dat dit meer samenhangt met uitgangspositie van de veren.
Gaat toch vooral om belaste positie. Als je achter geen veerweg overhoud, of weinig vering hebt rijdt dat niet prettig. Zelfde geldt voor voor. Toen ik mijn BMW aan een zijspan hing heb ik de veerspanning achter verhoogt door een bus, voor door lucht zoals Pols schrijft (telescoopvork). bij de voorkant had ik niet het idee dat het veel uitmaakte.

Overigens rijd ik nu gewoon Dnepr+zijspan en weer BMW solo. Meer keuze is toch leuker.....
Dnepr

frits

Berichtdoor frits » Do Jul 18, 2013 10:21

Wat is je ervaring met de afstelling van de schokbreker van de bak?
Ik heb de originele schokbreker er op zitten. Is het niet beter om deze op de maximale voorspanning te zetten i.v.m. wegligging bij linkse bochten?
Ik weet nog niet goed wat ik met het spatbord ga doen. Aangezien ik nu een kleiner 15"wiel gemonteerd heb, heb ik veel ruimte tussen wiel en spatbord.
Misschien is het een optie om een 15" aanhangwagen spatbord te monteren. Deze zijn echter wel een stuk breder: 220 mm.
De reden dat ik dit kleiner wiel gemonteerd heb is dat ik beter uit kom met de kogel aansluitpunten op de BMW. Ik heb alleen het voorste bevestigingspunt aangepast.
De rest was in dit geval niet nodig.

gr. Frits

FPC

Berichtdoor FPC » Do Jul 18, 2013 11:24

tja schokbrekers van russische makelij hebben maar beperkte efficiency. Staan bij mij ook maximaal.
Een span blijft asymmetrisch natuurlijk.

misschien kan je ns kijken naar de spatborden die voor oude engelse fietsen worden aangeboden. bv http://www.jvmotors.nl/.

gr

P
Dnepr

frits

Berichtdoor frits » Do Jul 18, 2013 21:35

Nog even een vraagje. Wat bedoel je met " maximaal" ?
Dat de veer op de maximale spanning staat met dus een stugge vering tot gevolg?

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Jul 18, 2013 22:51

Je basisafstellingen zijn niet zo verkeerd. Maar zoals anderen ook zeggen gewoon beetje testen of het ding lekker rijdt. Praktijk gaat hier vaak boven theorie. Beetje toespoor meer kan geen kwaad. tot 60 mm is vrij normaal voor een standaard niet aangedreven span.

zijspanwiel moet niet te zwaar geveerd zijn, je hebt nl. ook negatieve veerweg nodig. Als het wiel gaat stuiteren vertaald dit zich meestal als slaan in het stuur. Onrustig weggedrag derhalve. Het span moet eigenlijk net een beetje in de veer zakken met de normale belading.

Verder blijft het gewoon een beetje uitproberen wat je lekker vindt. Mijn dnepr staat op zeer stugge veren rondom, vind ik erg lekker rijden ook in de drek waar hij nog wel eens inzit.

Mijn BMW span staat op redelijk strakke veren MAAR heeft wel negatieve veerweg rondom. Verder is het span normaal (zonder belading) slap geveerd en moet ik er echt aan denken om de veer wat strakker te zetten alvorens ik een bijrijder meeneem eigenlijk anders slaat hij door.

benno

frits

Berichtdoor frits » Do Jul 18, 2013 23:46

Oke Benno, dank voor de info. Ik moet het toespoor denk ik nog iets groter zetten. Ik heb nl. de indruk dat ik niet genoeg moet tegen sturen wanneer ik recht uit rij. Linker bochten gaan nl. een stuk beter dan rechter.
Ben nu bezig om een 15 " spatbord te monteren.
Zal binnenkort wel even een foto plaatsen.
Iedereen dank voor alle tips!

Groeten,

Frits

nicolai

Berichtdoor nicolai » Vr Jul 19, 2013 13:17

Mijn manier wijkt niet zoveel af van de hiervoor gegeven antwoorden.
Stel het zijspan toespoor zo af dat als je op maximale snelheid rijd de motor niet naar links of rechts trekt bij bijvoorbeeld 80 km/h
Het trekken van het span kan erg vermoeiend zijn en vervelend en zoals Benno al zei de praktijk klopt vaak niet met de theorie.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

FPC

Berichtdoor FPC » Vr Jul 19, 2013 15:07

Menno zei: "zijspanwiel moet niet te zwaar geveerd zijn, je hebt nl. ook negatieve veerweg nodig. "

dat zou ook een reden kunnen zijn voor maximale veerspanning (dus druk op veer maximaal) bij standaard vering. Dan heb ik dat niet...Misschien is een voorzichtige conclusie dat de russenveren aan de bak niet zo gek zijn.
Dnepr

Terug naar “BMW”