zijspan met ABS?

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Lutz

zijspan met ABS?

Berichtdoor Lutz » Za Jan 16, 2016 09:42

Ik rij bij goed weer op een Maico 250 van 1959. Gewoon tweetakt met twee wielen en twee ventielen (te weten in het voorwiel en het achterwiel). Ik kwam het phenomeen ABS en zijspan tegen. Bestaat dat echt? Wat ik heb gevonden op een Duitse site was een R850 met ABS en zijspan en geremd zijwiel. Men kon er met een zonder zijspan rijden. Ik heb twijfels of het ABS nog aan staat, gezien dat men ergens moet kunnen omschakelen tussen solorijden en zijspan rijden.

Wat ik ook nog heb gevonden waren zijspannen met ABS met ongeremd zijwiel. Dat mag blijkbaar wel.

De nieuwe URAL heeft geen ABS, dat weet ik.

GSlandrover

Re: zijspan met ABS?

Berichtdoor GSlandrover » Za Jan 16, 2016 15:14

Waarom zou je het uit moeten kunnen schakelen? "Officieel" kan dat enkel bij de BMW GS modellen (omdat je bij terreinrijden soms blokkerende wielen wíl hebben).
Ik denk dat er naast die 850 gewoon een bak gehangen kan worden, met een apart remsysteem óf een gecombineerd remsysteem. ABS kijkt dmv een sensor naar het draaien van het wiel. Als dit stopt (blokkeert) word het remsysteem van het desbetreffende wiel even ontlast door een servo klep. Volgens mij kun je bij dat systeem best een extra remklauwtje zetten, maar dan zonder sensor (en dus extra electronica). De ABS kijkt dan niet naar het bakwiel. De ABS zal dat extra remmetje dus wel drukloos maken bij blokkeren van het achterwiel van de motor.

Of het zo zit weet ik niet, maar het lijkt mij geen probleem.

Het ABS is niet heel speciaal hoor. Ik heb het van mijn R1150GS afgesloopt en dat was zo gebeurt :wink:

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Jan 16, 2016 22:33

Abs anti blokkeer systeem en dat is het, reuze handig en kan voorkomen dat het fout gaat.
Wat je wel moet realiseren dat het doet wat het moet doen.....niet blokkeren!!! en Thats iT!
Kortom het maakt de remweg zo kort als mogelijk maar sluit niets uit op het gebied van slip en daar zit de 2 spalt.
Slip is geen probleem zolang je de gekozen lijn aanhoud tot je wilt uitwijken of veranderen van koers, abs kan je daar mee helpen!!!
De remweg wordt geen meter korter maar je kunt wel blijven sturen zonder slip en dat is soms best fijn als hulpje.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

GSlandrover

Berichtdoor GSlandrover » Za Jan 16, 2016 23:06

Och, ik zal niet ontkennen dat het een handig iets is op een (solo)motor. Ik heb er 2 gehad met ABS (beide BMW GS) en om te testen eens vol in de remmen op een grindpad. Is een aparte ervaring :wink:
Keurig remmend tot stilstand, waar je je anders zeker onderuit geremd zou hebben.

Ik kom vaak in een motorzaakje van een vriend en die vertelde dat per 2016 alle nieuw verkochte motorfietsen van abs moeten zijn voorzien.
Zo moeilijk is het niet met schijfremmen, gaat Ural ook nog wel lukken :toost:

Lutz

Berichtdoor Lutz » Zo Jan 17, 2016 08:42

In tegenstelling tot een solo motor of een automobiel is een zijspan een assymmetrisch voertuig wat door middel van het spoor instellen tot een rechte rijgedrag moet worden gedwongen. Zo een ABS systeem krijgt nu ineens een derde wiel bij.

Stel je eens voor het derde wiel gaat volop remmen: gaat zo een zijspan dan nog rechtuit?

Bij een gewoon solomotor moet je rekening houden dat bij het remmen het achterwiel omhoog komt of dat men in de bocht remt. Bij een zijspan kan ik mij niet voorstellen dat bij het remmen het achterwiel nog omhoog kan. Ik kan mij ook niet voorstellen dat een zijspan bij het remmen in een bocht omvalt.

Op dit moment zijn hoeven driewielige rijtuigen nog geen ABS te hebben.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Jan 17, 2016 11:29

Lutz, ook achterwiel kan los en voorwiel ook hoor, geen problemen. Ga maar eens in de boekjes kijken hoe krachtberekeningen werken. Gevaar bij een span is dat door het gebrek aan symmetrie vreemde effecten gaan ontstaan (als je jezelf niet voorbereid). Urals en andere grote wielen spannen reageren daarbij nog wat extremer dan de moderne spannen op autobanden. Spannen kunnen bij remmen in de bocht levensgevaarlijke voertuigen worden, met en zonder ABS.

Scenario. Motor heeft ABS, bak niet. In een extreem geval zal het wiel van de bak gaan blokkeren, dit gaat dan glijden. Een glijdend wiel heeft minder weerstand dan een maximaal remmend wiel (ABS), motor zal iets naar rechts trekken bij het remmen maar gecontroleerd stoppen. Als het spanwiel meegenomen is in het ABS circuit van het achterwiel zal dit wiel ook af en toe deblokkeren met het achterwiel en het geheel weer in het gareel helpen houden.

Scenario Motor geen ABS. Zijspanwiel en achterwiel van de motor blokkeren het eerst bij maximaal remmen. Motor kruipt in voorvering en zal scheef remmen. Span en achterkant van de motor willen de voorkant inhalen en er komt grote kracht op het stuur te staan.

Hier ontstaan meerdere opties;
De hele combi gaat glijden, niet zo heel erg mits je de ruimte hebt om te glijden.

De achterkant haalt de motor in langs de bakzijde, risico op loskomen achterwiel van de motor en in het ergste geval omrollen van de combi door verlies van controle. De gedachte dat je nog kunt sturen met een loskomend achterwiel kun je gerust vergeten. zo sterk is niemand, je zult eerder het stuur afbreken dan daadwerkelijk nog kunnen corrigeren. Een loskomend achterwiel is bijna niet te corrigeren.

De achterkant haalt de motor in langs motorzijde, risico op loskomen bakwiel en omslaan van de combi. Gas los helpt hier nog een beetje maar als je te laat bent lig je op je zij.

ABS gaat je in ieder geval ondersteuning bieden bij het remmen, het is een illusie om te hopen dat een zijspan ooit helemaal als een auto recht uit gaat reageren, dat kan gewoon niet. wel is het zo dat bij moderne spannen (en daar reken ik geen Urals en Dneprs toe) de remmen zo goed zijn dat je maar zelden last zult krijgen van bovenstaande effecten. Of ik ABS op een URAL zou willen zien, NEE. Die dingen zijn u al niet te betalen. En iedere oudere Ural heeft ABS, die dingen krijg je bijna niet tot blokkeren

GSlandrover

Berichtdoor GSlandrover » Zo Jan 17, 2016 15:39

Benno van Ham schreef:. En iedere oudere Ural heeft ABS, die dingen krijg je bijna niet tot blokkeren
:toost:

Ik zat mezelf ook al af te vragen hoe ik dit met mijn Dnepr kon simuleren, een blokkerend wiel :shock:

hannibal

Berichtdoor hannibal » Zo Jan 17, 2016 19:33

Ik lees een Duitstalig blad over zijspannen. Daarin wordt regelmatig melding gemaakt dat het erg moeilijk is om het originele ABS van de motor om te bouwen tot een goedwerkend iets voor het zijspan. En ze kunnen best wel een spannetje bouwen daar bij onze oosterburen.....
Overigens, een dnepr met blokkerende remmen,het idee alleen al :lol:
Albert

Lutz

Berichtdoor Lutz » Ma Jan 18, 2016 08:54

Ten eerste: of ABS op alle wielen, of helemaal niet.

Zoals eerder geschreven heb ik nog geen zijspan, ook zal ik eentje willen.

Dat een zijspan gek kan rijden weet ik van youtube. Maar het is een wereld van verschil of je lekker op de bank zit te lachen of op je de bestuurder bent.

Leesvoer in mijn moedertaal: http://motorrad-gespanne.de/downloads/abs.pdf

Neemt niet weg dat ik de Retro een heel mooie motor vindt.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Jan 18, 2016 12:50

Lutz, krijg nu eerst maar eens praktijkervaring. Yoeptjoep zegt niets over het echte rijden. Oordelen of ABS wel of niet is zinloos als je de dynamica van een zijspan nog niet eens beheerst. Veel filmpjes worden gemaakt door mensen met matig tot geen ervaring en de adviezen die je daarin hoort zijn ook vaak niet al te best, ze zijn vaak ook meer voor amusement dan scholing gemaakt. Lees de goede boekjes er eens op na of ga een dagje stoeien met een ervaren zijspaninstructeur. Daar leer je iets van.

ABS op de motor en niet het span zal noodstops in ieder geval zekerder maken dan zonder, het blijft een goed veiligheidsmiddel. Al is het maar om je door de eerste "Oh Shit" seconde heen te helpen.

Benno

Lutz

Berichtdoor Lutz » Do Jan 21, 2016 08:02

Benno, je had het eerder over zijspannen op autobanden. Kan men op een Ural met 18"banden ook speciale zijspan banden verkrijgbaar en kan men eventueel ook breede velgen plaatsen?

robm84

Berichtdoor robm84 » Do Jan 21, 2016 11:47

Breder gaat bijna niet lukken.
In je voorvork loop je vrij snel klem tegen de reactiestang van de rem. En achter loop je met een noppen band al snel tegen je cardanas aan. Dus breder dan 4.20 wordt hem niet. Of je moet alles gaan verbouwen!

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Jan 22, 2016 18:03

Er zijn wel een aantal merken met speciale zijspanbanden maar de breedste is idd een 4.2-19.

Heidenau, Avon en Metzeler leveren speciale banden voor klassieke zijspannen met grote wielen (18 en 19 inch)

Terug naar “BMW”