laadlampje

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

bonsai

laadlampje

Berichtdoor bonsai » Di Mar 14, 2017 19:27

bij de ombouw van mijn dnepr van 6 volt naar 12 volt heb ik het laadlampje vervangen door een gewoon 12 volt lampje.

Echter, het blijft branden, ook bij gas geven. De dynamo gecontroleerd, deze werkt uitstekend. Bedrading gecontroleerd, deze is in orde. Nieuwe accu, en deze laadt bij.

Werkt dit laadlampje met een soort bimetaal, of hoe werkt dit eigenlijk ?

Bedankt,

Bonsai

Frank65

Re: laadlampje

Berichtdoor Frank65 » Di Mar 14, 2017 19:36

Dan zul je eerst moeten vertellen wat je hebt verbouwd.
Welke dynamo, welke regelaar.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Mar 14, 2017 22:58

Een laadlampje kan op allerlei manieren aangesloten zijn. Bij de oudere motoren zit er een lampje tussen de accuspanning en de regelaar. zolang de motor niet loopt kan de spanning over het lampje lopen en ervoor zorgen dat de dynamo bekrachtigd wordt op de veldwikkeling. Hierdoor wil de dynamo spanning en stroom gaan leveren en dus laden. deze spanning komt op de regelaar binnen en als deze hoog genoeg is gaat het lampje uit omdat er aan twee kanten een gelijke spanning op komt te staan.

bij Dnepr regelaars van kopkleppers is het laadlampje een apart circuit in de regelaar. Het lampje hoeft dan ook niet te werken om toch een ladend systeem op te leveren.

benno

FPC

Berichtdoor FPC » Wo Mar 15, 2017 15:01

in aanvulling op laatste op van benno;

bij Dnepr kopkleppers wordt lampje geschakeld door relais...je zult dus de regelaar aan moeten passen of een 12V exemplaar moeten gebruiken..
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........

nicolai

Berichtdoor nicolai » Vr Mar 17, 2017 21:50

Gewoon intikken dus?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

bonsai

Berichtdoor bonsai » Vr Mar 17, 2017 22:43

Bedankt heren,

Het gaat om een Dnepr K750, zijklepper dus.

Voor de conversie van 6 V naar 12 V werkte het laadlampje goed. Bij de ombouw naar 12 V heb ik aan die bedrading niets veranderd.

Ik heb een nieuwe batterij van 12 Volt geplaatst.

Ik heb alle lampjes vervangen door 12 V lampjes.

Ik heb een Boyer Bransden ontsteking geplaatst.

Een 12 Volt regelaar gestoken.

De dynamo heb ik uitgetest, bij relanti kom ik aan een 11 Volt, bij gas geven gaat deze vlot naar 30 Volt. (deze zou dus moeten opladen)

De motor start perfect en draait super.

1 probleem dus, het laadlampje blijft branden, Enig idee welke spanning ik moet meten over het lampje bij relanti draaien en bij gas geven ??

Of welke meting zou ik nog kunnen doen ?

Bedankt,

Bonsai

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Mar 17, 2017 23:03

Dat is niet goed, je voltage mag bij gasgeven oplopen tot maximaal 14.4 Volt. Gaat hij hoger dan werkt de regelaar niet.
Het lampje werkt trouwens alleen met de orginele Russische regelaar, en moet dan een wattage van 3 Watt hebben. Dat lampje is op een bijzondere manier geregeld bij een Rus en vereist dus een orginele setup.

Bij 30 Volt kun je ook het een en ander aan elektra opblazen. Zijn je lampjes nog heel ?
Je akku gaat dit ook niet leuk vinden :)

Als alternatief kun je een regelaar van Hella inbouwen, heb je alleen geen lampje meer.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Mar 17, 2017 23:48

ws. bedoelt hij 30 volt als de regelaar er niet tussen zit maar gewoon vrij gemeten over de dynamo.

standaard zit het laadlampje in het contactslot in de stroomkring. Kijk hier maar eens naar.

Afbeelding

bonsai

Berichtdoor bonsai » Za Mar 18, 2017 09:44

Klopt Benno,

ik heb de spanning gemeten over de dynamo zonder ook maar iets aangesloten. (dus alle kabels van de dynamo losgekoppeld en dan gemeten tussen R en E, E die verbonden was met de massa)

Over de batterij meet ik (met een klassieke naald universeelmeter) 14 Volt, dit als de motor niet draait !

Na de motor gestart te hebben, meet ik bij relanti 14 V, maar bij gas geven zie ik geen verschil, dus ook 14 Volt.

Dat het lampje blijft branden omdat het geen originele setup is zou mij dan eigenlijk niet veel kunnen schelen, maar ik moet er wel zeker van zijn dat de batterij laadt.

Zou kunnen dat de batterij geen hoger voltage aangeeft bij gas geven omdat de regelaar het sowieso niet nodig acht meer spanning te leveren of zit dit anders in elkaar ? Kan ik überhaupt de bijlaadspanning meten over een regelaar ???

In ieder geval al heel vriendelijk bedankt,

Bonsai

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Mar 18, 2017 10:56

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Mar 18, 2017 12:08

bonsai

Berichtdoor bonsai » Zo Apr 09, 2017 18:35

Bedankt heren,

Spanningsregelaar was gesneuveld.

Heb een nieuwe gekocht, en het laadlampje gaat nu ook uit bij laden , ideaal dus.

Groeten,

Bonsai

Terug naar “Dnepr”