oorsprong lekkage

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1105
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Di Sep 26, 2017 07:37

Volgens mij hoort dat open te zijn, tenminste bij alle vlotters die ik in handen heb gehad is de naald verstelbaar in hoogte.

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2152
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Di Sep 26, 2017 10:50

Creatief ben je wel, haha en ook leuk verzonnen en dat juichen wij alleen maar toe.
Jou probleem is dat het staal niet wil plakken aan het soldeer en er zijn verschillende soorten soldeer.
De soort die jij nodig hebt is inmiddels verboden maar werkt erg goed cadmium soldeer.
Verder zijn er allerlei verschillende legeringen van lood/tin verkrijgbaar of de nieuwere tin/zilver soorten.
Het echte antwoord is dat je volslagen gek bent maar dat zijn we allemaal met onze Rus.
Ik zou zoals Benno al zei een nieuw setje bestellen want dit werkt toch niet!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Do Sep 28, 2017 13:12

Klopt Frank.
De andere kant ook open gemaakt en die vlotter zag er beter uit. En idd is de naald los van t bolletje. Een beetje vreemd zou ik zeggen omdat ie dan volloopt. In de praktijk blijkbaar niet. Ik had op de eerste wat reparatie soldeerwerk gezien vandaar dat ik m dicht en vast moest maken. Ik zal 1 nieuwe bestellen. Kijken hoe die eruit ziet :wink:

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1105
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Do Sep 28, 2017 14:45

De vlotter in de link heeft wel een vaste naald, staat in de beschrijving.

Je moet sowiezo 2 gelijke hebben anders krijg je priblemen met afstellen.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3216
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Do Sep 28, 2017 21:19

De vlotters zijn niet lek normaal maar bestaan uit twee messing delen die aan elkaar gesoldeerd worden en in het midden wordt er dan een dun pijpje in gesoldeerd waar de losse naald in kan schuiven. Standaard wordt deze vastgehouden door een metalen veerclipje aan 1 kant van de vlotter.

Ik zou er altijd twee tegelijk vervangen, misschien is het dan wel het goedkoopste om gewoon twee revisiesetjes te kopen, heb je meteen alle slijtdelen vervangen door nieuwe.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Okt 01, 2017 20:24

Met marktplaats (ring 36) en wat hulp (bedankt pa :wink: ) het vliegwiel los. Voorzichtig gedaan dus die beschadiging van de rubber rand is niet van mij...
De spiebaan is beschadigd in het wiel. De spie zelf ziet er ook niet top uit maar gaat nog wel denk ik. Dat zit denk ik aan de krukas vast dus niet zomaar ff vervangen.

Volgens mij is de ring een dubbellip 60x85x12.
Ik zou de spiebaan willen lassen en daarna weer op maat vijlen...wat denken jullie?

Hoor graan. Grt
Marc
Laatst gewijzigd door marc op Do Okt 05, 2017 21:21, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Okt 01, 2017 20:59

e676e61698467ad8519181194a126c77-1.jpg


Op 1 of andere manier is mn telefoon grotere foto's gaan maken en werden ze daarom niet meergeaccepteerd door deze forum site. Bovenstaande foto is wat kleiner....mooi hè :woow:
Laatst gewijzigd door marc op Za Okt 07, 2017 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Vr Okt 06, 2017 23:59

Intussen van plexiglas een nieuw inzetglaasje maken. In de hete lucht oven op 170gr en dan met handschoenen in het kapje drukken. Nu de rest eraf schuren en frezen met de dremel denk ik. Dan erin kitten zodat ie beter waterdicht wordt als daar voor. Zou het ontbreken van een soort deflectie strepen nog een probleem zijn voor de felheid van de lamp?
Bijlagen
20171006_233427.jpg
20171006_232253.jpg

Gebruikersavatar
Teun
Berichten: 488
Lid geworden op: Vr Jan 13, 2017 12:37

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Teun » Zo Okt 08, 2017 21:08

iOS 11.0.2 zeker?

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3216
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Okt 08, 2017 21:29

Marc, is wel een mooi plaatje geworden. Lijkt een 3d model van een dnepr ipv een foto

Benno

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Ma Okt 09, 2017 23:30

Met marktplaats (ring 36) en wat hulp (bedankt pa :wink: ) het vliegwiel los. Voorzichtig gedaan dus die beschadiging van de rubber rand is niet van mij...
De spiebaan is beschadigd in het wiel. De spie zelf ziet er ook niet top uit maar gaat nog wel denk ik. Dat zit denk ik aan de krukas vast dus niet zomaar ff vervangen.

Volgens mij is de ring een dubbellip 60x85x12.
Ik zou de spiebaan willen lassen en daarna weer op maat vijlen...wat denken jullie? Of maar weer een nieuwe kopen. OF heeft iemand er nog een voor de verkoop,??

Hoor graag
Grt
Marc
Bijlagen
2017-10-09 23.38.28.jpg
2017-10-09 23.41.27.jpg
2017-10-09 23.33.14.jpg

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 566
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor robm84 » Di Okt 10, 2017 06:16

De spiebaan is niet om het vliegwiel vast te houden.
Meer dat hij op het goede punt op de krukas zit en je streepjes van je ontsteking overeen komen.

De conosche vlakken zijn veel belangrijker dat deze schoon zijn en geen butsen vertonen. Als je daar alle raakvlak hebt dan zal ik we persoonlijk niks aan doen.

Met lassen maal je het gat ook onrond en krijg je nog meer problemen!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2152
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Di Okt 10, 2017 10:53

Spiebaan oplassen heb ik wel gedaan met tig maar is niet eenvoudig te doen.
Ook vijlen van de spiebaan is een geduldig klusje waar je wel een paar uur vooruit moet trekken
Betere manier is oplassen en affrezen met een frees machine dat is veel stabieler en rechter.
Het probleem met vijlen is dat voordat hij er in past je een paar net even te ver afvijlt en dus speling krijgt.
Je zou ook kunnen overwegen alleen de spie aan te passen zodat je de rest ongemoeid laat.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Do Okt 19, 2017 00:01

Vraagje over de sproeiers. ...ingegeven door Juul (bedankt :wink: )

Op de foto in het gat waar het boutje uit is...hoort dat inzetstukje (de sproeier?) eruit gedraaid te kunnen?
Zit nl knonnen vast ondanks inwerken kruipolie.
ik kan er met de hand voorzichtig een 1mm boortje doorheen krijgen. En er komt ook kruipolie in het vlotter reservoir. Dus open is ie wel maar moet ie eruit voor schoonmaken of afstellen of laten ziten?
Bijlagen
20171018_234955.jpg
Laatst gewijzigd door marc op Do Okt 19, 2017 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3216
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Do Okt 19, 2017 06:36

officieel moet hij er uit kunnen idd. Dit type (vlakschuif) is erg lastig te onderhouden wat dat betreft. als de sproeier echt vastgekoekt zit krijg je hem er bijna niet meer uit. Het messing in gietlegering gaat erg vast zitten.

Benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2152
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Do Okt 19, 2017 21:16

Nou huu, zo te zien ben je niet de eerste er aanziet?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Vr Okt 20, 2017 23:23

Nee NicolaI...dat was ik zelf :schieten: . Eerst begon ik heel voorzichtig en dan toch steeds harder. Je wil m toch los hebben uit nieuwsgierigheid en voor t nodige onderhoud maar terwijl je steeds harder probeert vliegen toch de stukjes messing om je oren helaas....mooiste zijn die k68ers maar probeer deze eerst aan de gang met wat reserve onderdelen.

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2152
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Zo Okt 22, 2017 15:38

Je bent wel goed bezig en heel herkenbaar dat je alles zelf wilt doen.
Dat doen we allemaal want naar de winkel rennen is geen kunst.
Als je alleen een sproeier nodig hebt zou je alleen deze kunnen vervangen.
Wat ik zelf wel doe om te voorkomen dat ze vast gaan zitten in het aluminium huis.
Insmeren met dun kopervet of vaseline en siliconenvet werkt ook ondanks dat je zou denken
dat de benzine het opvreet en er niets meer vanover blijft. Tussen het schroefdraad blijft het zitten.
Je zou inderdaad een gaatje kunnen boren en een linkse tap er in proberen te draaien.
Wat ook werkt maar is meer handvaardigheid voor nodig door een gaatje uit het midden te boren en
door steeds groter te boren de rand bijna te bereiken zodat je hem kunt breken.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Okt 22, 2017 15:41

Bedankt voor de tips mbt de sproeier! Ga ik zeker proberen en kom erop terug.

Volgend problemski van de mishandelde rus....
Ik wil 1 kant de daaad hertappen op de cylinder kop uitgang voor de grote m48x2 moer. En misschien ook binnenkant moer zelf maar die draad zag er nog redelijk uit. En nee ik ga geen nieuwe kop en moer kopen :wink:

Heeft iemand zo'n grote te leen of waar zou ik dat misschien kunnen?
Anders probeer ik de draad met olie en de moer zelf te vernieuwen. Steeds kleine stukjes op en afdraaien...
Bijlagen
20171022_094830.jpg
20171022_094758.jpg

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1105
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Zo Okt 22, 2017 16:36

Dat draadsnijden kun je denk ik vergeten, het is ook nog eens fijne draad als ik me niet vergis.

Wat je kunt doen als de moer nog op te draaien is, is de moer borgen met 2 spiltpennen voor een 2 mm gat.
Eerst de moer goed vastzetten, dan boor je een gat van 2 mm door de moer en een stuk in de cilinderkop. Splitpen erin meppen en klaar.
Als het heel slecht is zoals bij jouw zou ik 2 splitpennen gebruiken, tegenover elkaar.
Wel heel voorzichtig opdraaien want het aluminium is zeer zacht en zo verdwenen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2152
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Ma Okt 23, 2017 17:44

Ik weet niet hoever de draad versleten of beschadigd is maar er bestaat ook een draad vijl.
Dat is een vijl met 4 vlakken waarop verschillende schroefdraad maten zitten van 0,5mm tot 3mm
Je moet dan wel vragen naar een metrische draadvijl want sommige draadhoeken zijn anders zoals Withworth
Aan de kopse kant van de vijl zit ook nog een schrapertje waarmee je de binnenkant van de draad kunt schoonmaken.
Ik zal er een foto van maken en plaatsen

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... qWdbSRzWFS
Laatst gewijzigd door nicolai op Ma Okt 23, 2017 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3216
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Okt 23, 2017 18:35

Bij BMW treedt dit ook vaak op, wat dan wel gebeurd id het vervangen van de hele schroefbus. Oude wordt afgezaagd, kamer gedraaid in de kop en daar wordt de bus in gezet met vers draad. Beetje overkill voor een Rus denk ik. Ik heb nog wel een paar koppen liggen met redelijke draad erop. Verder leeg dus kleppen etc. moet je overzetten.

Benno

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Di Okt 24, 2017 00:25

Ok gaan we proberen met de vijl. Benno bedankt voor t aanbod. Misschien wil ik ze later evt van je overnemen als ik voor een verrassing kom.

Vanavond open hart operatie. Veeel zand en koolteer. Emmer bruine meuk mix met diesel als spoelmiddel. Ik zal t zo goed mogelijk verdet schoonmaken. Maat zuiger is 77.96 Daar zijn evt nog overmaten voor heb ik al gelezen,
Bijlagen
20171024_001127.jpg
20171024_000807.jpg
20171024_000744.jpg
20171024_000725.jpg

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3216
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Di Okt 24, 2017 08:15

Als ik zo die moer zie die de uitlaat bij elkaar houdt lijkt het wel een BMW moer met die ver uitstekende koelribben. dat kan goed de reden zijn dat je draad verrot is. de schroefdraad daarin wijkt net af van die van een rus en de hardheid is iets groter. Als die erop zat dan is dat de reden van de kapotte draad. Verder zie ik vnl. olieresten in de cilinder, setje Duitse zuigerveren en 1 goede schraapveer (ipv de dubbele russische ringetjes) en wat pakkingen en je bent het heertje denk ik.

Misschien komt er nog een verrassing tevoorschijn als je de kleppen licht..

Benno

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Wo Okt 25, 2017 22:59

Kleppen gelicht. Was wel ff pielen om de 2 stukje huls eruit te krijgen maar kwam op YouTube bij een ural werkplaats film een handige tip tegen. Veren nog heel.
Hoe weet ik of de kleppen ,geleiders of zittingen ed versleten zijn? Kan ik maten nemen en vergelijken?
Hoor graag
Grtn Marc

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1105
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Do Okt 26, 2017 09:18

Alles weer terug bouwen. Benzine of remreiniger achter de kleppen spuiten en kijken of ze doorlekken.

Je kunt ze makkelijk zelf opnieuw slijpen, zou ik sowiezo doen.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3216
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Do Okt 26, 2017 10:44

Wat frank zegt. Ik zet meestal een plasje benzine of diesel in de cilinderkop (verbrandingszijde). Als dit niet weglekt lekken je kleppen ook niet.

als je de kleppen al eruit hebt kun je ook visueel controleren of de zitten en kleprand overal gedragen heeft. Zie je een ononderbroken rand of zie je kuiltjes en onderbrekingen in de rand dan wet je al heel wat. Verder meteen even controleren of de klep geen zijdelingse speling heeft in de geleider. De passing moet strak zijn, de klep moet er maar net inkunnen maar wel soepel op en neer bewegen. Kun je de klep een beetje kantelen in de geleider dan is die versleten en krijg je extra olieverbruik op zijn minst.

benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2152
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Do Okt 26, 2017 20:21

Meestal als je goed kijkt en een loep erbij pakt kun je het snel zien.
Slijppasta is niet duur en een vacuüm zuignapje maar je kunt ook benzineslang om de steel van de klep doen en rollen
tussen je handen, is het zelfde maar dan andersom.
Niet de boormachine gebruiken maar met de hand doen.
Succes man! je kan het, weet ik zeker!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Okt 29, 2017 10:12

Welkeer bougiedop is de goeie?
Moet de centrifuge eraf met een poelietrekker? (de bout is er al af)

Het onderste tandwiel is volgens mij van de oliepomp. Die heeft veel speling. Ik zal m dr af proberen te halen en kijken of een nieuw tandwiel nodig is of dat ik het pomp asje vervangen moet/kan. Die verwrongen kroonmoer lag los achter het deksel. Zeker een keer vanafgelopen en kwijt geraakt. Prutsers.
Bijlagen
20171029_000210.jpg
20171029_000116.jpg
20171028_234129.jpg

Gebruikersavatar
Teun
Berichten: 488
Lid geworden op: Vr Jan 13, 2017 12:37

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Teun » Zo Okt 29, 2017 12:13

Hoe minder weerstand hoe mooier, op de ene dop staat 10 Ohm de ander is een mooie bakaliet uitvoering als ik mij niet vergis.

Nog belangrijker is welke bougie gebruik je, staat er een R in de type aanduiding dan is er al een weerstand in de bougie ingebouwd. Heb je dan ook nog weerstand in de dop dan is het dubbel op.

Tussen de 5 en de 10 Ohm.....


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten