oorsprong lekkage

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Okt 29, 2017 12:17

Ik zou gaan voor een gewone NGK dop haaks zonder weerstand. Kost je 3 euro bij de fietsenmaker en is altijd goed.

De kroonmoer is ws. van de dynamo, die willen nog wel eens loskomen en dan vallen ze onderin het voordeksel. Als je dan te lui bent of niet oplet dan krijg je dit. In principe kunnen ze onderin weinig kwaad maar het is netter om ze eruit te vissen natuurlijk.

De centrifuge zit geklemd, niet eens zo vast normaal. met een schroevendraaier voorzichtig wringen tussen de helften wil wel eens helpen normaal zit er onder de bout een rubberen ring die de centrifuge helpt afdichtten.

Benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Ma Okt 30, 2017 21:00

Wat Benno al zei en voor de bougies oudere type Opel NGK BP7H of BP6HS
Bosch W7BC of BP
Beru 14-17b of 173/14A
Champion L12Y of L87YC
de andere merken zal ik je niet mee vervelen zoals Motorkraft, AC Deico, Brisk, Marelli, Lodg enz.

Je gaat wel goed met de motor geloof ik en sloopt in hoog tempo de problemen van de prutsers ervoor it.
Dat is ff bikkelen en doorgaan maar heb je uiteindelijk wel een goed rijdende zijspan.
Kan je lekker toeren met de kinderen!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Za Nov 04, 2017 08:10

Bedankt maar weer allen! Nicolai. ..dat hoge tempo valt mee hoor. Als t werk was geweest dat was het sleutelen tot nu in een halve dag gebeurt :wink:

Andere vraag. Als ik door het tandwiel van de oliepomp kijk zie ik het uiteinde van een kanaaltje met hierin een kort koploos boutje m4 gok ik. Losgeschroeft maar zit niets in t kanaaltje. Waarvoor dient dat kanaaltje en kan ik iets doen mbt onderhoud oid?

Grtn marc

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Za Nov 04, 2017 21:09

Ik probeer mee te denken maar geen idee wat je bedoeld?
Zou het wellicht om de druk of vloeistof snelheid te kunnen meten?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Za Nov 04, 2017 21:26

plaatje ? Zo aan de uitleg kan ik ook niet veel bedenken. Oliepomp dnepr heeft een overdrukventiel (kogeltje op veer) maar veel meer zit er aan gaatjes niet in.

Benno

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Nov 05, 2017 10:16

Onderaan het kanaaltje zit t boutje...tpv de pijl.
De bovenste foto moet eigenlijk een kwart rechtsom...
Bijlagen
20171105_090215.jpg
2017-11-05 09.12.08.jpg

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Nov 05, 2017 11:46

lijkt op het kanaaltje van het overdrukventiel. daarachter hoort dan een veer met een kogeltje. zal straks even kijken of ik een oliepomp in de schuur kan vinden om er naar te kijken, wordt wel vanavond. zometeen eerst bestuursvergadering in de Meern, mooi rijweertje...

Benno

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1118
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Zo Nov 05, 2017 19:07

Volgens mij is dat het kanaal waardoor de olie naar boven wordt getransporteerd. Daar hoort een moertje in zonder kop maar met een sleuf voor de schroeven draaier. Is een soort afdop, om het kanaal te boren moet je ergens naar binnen met je boor, vandaar. Moet uiteraard wel dicht zijn dat gat anders smeert de oliepomp totaal niet.

Als ik de foto uitvergroot zie ik de moer zitten :D

Nr. 242503

https://easthighway.com/eng/tooted.c/front-bearing-housing-mt11

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Zo Nov 05, 2017 19:14

Wat die gasten allemaal weten, handig toch!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Nov 05, 2017 19:36

Aha. Weer een misterie ontcijferd...Top!
Alleen checken of dat boutje goed vast zit dus.
Grtn marc

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Nov 05, 2017 20:59

Hoort de metalen ring tusven de net nieuw geplaatste simmerring en de as los te zitten? Ik dacht dat die aan moest sluiten op het rubber naar ik krijg de simmerring er niet verder in...als ik op de metalen ring tik dan rammelt ie nog een beetje...
Bijlagen
1509908147246276196657.jpg

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1118
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Zo Nov 05, 2017 22:29

Ziet er een beetje raar uit, een zijklepper heeft zo een schijf maar die zit aan de binnenkant van het carter tegen het kogellager aan en er zit dan ook nog een ringveer tussen de schijf en het vliegwiel. Die schijf houdt de olie aan de goede kant.

Van een kopkkepper herinner ik me zo een schijf niet, ik vindt ook dat je krukas maar een erg klein stukje uitsteekt. Vraag me af of dit zo hoort.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Ma Nov 06, 2017 00:00

Ik heb idd ook een ring die je ziet met daarachter een ringveer. Misschien is de ringveer slap en niet hoog genoeg meer en moet er een nieuwe in?

Geen idee wat de lengte van de as moet zijn die in het vliegwiel gaat. Of zou er een krukas in kunnen zitten die te kort is? Lijkt me sterk maar sluit nix uit. Dan moet ik t hele zwikkie open maken....was t eigenlijk niet van plan.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Nov 06, 2017 00:13

Ik vind je krukas ook erg kort uitsteken. Moet bijna gelijk met bovenrand vliegwiel komen en dat lukt je nu zeker niet. Moet die metalen ring er wel onderliggen. kan ik me niet herinneren. zover ik weet steunt het vliegwiel af bijna tegen het krukaslager. Metalen ring hoort daar niet volgens mij

benno

Afbeelding

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Ma Nov 06, 2017 08:21

https://easthighway.com/eng/tooted.c/crankshaft-mt9

Ik heb een k650. Lijkt t meest op de mt 09
met 2 ringen.
kan t zijn dat er een te korte krukas is geplaatst of dat de goeie te ver naar de voorkant staat?

Dit euvel verklaart wel de gemangelde binnenkort as van mn oude vliegwiel.

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1118
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Ma Nov 06, 2017 09:13

Als daar nog een ringveer onder zit kan het kloppen dat die zo kort uitsteekt.

Plaats het vliegwel eens, zoals Benno zegt, de as moet bijna geheel door het gat van het vliegwiel steken. Maak dan nog eens een foto.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Ma Nov 06, 2017 10:36

Kan ik doen maar dan sluit ie toch niet meer af op t rubber?

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Nov 06, 2017 14:09

keerring moet aanliggen op vliegwielrand. De losse ring die er nu in lijkt te liggen hoort er volgens mij niet in thuis. Is een spacer ergens voor maar zeker niet voor deze blokken volgens mij. Ik dacht dat je de spacer alleen gebruikt als je geen keerring hebt maar een vilten ring in de einddeksel.

Benno

Frank bedoelt ook om te passen denk ik, als je het vliegwiel oplegt zie je meteen of e.e.a. aan lijkt te sluiten. als het vliegwiel niet ver genoeg over de krukastap heen komt dan weet je in ieder geval dat die ring er niet tussen hoort. de kering kan als het goed is wel strak om het vliegwiel.

benno

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Di Nov 07, 2017 15:44

Bijgesloten van mn k650 digi boekje.
Nr20 is de oil deflector plate. ...ik verwacht dus de platte ring en niet de ringveer. Verder 21 de simmerring en 22 het lager.
Zou denken dat de ringveer overbodig is. Die neemt trouwens ook de meeste dikte in gebruik.
Bijlagen
Screenshot_2017-11-07-14-36-16.png

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1118
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Di Nov 07, 2017 19:50

Je moet dat gewoon passen. Dat plaatje is inderdaad voor de olie, tegenwoordig gebruik je een gesloten lager. Als ik de tekening bekijk hoort de ringveer er inderdaad niet op. Die hoort trouwens tussen de schijf en het vliegwiel, funktie is het aandrukken van de schijf tegen het kogellager.
Kan zijn dat jouw blok is ontworpen zonder de ringveer.

Als je het vliegwiel op de krukas tap plaatst moet de tap er bijna volledig inschuiven, je moet ongeveer een 1/2 mm over houden, zodat je met de vliegwiel moer de boel strak vast kunt trekken.

Dus even passen, wanneer je goed uitkomt dan weet je wat er tussen hoort.

Je kunt er trouwens niet van uitgaan dat je motor volledig origineel K650 is, meestal is een Rus een samengesteld iets.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Nov 12, 2017 13:01

Ik heb een ander vliegwiel erbij gehad maar daarmee kan ik de streepjes voor de ontsteking niet meer aflezen via het kijkgat. Was een dun model wiel....Wel gewoon 5kg.
Ik zou een 2e kijkgat moeten boren en de markeringen opnieuw moeten bepalen. Ik denk beter op zoek naar een originele met brede rand.

Dat andere wiel ging er ook niet vanzelf op. Dus weet nog steeds niet of ik de standaard dnepr 650 kan monteren. ..ik Denk eraan toch de hele motor eruit te halen om vertikaal te kunnen monteren.

Ps maat conus krukas steekt ca 25mm uit en is van 30 naar 35mm. Achterzijde vliegwiel tbv afsluiting simmerring binnenkant is ca 60mm. Gat in vliegwiel is van ca 30 naar 33mm.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Nov 12, 2017 13:35

zucht, nogmaals. Hoe moeilijk is het om de veer weg te halen en het vliegwiel te passen op de conus. als hij diep genoeg valt is het goed ?

Is al een paar keer aangeraden en je komt niet met een antwoord. Boekjes heb je weinig aan als je de oorsprong van je motor niet kent of wat er aan verprutst is door vorige eigenaren, gewoon verstand gebruiken en kijken is dan het devies..

benno

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Zo Nov 12, 2017 21:44

Ik zou blij zijn met (startende amateur) leden die zoveel wil delen...voel je vrij om ook een keer niet te reageren. Al ben ik blij met alle reacties.

Ik had m gepast. Met een ander wiel waarvan binnenkant wel goed was. Dat ging niet goed. Leek weer halverwege te bokken. Zal de motor eruit halen om t beter te kunnen zien want ik zit te prusten tussen frame en acherkant motor. En ik zal gewoon weer laten weten als ik weer iets tegen kom :woow:

Marc

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1118
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor Frank65 » Zo Nov 12, 2017 22:21

Als ik jouw was zou ik gaan nadenken over een ander blok, ik denk dat je nog veel meer ellende tegen gaat komen, ze zijn niet zo duur. Koop hem bij een handelaar en vraag om enige garantie.

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor nicolai » Di Nov 14, 2017 21:20

Ik weet niet hoeveel technische kennis je hebt maar wel wat je krijgt als je volhoud.
Door schade en schande zijn er vele wijs geworden en zelfs ik, ook al wou ik niet luisteren.
Haal dat blok er maar uit zodat je goed of beter kunt zien waar het mis gaat, dat lijkt mij voor nu
het handigste om na te gaan wat het beste is om te doen, het blijft hobby toch.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Di Nov 14, 2017 23:36

:toost: doe ik. Thanks.
ik had even wat anders tussendoor gedaan. nog wat revisie setjes voor de k302 carbs (tip van benno) bij jan gekocht en die erop gezet. Gelukt alleen de hoofd sproeiers zaten muurvast. Voorzichtig uitgeboord op diepte en breedte. Nu alleen nog een 8x1 tapje kopen om het stukje wat nog is blijven zitten (vooral messing in de draad) er voorzichtig uit te draaien. Want dat krijg ik er niet uit en ik wil de draad heel houden...

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Di Nov 28, 2017 10:10

Niet echt een man-cave...bhabha :lol:
De koolborstels van de dynamo zagen er nog goed uit. Weer dichtgemaakt.
Bijlagen
20171126_193938.jpg

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Wo Jan 03, 2018 23:50

De r414 dynamo toch uit elkaar en nieuwe stofdichte lagers erin met een nieuwe olie keerring. De collector ff langs een schuurpapiertje laten draaien en de groefjes met tandenstoker uitschrapen.

.en op de beurs nog een m8 fijnmetrisch tapje gekocht. De nieuwe sproeiers van de k302s zitten er nu ook in. Hopelijk doen ze t want bij het uitdraaien van de messing restanten van de oude sproeiers kwam er nog wat alu legering van het huis mee...weet niet hoe dat kwam maar we zien wel.
Bijlagen
20171231_193434.jpg
20171229_210226.jpg
20171229_210218.jpg

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 120
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59
Locatie: veenendaal

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor marc » Di Jan 23, 2018 01:13

Schinghebel..abziehzapfen...Ik weet niet hoe ze allemaal heten maar ze zijn een tikkie aangeroest. Met een hulpstuk waarmee ik ook t vliegwiel eraf heb getrokken kon ik de tap verleiden om eruit te kruipen...
De achterbrug is larer gelast op de plek waar de aandrijving opgebout is.
Klopt het dat de brug ook een beetje naar die kan staat en dus niet in het midden?
Klopt het dat de brug als ie omhoog komt nergens tegenaan komt? De mijne schuurt nu tegen de t frame.
Bijlagen
20180121_182410_resized.jpg
20180122_225124.jpg
20180122_225049.jpg

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: oorsprong lekkage

Berichtdoor chinaman » Di Jan 23, 2018 14:22

Hoi Marc,

Ik heb er niet alle verstand van en ik heb geeneens een Rus maar het lijkt mij dat hij vrij moet kunnen bewegen en nergens
tegenaan mag schuren.

Succes en ik blijf het volgen :toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten