Geen 1e versnelling en achteruit

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

nicolai

Re: Geen 1e versnelling en achteruit

Berichtdoor nicolai » Di Nov 28, 2017 21:22

Ja, beginnen met de schakelvorken eruit te halen, het asje zou eruit moeten kunnen.
Deze zijn verbonden met de indexplaat en de tandwielen.
Gewoon doen, je bent al heel ver gekomen en dat zou een onhandig iemand niet kunnen.
Het is geen rocket sience en dat gaat je echt wel lukken, lager nummers zijn hier zat voor handen.
Ook waar je wat kunt kopen of een leuk prijsje en technische goede kwaliteit.
Bedenk dat de meeste lagers 90% uitvallen door verkeerde montage en dan kunnen ze nog zo goed zijn.
Deze informatie komt bij SKF vandaan een van de beste maar duurste leveranciers van lagers.
In de club winkel zijn ook boekjes te koop met handleidingen maar ook you-tube is veel info te vinden.
Vergeet niet te genieten als je bezig bent en als het op werken gaat lijken moet je ermee stoppen.
Doe het in de avond of zaterdag middag met een biertje of ander drankje erbij, leuk muziekje en gaaaaan!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Peter Bruinsma

Berichtdoor Peter Bruinsma » Za Dec 02, 2017 18:21

Het is gelukt. Hierbij wat foto's. Hier hoor graag van jullie ervan denken.

Groet Peter
Bijlagen
WP_20171202_009.jpg
WP_20171202_015.jpg
WP_20171202_014.jpg

Teun

Berichtdoor Teun » Za Dec 02, 2017 18:47

Ik ging opzoek naar een paar andere tandwielen, die van jou hebben al heel wat schakelmomenten achter de rug... maak de vergelijking maar eens met deze.......

2D2DC8E5-EC99-4015-9BCB-EE756ED311C9.jpeg

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Dec 02, 2017 20:11

Het meest linkse tandwiel is je 1e versnelling (en de achteruit). Zoals je kunt zien zijn de aangrijpklauwtjes die door de schakelmof worden gekoppeld behoorlijk afgeschuind, lees versleten. ws. is de mof net zo erg met als resultaat dat het niet meer werkt. De tweede versnelling heeft ook al wat tekening.

Ik zou ze allemaal even goed bekijken, de moffen vervangen en de tandwielen vervangen waar nodig om weer een verse set te krijgen.

Succes,

Benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Dec 02, 2017 23:34

Ik vind ze er niet schokkend uitzien maar wel gebruikssporen, het gaat al een tijdje mee.
Het probleem zou zomaar in het lagerwerk kunnen zitten of in de assen waarop ze draaien.
Ze worden dan iets scheef getrokken door de aandrijvingskrachten maar het zou ook zomaar nog
een heleboel kilometers mee kunnen gaan maar nu je zover bent gekomen kost het niet heel veel geld om
het hele spul toch te vervangen en zeker te weten dit is het niet, let wel op de schakelvorken dat deze er toch
wel iets uitgelubbert uitzien, je kunt het waarschijnlijk ook weg stellen door de aanslagen van het schakel pedaal te veranderen.
Ga maar kijken en meten want ik vind de schade te gering voor het niet schakelen naar de 1e en de achteruit om gelijk te zeggen
dat je het hele spul moet vervangen en vermoed een andere oorzaak dan de tandwielen en hun slijtage.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Dec 03, 2017 11:23

nicolai, het meest linkse tandwiel is de 1e versnelling en achteruit. Als de schakelmof daar niet lekker over gaat wordt deze niet meer aangedreven momenteel. ws. is de schakelmof zelf ook al ingesleten zo te zien aan het glimmende spoor op de mof. Even met het handje simuleren door de mof een stukje naar links te duwen en te kijken of je het tandwiel kunt draaien of niet.

Peter Bruinsma

Berichtdoor Peter Bruinsma » Zo Dec 03, 2017 19:47

Oke, ik zal het lager eraf halen en de schakelmof bekijken. Hoe kom ik aan losse tandwielen en/of schakelmof? Is het slim om ook direct de lagers te vervangen?
Er zit trouwens nog 1 tandwiel(heb ik erafgehaald) met eigen vork links van de eerste versnelling . Deze wordt via een tandwiel wat in de deksel zit verbonden met de ingaande as. Is dat de achteruit?

Groet Peter

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Dec 03, 2017 21:21

yep, dat is je achteruit.

Jan heeft de meeste tandwielen op voorraad. Mailtje en je weet meer.

benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Dec 03, 2017 21:33

Links? ja dat rijden ze in Engeland maar niet hier Benno. Ik ben rechtshandig en stimuleren kun je beter aan een ander overlaten.
Maar goed dat terzijde het gaat hier over een versnellingsbak toch? haha!
Het tandwiel dat onder schuifmof zit ziet er niet zo heel fris meer uit maar wil niet te vroeg een conclusie trekken.
De lagers zou ik sowieso vervangen, daar krijg je spijt van als je het niet doet en ook de keerringen zou ik niet weg bezuinigen.
Ja ok Rutte zou dat natuurlijk wel doen maar het gaat niet over politiek maar pecunia en denk dat je voor €150,- klaar bent.
Mocht je tandwielen willen bestellen zijn daarvoor diverse aderessen zoals Gossie/ Ural team Oberhausen/ Jan Wassenaar/
de oldtimer garage en nog vele anderen waar je terecht kunt en heel betrouwbaar.
Zorg wel dat je goed beslagen op het ijs komt en dat je het aantal tanden vermeld en de diameters

Terug naar “Dnepr”