mijn mt10 houmijlekkerbezigmetzwartehanden project

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

panzermike

mijn mt10 houmijlekkerbezigmetzwartehanden project

Berichtdoor panzermike » Za Sep 30, 2017 15:12

na 2 weken geleden een mt10 aangeschaft te hebben ben ik vandaag begonnen met het opknappen en in orde maken, de banden waren gisteren binnen dus vandaag eerst maar eens de voorband gedaan.
op mijn gemak mijn gereedschap gepakt, motor voor de berging gezet en fffff snel de voor-as er uit, nou op de een of andere manier wilde deze eerst niet maar wat gerommel een paar zuchten en een paar vloeken kwam hij er zo uit, gevolg motor pleurde aan de voorkant omlaag, bleef gelukkig staan op het voorwiel, dus opzoek naar een krik en een balkje. na een kwartiertje zoeken in de auto (zonder krik??) en in de berging lag er gelukkig nog een oude krik, balkje onder de motor en rustig omhoog gekrikt
vervolgens het volgende: de band eraf, jahoor nergens meer een bandenlichter te vinden dus oude schroevendraaiers gebruikt en na een hoop gezucht en gesteun was de band er af.
vanaf dat moment ging het allemaal eindelijk voorspoedig, nieuw velglint om de velg, beetje lucht in de binnenband, binnenband in de buitenband en toen de tyraps (of hoe je dat ook schrijft) er omheen en inderdaad zoals ik op internet op een filmpje zag loop je de band er binnen 2 minuten omheen. de boel weer gemonteerd en toen het gereedschap opgeruimd en de motor op zijn parkeerplek gezet, had helaas geen tijd meer om vandaag ook nog het achterwiel te doen
dus word vervolgt
Bijlagen
20170930_121706.jpg
20170930_130346.jpg
20170930_130643.jpg
20170930_130714.jpg
IMG-20170930-WA0012.jpeg
trotse bezitter van een intruder vs750 met apehanger en een dnepr mt10 met een veel te laag stuur

Teun

Re: mijn mt10 houmijlekkerbezigmetzwartehanden project

Berichtdoor Teun » Za Sep 30, 2017 18:39

Mooi begin, werkt inderdaad mooi hé, met die Ty-raps gelijk even nieuw vet bij de wiellagers... en draaien maar....

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Sep 30, 2017 20:17

Ik kan het zonder tie-wraps maar dat is dan ook te danken aan de vele reizen en lekke banden.
Het is niet zo heel moeilijk om het zonder te doen, wel goede banden lichters van 10 inch of langer
Maar goed dat het je gelukt is op jouw manier daar gaat het om, succes daar gaat het om, toch!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Sep 30, 2017 20:48

gewicht helpt ook, ik loop ze meestal gewoon in de velg. Dat gaat bijna altijd goed alleen hele oude banden zijn dermate stug dat je een beetje hulp nodig hebt. dan nog doe ik dat liever door met een kunststof hamer tegen de bandrand te slaan en hem op die manier erin te tikken.

maar de bundelbandjes helpen idd wel goed .

Benno

Partizan

Berichtdoor Partizan » Zo Okt 01, 2017 08:02

Met tyraps kende ik nog niet, die methode onthou ik!

panzermike

Berichtdoor panzermike » Zo Okt 01, 2017 20:20

vandaag ffff verder gegaan, de achterband. ik dacht dat die velg helemaal rot was eigenlijk maar toen ik de laag prut eraf haalde kwam er best nog wel een aardige velg te voorschijn. toen de velg schoon was oude band er af en de nieuwe er op (weer met de tyrapmethode)
verder het zweefzadel ffff snel voorzien van een nieuw lapje skai.
volgende zal de bedrading worden denk ik, heb het idee dat daar flink in is geharkt
Bijlagen
20171001_120818.jpg
20171001_142041.jpg
20171001_144813.jpg
20171001_153830.jpg
trotse bezitter van een intruder vs750 met apehanger en een dnepr mt10 met een veel te laag stuur

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Okt 01, 2017 20:24

vast aan geprutst, het zadel is ook niet origineel en eigenlijk zijn er maar weinig russen waar niet aan geprutst is in het verleden.

Benno

panzermike

Berichtdoor panzermike » Zo Okt 08, 2017 14:22

vandaag eindelijk ffff tijd gehad om verder te gaan, de elektra. eerst maar eens de opgeladen accu er in gezet. en toen het zekeringkastje geopend en wat daar in zat was niet fraai te noemen. dus meteen maar vervangen
vervolgens kapje van de regelaar er af, contacten waren gangbaar ffff voorzichtig de oxidatie eraf gehaald en toen gestart.
wat mij meteen opviel is dat het controle lampje niet uit ging, en dat ik ook maar maar iets meer als 9 volt kon meten over de accupolen. als ik het linker relais met de hand indruk gaat het lampje wel uit. betekend dit dat de regelaar stuk is? en hoe kan ik deze testen?
vervolgens met de motor uit (contact uit) gemeten aan de dynamo en is het normaal dat hier met stilstaande motor en contact uit 12 volt te meten is op de draden? en is de dynamo te testen/meten?
Bijlagen
20171008_132249_2488.JPG
20171008_132159_2486.JPG
20171008_132808_2489.JPG

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Okt 08, 2017 16:01

Die zekeringen zijn in the Bush gerepareerd, waar heb je dat ding vandaan? is voormalig Oostblok werk
Hij zal wel lange tijd hebben stil gestaan in een schuur ofzo.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Okt 08, 2017 16:06

De ene is volgens mij de spanningsveranderaar van wisselstroom naar gelijkstroom en de ander de spanningshoeveelheid regelaar.
Ik heb hier eigenlijk geen verstand van maar je krijgt vast antwoord van iemand die het wel zeker weet!
Er zijn ook types waarbij je de regelaar mechanisch kunt afstellen op bijvoorbeeld 13,2 volt, volgens mij kun je deze afstellen.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Okt 08, 2017 16:11

het is normaal idd dat een pool 12 volt (accuspanning) houdt. die zit met een tweede draad vanaf de dynamo op dezelfde pool naar het contactslot als voeding. Vanaf het contactslot gaat over het lampje een voeding naar de regelaar. als er aan beide kanten spanning opbouwt omdat de motor oplaadt dan gaat het lampje uit, isse simpel.

de andere pool gaat via de regelaar en bekrachtigd de veldwikkeling. De regelaar stuurt het oplaadproces en 1 van de twee relais in de mechanische regelaar regelt de topspanning, de andere de veldwikkeling.

Ik zou de regelaar vervangen door een moderner exemplaar als je er problemen mee hebt, kosten niet veel en werken dan in ieder geval niet meer mechanisch. Ik heb goede ervaringen met de spullen van hans beckx. Ruud gebruikt vaak een ombouw met een bosch-regelaar dacht ik.

succes,

Benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Okt 08, 2017 18:54

Weer mooie Patina die brommer van je, vraag me langzaam af of er ook goeie te koop zijn.

Je kunt de regelaar netjes gaan schoonmaken en de soldeerpunten opnieuw solderen en eventuele draden vervangen.
Meestal is dat het probleem met een mechanische regelaar, slecht contact.

Met een elektronische ben je van alle gezeik af en in 1 keer klaar, 30 euro heb je er wel een voor.

panzermike

Berichtdoor panzermike » Zo Okt 08, 2017 19:52

@nicolai hij komt gewoon uit zaandam de man had hem in 1982 nieuw gekocht en heeft hem op gegeven moment niet meer gebruikt, zag ook op rdw dat ik nu de 2de eigenaar ben. die reparatie in de bush, zo zou je zijn schuur wel kunnen zien, ook alles houtjetouwtje daar

@benno, thanks voor je uitleg ik geloof dat ik het snap en heb al fff gekeken op de site van hans

@frank ik denk ook dat solderen enz veel moeite is en dat ik beter af ben met nieuw

heb natuulijk wel weer fffff door de straat heen en weer gereden en kan niet wachten tot hij goed is, wil er nu wel eens een tochtje mee maken. zit nog zat (zichtbaar) werk aan, maar als het laden goed gaat is het tenminste een rijdend project en kan ik iedere keer wat onder handen nemen en intussen genieten van deze brommert. met zo'n ding heb je bekijks en aanspraak van mensen die wat willen weten genoeg

Teun

Berichtdoor Teun » Zo Okt 08, 2017 22:04

MT10/36 is in productie geweest van '76 tot '80 en stond bekent om zijn onverwoestbaar frame en slecht functionerende 12 volt systeem. Dit in tegenstelling tot zijn voorloper de MT10 geproduceerd van '74 tot '76. Daarentegen werkte het 6 volt systeem van de vroegere MT10 feilloos, dat stamde dan ook uit een beproefde periode......

Succes met de electra......

panzermike

Berichtdoor panzermike » Za Okt 28, 2017 19:57

vandaag eindelijk tijd gevonden om weer wat te doen. ik had inmiddels de spanningsregelaar binnen en deze met behulp van een schema aangesloten. motor gestart en controlelamp ging uit, meter er op en netjes 14 volt. tot mijn verbazing begon een richtingaanwijzer meteen te knipperen, schakelaar stond naar links en linksvoor knipperde (eerdere poging tot richting aangeven werkte niet) dus meteen daar maar even mee verder, de 3 overige lampjes zaten er gewoon niet in. dus daar nieuwe lampjes in en links werkt en rechts niet, ik denk dat deze losgekoppeld zijn omdat er oorspronkelijk een zijspan aan gehangen heeft. ook het remlicht werkte niet, en ook hier een ontbrekend lampje dus ook deze werkt. vervolgens de koplamp en hier zat wel een lamp in maar deze was kapot, de doehetzelf zaak hier om de hoek had deze niet dus dit samen met de rechter richtingaanwijzers is voor komende week. stap voor stap kom ik steeds een stukje verder.

van de week wil ook maar eens een klein tochtje gaan maken, gewoon om te proberen wat hij verder doet. maar dan moet ik ook gaan tanken en nu vraag ik mij af, welke benzine? en wel of geen loodvervanger? wat adviseren jullie?
Bijlagen
20171028_150437.jpg

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Okt 28, 2017 20:59

Ligt eraan wat voor klepgeleiders je hebt, als die een keer gereviseerd is met BMW geleiders kun je gerust loodvrij 95 tanken.

Als dat niet zo is dan zou je inderdaad loodvervanger kunnen toevoegen, echter of dat werkt is meestal een discussie, je hebt voorstanders en tegenstanders.

Hier staat een leuk stukje over loodvervangers.

https://www.oudebenzclub.nl/forum/oude-mercedes-benz-algemeen/74825-loodvervanger-toevoegen-aan-de-benzine-welniet

Teun

Berichtdoor Teun » Za Okt 28, 2017 22:37

Dat van V-power heb ik een keer eerder gelezen, tank ik ook. Verder zijn de prestaties nu niet zo dat.... laat staan electronich geregeld....

Tijdje terug perongeluk zo’n drie a vier lieter schoonmaakpeut in de bijna volle tank gegooid (mix van petroleum, benzine en terpentine) zat in een verkeerde jerrycan.....

Ze loopt en rijd er prima op :stampen:

Echt een Rus...

panzermike

Berichtdoor panzermike » Za Okt 28, 2017 22:47

zag ergens op internet staan dat loodvervanger bij een rus niet echt nodig is als de compressie wat lager is dmv een dikkere koppakking, weet niet of het waar is.... maar zie ook negatieve dingen over het gebruik van (te veel) loodvervanger

Teun

Berichtdoor Teun » Za Okt 28, 2017 23:04

Gewoon V-Power tanken, compressie van een zijkleppert is al niet zo hoog, en van de 650 kopklepper.... valt ook wel mee, zeker als deze al wat ouder is... en geen wedstrijdje doen....

En als er allemaal nieuw spul opzit, rustig inrijden.....

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Okt 28, 2017 23:08

Van de site van de ANWB

De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol

Misschien een betere optie dan V power

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Okt 29, 2017 05:41

Ja ik zou lood vervanger gebruiken maar niet te veel zoals de meesten.
Wees er voorzichtig mee en denk niet een scheutje extra kan geen kwaad.
Kan ook geen kwaad maar stinkt wel vreselijk als je het toch doet.

Benzine maakt niet zo heel veel uit maar wel als je weinig rijd of hem gaat stallen voor de winter.
Omdat in euro 95 bio ethanol zit is dit spul wat je er snel doorheen moet rijden (3 maanden)
Dus als je de motor wilt wegzetten zou ik 98 super tanken of op aspen rijden
Aspen is synthetische benzine voor kettingzagen en wordt veel gebruikt bij oldtimers.

panzermike

Berichtdoor panzermike » Vr Jan 12, 2018 18:06

het is alweer een tijdje stil geweest vanaf deze kant. door diverse omstandigheden lag de boel stil. maar vanaf nu weer met frisse moed verder. vandaag een zijspanbak met frame gekocht en zoals ik ingeschat had past deze in mijn auto. nu nog even de ontbrekende onderdelen regelen en dan de boel aan de motor knopen.
Bijlagen
20180112_160608.jpg
20180112_155550.jpg
20180112_155629.jpg
20180112_142943.jpg
20180112_155217.jpg

nicolai

Berichtdoor nicolai » Vr Jan 12, 2018 20:32

Nou laat maar zien wat je er allemaal mee gaat doen, ik ben wel benieuwd naar al je ideeën.
Volgens mij zie ik daar op de grond de 2 voorste bevestigingen rondom de koker maar de andere rubbers zijn voor een zadel.

panzermike

Berichtdoor panzermike » Vr Jan 12, 2018 21:17

ik laat zeker zien wat het gaat worden, die andere rubbers zijn voor de achterkant komen op het onderframe tussen de metalen driehoeken en daar de bak op (hoop dat ik het zo een beetje duidelijk vertel)

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Jan 13, 2018 13:01

Nicolai, bij een Dnepr bak ligt de bak achteraan op de driehoekige rubbers, niet zoals bij Ural op van die ronde drolletjes. Het onderstel is ws. van een Dnepr en de bak van Ural of Chinees, is allemaal pas te krijgen volgens mij,.

Ziet er redelijk compleet uit, mis alleen een van de voorrubbers van de bak, het wiel en remplaat op de foto's

benno

fred

Berichtdoor fred » Zo Jan 14, 2018 11:46

Remplaat?
Kan ook een ongeremde bak zijn.
Grt Fred

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Jan 14, 2018 12:07

klopt, die kans is groot maar als je toch bezig bent kun je er meteen een remplaatje inbouwen. minimaal extra werk en elke rem die je extra hebt is meegenomen op deze motoren.

benno

panzermike

Berichtdoor panzermike » Zo Jan 14, 2018 12:15

klopt hij is ongeremd. maar het inbouwen van de remplaat, is daar een handleiding ofzo van te vinden hier op het forum? of is er iemand die dat uit kan leggen? klinkt namelijk erg interressant en aangezien ik toch aan het opbouwen ben kan ik dat dan misschien meteen doen

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Jan 14, 2018 14:36

een remplaat schuif je over de as heen, je moet dan alleen zelf een borging van de remplaat maken naar de swingarm van het span. Ik heb dat gedaan met een metalen plaat met de twee boutgaten van de ankerplaat erin, die vastgelast aan de swingarm.

Heb er even geen fotos bij maar echt moeilijk is dat niet.

benno

panzermike

Berichtdoor panzermike » Za Jan 20, 2018 17:49

het begin is er, frame hangt aan de motor dus morgen verder met het spatbord en de bak en fff proberen de boel op de juiste manier uit te lijnen. voor de oplettende kijker: inderdaad er mist nog een schoorstang, deze heb ik wel maar mis nog een bout en de band op het zijspanwiel moet ook nog vervangen worden voor een nieuw exemplaar. en zo ga ik stap voor stap verder. nu maar hopen op morgen weer een droge dag want alles moet buiten gebeuren
Bijlagen
IMG_20180120_144808_294.jpg

Terug naar “Dnepr”