winter werkzaamheden

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor Frank65 » Ma Jan 20, 2014 12:10

jer0en schreef:Vandaag weer even gespeeld met de Dnepr.

Starten ging wat moeizaam maar uiteindelijk wel aan het lopen gekregen alleen maar op 1 cilinder. De rechter cilinder bleef koud en alleen bij vol gas wilde er een paar plofjes uitkomen.
Aangezien de benzine er via de uitlaat uitvloeide besloten om de naald een plaatsje lager in te stellen. Echter doet ie nu niks meer.

Er is wel een extra lampje op de koplamp gaan branden, een rood lampje wat dooft als ik kickstart maar erna weer gaat branden. ( daarnaast brandt er nog een rood lampje lampje constant, vaste lampje aan de linkerkant en lampje wat uit gaat als er gekickt wordt aan de rechterkant)


Ik weet niet of je mijn verhaaltje ook leest (MT11 goes Retro), maar ik had ook een cilinder die niet warm werd en waar de benzine uit de uitlaat liep, via de wisseltruuk (verwissel het verdachte onderdeel en kijk of het probleem mee verhuist) kwam ik erachter dat de klep veren veel te slap waren.
Heel verhaal staat op pagina 8 van mijn threadje.
Ik zou in ieder geval de kleppen ook controleren op lekken (kunnen ook krom zijn of versleten), is vrij makkelijk te doen, kleppen slijpen is ook niet moeilijk.
Bij kleppen stellen er op letten dat je stelt op compressieslag van de cilinder, dit verschilt 1 omwenteling van de krukas voor linker en rechter cilinder (had ik eerst fout gedaan).

En als je de kop er dan toch af hebt kun je meteen TDC gaan zoeken en controleren op je vliegwiel. Het streepje waar je de ontsteking op moet afstellen zit daarvoor en wel precies 4 1/2 kijkgat afmetingen (TDC streepje naar bovenkant gat draaien en bij onderkant gat een klein streepje zetten, klein streepje naar bovenkant gat draaien en dan volgende streepje bij 4 1/2 hoort je vervroegerstreepje te zitten) hoeft niet exact maar je zit dan heel dicht in de buurt.

Succes

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Ma Jan 20, 2014 18:49

Ja ik heb het gelezen inderdaad, mocht er met een goede vonk nog steeds geen succes geboekt worden zal dat ook voor mij de volgende stap zijn aangezien je verhaal erg op mijn situatie lijkt.

Jeroen
...

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Ma Feb 17, 2014 22:16

Afgelopen weekend mijn motor (helaas) met de aanhanger weer terug naar limburg gereden. Ik zat zelf met het probleem dat ik alles op de parkeerplaats in de open lucht moest doen dus nu staat het span weer waar het ooit begonnen is.
Hopelijk de komende weken/maanden paar keer tijd om die kant op te rijden en de motor deze zomer alsnog op de weg te krijgen.

Het geluk is dat ik daar ook de nodige hulp, kennis en onderdelen kan krijgen wat de kans op slagen wellicht wat vergroot.
Helaas afgelopen zondag vergeten foto's te maken maar zodra er weer wat gebeurd zal ik weer wat kiekjes maken.
...

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3233
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor Benno van Ham » Di Feb 18, 2014 00:03

Je weet het, het aanbod om bij mij langs te komen om er samen naar te kijken lag er ook. Had je er waarschijnlijk meer van geleerd en minder kosten aan gehad maar hopelijk komt het nu goed.

benno

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Wo Jun 17, 2015 22:39

Benno ik kom graag nog een keer langs en wie weet gewoon rijdend met een span.

De tijd heeft niet stil gestaan en de werkzaamheden rondom de Dnepr ook niet, helaas een beetje druk gehad met school om ook nog hier actief berichten te plaatsen.
Wel al die tijd stiekem mee gelezen uiteraard en na begin dit jaar mijn MT9 naar huis te hebben gereden ook hier en daar de gelezen feiten in praktijk proberen te brengen.

Zoals al gezegd hebben de werkzaamheden niet stil gelegen, na een aantal voorzichtige kilometers in de Brabantse kempen waren er weinig problemen. Er trilde hier en daar wat los en er lekt wat olie langs de dynamo en ook bij het achterwiel lijkt wat vet te ontsnappen. Gelukkig altijd een gereedschapskit plus twee kannen olie in de bak dus geen grote problemen gelukkig. Totdat.... er een spaak brak :?

Even was daar de teleurstelling maar kort erop gevolgd door een enorme zin en drang om het zelf op te gaan lossen, er zit ten slotte niet voor niets een extra wiel achter op de bak. Zo gezegd zo gedaan, de krik van ons thuis geleend en met wat houtblokken ter veiligheid het achterwiel gewisseld. Helaas geen foto's van maar het viel me alleszins mee.

Nu zat ik met een wiel waarvan 1 spaak gebroken was en heb ik besloten dat ik het wiel zelf opnieuw ga spaken. De motor staat tegenwoordig overdekt maar niet in mijn eigen schuur dus ik heb het wiel meegenomen en in de schuur ben ik begonnen aan het avontuur.
Met een schroevendraaier en een improv bandenlichter de band eerst van de velg gewipt.
Afbeelding

Ook meteen even een bitje aangepast zodat ik het ventiel er uit kan draaien om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk lucht uit de binnenband kan ontsnappen.
Afbeelding


Vervolgens kwam ik in plaats van velglint een binnenband tegen waar het ventiel uit is geknipt maar wat dus wel zorgt voor een stevige bescherming, ik weet niet of hier nog nadelen aan zitten maar anders was ik van plan het gewoon weer terug te plaatsen.
Afbeelding

En de oorzaak van dit gehobby
Afbeelding

Dankzij Jan Wassenaar razendsnel in huis voor een nette prijs
Afbeelding

De velg was behoorlijk smerig, de ene zijde was aanzienlijk vetter dan de andere en toevallig was dit de zijde die aan de kant van de aandrijving zit.
Na een snelle poetsbeurt al even de eerste spaken gewisseld, ze blinken wel een beetje :lol:
Afbeelding

En zo zitten alle nieuwe spaken erin, helaas zijn er een aantal oude spaken gebroken maar de rest heb ik even in de benzine gelegd en vervolgens schoon proberen te maken. Altijd handig om er een aantal reserve te hebben.
Afbeelding

Nu begint natuurlijk het echte werk, ik heb een opstelling gemaakt waarmee ik denk het wiel redelijk uit te kunnen lijnen. De velg is helaas niet helemaal netjes rond maar ik denk dat er met veel geduld wel iets van te maken is. Nu heb ik nog nooit een wiel gespaakt en heb hier op het forum uiteraard rondgeneusd en toevallig ook dat er recent een mooi onderwerp over wielen gestart is alleen mochten er nog tips zijn hoor ik die graag. Altijd zonde om het wiel opnieuw uit te vinden :toost:
De foto's van de opstelling en het uitlijnen volgen nog.
Laatst gewijzigd door jer0en op Di Jan 26, 2016 20:34, 6 keer totaal gewijzigd.
...

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Vr Jun 19, 2015 01:00

De foto van mijn opstelling om het wiel te spaken blijf ik jullie nog even schuldig, vandaag ben ik namelijk begonnen aan het vervangen van de pakking ring tussen de dynamo en het blok. Ik wilde ook de spanningsregelaar wisselen alleen dit heb ik nog even uitgesteld aangezien ik nog wat twijfels had.
Eerst heb ik de tank, luchtfilter en het zadel verwijderd om een beetje werkruimte te creëren.
Afbeelding

Vervolgens heb ik de dynamo eruit gehaald.
Afbeelding

De linker ring kwam ik tegen, dit was een rond exemplaar. De rechter ring (plat) heb ik van Jan opgestuurd gekregen en heb ik erin gemonteerd.
Afbeelding

Bij het terugmonteren van de dynamo heb ik toch wat twijfels, hoe ver verdraai je de dynamo in de vertanding en hoe weet je of de dynamo ver genoeg het blok in gedrukt zit... :roll:

Verder is dit de nieuwe spanningsregelaar, alleen kun je dit gewoon zo in de motor hangen of hoort hier een kapje oid dergelijks over??
Afbeelding
Dit is de oude
Afbeelding

En dan nog 1 vraag voor vanavond, onderstaande plaat zit aan de bovenkant van het blok alleen deze zit niet vast.... Zowel aan het frame als aan het blok is het niet vast aangedraaid, is dit los getrild en hoort het vast of is het overbodig en is het ergens anders voor bedoeld?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jer0en op Di Jan 26, 2016 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
...

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3233
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Jun 19, 2015 09:33

Jeroen, ik kan je foto's niet zien en ik denk dat dat voor de meesten geldt. Ik denk dat je je Dropbox nog moet Delen oid want op dit moment zie ik enkel kruisjes tusen de teksten.

Op basis van de tekst mijn gokjes

Dynamo kan twee ringen hebben. Een papieren pakking tussen de dynamo en blok (bij modernere nlokken) of een plaate pakkingring tussen de kop van de dynamo en het blok (6 volt modellen). De dynamo draai je zover in de vertanding dat hij net met een hel klein beetje speling op de tandwielen zit. Bij de 12 v uitvoering kun je de achterkant (kapje) van de dynamo losmaken en kun je de speling voelen op het metalen ventilatortje wat er dan zichtbaar wordt. Bij een 6 volt zou je eigenlijk de speling een keer moeten instellen met het frontcover van het blok verwijderd. Dan markeren op het blok en dynamo. als je dit niet wilt doen kun je het ook met lopende motor op gevoel doen. Draai de dynamo op het blok en zet handvast aan. draai de dynamo naar de tandwielen tot je weerstand voelt en dan een heel klein stukje terug. start de motor. Nu hoor je het tandwiel gieren als het goed is. Ga nu met lopende motor de dynamo verdraaien tot het geluid het minste is. Daar ligt je gebied met de beste speling.

Voor die spanningsregelaar moet ik echt een plaatje zien om te weten wat je bedoelt.

Plaat bovenzijde blok moet idd aan het frame. normal zitten er twee draadeinden bovenin je blok waar de plaat aan vast zit (m8) en 1 grote bevestiging aan het frame via de bovenste zijspanschoorbout. Zelfs op een solo zit er als het goed is een bout daar in gestoken.

Succes,

Benno



groet,

Benno

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Vr Jun 19, 2015 10:48

Even een testje of dit plaatje wel zichtbaar is.

Als dit werkt zal ik de rest ook zo aanpassen, anders zal ik de foto's eerst via imageshack oid uploaden.

Edit: ik upload wel ff ales via tinypic
Laatst gewijzigd door jer0en op Zo Jun 21, 2015 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.
...

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2202
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor nicolai » Vr Jun 19, 2015 20:33

Goed bezig man!!! echt goed van je dat je dit doet.
Thats the Spirit!!!!!!!!!!!!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Za Jun 20, 2015 02:16

@nicolai, kun je de foto's wel zien?

Anders zal ik morgen even wat tijd steken in het omzetten van de foto's
...

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2202
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor nicolai » Za Jun 20, 2015 20:24

nee, kan het niet zien behalve de laatste!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Zo Jun 21, 2015 01:49

Ok ik hoop dat het nu allemaal te zien is, heb het allemaal via Tinypic.com online gezet en via img link op het forum gezet dus volgens mij moet het zo goed zijn :D (ik hoop het maar want heb ondertussen de linkjes vaak genoeg gekopieerd/geplakt :P

Hier nog mijn opstelling om het wiel enigszins in balans te krijgen
Afbeelding
Afbeelding
...

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2202
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor nicolai » Zo Jun 21, 2015 20:10

Ja ze zijn allemaal zichtbaar, mooi werk man!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Wo Jun 24, 2015 22:01

Ok vandaag alles weer in elkaar gezet.
De plaat die bovenop het blok zit zat dus los, nu beide bouten op het blok en de bout naar het frame weer aangedraaid.
Een nieuwe dynamo (6volt, dus ik weer nog niet of het perfect gemonteerd zit ivm de speling) en nieuwe spanningsregelaar erop. Over deze laatste twijfel ik nog steeds of er geen afdekkapje oid op moet maar heb het voor nu zo gemonteerd onder mijn zadel waar de oude ook zat.

Morgen eens kijken of ik de dynamo goed afgesteld krijg en of ik weer laadspanning heb op mijn accu.
Laatst gewijzigd door jer0en op Za Jul 04, 2015 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
...

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Za Jul 04, 2015 17:55

:cry:

Dynamo en SR vervangen maar nog steeds geen laadstroom op de accu, met de multimeter meet ik net iets meer dan 6V op de accupolen.
Op beide aansluitpunten op de dynamo meet ik een kleine spanning die varieert naarmate ik toeren maak rond de 1V. Ik meet dan met de plus op de dynamo en min op het frame.
Iemand ervaring met het meten tussen dynamo en accu?
Afbeelding

De SR heb ik nu gewoon direct op het frame geschroefd waar ook de oude zat alleen deze heeft dus een open achterkant, weet iemand of hier een kapje tegenaan moet of kan dit geen kwaad?

Afbeelding

Het opnieuw spaken van het wiel gaat gelukkig wel de goede kant op, alle spaken staan nu op spanning alleen vraag ik me af hoe ver ik het spannen door moet zetten.
Is dit een kwestie van gevoel of zijn er trucjes om te controleren of de spanning op de spaken voldoende is?
Ik heb de oude binnenband die over de velg lag als velglint even schoongemaakt en gewoon weer opnieuw gebruikt aangezien het mij wel een goede vervanging leek van een velglint.
Afbeelding
...

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Za Aug 08, 2015 16:04

Gisteren mezelf vol goede moed weer naar de MT-9 begeven, na 2,5 week vakantie benieuwd of alles nog in orde is met de driewieler.
Op het eerste gezicht ziet alles er goed uit, geen gekke plassen met vloeistof op de grond of gekke roestplekken aan de buitenzijde. (Scheelt toch wel dat ie tegenwoordig binnen gestationeerd staat :) )

Net voor de vakantie nog druk geweest om de nieuwe dynamo en SR te wisselen om te kijken of dit het probleem van het laden op zou lossen. Nu twijfelde ik nog een beetje aan het monteren van de nieuwe SR aangezien deze aan één zijde nogal open leek (zie foto eerder dit onderwerp) en aangezien er nog steeds niet meer volt op de multimeter getoond werden de oude SR weer terug gebouwd met de nieuwe dynamo.

En verrek, 7,2 V wanneer ik het gas op een hoger toerental vast houdt. Het enige minpuntje is dat de nieuwe dynamo een beetje zingt (geen idee hoe je het geluid precies moet verwoorden maar het is een soort van hoge toon). Bij het losser draaien van de beugel die over de dynamo heen zit merk ik dat het geluid minder wordt. Ik heb nog geprobeerd om de dynamo iets te draaien terwijl de motor liep maar dit gaf weinig verschil.

Ik natuurlijk helm op en gelijk een rondje rijden om te kijken of er geen olie langs de dynamo af komt en of alles na een periode van rust nog steeds doet wat het moet doen.
Zover ik het kan beoordelen werkt alles nog naar behoren, alleen een drupje olie aan de onderkant van mijn linkercilinder maar dat komt later wel.
En dan nog even met de multimeter checken of de accu laad en dan geeft de meter ineens nog maar amper 6v met zelfs terugzakken wanneer ik toeren maak......

Nu beschik ik nog niet over literatuur en heb ik even in de clubwinkel gekeken maar kan ik zo geen manual vinden voor een mt-9. Welke literatuur komt het dichtste bij mijn Dnepr MT-9?
Als iemand trouwens nog een goude (of zilvere) tip heeft mbt het elektrische circuit hoor ik het graag.
Vanmiddag ga ik eerst mijn zelfgespaakte wiel afmaken en de boel terugmonteren, voorlopig als reservewiel achterop.
...

jer0en
Berichten: 167
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor jer0en » Za Dec 31, 2016 00:11

Een goed jaar later en wat heb ik ondertussen een plezier gehad, uiteindelijk na het plaatsen van de elektronische SR weinig grote problemen meer gehad, en wat misschien nog wel een meeste plezier heeft opgeleverd is dat ik eindelijk een jaartje flink heb kunnen rijden :stampen:

Vandaag nog even heerlijk het jaar afgesloten, vanochtend bij ons thuis achter:
Afbeelding

Daarna volop van het weer en de Dnepr genoten, sinds dat ik een paar weken terug de nieuwe dempers passend heb gemaakt op de bochten middels 2 buizen rijdt de combinatie een stuk beter. Het enige is dat bij wat langer stationair draaien de linker uitlaat nog wat ploft hier en daar. Ook bij rustig rijden, dus gas net open hoor je dat de motor iets minder lekker loopt.
Ik zal in het nieuwe jaar wel een filmpje proberen te maken, want tja rijden is leuk maar er moet natuurlijk ook gesleuteld blijven worden en het kan altijd beter :D

Allemaal een prettig uiteinde en een goed, gelukkig en gezond 2017! :toost:
...

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 572
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: winter werkzaamheden

Berichtdoor robm84 » Za Dec 31, 2016 12:00

Als je je uitlaat systeem hebt verandert kan het ook zijn dat je mengsel verandert is.
En na ploffen klinkt als een te arm mengsel. Controller de bougies eens na een ritje rijden!

Sucses ermee!


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten