nog geen resultaat

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

josspronk

nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Vr Mei 06, 2016 21:45

Hoi Forum

ik heb de zuigerveren gecontroleerd, olieschraapveer bleek o,4 mm ruimte te hebben.
wij hebben de zuigerveren vervangen, klepveren vervangen.
wilde alleen rechts lopen.
compressie nogmaals gecontroleerd, links 6 bar.
kleppen ingeslepen, nu 9 bar
rechts 10 bar
loopt wel maar wil niet op toeren komen en veel witte rook.
lijkt links beter te lopen dan rechts
ik heb op aanraden van ural zentrale de schottle schraapveer geplaatst.
heeft iemand daar ervaring mee"?

wij zoeken een vrijwilliger die even mee wil kijken.
wil dat lukken?
ons is de wanhoop nabij.

Jos en Leroy

Benno van Ham

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Mei 06, 2016 22:02

jos, als je nu ook nog even aangeeft waar die vrijwilliger moet mee komen kijken dan wordt het animo misschien wat groter.

Groet,

benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Mei 06, 2016 22:15

Daar vraag je wat.

In principe moet alles kloppen, niet alleen je kompressie en je zuigerveren, maar ook :

Beide carburateurs moeten 100% werken, vaak zitten er stiekum toch nog ergens verstoppingen. Dit moet je zorgvuldig nakijken, beste een beetje benzine in de gaatjes druppelen en dan met de hoge druk het in tegenover gestelde richting uitblazen.
Carburateurs moeten ook zorgvuldig gesynchroniseerd worden, beginnen met de lengte van beide gaskabels.
Komt er voldoende benzine in beide carburateurs (verstopte benzinekraan) heb je de juiste maat sproeiers (orgineel zijn ze veel te klein).

Beide bougies moeten vonken, kun je makkelijk checken. Bobine kan ook slecht zijn indien Russisch (hij vonkt dan wel maar niet voldoende)
Ontsteking moet goed op tijd staan, streepjes vliegwiel kloppen niet altijd.
Ontsteking wordt ook vaak fout afgesteld, ligt eraan welke je hebt. Dnepr moet je afstellen op maximale vervroeging Ural dacht ik niet. Als je het geval in het midden van de sleuven zet zit je trouwens meestal goed, staat die ver uit het midden moet je, je waarschijnlijk zorgen maken.

Wat ook veel mensen fout doen is dat ze de kleppen fout afstellen. Je moet de kleppen stellen op TDC na de intake stroke. En wat dan nog belangrijker is, ga je de andere cilinder afstellen moet je de krukas 1 omwentelling draaien omdat de cilinders niet tegelijk aanzuigen, maar om de beurt. Doe je dat niet krijg je indedaad veel rook.

Dus echt alles nalopen, als alles klopt loopt die als een zonnetje :D

Heel simpel, brandstof, vonkje, boem.

josspronk

Berichtdoor josspronk » Ma Mei 09, 2016 14:37

Beste Benno en Frank

bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de kleppen afgesteld als de kleppen duidelijk gesloten zijn.
volgens Frank is dat niet goed.

als iemand wil helpen komen wij uiteraard naar dat persoon toe.
Ik woon zelf in Ouderkerk aan de amstel, bij amsterdam

ik zag dat Langeweg bij zevenbergen ligt, dat is met een aanhanger 1,5.

Frank woont dichterbij.

Groet Jos en Leroy

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Mei 09, 2016 15:24

Blijkbaar heb je de kleppen fout afgesteld.

Op zich is de kleppen stellen niet zo heel moeilijk, alleen belangrijk dat je ze in de juiste stand van de nokkenas afsteld.

Kijk eens of een een markering op het vliegwiel hebt als de zuiger op het bovenste dode punt (BDP) staat. Hiervoor draai je beide bougies uit en steek in 1 van de cilinders een schroevendraaier. Nu kun je de krukas gaan draaien met de kickstarter, of het achterwiel (dan wel in een versnelling zetten).
Als de schroevendraaier naar buiten wordt gedrukt kijk je door het kijkgat bij je vliegwiel of er een markering voorbij komt. Als dat zo is dan is dat je BDP en die moet zitten op het keerpunt dus als je schroevendraaien weer van plan is naar binnen te gaan.
Heb je geen streepje, of het klopt niet dan kun je ook met de schroevendraaier de boel op BDP zetten, heel erg precies hoeft dat niet bij de kleppen stellen.

De kleppen stel je af op BDP na de intake/compressie stroke. Je hebt een 4 takt motor.

Takt 1 : intake benzine, zuiger gaat van BDP naar beneden, inlaat klep gaat open, benzine wordt aangezogen.
Takt 2 : compressie en ontbranding, zuiger gaat naar boven naar BDP toe bezinedamp wordt samen geperst, inkaatklep is weer dicht, uitlaatklep is ook dicht, vlak voor BDP vonkje en boem. Het vonkje komt voor je BDP omdat de ontbranding een kleine vertraging heeft, de boel ontploft dan precies na het BDP.

Op dit punt stel je de kleppen af, BDP na de intake/compressie stroke, inlaat op 0,1 en uitlaat op 0,15 mm.
De andere cilinder werkt precies 2 takten verschoven, vandaar dat je de krukas (vliegwiel) 1 slag moet draaien voordat je de ander gaat doen.

Takt 3 : ontbranding, de zuiger wordt naar beneden gestuwd door de explosie van de benzine.
Takt 4 uitlaat van verbrandingsgassen, zuiger naar boven en uitlaaklep gaat open, de gassen verdwijnen in je uitlaat.

Je moet maar eens kijken naar de kleppen tijdens het handmatig draaien, je zult zien (als je goed hebt afgesteld) dat na de intake/compressie stroke beide kleppen dicht zijn, de rockers kunnen nu iets klapperen door de ruimte die je hebt afgesteld, de kleppen van de andere cilinder staan dan echter een heel klein beetje open, hier klappert het niet omdat de rockers de kleppen induwen.

Ik zou dit eerst nog even zelf proberen, als je weet hoe het werkt is het echt niet moeilijk, in ieder geval makkelijker dan een ritje naar hier.

Anders kunnen we altijd nog eens iets afspreken, kan je dan alleen geen succes garanderen :D

Er staat trouwens nog een streepje op je vliegwiel, dat is als het goed is een streepje met een punt, dit is voor je ontsteking af te stellen en geeft het punt voor maximale vervroeging aan, komt dus eerst voorbij fietsen. Maar ja misschien heb je helemaal geen streepjes.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Mei 09, 2016 19:52

Misschien het gemakkelijkste en meest dichtbij om Ruud even te bellen. Ruus zit in de buurt van leimuiden. Net onder Amsterdam. Een stuk dichterbij.

Ik verdenk de kleppen niet zo, ik gok eerder op iets met de carburatie nog steeds. #is het echt witte rook of blauw/grijs/zwart.

Wit is nl. meestal vocht en dat lijkt me sterk met een luchtgekoelde motor. Olie verbrand blauw/grijs. Benzine, onverbrand is meestal zwart maar kan ook wittig worden als bv. de timing niet goed staat.

Op die motor zitten van die namaak k65 carburateurs, toch ? Wat voor sproeierbezetting zit er in (stationair en hoofdsproeier). Hoe hoog hangt je gasnaald en bewegen linker en rechter gasschuif tegelijk ?? Met zijn tweeen zo te testen. Een stopt zijn vingers in de carburateurs tegen de gasschuif aan, de andere beweegt het gas. Als het goed bewegen beide schuiven tegelijk. Probeer links en rechts in de basis gelijk af te stellen, fine tunen komt daarna pas.

Mengselschroef helemaal indraaien en dan 1,5 slag uitdraaien.

Succes,

benno

josspronk

Berichtdoor josspronk » Do Mei 12, 2016 20:05

hoi Forum

hier een foto van de huidige carburateurs.
deze zaten erop toen we de Dnepr kochten.
echter het benzine stroomde er uit.
daarom hebben we de K68 er op gezet.
nu hebben we deze carburateurs gereviseerd, maar met bovengenoemd resultaat.
met de K68 liep de motor ook niet goed.
de schuiven hebben we gelijk staan.
moeten nog even kijken naar de gasnaald.
met veel rook moet de gasnaald dan naar beneden of omhoog?

de kleppen zijn uiteraard gesteld in het bdp,
groet Jos en Leroy
Bijlagen
IMG_20160511_211902882.pdf
(4.91 MiB) 46 keer gedownload

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Mei 12, 2016 20:22

Ja, die vlakschuiven kan helemaal een drama zijn om goed te krijgen. Ik blijf het maar raar vinden. Ik heb een setje K63 liggen die in orde zijn. daarmee moet de fiets goed kunnen lopen, echter die hebben de flens horizontal en jouw koppen zijn vertical. dat gaat dan dus niet werken.

Als je een adapter hebt mag je ze van mij best lenen om te kijken of het dan wel goed werkt.

benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Mei 12, 2016 21:01

Op zich moet de motor goed lopen met de K68 carburateurs, tenminste als dit Pekar carburateurs zijn en geen chinese immitatie troep.

Af fabriek worden ze geleverd met een veel te kleine hoofdsproeier, als het goed is staat daar maat 190 op (of 165 heb ik ook wel eens gezien) dat is Russische eenheid voor hoeveelheid vloeistof per tijdseenheid.

Met sproeiers europese maat 120 (die kun je bij de brommerzaak kopen voor 2,50 euro per stuk). En de gas naald in de hoogste stand (hoog ten opzichte van je sproeier, dus laagste streepje op de naald). Moet de DNEPR wat betreft carburateurs goed lopen, althans zou je er goed me moeten kunnen rijden.
Eventueel later nog iets fijn tunen.
Voor die 5 euro zou ik dat zeker nakijken en proberen.

Probeer het ook eens zonder luchtfilter, zodat die goed kan ademen.

Kleppen zijn nu goed dus daar zal het niet meer aan liggen, stonden ze trouwens goed ?

Frank

josspronk

Berichtdoor josspronk » Vr Mei 13, 2016 18:06

Beste Benno

de K 68 heeft ook andere flenzen dus adapters hebben we.
fijn dat we de carburateurs mogen lenen, maar als we toch langskomen kunnen we de motor ook meenemen.
als je tijd hebt uiteraard.

hoor het graag.

Jos en Leroy

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Mei 13, 2016 21:43

ik heb alleen de komende weken geen tijd :) Zit druk in het werk en prive ook dus helaas

benno

josspronk

Berichtdoor josspronk » Vr Mei 13, 2016 22:20

morgen gaan we nog wat stoeien met de huidige carburateurs en afstelling.

de oorspronkelijke carbs zijn type k302 als ik goed geinformeerd ben.
ook hebben wij K68 carbs die goed zouden moeten werken.
wij houden jullie op de hoogte.

groet Jos en Leroy

josspronk

Berichtdoor josspronk » Za Mei 14, 2016 21:34

Even alles op een rijtje:

motor gekocht bij richard in genemuiden.

de motor is van mijn zoon Leroy.
bij richard een testritje gemaakt (ongeveer 5 minuten) leek alles in orde.

Echter toen motor (mei 2016) werd afgeleverd kwam de motor de straat nog niet eens uit.
rochelen en knallen.
er zaten K302 carburateurs op, de bezine stroomde er uit.
daarom K68 aangeschaft, dit bleken wel immitatie te zijn.

na van alles geprobeerd te hebben besloten totale revisie.

blok uitelkaar schoongemaakt lagers vervangen.
zuigers en cilinders waren in orde dus hier niets aan gedaan.

ook het cardan uitelkaar gehaald schoongemaakt en weer in elkaar.

na in elkaar zetten heeft de motor (met K68) eventjes goed gelopen daarna weer knal poef.

even een paar maantjes rust.

een revisie set gekocht voor de K302's, wilde wel starten, veel rook geen vermogen.
zelfs geen gasreactie.

dan de K68 er weer op, echter ook geen resultaat.
het bleek dat cilinder links 6 bar had rechts 9-10 bar.

zuiger veren bekeken, blijkt dat olieschraapveer 0,4 mm ruimte had, leek mij veel.

nieuwe veren besteld, mij werd aangeraden schottle veren te gebruiken.
dit zijn twee dunne veren die door een ring op hun plaats gehouden worden.
met deze veren hoeft de onderste schraapveer niet geplaatst te worden.
heeft iemand hier goede dan wel slechte ervaring mee?

links nog steeds 6 bar, toen besloten de kleppen in te slijpen.

nu heb ik 8 bar, rechts nog steeds ruim 9

de bobine is niet de (met de hand gewikkelde) originele bobine maar een ingegoten zwarte.
is door richard al vervangen.

vandaag de kleppen opnieuw nagesteld volgens concept frank.
een klep had iets meer speling.
nu alles op 0.15 ingesteld.

de K68 nagekeken en wat blijkt.
de pakking wordt door de benzine aangevreten en er is bij een carburateur een stukje losgelaten.
dit zat voor de sproeier.
bij de andere was de gasnaaldhuis gebroken, deze voorzichtig weer gesoldeerd.

echter de motor wilde niet lopen.
nu terug naar de K302.
motor wil nog steeds niet veel behalve een paar ploffen.

de bougies:
oorspronkelijk zat er een warboel in aan een kant een b7 van ngk en aan de andere kant een bosch.
deze vervangen voor verschillende typen van ngk.
bp6hs, dit is een bougie met een langere stift dan de b6hs.
zover ik begrijp is de b6hs de beste keus.
pitten zijn zwart.

de ontsteking.
puntje staat op 0,4 mm.
condensator vervangen.

ik zoek alleen het juiste ontstekingspunt.

er staan twee merken op het vliegwiel:
BMI en P
kan ik daar wat mee?

momenteel zijn wij van mening dat de motor moet kunnen lopen met de K302's
volgens de klok heeft de motor daar 15000 km mee gelopen, dus het moet lukken.
ik heb wel gehoord dat in het verleden km tellers zijn teruggedraaid met een boormachine.
zouden ze dat met een dnepr ook doen maar dan vooruit?

suggesties zijn uiteraard gewenst.
vooral voor het juist afstellen van de ontsteking.

groet
Jos en leroy

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Mei 14, 2016 21:44

De schottle veer is niets mis mee en in het algemeen kun je met een westerse schraapveer inderdaad de onderste weglaten. 1 is voldoende.

Ontsteking. Op het vliegwiel kom je twee markeringen tegen, het eerste is het merkteken waar je de ontsteking op stelt, het tweede het BDP merkteken. Bij een traditionele Dnepr (met contactpunten) stel je met uitgetrokken vervroeger op dit merkteken af. Bij een elektronische ontsteking kun je dit wat moeilijker doen maar over het algemeen is ongeveer middenin de sleuf een goede aanname. Als je met een stroboscoop wilt afstellen zou ik proberen het merkteken duidelijk te identificeren. Standaard zit er een soort B gegraveerd bij het TDC. Als die er niet is zou ik het goede merkteken op het vliegwiel opzoeken en er met een goede centerpons een merkteken bij meppen. Maakt het een stuk eenvoudiger te identificeren de volgende keer.

Bij een elektronische ontsteking ervoor zorgen dat de pickup zo dicht mogelijk tegen de sensor loopt, Dun papiertje ertussen en vastzetten, die speling is voldoende.

Er vanuit gaand dat je nu compressie hebt, goede vonken en benzine, dan moet het bijna wel goedgaan.

Zwarte bougies is in ieder geval een teken van veel te rijk staan over het algemeen.

Krijgt hij wel lucht ?? Luchtfilter niet verstopt of dichtstaande chokeklep. Op het luchtfilterhuis zit ook nog een schuif. als je die dichtzet krijgt de motor amper lucht :)

Succes,

Benno
Laatst gewijzigd door Benno van Ham op Zo Mei 15, 2016 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Mei 14, 2016 21:49

Als je eens fotos plaatst van wat voor onderdelen erop je brommer zitten, dan wordt het een stuk makkelijker jullie te helpen.

Laad je accu wel bij, omdat je zegt dat die bij de koop gelopen heeft, de verkoper zorgt meestal wel voor een volle accu.
Kun je makkelijk nameten met een voltmeter. Je moet in ieder geval meer dan 12V meten.
Bij lopende motor 14,4V, maar dat kun je nog niet meten :(
Onvoldoende power levert een te zwakke vonk, loopt die ook niet.

Wissel die K68 eens, ik heb ze ook eens gewisseld daarna liep die ook niet meer.

Totale revisie, heb je de tandwielen krukas/nokkenas goed terug gezet ?

enz. enz...
Laatst gewijzigd door Frank65 op Za Mei 14, 2016 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Dnepr”