nog geen resultaat

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Frank65

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Za Mei 14, 2016 21:53

Benno, komt niet eerst het merkteken voor de ontsteking en dan BDP ?

Is toch maximale vervroeging ?

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Mei 15, 2016 11:02

OEPS, je hebt gelijk. Tweede merkteken is TDC. 1e is max. vervroeging (circa 40 graden). Dat is wel het merkteken waarop je de motor afstelt trouwens.

Ik heb het aangepast in de posting.

benno

handjesman

Berichtdoor handjesman » Do Mei 19, 2016 22:55

De P op het vliegwiel is wat je aan moet houden bij een statische afstelling van de ontsteking.
Belangrijk: Als je een dnepr hebt met verticale carburateurflenzen MOET je bougies met korte schroefdraad monteren.

Handje.
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

josspronk

Berichtdoor josspronk » Zo Mei 22, 2016 19:13

best forum

nog wat dingen nagekeken.
de spanning is goed, accu geeft ruim 12 volt aan.

op een gegeven moment wilde de motor helemaal niet meer starten.
een andere bobine gekocht bij Roukema in wormerveer (westknollendam)
deze is eigenlijk voor een gs 550, maar zag dat iemand op het forum hem ook gebruikt had.
alle kontaktvlakken van de onsteking schoongemaakt, ook de draad van bobine naar ontstekingshuis vervangen.
zag er groezelig uit.
bougie geprobeerd in mijn fazer, deze gaf een behoorlijk grotere vonk, daarom andere bobine geprobeerd.
echter de vonk is terug maar zeker niet zo sterk als van de fazer.
nu wel weer lopend maar loopt rommelig en pakt niet op.
nu even een vraag over de ontsteking.
er staan twee merktekens.
bmi en P
zover ik kan zien is bmi het hoogste punt, (bdp) P zit hier vlak voor.
dus dit moet het ontstekingstijdstip zijn.
is dat met of zonder voorontsteking.

met groet Jos en Leroy

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Mei 22, 2016 19:23

bij contactpunten met volledige vervroeging. Bij electronisch gewoon op het merkteken stellen.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Mei 22, 2016 20:43

Als ik het goed lees hebben jullie een puntjesontsteking.

Bij een DNEPR, stel je af op maximale vervroeging. Hiervoor zorg je ervoor dat de gewichtjes van je kontaktpuntjes volledig zijn uitgeslingerd, dit doe het makkelijkste met een kleine schroevendraaier.
Van te voren zet je het vliegwiel op het streepje dat de maximale vervroeging aangeeft.
Normaal is dat een streepje met een puntje. Als je de afstand zou meten van dit merkteken op het vliegwiel tot aan het streepje van het BDP dan is dat ongeveer 70 mm.

Je schrijft dat jullie streepje vlak voor BDP zit, als dit ongeveer 10 mm is dan kan dit het merkteken zonder vervroeging kunnen zijn (heb je misschien een Ural vliegwiel erin zitten).
Dan zou je moeten afstellen zonder de gewichtjes uit te duwen.

Het vinden van de juiste stand doe je met een 12V lampje dat via je kontaktpuntjes voorzien wordt van stroom (draad van puntjes die naar frame gaat loshalen lamp hieraan en weer via lamp naar frame, dus lamp ertussen, let wel op + en - van de lamp), bij gesloten punten brand het lampje. Je zoekt het omslagpunt lamp aan/uit.

Ik zou ook nog eens voor de zekerheid het voltage meten bij de ingang van je bobine, moet ook 12V zijn.

Je kunt natuurlijk ook meerdere standen van je onsteking proberen, op zich luistert het niet zeer nauw dat afstellen. Ik heb ook een hele tijd rondgereden met een fout afgestelde, maar vond hem best goed lopen :D

josspronk

Berichtdoor josspronk » Zo Mei 22, 2016 21:36

hoi forum

uiteraard na revisie goed opgelet om de nokkenas op het juiste merk te zetten.
akku is goed, ruim 12 volt.

momenteel zit er K301 carbs onder, daar heeft hij het goed op gedaan,
deze gereviseerd omdat de benzine er uitloopt.
de sproeier die daar in zit is 200 (Russische maat)
op een gegeven moment helemaal niets meer.
bobine vervangen voor een andere (gs550 gekocht bij Roukema sloop in wormerveer (westknollendam))
op het forum gezien dat iemand er een bobine van een gs550 in had gezet.
kontaktvlak ontstekinghuis opgeschuurd, kabeltje van bobine naar onstekingshuis vervangen.
toen weer vonk.
loopt alleen stationeer wel schokkend, bij gas reactie smoort de motor.
ook geprobeerd zonder luchtfilter maar geen verbetering.
nog wel een vraag over de ontsteking.
er staan twee merken op het vliegwiel.
BMT (dit moet bdp zijn, zuiger staat bovenin.
P dit zit vlak voor BMT dus moet onstekingspunt zijn.
weet iemand of dit met of zonder voorontsteking is?

groet Jos en Leroy

josspronk

Berichtdoor josspronk » Vr Mei 27, 2016 21:26

wij hadden een onregelmatige vonk.
een keer trappen twee vonken, dan trappen geen vonk, dan trappen weer een paar vonken.
gehele ontsteking losgehaald, kontaktvlakken schoongemaakt, ander bobine.
geen resultaat.
afgelopen week kwam ik er achter dat de bougies blijkbaar het probleem waren, nieuwe bougies vonken wel goed.
de "oude" bougies hebben ook amper gedraaid maar wel zwart (te rijk)
komt dit meer voor?
echter nog steeds geen goed resultaat.
de k68 teruggeplaatst, gasnaald zo laag mogelijk (proberen armer te krijgen)
echter van een carb is de gasnaaldhouder gebroken, deze wel gesoldeerd maar weet niet of er ergens tin tussen gelopen is.
loopt met nieuwe bougies toch niet lekker.
het gekke is dat als ik de ontsteking volledig tegen de klok indraai (vroeger) dan loop de motor het minst slecht.
wel gevonden (door opmerking van Frank) dat ik ongeveer 1 volt in de bedrading verlies (+plus bobine + akku)
hier een vaste draad tussen gezet maar geen verbetering.
voor ons wordt dit een beetje een hopeloos project.

groet Jos en Leroy

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Mei 27, 2016 22:10

Projecten zijn bijna nooit hopeloos, alleen zie je af en toe de oplossing niet meer.

Je zit aan een paar zaken tegelijk te morrelen en dat maakt het niet gemakkelijker. Als ik het voor het zeggen had zette ik er een setje carbs op die ik ken en die goed zijn. Daar blijf ik dan vanaf.

Daarnaast zou ik de ontsteking er even helemaal af zwieren en lekker ouderwets aan de gang gaan met een contactpuntensetje (die ik altijd op voorraad houd voor dit soort zaken) en een directe voeding vanaf de accu naar de bobine (Bij punten wel een bobine met genoeg interne weerstand om het spul heel te houden), bij electr. vaak een bobine met weinig weerstand om een maximale vonk op te wekken.

Als mevrouw dan nog geen zin heeft dan zit er toch iets in de motor opbouw zelf wat niet in orde is. Compressie hadden jullie al nagekeken, bougies zijn nu nieuw (oude bougies kunnen idd. veel problemen veroorzaken).

Beter lopen door verder vervroegen kan toch een teken zijn. Ik weet dat sommige dneprs eigenlijk op zijn maximaal vervroegde tijdstip pas een beetje lopen. Soms komt dit door een verkeerd geplaatste nokkenas, ik kan me niet herrinneren of je daar iets over geschreven hebt in dit topic.

Heb je al eens geprobeerd om een steunpunt op te bellen die een beetje in je buurt zit om te kijken of je daar langs kunt komen. Ik had al geschreven dat mijn tijd erg beperkt is de komende weken. Dat is dus geen oplossing. Maar ook nogmaals, ik heb een set K-63 liggen die goed zijn en werken op een Dnepr en een setje punten is ook wel te vinden.

benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Mei 27, 2016 22:52

Hopeloos... Ik weet precies hoe jullie je voelen :(

Ik ben bijna 1 jaar bezig geweest voordat die sch...bak goed liep.
Regelmatig gedroomd van brandend Russisch metaal.

Maar... De aanhouder wint. Makkelijk en goedkoop is het helaas niet zoals we aan het begin dachten. De onderdelen kosten geen drol, maar helaas moet je erg veel onderdelen vervangen, dus duur gaat het vanzelf worden.

Maar de prijs is groots, als ik hem met mooi weer uit de schuur duw (inmiddels m.b.v. een motormover omdat mijn 50 plus lijf dat ding niet meer kan tillen). De carbos laat overlopen, en dan 2 keer trappen en hij loopt :D , helm op en rustig de straat uit ploffen.

Je zit echt met een enorme breede smile op je brommer en iedereen die naar je kijkt doet hetzelfde.

Dus niet opgeven, kan goed komen, maar gaat niet vanzelf.

Inderdaad een goed plan, zoals Benno voorstelt, zoek een steunpunt in de buurt. Ruud Korpershoek verricht echt wonderen.

Hulp via het forum is niet altijd makkelijk, we zitten hier ook maar wat te gokken, ervaringen uit ons verleden zijn geen garantie voor jullie toekomst. :oops:

Success

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Mei 28, 2016 21:52

Stomme vraag......heb je de benzine tank en filter wel eens nagekeken en wat voor benzine zit erin?
Zit de benzine er al langer dan 1 jaar in zou ik het zeker vervangen de vluchtige stoffen verdampen snel
en heb je alleen nog knalwater over, jullie hebben jezelf wel weer een flink project op de hals gehaald zeg.
Veel succes en sterkte, blijven focussen en niet opgeven dan komt het goed en leer je ontzettend veel tegen wil en dank expert!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

josspronk

Berichtdoor josspronk » Wo Jun 01, 2016 21:24

Best forum

uiteraard hebben we bij het loshalen en plaatsen van de nokkenas op het merkteken gelet.
twee streepjes tegenover elkaar.

benzine is pas vervangen.
wij gebruiken euro 95 met loodvervanger toegevoegd.

motor heeft even goed gelopen (zou dus aangeven dat nokkenas goed moet staan)

heb een berichtje gepost bij Ruud misschien kan die wat voor ons doen.
als ik het goed begrijp woont hij in IJmuiden.
das niet ver weg voor ons.

dus even afwachten.

groet Jos en Leroy

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Jun 01, 2016 22:00

Leimuiden, ONDER Amsterdam.

benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Do Jun 02, 2016 20:45

Nu wordt het trucjes tijd en gaan experimenteren waar het probleem zit.
Doe maar naar Ruud gaan die is daar ontzettend goed in en weet binnen no time
het probleem te lokaliseren en op te lossen en heeft ook de middelen om het op te lossen.

Je zou nog eens remmen reiniger kunnen gebruiken om eventuele aanzuig lekkages op te sporen.
Dat wil soms nog wel eens ongeziene problemen oplossen met name rubber aansluitingen.
Let wel op dat je het niet in de buurt van de uitlaatbocht spuit en ook niet binnen doen.
De motor gaat dan hoger lopen en zodoende weet je dat het ergens lekt, probeer het eens.
Naar Ruud gaan is de beste oplossing, doen!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

josspronk

Berichtdoor josspronk » Vr Jun 03, 2016 21:43

ik heb Ruud een persoonlijk mailtje gestuurd.
maar nog geen reactie.
kan ik Ruud anders benaderen?

Jos

Terug naar “Dnepr”