nog geen resultaat

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Za Mei 14, 2016 21:53

Benno, komt niet eerst het merkteken voor de ontsteking en dan BDP ?

Is toch maximale vervroeging ?

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3233
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Mei 15, 2016 11:02

OEPS, je hebt gelijk. Tweede merkteken is TDC. 1e is max. vervroeging (circa 40 graden). Dat is wel het merkteken waarop je de motor afstelt trouwens.


Ik heb het aangepast in de posting.

benno

Gebruikersavatar
handjesman
Berichten: 1598
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06
Locatie: heerde

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor handjesman » Do Mei 19, 2016 22:55

De P op het vliegwiel is wat je aan moet houden bij een statische afstelling van de ontsteking.
Belangrijk: Als je een dnepr hebt met verticale carburateurflenzen MOET je bougies met korte schroefdraad monteren.

Handje.
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Zo Mei 22, 2016 19:13

best forum

nog wat dingen nagekeken.
de spanning is goed, accu geeft ruim 12 volt aan.

op een gegeven moment wilde de motor helemaal niet meer starten.
een andere bobine gekocht bij Roukema in wormerveer (westknollendam)
deze is eigenlijk voor een gs 550, maar zag dat iemand op het forum hem ook gebruikt had.
alle kontaktvlakken van de onsteking schoongemaakt, ook de draad van bobine naar ontstekingshuis vervangen.
zag er groezelig uit.
bougie geprobeerd in mijn fazer, deze gaf een behoorlijk grotere vonk, daarom andere bobine geprobeerd.
echter de vonk is terug maar zeker niet zo sterk als van de fazer.
nu wel weer lopend maar loopt rommelig en pakt niet op.
nu even een vraag over de ontsteking.
er staan twee merktekens.
bmi en P
zover ik kan zien is bmi het hoogste punt, (bdp) P zit hier vlak voor.
dus dit moet het ontstekingstijdstip zijn.
is dat met of zonder voorontsteking.

met groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3233
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Mei 22, 2016 19:23

bij contactpunten met volledige vervroeging. Bij electronisch gewoon op het merkteken stellen.

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Zo Mei 22, 2016 20:43

Als ik het goed lees hebben jullie een puntjesontsteking.

Bij een DNEPR, stel je af op maximale vervroeging. Hiervoor zorg je ervoor dat de gewichtjes van je kontaktpuntjes volledig zijn uitgeslingerd, dit doe het makkelijkste met een kleine schroevendraaier.
Van te voren zet je het vliegwiel op het streepje dat de maximale vervroeging aangeeft.
Normaal is dat een streepje met een puntje. Als je de afstand zou meten van dit merkteken op het vliegwiel tot aan het streepje van het BDP dan is dat ongeveer 70 mm.

Je schrijft dat jullie streepje vlak voor BDP zit, als dit ongeveer 10 mm is dan kan dit het merkteken zonder vervroeging kunnen zijn (heb je misschien een Ural vliegwiel erin zitten).
Dan zou je moeten afstellen zonder de gewichtjes uit te duwen.

Het vinden van de juiste stand doe je met een 12V lampje dat via je kontaktpuntjes voorzien wordt van stroom (draad van puntjes die naar frame gaat loshalen lamp hieraan en weer via lamp naar frame, dus lamp ertussen, let wel op + en - van de lamp), bij gesloten punten brand het lampje. Je zoekt het omslagpunt lamp aan/uit.

Ik zou ook nog eens voor de zekerheid het voltage meten bij de ingang van je bobine, moet ook 12V zijn.

Je kunt natuurlijk ook meerdere standen van je onsteking proberen, op zich luistert het niet zeer nauw dat afstellen. Ik heb ook een hele tijd rondgereden met een fout afgestelde, maar vond hem best goed lopen :D

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Zo Mei 22, 2016 21:36

hoi forum

uiteraard na revisie goed opgelet om de nokkenas op het juiste merk te zetten.
akku is goed, ruim 12 volt.

momenteel zit er K301 carbs onder, daar heeft hij het goed op gedaan,
deze gereviseerd omdat de benzine er uitloopt.
de sproeier die daar in zit is 200 (Russische maat)
op een gegeven moment helemaal niets meer.
bobine vervangen voor een andere (gs550 gekocht bij Roukema sloop in wormerveer (westknollendam))
op het forum gezien dat iemand er een bobine van een gs550 in had gezet.
kontaktvlak ontstekinghuis opgeschuurd, kabeltje van bobine naar onstekingshuis vervangen.
toen weer vonk.
loopt alleen stationeer wel schokkend, bij gas reactie smoort de motor.
ook geprobeerd zonder luchtfilter maar geen verbetering.
nog wel een vraag over de ontsteking.
er staan twee merken op het vliegwiel.
BMT (dit moet bdp zijn, zuiger staat bovenin.
P dit zit vlak voor BMT dus moet onstekingspunt zijn.
weet iemand of dit met of zonder voorontsteking is?

groet Jos en Leroy

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Vr Mei 27, 2016 21:26

wij hadden een onregelmatige vonk.
een keer trappen twee vonken, dan trappen geen vonk, dan trappen weer een paar vonken.
gehele ontsteking losgehaald, kontaktvlakken schoongemaakt, ander bobine.
geen resultaat.
afgelopen week kwam ik er achter dat de bougies blijkbaar het probleem waren, nieuwe bougies vonken wel goed.
de "oude" bougies hebben ook amper gedraaid maar wel zwart (te rijk)
komt dit meer voor?
echter nog steeds geen goed resultaat.
de k68 teruggeplaatst, gasnaald zo laag mogelijk (proberen armer te krijgen)
echter van een carb is de gasnaaldhouder gebroken, deze wel gesoldeerd maar weet niet of er ergens tin tussen gelopen is.
loopt met nieuwe bougies toch niet lekker.
het gekke is dat als ik de ontsteking volledig tegen de klok indraai (vroeger) dan loop de motor het minst slecht.
wel gevonden (door opmerking van Frank) dat ik ongeveer 1 volt in de bedrading verlies (+plus bobine + akku)
hier een vaste draad tussen gezet maar geen verbetering.
voor ons wordt dit een beetje een hopeloos project.

groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3233
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Mei 27, 2016 22:10

Projecten zijn bijna nooit hopeloos, alleen zie je af en toe de oplossing niet meer.

Je zit aan een paar zaken tegelijk te morrelen en dat maakt het niet gemakkelijker. Als ik het voor het zeggen had zette ik er een setje carbs op die ik ken en die goed zijn. Daar blijf ik dan vanaf.

Daarnaast zou ik de ontsteking er even helemaal af zwieren en lekker ouderwets aan de gang gaan met een contactpuntensetje (die ik altijd op voorraad houd voor dit soort zaken) en een directe voeding vanaf de accu naar de bobine (Bij punten wel een bobine met genoeg interne weerstand om het spul heel te houden), bij electr. vaak een bobine met weinig weerstand om een maximale vonk op te wekken.

Als mevrouw dan nog geen zin heeft dan zit er toch iets in de motor opbouw zelf wat niet in orde is. Compressie hadden jullie al nagekeken, bougies zijn nu nieuw (oude bougies kunnen idd. veel problemen veroorzaken).

Beter lopen door verder vervroegen kan toch een teken zijn. Ik weet dat sommige dneprs eigenlijk op zijn maximaal vervroegde tijdstip pas een beetje lopen. Soms komt dit door een verkeerd geplaatste nokkenas, ik kan me niet herrinneren of je daar iets over geschreven hebt in dit topic.

Heb je al eens geprobeerd om een steunpunt op te bellen die een beetje in je buurt zit om te kijken of je daar langs kunt komen. Ik had al geschreven dat mijn tijd erg beperkt is de komende weken. Dat is dus geen oplossing. Maar ook nogmaals, ik heb een set K-63 liggen die goed zijn en werken op een Dnepr en een setje punten is ook wel te vinden.

benno

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Vr Mei 27, 2016 22:52

Hopeloos... Ik weet precies hoe jullie je voelen :(

Ik ben bijna 1 jaar bezig geweest voordat die sch...bak goed liep.
Regelmatig gedroomd van brandend Russisch metaal.

Maar... De aanhouder wint. Makkelijk en goedkoop is het helaas niet zoals we aan het begin dachten. De onderdelen kosten geen drol, maar helaas moet je erg veel onderdelen vervangen, dus duur gaat het vanzelf worden.

Maar de prijs is groots, als ik hem met mooi weer uit de schuur duw (inmiddels m.b.v. een motormover omdat mijn 50 plus lijf dat ding niet meer kan tillen). De carbos laat overlopen, en dan 2 keer trappen en hij loopt :D , helm op en rustig de straat uit ploffen.

Je zit echt met een enorme breede smile op je brommer en iedereen die naar je kijkt doet hetzelfde.

Dus niet opgeven, kan goed komen, maar gaat niet vanzelf.

Inderdaad een goed plan, zoals Benno voorstelt, zoek een steunpunt in de buurt. Ruud Korpershoek verricht echt wonderen.

Hulp via het forum is niet altijd makkelijk, we zitten hier ook maar wat te gokken, ervaringen uit ons verleden zijn geen garantie voor jullie toekomst. :oops:

Success

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2202
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor nicolai » Za Mei 28, 2016 21:52

Stomme vraag......heb je de benzine tank en filter wel eens nagekeken en wat voor benzine zit erin?
Zit de benzine er al langer dan 1 jaar in zou ik het zeker vervangen de vluchtige stoffen verdampen snel
en heb je alleen nog knalwater over, jullie hebben jezelf wel weer een flink project op de hals gehaald zeg.
Veel succes en sterkte, blijven focussen en niet opgeven dan komt het goed en leer je ontzettend veel tegen wil en dank expert!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Wo Jun 01, 2016 21:24

Best forum

uiteraard hebben we bij het loshalen en plaatsen van de nokkenas op het merkteken gelet.
twee streepjes tegenover elkaar.

benzine is pas vervangen.
wij gebruiken euro 95 met loodvervanger toegevoegd.

motor heeft even goed gelopen (zou dus aangeven dat nokkenas goed moet staan)

heb een berichtje gepost bij Ruud misschien kan die wat voor ons doen.
als ik het goed begrijp woont hij in IJmuiden.
das niet ver weg voor ons.

dus even afwachten.

groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3233
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Jun 01, 2016 22:00

Leimuiden, ONDER Amsterdam.

benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2202
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor nicolai » Do Jun 02, 2016 20:45

Nu wordt het trucjes tijd en gaan experimenteren waar het probleem zit.
Doe maar naar Ruud gaan die is daar ontzettend goed in en weet binnen no time
het probleem te lokaliseren en op te lossen en heeft ook de middelen om het op te lossen.

Je zou nog eens remmen reiniger kunnen gebruiken om eventuele aanzuig lekkages op te sporen.
Dat wil soms nog wel eens ongeziene problemen oplossen met name rubber aansluitingen.
Let wel op dat je het niet in de buurt van de uitlaatbocht spuit en ook niet binnen doen.
De motor gaat dan hoger lopen en zodoende weet je dat het ergens lekt, probeer het eens.
Naar Ruud gaan is de beste oplossing, doen!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Vr Jun 03, 2016 21:43

ik heb Ruud een persoonlijk mailtje gestuurd.
maar nog geen reactie.
kan ik Ruud anders benaderen?

Jos

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Vr Jun 03, 2016 23:25

Ruud is steunpunt. Als je lid bent van de club dan inloggen op de website van de UDCN en dan kun je zijn tel nr zien bij de lijst van steunpunten.

Volgens mij is Ruud niet aktief op dit forum, dus gewoon bellen.

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Wo Jun 08, 2016 21:20

Hoi Forum

van Benno carbs K63 te leen gehad.
deze vandaag geinstalleerd.
resultaat niets.

nogmaals ontsteking gecontroleerd, totaal geen vonk.
ampere meter geplaatst tussen akku en plus bombine, bij puntje open, geen stroom maar ook geen vonk
bougie geprobeerd in mijn Fazer, beste vonk.

geprobeerd de spanning van de bombine te bepalen.
(dit doe je door de dop er af te halen en de afstand tot overslag vast stellen)
gegeven is dat in lucht (20-25 graden 40-60% RH) de doorslagspanning 1000volt per mm is.
even bij de Fazer geprobeerd, daar haal ik 2,5 cm!! zou dus 25Kv zijn.
Ik had in de Dnepr een bombine van een gs550 zitten die deed amper wat.
toen de originele bombine teruggezet. (deze is niet de originele maar door Richard er in gezet)
Toen kreeg ik als resultaat amper 3-4 mm, dus nog geen 4 Kv.
dit is uiteraard duidelijk in de vonk te zien.
Lijkt wel of de benzine de vonk blust.
Deze bombine geprobeerd en wel weer vonk en lopen.
maar standaard verhaal.
wel stationair draaien, uitval bij gasgeven, uiteindelijk ook proesten en afslaan.
dus de vraag is kan het toch de zwakke vonk zijn en weet iemand hoeveel Kv er eigenlijk gegenereerd moet worden.

Voor Benno, ja we weten dat je de schuif open moet zetten.
we starten met klein beetje lucht en dan open schuiven.
maar de motor reageert hier niet op.

Tussentijds proberen we Ruud te contracteren maar nog geen resultaat.

groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Wo Jun 08, 2016 21:48

Het lijkt er wel inmiddels op dat je een ontstekingsprobleem hebt.
Ik heb nog een elektronische type 2 liggen die ik niet gebruik, heeft bij mij altijd gewerkt in combinatie met de bobine van Richard.

Ik heb zaterdag in de ochtend wel tijd, als het droog is (want we passen niet in mijn schuurtje) mag je wel langs komen met je monstermachine.
Garantie voor succes geef ik je niet, het is en blijft een Rus.

Ontsteking inbouwen is theoretisch zo gepiept :D en als jullie er blij van worden mag je hem van me kopen voor 40 euri.

Afbeelding

Wat heb je trouwens voor bougie doppen ? Zijn dat nog de orginele ? Die kunnen ook kapot zijn, dan bij de brommerzaak 2 NGK dopies halen, voor 4 euri.
Je kunt me een PB sturen voor verdere info.

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Zo Jun 12, 2016 20:04

hoi Forum

zaterdag (11 juni) bij Frank langs geweest, deze had nog een elektronische ontsteking liggen.
na montage liep de motor goed. wel veel rook nog steeds
Bij Frank de K301 weer gemonteerd, ook veel rook.
wel moest de signaalgever nog even goed vastgezet worden.
dit thuis gedaan.
een paar stukjes gereden (ongeveer 30 km/zover zijn we nog niet geweest)
echter aan het eind toch weer gestotter.
ook bleek de olie uit de pakking onder het blok te lopen.
eerst dit verholpen, nu alleen vloeibare pakking want met aandraaien kwam de originele pakking er tussen uit.

bougies waren behoorlijk zwart, de gasnaald 2 stappen naar beneden gezet.
vandaag leek de motor even goed te lopen bij proefrit geen vermogen en een cylinder uitgevallen.
andere draaide de bougie wit.
naalden 1 standje hoger gezet, maar bougies vonken niet lekker.
eerst maar nieuwe bougies kopen, en opnieuw proberen.
momenteel heb ik B6hs (ngk), deze zouden goed zijn of heeft iemand nog een ander idee.
ook diverse doppen geprobeerd.

groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2202
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor nicolai » Zo Jun 12, 2016 20:43

Jeetje goed bezig mannen en al weer een stukkie gekomen!
Ik denk de combinatie elektronische ontsteking en bobine maar kan ook in de weerstand van de bougie
doppen zitten daar zit namelijk een weerstand in van 5 kilo/ohm maar daar gaat Benno of een andere doorgestudeerde
idioot je vast alles van vertellen hierzo, en zo kom je tot de uiteindelijke oplossing.... hou vol!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Zo Jun 12, 2016 20:54

Hij liep heel netjes, na plaatsen ontsteking, dus de basis is goed.

Wat er gebeurt kan zijn is dat er vuil in de carburateur is gekomen vanuit je tank.
Jullie hebben er geen filter tussen zitten dacht ik, en ook de benzineslang was er één uit de aquariumwinkel en er zat best veel lucht in de slang.
Je had de K68 toch ook al verstopt ?

Let op met een filter, neem er geen van een auto die werken allen onder druk, dus een filter voor op de brommer nemen.
Benzineslang kun je wel bij de automaterialenzaak halen.
Kraantje kan ook verstopt zijn, of te kleine diameter hebben, krijg je ook te weinig benzine.
Ik weet niet hoe je slangen lopen, maar bij te weinig benzine toevoer kan het zijn dat 1 carburateur geen benzine krijgt, vloeistof volgt de makkelijkste weg. Dat zou dan de witte bougie verklaren.

Dus ik zou eerst kijken of de benzine toevoer in orde is.

Wat betreft pakkingen, kurk werkt goed in combinatie met vloeibare pakking.

Tja en ook de bekabeling was niet om over naar huis te schrijven.

Jaja, je bent nog lang niet niet klaar :( Success.

fred
Berichten: 473
Lid geworden op: Do Aug 12, 2004 22:59
Locatie: Lommel Belgie

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor fred » Ma Jun 13, 2016 13:48

Toen er nog contactpunten opzaten, heb je dan ooit de condensator vervangen?
Kan ook het probleem zijn van sputteren en niet optrekken.
Word veel vergeten dat klein onderdeeltje.

Grt Fred

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Ma Jun 13, 2016 18:46

hoi Fred

inderdaad hebben we de condensator vervangen.
tevens doorgemeten en was goed.
ook heb ik een ampere meter in de plus van de bobine geplaatst.
stroom normaal 2,5 Amp puntje open 0,0.

de kraan heeft een intern filter dus dat zou geen probleem mogen zijn.
kunnen wel kijken of er vuil in zit.
met nieuwe bougies proberen minder rook te krijgen (carbs afstellen)
volgens mij slaan de bougies vuil en dan einde oefening.

ik vraag me alleen af of ik een ander type bougie moet gebruiken.
nu is dat B6HS
groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
handjesman
Berichten: 1598
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06
Locatie: heerde

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor handjesman » Ma Jun 13, 2016 19:02

Witte rook is olie. Dat sloopt je bougies. Als dat het geval is moet je gaan denken aan een koprevisie.

Handje
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Ma Jun 13, 2016 20:09

Handje,

Bedoel je uitgelubberde klepgeleiders ?
Ze hebben dacht ik de klepveren vervangen, misschien toen al opgevallen ?

Hij liep zaterdag prima, alleen idd veel witte rook.
Eén keer kicken en hij liep, met dezelfde bougies.

De puntjesontsteking was niet mooi meer, puntjes waren krom.

Frank

Gebruikersavatar
handjesman
Berichten: 1598
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06
Locatie: heerde

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor handjesman » Ma Jun 13, 2016 20:32

Eigenlijk is het heel simpel. Zwarte rook is brandstof probleem en witte rook is olie problemen. In het geval van een rus is dat per definitie de klepgeleiders, zeker als de klepveren ook al slap of gebroken waren.
Ik hou het op de klepgeleiders. Te veel olie in het mengsel maak de bougies stuk.
Ik denk dat er moderne composiet geleiders in zzitten. Echt bagger!

Handje.
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2202
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor nicolai » Ma Jun 13, 2016 20:51

Wat handje zegt neem ik altijd met een korrel zout en hep die gozah nog nooit serieus genomen.
Maar hij heeft wel gelijk als aandachtspunt om echt eens te controleren, een klusje van een half uur tot een uur.
probeer het gewoon eens en begin met de veren van de uitlaatklep te demonteren zodat je de speling kunt voelen.
begin vooral aan de makkelijkste kant van de motor want als het niet zo is, dan kan het snel terug gebouwd worden.
Je ziet het ook veel bij auto's als je erop gaat letten met veel kilometers en de meeste beginnen er niet, maar is geen rocket sience.
Maar ja jullie komen vast niet naar het zomer treffen als ik het zo hoor, jammer maar toch succes en sterkte met de patiënt.
Jullie komen toch wel eens op een treffen langs als hij het doet?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
handjesman
Berichten: 1598
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06
Locatie: heerde

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor handjesman » Di Jun 14, 2016 13:01

Als Nicolai net zo goed kon sleutelen als lullen............WHOEHAAAA!!!! :mrgreen:

Handje
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Di Jun 14, 2016 20:27

hoi forum

Frank gaf al aan dat de bekabeling van bedroevende staat is, dat is bekend maar eerst het een dan het ander.
wel was er ooit iets met de spanningsregelaar gebeurd daar hing een potmeter onder.
deze was het leven zat en viel er vanaf.
Bij Frank bleek de spanning op te lopen tot 17 volt. thuis de potmeter doorgemeten, kwam op 100 ohm uit.
daar heb ik er genoeg van, dus 100 ohm geplaatst en wat blijkt.
de spanningsregelaar loopt naar 15 volt toe en daar blijft het bij.
gelukkig is de boordcomputer heel gebleven.
nu weer terug naar de bougies en het roken.
het roken is erger geworden nadat wij de zuigerveren en klepveren hebben vervangen.
klepveren van betere (duitse kwaliteit)
olieschraapveer is van het type schottle (ook alleen de bovenste schraapset hebben we geplaatst)
oude veer had 0,4 mm ruimte, nieuwe veer 0,1 dat lijkt mij een goede waarde.
uiteraard de bovenste en onderste veer 180 graden van elkaar gedraaid (volgens instruktie)
aangezien het span er af is zijn beide cylinders goed te bereiken en kleppen liggen er zo weer uit.
is er een regel voor de speling die er mag zijn?
mocht de speling te groot zijn, wat is dan de beste remedie?
is er iemand die daar goed in is?

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1131
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Di Jun 14, 2016 20:41

Voor kleprevisie zou je Handjesman kunnen benaderen. Hij heeft daar alle spullen voor en ook de ervaring. Sowiezo een aanrader om te doen, kun je daarna ook gewoon Euro95 tanken.

Frank


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten