nog geen resultaat

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 567
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor robm84 » Di Jun 14, 2016 22:37

De speling die een klep mag hebben in een geleider is grofweg gezegd.

Alleen de kant op van open en sluiten. En alle ander speling die je constateert op een geleider is al te veel.

Er zijn jaartallen geweest dat de geleiders van een soort van gietijzer gemaakt zijn. Dit is nu gezien niet goed bevallen.

Als handje of ruud nu een kop reviseert worden er nieuwe bmw geleiders ingezet en deze zijn van prima kwaliteit.

Als je het klepdeksel demonteert en de klep speling even heel ruim zet dan kan je met een grote schroevendraaier groef controleren of er aardige speling op zit!!

Sucses ermee

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jun 14, 2016 22:59

Inderdaad een beetje wringen met het uitstekende deel van de klep. Zit er beweging in dan weet je eigenlijk al genoeg. Dan kunnen je kleppen nog zo mooi ingeslepen zijn en afdichten, als de geleiders te ruim zijn (of ovaal) dan gaat hij roken, vooral met gas loslaten of ineens gas geven. die rook is dan meestal wel meer blauw dan wit.

Lopen de koppen wel goed leeg. Soms gebeurt het ook dat de retourleiding vanuit de kop naar het blok verstopt zit, er komt dan teveel olie in de kop en dan gaat hij ook roken. Normaal wordt de kop leeggetrokken door het vacuum wat ontstaat in het blok als de beide zuigers comprimeren. bij de retourslag als ze weer naar binnen gaan zorgt een roterende klep op het nokkenastandwiel ervoor dat de carterontluchting opent.

Olie niet te dun kiezen, dan rookt hij nog harder, gewoon een sae 50 of 20w50 erin gooien dan valt het best mee.

Veel roken kan ook nog komen van een veel te rijk mengsel of verkeerde timing. Zien de bougies er een beetje normaal uit ??

benno#

Gebruikersavatar
handjesman
Berichten: 1598
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06
Locatie: heerde

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor handjesman » Wo Jun 15, 2016 07:55

Ik heb lang niet alles gevolgd, maar ik lees wat er allemaal is vervangen en ik mis de cilinders. Heb je nieuwe zuigerveren in oude cilinders geplaatst?
Kan een oorzaak zijn van olieverbruik als de oude cilinders licht ovaal zijn.
Cilinderkoppen reviseren kan ik inderdaad, net als Ruud. Ik zet er echter geen harde klepzittingen in maar wel bronzen bmw geleiders.
Als je wilt kun je de koppen eraf halen en naar mij toesturen. Ik kan ze vervolgens beoordelen. Als ze nog goed zijn stuur ik ze terug en anders krijg je een prijsopgave voor de te reviseren delen van me. Clubprijs, wel te verstaan.
Dit weekend ben ik geloof ik al bezet...... :mrgreen:

Handje.
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Za Jun 18, 2016 16:33

even de tussenstand
bij de grote revisie ook gekeken of de terugloopleiding van de koppen schoon zijn, dat was goed.
inderdaad hebben wij alleen de zuigerveren vervangen.
links was compressie laag, olieschraapveer had een speling van 0,4 mm
zuigers en cilinders zagen er prima uit.
kon ook niets zien van ovale ingesleten cilinders.
ook de klepveren vervangen voor betere kwaliteit.
dit hielp niets, daarna kleppen links ingeslepen, nu beide kanten 8 bar.
daarna veel rook uit beide uitlaten.
bij Frank een elektronisch ontsteking ingebouwd omdat de vonk slecht was.
ik had al een andere bobine geprobeerd, maar die was niet beter.
Richard had deze alvervangen.
Volgens Frank was dit een goede bobine.
bleek ook want de vonk was een stuk beter.
Motor liep weer goed maar veel rook.
30 km gereden toen plof plof.
woensdag nieuwe bougies er in gezet en motor liep goed.
maar wat blijkt Nu.
het roken is vrijwel weg.
wel zijn de pitten zwart dus te arm.
als we de gasnaald meer naar beneden zet, rijker toen werd wel rechts de pit wit.
dus dat weer terug gezet.
bij de laatste rit bleek het remvermogen geheel weg te zijn.
waar ik al bang voor was bleek ook, flappie lag in tweeen.
nu nieuwe flappies besteld, dan kijken of we weer verder kunnen met afstellen.
0p de site hebben we een mooi verhaal gevonden hierover dus kijken of dat lukken wil.
revisie van de koppen houden we in het achterhoofd, eerst kijken hoever we nu komen.
lijkt toch steeds beter te gaan.



Groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Za Jun 18, 2016 19:04

Heerlijk ik krijg continu dejavu's

Met dat flappie moet je echt geluk hebben dat die daadwerkelijk werkt.
Er zit een overloop gaatje in het flapje en de cardan behuizing, als je ervoor zorgt dat de doorgang vrij is, dan kun je over op de bijvul methode, je remschoenen blijven dan droog, zolang dat gat open is. De zooi komt dan wel op de velg terecht, dus regelmatig schoonmaken of met een slangetje verder naar buiten voeren, zodat je je achterligger op een beetje smeersel trakteert.

Bij sommige flapjes is Ivan trouwens vergeten dat overloop gaatje erin de stansen, dus even checken.

Bedenk ook dat Russische remschoenen Asbest bevatten, mocht je van plan zijn te gaan schuren.

Hebben jullie wel een beetje lol als je ermee rijdt ?

Succes.

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Za Jun 18, 2016 19:34

He Frank

Nu er wat resultaat is dan komt de lol er ook in.
op het moment dat je weet wat het probleem is dan heb je een richting.
van de overloop waren we al op de hoogte, die is open.
Leroy had bij jou gezien dat je iets met een slangetje had gedaan zodat de olie niet op de velg komt.
wij zijn wel verbaasd dat het erge roken weg is.'
Misschien dat de zuigerveren zich moesten zetten.
wel nog zwarte pitten maar dat zal wel lukken.
de inschrijving voor lidmaatschap ligt ook klaar.
lijkt ons wel leuk om naar de sleuteldag te komen.
hopelijk rijdend.

we houden jullie op de hoogte .

groet Jos en Leroy

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 567
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor robm84 » Zo Jun 19, 2016 09:56

Zwarte bougie is te rijk mengsel.
Dus kleinere sproeier of naald laten zakken. Clip omhoog

Witte bougie is te arm.
Grotere sproeier of naald omhoog. Clip omlaag.

Donkerbruin is goed.

Sucses

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Zo Jun 19, 2016 16:01

Beste Rob

dat hebben we ook gedaan met als gevolg hagelwitte bougie dat is het ook niet.
ik weet niet wat ik met de luchtsproeier kan bereiken.
de carb is een K301 (origineel dnepr)

groet Jos

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Zo Jun 19, 2016 16:41

Ik zou toch eens kontroleren of beide carbs evenveel benzine krijgen, dus je kraantje en de slangen.

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Wo Jun 22, 2016 21:28

hoi Forum

na het vervangen van flapje bleven we olie lekkage houden, bij het cardan
volgens het verhaal van Frank (MT 11 goes retro) zit er een viltje voor het tegenhouden van de olie.
bij ons zat er alleen wat prut.
tevens wil ik het lager vervangen, is daar een eenvoudige truuk voor om deze te verwijderen?

tevens lukt het mij niet om foto's in het verhaal mee te nemen.
hoe kan ik dat doen?

groet Jos

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Benno van Ham » Do Jun 23, 2016 09:47

Olielekkage bij het cardan komt vaak door onzorgvuldige montage. Alle onderdelen zijn gewoon te koop via de adressen als Rolpa. Neem eens contact met hem op hierover.

Bij het uit elkaar halen van het cardan kom je een paar lagers tegen, een serie losse naalden die het midden van het cardan ondersteunen en een groot kogellager achter het tandwiel diw de krachten op moet vangen van de aandrijving. Bij een Dnepr cardan kun je het lager afdrukken via de montageboutgaten. Bij een Ural cardan moet je hem openen en daarna het lager verwijderen van de aluminium behuizing. In de een na laatste twin heb ik er een stukje over geschreven, kun je daarin terugzoeken.

Foto's plaatsen kan alleen door ze te linken vanuit een andere opslag, onedrive, googledrive, etc.

Benno

josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42
Contact:

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor josspronk » Do Jun 23, 2016 21:48

hoi forum

wat is het type lager voor de cardan?
maat zover ik kan meten buiten 72 mm binnen 34 mm.

alvast bedankt.

groet Jos

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Berichtdoor Frank65 » Vr Jun 24, 2016 07:17

Er zijn manuals op internet te downloaden. Zoek op MT 11 manual en je vind ze.
Hier staat alles in wat je wilt weten en nog veel meer.


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten