rechtse cilinder

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Sep 11, 2016 16:25

Bonsai, hoop vragen waaruit duidelijk blijkt dat er nog wat te leren overblijft. Ik prober er een paar.

1 in orde

2 gasnaalden op een na hoogste positie in de gasschuif is de standard om te beginnen. Hoe hoger de naald hangt hoe rijker het mengsel.

3 knop is de vervroeger, of verlater zoals je het eigenlijk noemt. Bij het starten trek je de kabel aan waardoor de onsteking vervroegt. Daarna zet je hem weer losser zodat de ontsteking verlaat naar de beste positie voor dat toerental. Je moet er dus eigenlijk een beetje mee spelen tijdens het rijden, vooral laag in toeren. Koude start, maximaal vervroegd mag de motor niet terugslaan, dan zit je net te vroeg en moet je dit afstellen.

4 moet kunnen

5 20w50 (zoals je het schrijft en niet andersom) is een prima olie voor een zijklepper. Puristen zweren bij een monograde SAE50 maar 20w50 is niks mis mee

6 Klepspeling zijkleppers. 0,1 inlaat 0,15-0,2 uitlaat.

Bougies kunnen al na een keer verzuipen kapot zijn, binnen 20 km is dus geen uitzondering. Een zijklepper mag best een bp4 of 5 hebben. Komt hij wel mee weg.

bonsai
Berichten: 30
Lid geworden op: Do Aug 11, 2016 21:56

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor bonsai » Zo Sep 11, 2016 18:30

Bedankt Benno,

Gisteren dus welgeteld 7 km gereden, zonder enig probleem eigenlijk.

Vanaf vandaag gingen we geleidelijk het aantal km's opvoeren, maar zover zijn we niet gekomen :

Hij startte goed, maar linkercilinder draaide terug niet meer mee, bougie verstoken naar rechterkant, en de bougie bleek dus kapot .... Na een kleine 10 km .... We weten het nu eventjes niet meer wat de oorzaak is ....

Groeten,

Bonsai

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor Frank65 » Zo Sep 11, 2016 19:07

Wat betreft de ontsteking,

Dat ding op je stuur is er om het moment van ontsteking te variëren, dat heeft te maken met de snelheid waarmee het benzinelucht mengsel tot een explosie komt. Er zit een miniem stukje vertraging tussen het vonken van de bougie en de explosie. Om de vrijkomende energie van de explosie maximaal te benutten, wil je dat dit plaats vind op het moment dat de zuiger net voorbij het bovenste dode punt is.

Om dit te bereiken moet je dus voor het BDP de bougie laten vonken.

Die vertraging van de explosie is altijd gelijk echter bij een laag toerental verplaatst de zuiger zich langzamer dan bij een hoog toerental, dus bij hogere toeren moet je nog verder "vervroegen" om steeds direct na het BDP te knallen. Moderne fietsen doen dit automatisch, b.v. met slingergewichtjes op de kopkleppers. Bij die ouwe bak van jouw moet je het zelf doen met de handel aan het stuur.

Je kunt eens kijken hoe het werkt, je haalt het deksel van de ontsteking los zodat je kunt zien welke kant de Nokkenas opdraait (even een kickje geven).
Vervolgens draai je aan de handel en je zult zien dat het binnenste van de ontsteking draait.
Als je de behuizing in tegenovergestelde richting draait van hoe je Nokkenas draait dan "vervroeg" je.

Dus lage toeren, niet vervroegen.
Hoge toeren, maximaal vervroegen.

Bij een zijklepper zou je dus moeten starten zonder vervroeging, daarna draai je de vervroeging iets op, je moet dan voor je zelf uitmaken bij welke stand die het lekkerste rijd, constant aan de handel draaien is natuurlijk niet te doen.

Als de motor terug trapt dan vind de explosie te vroeg plaats en is de zuiger nog niet voorbij BDP en slaat dus terug, dat kan trouwens een flinke klap geven.

Maar als je echt van plan bent om met je K750 flink wat ritten te maken, dan kun je beter een elektronische ontsteking inbouwen, ben je in ieder geval van de ontstekings perikelen af.

En als ik zo lees wat je in je cilinder hebt gevonden, dan heb je misschien een verprutste Rus gescoord en kun je nog meer verassingen verwachten.
Dus even nadenken wat je er nog aan geld en energie in wilt steken, kon wel eens een lang verhaal worden. :(

Je elektra kon ook wel eens goed verprutst zijn, als je bougies steeds overlijden.
Meet eens het voltage over de accu bij gasgeven, kijken of die niet hoger dan 7,4 Volt komt.
Veel voorkomende fout is dat de plus niet aan het frame zit, bij de oudere modellen.
Heel vroeger was dat namelijk andersom dan tegenwoordig (min aan frame). Het kan zijn dat je dan een soort elektrische kruisbestuiving creërd waarbij rare dingen kunnen gebeuren.

De beloning is trouwens wel erg groot, als het ooit goed komt :D

bonsai
Berichten: 30
Lid geworden op: Do Aug 11, 2016 21:56

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor bonsai » Do Sep 22, 2016 22:58

Toch jammer dat de zeer verhelderende uitleg over de ontsteking door Frank verloren dreigt te gaan in een gewone topic als deze, misschien is het een idee een soort technische rubriek aan te maken die dienst doet als naslagwerk waar dit soort zaken vakkundig uitgelegd worden alsook de verschillende afstellingen van carburatie, ontsteking e.d. zoals Benno meegaf. Dat zou het opzoeken veel gemakkelijker maken .Nu, dat was even off-topic....

De Rus leeft nog maar ligt nog steeds op intensieve zorgen, hij draait , maar vierkant.

Als we hem starten start hij best met de "vervroeger" op het stuur maximaal naar voor gezet , dus weg van het stuur, dat is dus duidelijk niet ideaal.

We gaan nu proberen de ontsteking te regelen door de cilinderkop eraf te nemen en deze op die manier af te stellen, ik las hier ooit op het forum een topic waarin dit beschreven stond, het was van een zekere Cats .... maar vind dit niet meer terug.

Misschien nog beter is inderdaad , zoals Frank zei, een elektronische ontsteking in te bouwen, het leuke is dat ik er ééntje heb :

http://dnepr-kiev.com/Sovek/Electronic- ... 11-16-1467

(Normaal moet deze ook werken met 6 V)

... maar totaal niet weet hoe je dit moet inbouwen, het lijkt simpel als je het weet, maar : er staan merktekens op, deze variëren van -10 naar 0 naar + 10. Ik heb al opgezocht op internet wat dit betekent en blijkbaar moet je dit afstellen tot de rode Led net op een punt staat waar hij aan en uit gaat, maar hoe doe je dit ?

Heeft er iemand dit model al ingebouwd ??? of weet er iemand een Nederlandstalige beschrijving, of een you-tube film, ik heb overal gezocht maar niet gevonden

Bedankt,

Bonsai

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor Benno van Ham » Do Sep 22, 2016 23:36

Bonsai, al deze zaken zijn redelijk basale kennis van oudere viertakten, niets heel bijzonders dus. In heel veel topics door de jaren heen is het behandeld. In de Russian Twins komen ze geregeld aan bod en op het ledengedeelte van de UDCN website staan veel van deze tips ook beschreven.

Nu dan weer even on topic.

Je timing is blijkbaar niet op orde. Normaal moet je de ontsteking echt verlaten om te kunnen starten anders krijg je een trap terug in het ergste geval.

BDP bepalen is ook al meerdere keren aan bod geweest in meerdere topics. o.a. in deze

viewtopic.php?f=3&t=3438&p=26830&hilit=BDP#p26830

viewtopic.php?f=2&t=3324&p=25668&hilit=BDP#p25668

Zoeken is een kunst, ik weet het. En, de kop hoeft er niet vanaf hoor, een blokkeerbout in het bougiegat werkt net zo goed

Electronische ontsteking type 2 (die je in je link laat zien) gaat het niet goed doen op een 6 volt fiets. Minimale spanning is idd. 6 volt maar het zal niet echt goed werken bij zo'n lage boordspanning. bij het starten zal dit type leiden van onderspanning en slecht starten opleveren op een 6 volt fiets. Ook dit type is vrij uitvoerig beschreven op andere sites.

http://dnepr-kiev.com/image/cache/catal ... 00x600.JPG

http://www.sovietsteeds.com/forums/view ... hp?t=37933

Als je dit type op een zijklepper gebruikt vervalt het gebruik van de ontstekingsmanette en moet je de ontsteking op het BDP op nul stellen. De gradenverstelling is om te kunnen spelen met de timing. Bij de meeste Russen is het ontstekingstijdstip niet echt duidelijk gemarkeerd, zitten vaak wel wat graden verschil in. OP gehoor stellen is dan vaak het gemakkelijkste als je een beetje ervaring hebt.

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor Frank65 » Vr Sep 23, 2016 18:45

Je zou eigenlijk moeten beginnen bij de basis. Op zich is het raar dat je onsteking er zo ver naast staat, dat je maximaal moet vervroegen om met moeite te starten.

De basis zit hem in uitlijning van de tandwielen op de krukas en nokkenas, deze moeten qua timing zijn uitgelijnd. Ze staan juist ten opzichte van elkaar als de ingekraste streepjes op de tandwielen in elkaars verlengde komen. Om dit te kontroleren moet je wel het voorste motordeksel eraf halen. Als dit niet juist staat, of erger Iwan heeft het streepje op de verkeerde plek gekrast, dan kun je afstellen tot je een ons weegt.

Als dit goed staat kun je de kleppen gaan afstellen, hier is het belangrijk dat je elke kant (cilinder) op het BDP zet van de compressieslag. Dit verschilt per cilinder ze werken namelijk niet synchroon maar om en om.
Dus cilinder in BDP compressieslag, de kleppen staan nu beide dicht, de tuimelaars kun je nu laten klepperen. Bij de andere cilinder staan de kleppen nu niet dicht, als het goed is, de tuimelaars staan strak vast.
Afstellen.
Hierna draai je de krukas 360 graden rond naar het BDP van de compressieslag van de andere cilinder en weer afstellen.

De compressieslag is de slag waarbij de zuiger omhoog gaat, als die boven is ben je er, deze slag komt na de inlaatslag waarbij de zuiger omlaag gaat en de inlaatklep opend.

De ontsteking zou je nu normaal moeten kunnen afstellen, hier staat een heel verhaal hoe je dit moet doen. Het is wel in het Duits.
Best wel ingewikkeld, een elektronische is makkelijker.

http://www.uralbändiger.de/Zuendung-einstellen-M-72

Maar nogmaals check ook even je voltage bij je puntjes, dit moet minimaal 6 V zijn bij niet lopende motor.

bonsai
Berichten: 30
Lid geworden op: Do Aug 11, 2016 21:56

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor bonsai » Ma Okt 31, 2016 19:45

Heren,

We bleven sukkelen en hebben daarom beslist de motor om te bouwen naar 12 V.

We hebben een Boyer Bransden ontsteking ingebouwd en ....

vandaag een 25 km gereden met een Dnepr in absolute topvorm.

Ik wil jullie daarom allemaal bedanken voor de hulp, hopelijk kan ik jullie nu een tijdje met rust laten .....

Nogmaals bedankt,

Bonsai

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2170
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: rechtse cilinder

Berichtdoor nicolai » Ma Okt 31, 2016 22:13

Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten