Vragen span rem

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Wo Okt 12, 2016 21:19

Gent's

Dankzij dit draadje heb ik me op een project gestort.

Motor (BMW, R50 met 1000cc blok) is gereed en rijd vrolijk rond,
Nu is het tijd voor het Dnepr zijspan

Deze is ongeremd, en die wil ik geremd maken.
Ik heb intussen de remplaat met de bijbehorende armen en benen winkel en remschoenen.
De strip waar je de remplaat tegen aanschroeft zit niet op de swing arm, maar dat kan ik er wel aanfabrieken

De vraag gaat over de remschoenen, het geheel is net te groot om in het wiel te passen.
Is het de standaard werkwijze om het frictie marteraal weg te schuren tot het past of is eer een andere methode ?
Er moet (na mijn gevoel) best wel wat weg aan de kant waar de remsleutel zit.

En heeft iemand toevallig een foto hoe de remkabel aan de motor zijde zit?
Ik zal daar zelf wat voor moeten fabrieken, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen
Eerste idee is nu een " rempedaal" aan het span te maken, die door de motor rempedaal bedient wordt
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3127
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Okt 12, 2016 22:35

Is de verstelnok helemaal teruggesteld. Bij russische remmen is 1 kant van de schoenen uitgerust met een sort cups die over twee stalen paddestoeltjes klemmen, deze worden door een terugstelnok versteld.

Inderdaad zijn er meerdere dikte remschoenen te koop, beetje afhankelijk van wat voor plaat en wielen je hebt kan dat passingsproblemen geven.

Op een standard Dnepr zit een evenaar. deze bedient de achterrem en zodra deze aangetrokken is wordt de zijspanrem erbij gepakt.
Op mijn Eigen BMW R100 span heb ik een tweede rempedaal gemonteerd. Het standaard BMW exemplar zit met een bout aan de motor die heb ik vervangen door een langere bout met aan twee kanten van het frame een rempedaal.

Afbeelding

Misschien niet heel goed te zien maar toch

Afbeelding

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Do Okt 13, 2016 21:17

Hoi,

Duidelijk wat betreft het pasmaken,
Die paddestoelen had ik ondekt en staat helemaal in

Ik kom net de schuur uit, een beetje van stalen plaatje afgeslepen die op de remschoen zit (bij de remsleutel)
remsleutel zelf wat bijgewerkt, wat remvoering afgehaalt en hij ging er krap in
Daarna een paar keer het wiel rond gedraaid, en aan de hand van de aanloop sporen de remschoenen weer wat bijgewerkt
Gaat er nu strak maar goed in.

bedankt voor de foto van jouw oplossing wat betreft de voetrem, geeft weer inspiratie!

Nu eerst twee vul ringen draaien zodat de rem/wiel netjes op de as kan, dan kan ik de bevestiging voor de remplaat er op bakken
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Do Okt 20, 2016 20:19

We komen ergens,

Remplaat op de as, wiel er bovenop met vulplaatjes zodat ze mooi parallel zijn
Afbeelding


Bevestiging vastbakken (lassen kan ik het niet noemen)
Afbeelding

Dat ziet er wat betreft speling goed uit(denk ik)
Afbeelding


Volgende stap wordt het rempedaal,
Bedacht me dat ik nog een schakelpedaal van m'n 1100GS over had, die is mooi spiegelbeeld van het rempedaal

Zo ongeveer moet het worden, hier legt hij op het pedaal van de motor, maar hij kan er ook onder. Zelfde effect.
Ik moet nog wat verzinnen om de hoek met de kabel te kunnen verstellen, zodat ik straks de verhouding motor/span rem kan instellen
(minder haaks op pedaal, is minder remmen in verhouding tot de pedaal verplaatsing)

Afbeelding


Eerst maar eens uitzoeken hoe het span uitgelijnd moet worden aan de fiets, dat bepaalt namelijk weer de afstand voor het pedaal
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Gebruikersavatar
roel100
Berichten: 332
Lid geworden op: Do Jan 05, 2006 21:37
Locatie: De Meern

Re: Vragen span rem

Berichtdoor roel100 » Za Okt 22, 2016 08:56

Ooit een formule gevonden van de Moturist, een zijspanfreak uit de 60-er jaren.
Toen ik het uitrekende kwamen er belachelijke waarden uit (dacht ik)
Toch gedaan wat de formule zei en vanaf dat moment rijdt het span als een streep rechtuit.
Dit is de formule http://www.deglopper.net/zijspanafstelling.pdf
Roel de Glopper
evenementen coördinator UDCN
Kijk ik opzij, ben ik altijd weer blij

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Zo Okt 23, 2016 11:32

Hoi Roel,

Thanks,
Daar ga ik mee aan de gang,
Ik het originele handboek van de R50 staan ook wat maten, die twee zal ik eens naast elkaar houden.
Dan moet er wel een mooie basis uitrollen
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Siegfried
Berichten: 62
Lid geworden op: Wo Jul 23, 2008 15:15
Locatie: Haarlem

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Siegfried » Do Okt 27, 2016 11:03

Sodemieters Roel , dat zijn afstel waarden die je bijna niet serieus kan nemen.
Voorloop x2 is afstelwaarde toespoor in mm.
Rechtuit is dan prima, maar snijd het span ook lekker zonder wringen door de bochten?

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3127
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Benno van Ham » Do Okt 27, 2016 11:29

De waarden die roel noemt van Ed pols zijn een redelijke benadering voor grote wielen zijspannen. Als uitgangspunt prima om mee te beginnen.

Je kunt altijd nog wat minder toespoor steken als blijkt dat het spul slechter stuurt. Ik heb mijn BMW span toen met dezelfde formule uitgelijns,, kwam op 80 mm uit en heb uiteindelijk 60 gevonden als beste combinatie om lekker te sturen. 1,5 x voorloop in mijn geval dus.

benno

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Vr Okt 28, 2016 20:53

Hoi

Net even grof gemeten, ik kom op 300mm voorloop.
Geen idee of ik radiaal of diagonaal banden heb, staat niet op de band en de website van de fabrikant roept er ook niets over
Ik ga even uit van diagonaal,

Dat zou ik volgens het schrijven op 60mm uitkomen.
Het handboek van de R50 roept dat het 30-40 mm moet zijn

Ik ga maar uit van 40 mm, dat zal een redelijke basis zijn.

Voor de vlucht (hoek) roept het schrijven 2-5 graden.
R50 manual zecht dat de bovenkant van het wiel 10mm naar buiten moet. Reken ik dat om, kom ik op 1,5 graden

Dus daar neem ik 2 graden als startpunt (denk dat het lastig is op om 0,5 graden af te stellen)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Wo Nov 09, 2016 15:13

Zo is het geworden:

Afbeelding
Afbeelding

Ik kan nu de hoek tussen het pedaal en de kabel verstellen, en daarmee de slag van de kabel veranderen.
Hierdoor kan ik straks spelem met de remverhouding motor-bak
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2059
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: Vragen span rem

Berichtdoor nicolai » Wo Nov 09, 2016 19:43

Ik vind het ontzettend mooi gemaakt en hoop dat het werkt, maar remt dat niet zwaar dan?
Als ik zo al dat ijzer zie en de standaard klote hoek waaronder je altijd moet remmen lijkt het mij
een standaard behandeling om er op te gaan staan en dan gaat het een beetje om tot stil stand te komen.
Doe maar een paar remproeven en of je een echte noodstop kunt maken, kun je gelijk het laswerk testen.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Wo Nov 09, 2016 23:05

Geen idee of het te zwaar remt,
pedaal gaat licht, kabel is nieuw met mooie routing, meer kan ik er niet aan doen.

Het laswerk heb ik al getest met een hamer en er op gestaan, we gaan het zien.
Gelukkig heb ik voor nog een jaren 70' dubbele schijfrem als backup :D
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Henry » Di Dec 27, 2016 17:30

We hebben een dagje vrij, de pekel is weggeregend dus tijd voor een testritje

Wat betreft remmeralij lijk het te werken, moet nog iets spelen met de afstelling maar dat moet goedkomen,
Als ik normaal achter rem, gaat de boel mooi rechtdoor,
Stampen we vol op de rem dan blokeerd alleen het achterwiel (van de motor dus)
Rem ik alleen met het span (lukt net) dan wil hij erg graag naar rechts, dus hij remt!

Wat ik wél raar vind;
Ik denk ik ga eens zonder stuurdemper rijden kan ik beter voelen of hij spoort.
Na mijn gevoel gaat de demper best wel (te) zwaar.

nou... ik kwam de straat nog geeneens uit....
bij 5 km per uur slaat het stuur al bijna uit je handen :shock:

Solo stuurde de motor met de swing in de zijspan stand als een scheermes, nix mis mee.
Met span en met demper rijd het ook prima, stuurt alleen zwaar in de haakse bochten.
Maar zonder demper is er niet mee te rijden,
Is dat een afstelling van de bak ?
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3127
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Vragen span rem

Berichtdoor Benno van Ham » Di Dec 27, 2016 18:11

nee, is een eigenaardigheid van veel spannen bij een bepaalde stand van het voorwiel en belasting. vergelijk het met een winkelwagentje op oneven terrain. De wieltjes willen alle kanten op. Je compenseert dit met een demper. Niet alle spannen hebben het maar heel veel wel. Stuurdemper is zo'n beetje een van de eerste aanpassingen die je op veel spannen ziet gebeuren.

benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2059
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: Vragen span rem

Berichtdoor nicolai » Di Dec 27, 2016 20:47

Heel herkenbaar bij een juiste uitlijning, wat ff wennen is dat je slechts alleen maar hoeft te zorgen
dat het niet uit de hand loopt, en ja dit kost soms kracht en is ook niet zonder risico.
Zijspan rijden is levensgevaarlijk en zou verboden moeten worden, een leuke maas in de wet.
Wat die uitlijning betreft, dat doe je meestal op de juiste top snelheid afstellen zodat je niet steeds hoeft te trekken
of duwen tegen het stuur, alle lagere problemen neem je voor lief en zul je mee moeten leven.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten