tussenring

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

triumph thaiger

tussenring

Berichtdoor triumph thaiger » Di Jan 03, 2017 11:06

Ik heb (in Nederland) een Dnepr MB650 welke ik voornamelijk gebruik om mijn circuit motor ( Moto Guzzi 650) te vervoeren naar en van de diverse evenementen in Nederland en omstreken.. Helaas gaat dat ondanks alle liefde en zorg die aan het beestje wordt besteed en ondanks mijn zeer rustige rijstijl, ik rij zelden harder dan 70 km/u, niet altijd zonder problemen. Grote problemen ook zoals gaten in de zuigers en zo . Ik ben het nu eigenlijk een beetje zat en ben van plan alle russische , (oekrainsche eigenlijk), kritsche motordelen te vervangen door goede kwaliteit Europees. Dus niet allleeen de zuigers, lagers ,oliepomp en zo maar ook de carters, krukas , dynamo,carburateurs enzovoort .

Met andere woorden : ik ga er een BMW R65 blok in ( laten) lepelen. Blok en toebehoren heb ik al. Aangezien ik jaarlijks maar een maand tot vijf weken in NL ben wil ik graag dat de conversie in een keer slaagt en kinderziekten tot een minimum beperkt blijven . Ik wil het (sterkere) BMW blok niet benutten om harder te rijden maar om met mijn huidige ,zoals gezegd zeer rustige , rijstijl een meer betrouwbare motor te hebben.

Een paar vragen :
1 Een BMW blok kan naar verluid zonder grote problemen aan een Dnepr bak gebreid worden maar er moet wel hetzij gelast en geboord worden aan de versnellings bak , hetzij moet er een tussen ring worden geplaatst. Maakt het niet uit welke methode wordt gebruikt of is een van de twee methoden beter dan de andere ?

2 Als ik de methode met de tussenring toe pas : is zo'n ring ergens kant en klaar verkrijgbaar ? Zo ja waar? Zo nee weten jullie iemand die er een kan en wil maken voor mij ?

3 Hebben jullie aanbevelingen wat voor koppelingsplaat te gebruiken ? De motor wordt behoorlijk zwaar beladen met racemotor, kampeerspullen, veel bier, gereedschap ,veel wijn , reservedelen enzovoort plus dan ook nog mij & vriendin . Het is mij reeds bekend dat de drukstift moet worden aangepast en dat het druklager moet worden vervangen door een taatslager .

4 Hebben jullie nog eventuele verdere tips ?

Alvast mijn hartelijke dank !

Maxim Jurgens
Phuket, Thailand

FPC

Re: tussenring

Berichtdoor FPC » Di Jan 03, 2017 12:14

Hi M,

ik rijd sinds 1993 jaar met een R65 blok. Gaat prima, maar ook ik ben geen hardrijder, max 90kmh met standaard bak en cardan. Heb tijdje solocardan gereden maar gaat me gauw te hard ivm slechte remmen.

Ik heb de bak gelast, durfde toen geen flens aan en kende ook niemand die het kon maken. Nu zou dat best ns anders kunnen zijn.. wellicht nog ns oproepje plaatsen. De meeste ombouw gaat met een R80/100 blok maar volgens mij zijn de bakdiameters hetzelfde. er is een oostenrijkse site waarin flens beschreven wordt. Of dat genoeg is om er een te maken?. Je zou ook ns aan Peter knol (Dnepr Guzzi) kunnen vragen die heeft een V65 Guzzi blok met een adapter gemaakt. Volgens mij Handje ook-ken hem niet maar zag ns een foto van zn motor. Beide staan op dit forum.

Koppelings plaat:
wel een puntje: heb eerst zelf een plaat laten maken - zelf Dnepr krans voor bak aangebracht. Bij zware belasting had die de neiging te slippen.
na ca 10 jaar een R50 plaat gebruikt plus een nieuwe schotelveer voor een r100. deze zijn er in een extra zware versie voor zijspangebruik en passen op R65. Nadeel van R50 plaat: te groot en te dik. Diameter verkleind op draaibank en afstandbussen gemaakt om te compenseren voor grotere dikte. Rijdt nu 5jaar. ik ben niet echt een km vreter (1000km jr) maar lijkt betrouwbaar genoeg......

ik heb een 1985 R65 blok. Heb eerst wel met mechanische stroombegrenzer gereden maar later omgebouwd op universeel BMW exemplaar van "de hobbyist". van ombouw kan je nauwelijks spreken, heel eenvoudig en zeer betrouwbaar. De Dnepr draadboom heb ik intact gelaten en functioneert "einwandfrei ". In achterwiel heb ik "blokken" geplaatst want kostte me te veel spaken.
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........

chinaman

Berichtdoor chinaman » Di Jan 03, 2017 15:33

Hoi Maxim,

Kan je verder niet helpen met je vragen maar ben wel benieuwd hoe dat hele spellement er uit ziet als je zo op weg bent.

Heb je toevallig een foto van jou combinatie?

Veel succes.

Gr. Sjaak
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

triumph thaiger

Berichtdoor triumph thaiger » Di Jan 03, 2017 16:53

Terug naar “Dnepr”