radiale speling tuimelaar MT11

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

wolver

radiale speling tuimelaar MT11

Berichtdoor wolver » Di Jan 31, 2017 10:20

Na mijn langste rit ooit (10km :shock: ) hoor ik een 'tak' geluidje in de cilinder rechts. Tikkende kleppen maar soms harder en agressiever.

Klepdeksel eraf en dan blijkt dat de inlaatklep zowel (teveel) axiale speling heeft maar ook radiale speling?
Uitgesleten lijkt me? =niet met het oog zichtbaar maar wel voelbaar...

-De axiale speling zou ik kunnen stellen met extra of andere shims, de radiale speling zit em tussen de bout en de bus zelf, ik denk versleten.

Onder het motto: 'if it ain't broke don't fix it' ga ik enkel deze tuimelaar + as vervangen. 19€ ofzo.

De klepveren op deze plaats (inlaat rechts) zijn makkelijker in te drukken met de hand dan de andere,deze ineens ook vervangen? Kop moet er toch af voor de koppakking. Veren zijn niet stuk maar wanneer ingedrukt met de stoter-tuimelaar kan ik deze nog 5mm dieper induwen.

Ik lees niet veel goeds over de Dnepr veren, zijn er hier waardige vervangers op de markt van BMW ofzo die mooi passen? Ik zal eens wat zoeken.

Спаси́бо (spasibo)

w
MT11 I'll be back

Benno van Ham

Re: radiale speling tuimelaar MT11

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jan 31, 2017 11:04

met de russische veren moet je geluk hebben. er zijn heel aardige exemplaren die het prima doen en blijven doen maar er zijn partijen die bijna meteen na montage breken (vooral binnenste veer heeft daar last van) of die erg snel slap worden,

Jan wassenaar heeft Duitse veren die een stuk stugger zijn in zijn assortiment.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Jan 31, 2017 20:08

Beste Wolver,

Als ik je verhaal zo lees denk je er iets te eenvoudig over, maar je klinkt wel bijna blij, haha.
Waarschijnlijk zijn je binnenste klepveren gebroken als je ze met de hand kunt induwen is er iets niet goed.
Je kunt dit inderdaad het beste vervangen en als de tuimelaar zijdelingse speling heeft ook vervangen.
Je kunt ook eens kijken naar hoe de tuimelaar zit opgesloten want volgens mij zit deze gecombineerd met de
draadeindes waarmee je de cilinderkop aantrekt of vastzitten en zou je zo de speling kunnen verklaren maar ook oplossen
want je had toch ook iets met de cilinderkop?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jan 31, 2017 20:20

nikki, wolver heeft een Dnepr blok. daar zitten de tuimelaars in gietstukken en doen de kopbouten niets.

De bus waar de tuimerlaar omheen draait kan speling hebben, zeker even nakijken. Verder is de kans redelijk groot dat een binnenveer kapot is.

groet,

Benno

wolver

Berichtdoor wolver » Wo Feb 01, 2017 12:49

Hi,

Nicolai, is idd kopklepper MT11. Bijna blij is relatief. Komt doordat ik (als leek) vermoedde dat er iets met de kleppen was en nu dat ook zo blijkt, heb ik dat voorlopig toch al goed ingeschat. Ne kus van de juf en een bank vooruit. 8)

Ik ga de bus vd tuimelaar en de bout vervangen.
Klepveren las ik al dat die van Dnepr 'zachter' zijn, ik zie geen schade aan de veren. Als deze breekt moet dat toch zichtbaar zijn, niet? Straffere veren zouden dan weer invloed hebben op de klepzitting (afhankelijk van materiaal)? Daar zal wel een andere topic voor zijn...

Cilinderkop links heb ik kunnen nakijken, ik ga de rechtse kop (die met het klepprobleem) er nu ook maar eens afhalen om de kleppen na te zien.
Pakking ligt klaar.

Heb intussen kennisgemaakt met de VMC/ural-dnepr mannen, toffe bende, ik wil graag mee met de volgende tourrit dus weet wat te doen.

gr.
Wim
MT11 I'll be back

Terug naar “Dnepr”