schommelvork

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Sinterklaas1973

schommelvork

Berichtdoor Sinterklaas1973 » Ma Mei 08, 2017 10:18

Hoi allemaal,

Bij mijn dnepr (M72) heeft mijn voorwiel speling op de as, alsof hij niet goed aangedraaid zit. Is dit een teken van slechte lagers?
ook las ik hier op het forum dat er forum,-leden zijn die zelf een schommelvork gemaakt/cq geplaatst hebben. Een schommelvork zal de zware belasting van naar links en rechts sturen beter opvangen neem ik aan?
Dat is een van de punten die ik graag wil aanpakken bij mijn Dnepr. Worden schommelvorken wel eens aangeboden op het web? Moet ik dan nog rekening houden met en bepaald type?

Groet,
Nico

Benno van Ham

Re: schommelvork

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Mei 08, 2017 12:13

Kans bestaat dat je as niet goed vast zit. de as wordt aan 1 kant ingekneld in de vorkpoot, aan de andere kant normaliter ingeschroefd in de poot. de as heeft een verjongd stukje waardoor je de naaf strak tegen de rechterpoot trekt. de wiellagers en afstandsbussen zorgen dat je wiel dan nog kan draaien, lukt dat niet dan is er iets met je wiel niet in orde.
De linkerpoot heeft alleen een boutje erin om de as te borgen.

succes,

benno

Sinterklaas1973

Berichtdoor Sinterklaas1973 » Ma Mei 08, 2017 18:58

klopt helemaal Benno, ik heb vanmiddag het wiel eruitgehaald omdat ik zag dat er een gebroken spaak inzat. Als ik de as in de naaf steek dan kan ik hem zijdelings toch iets bewegen.
Als je trouwens ziet hoe die velg gelast is lig je helemaal in en deuk :D
het is trouwens een k750 heb ik mij laten vertellen door Richard van RB motorhandel.
Ik had hem gevraagd of hij een schommelvork had liggen. hij heeft er een maar vraagt er 500 euro voor..... :shock:
Iig heb ik een nieuwe spaak gezet, de velg binnenzijde geschuurd en ingespoten met grondverf om verder roesten zoveel mogelijk te voorkomen.
Als de boel droog is leg ik morgen de band er weer op.
Ik zal dan eeens kijken of het wiel iets strakker aangedraaid kan worden alhoewel hij niet echt los zat.
Terzijnertijd maar eens kijken naar een stel goede velgen.

Groet,

Nico

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Mei 08, 2017 19:09

Nico, zit je as helemaal ingeschroefd in de poot ? Als je dan nog speling hebt dan kan het zijn dat het idd wiellagerspeling is, die is af te stellen bij sommige wielen. Als je konische lagers hebt moet je ze af en toe een keer nastellen, werkje van niets.

foto's maken het voor ons hier af en toe wel een stuk gemakkelijker om te helpen. Je begint in het DNEPR topic een stukje over een M72 (die een Ural is). Volgens richard is het een K750 wat dan weer wel een Dnepr zou zijn. Komt je fiets van richard af ??

Een K750 heeft standaard vaak volle naven (aluminium) met stelbare lagers.

Benno

Sinterklaas1973

Berichtdoor Sinterklaas1973 » Di Mei 09, 2017 08:55

Hoi Benno,
Ik probeer nu ff een plaatje te posten
Dit is het wiel. De motor komt niet van Richard.
Wil je mij eens uitleggen, of is er al eens eerder beschreven hoe ik dan de lagers kan stellen?
Groeten,

Nico
Afbeelding

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Mei 09, 2017 10:31

Op de foto waar de as de naaf in gaat zie je 2 ringen zitten.
De buitenste is de borgring. Deze tik je een paar slagen los. Nu kun je de binnenste ring draaien. Door hem in te draaien klem je de lagers vaster in de naaf. En zou de speling moeten verdwijnen.

Draai zover totdat je weerstand voelt als je het wiel draait. Dan een klein tikje terug en de borgring weer vast zetten.

Klaar.

Als het daarna nog steeds slecht is dan zijn je lagers aan gort, of er mist iets of er is iets kapot binnenin.

Er is speciaal gereedschap om dit te doen, maar het kan ook met hamer en schroevendraaier.

Sinterklaas1973

Berichtdoor Sinterklaas1973 » Di Mei 09, 2017 11:40

Bedankt Frank,
Ik ga er vanmiddag mee aan de slag en laat het jullie weten.

Nico

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Mei 09, 2017 20:39

Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Sinterklaas1973

Berichtdoor Sinterklaas1973 » Wo Mei 10, 2017 09:14

Nou gisteren weer aan het werk geweest met het wiel. De band wilde er niet meer op. Toen heb ik denk ik teveel geweld gebruikt waardoor het staaldraad in de band kapot ging en naar buiten stak Er lag een groffe crosband op en die zijn vrij stug. ik moet ook eens op zoek naar een stel zware bandenlichters. Dus genoodzaakt om mijn reservewiel te gebruiken. iig is daar geen speling merkbaar. ik zag in mijn gereedschapstas wel het juiste gereedschap zitten om de lagers te stellen met dank aan het filmpje van nicolai.
Ik heb ergens nog een band liggen dus die moet ik ff opzoeken en dan kan ik eens gaan kijken of ik de lagers kan stellen. Ik ben iig weer mobiel :D

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Mei 10, 2017 20:07

Beste Sinterklaas, een band vervangen heb je geen grotere bandenlichters voor nodig.
Met geweld naai je een ezel....en met beleid een Marinier!
Je moet hierbij het slim aanpakken en eerst de band van de velg rand aftrappen/ springen of hoe dan ook.
Tot de band aan beide zijdes los is van de velg rand en dan stop je er voorzichtig een bandenlichter tussen.
waar je vervolgens op dient te letten is dat aan de overzijde je ruimte creëert door de band naar binnen te duwen.
Gebruik hiervoor je knieën of ga erop staan zodat de band de ruimte krijgt.

https://youtu.be/vmcLbxZ8MtI
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Sinterklaas1973

Berichtdoor Sinterklaas1973 » Do Mei 11, 2017 08:12

Nicolai,

eraf was geen probleem, dat doe ik inderdaad zoals je beschrijft, Echter de band er weer op leggen gaat het laatste stuk verrekte lastig.
Bij de normale profielbanden heb ik geen probleem alleen bij de cross/grof-profiel banden krijg je dat laatste stuk niet over de velg.
Ik gebruik gepast geweld en doe het met beleid. NAar mijn menig werkt het dan beter als de bandenlichters een stuk langer zijn.

Dank weer voor het filmpje.

Nico

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Mei 11, 2017 14:02

russische banden loop ik ook op de velg. Velg plat wegleggen, eerste kant gaat meestal vanzelf, daarna binnenbandje erin en eerste stukje buitenband in de velg zetten. goed opletten dat de andere buitenkant midden in de velg zit. Daarna loop ik met mijn voeten, laarzen de buitenband op de velg. Hoogstens een beetje afwasmiddel op het laatste randje. Gaat eigenlijk altijd goed.

benno

Terug naar “Dnepr”