Afstelling carbs k302

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

fernando

Afstelling carbs k302

Berichtdoor fernando » Ma Mei 15, 2017 18:25

Ik heb een mt9 met een ural blok, nu heb ik het probleem dat mijn rechter cilinder heel warm word terwijl links mooi op temperatuur blijft.

Er zitten nieuwe k302 carbs op.

Ook lijkt het dat rechter carb soms blaast IPV zuigt aan filter zijde.

Iemand een idee wat er fout kan staan??

BVD fernando

Benno van Ham

Re: Afstelling carbs k302

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Mei 15, 2017 18:43

Dat blazen kan een terugslag zijn. Heb je ook aan de timing zitten werken misschien. Als hij iets te vroeg staat kan het zijn dat slechts 1 cilinder daar last van heeft.

aan de andere kant heb ik momenteel hetzelfde met mijn M72 project, blok is lawaaiig, cilinder links loopt rijk maar thermisch goed. Cilinder rechts blijft te heet en lijkt te arm te staan. als ik er uitben hoor je het van me :)

Benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Mei 15, 2017 18:57

Is het een nieuwe fiets voor je ? Wat heeft de vorige eigenaar ermee gedaan. Ik bedoel, weet je of die hiervoor goed heeft gelopen ?

Als die hiervoor goed was dan zou ik eens de carbs zeer goed gaan schoonmaken. En dan bedoel ik echt goed schoonmaken, ik heb de mijne 3 keer los gehad en in omgekeerde richting doorgeblazen met perslucht en benzine voordat ze goed werkten.

Slecht afgestelde of vervuilde carbs herken je ook aan de rook uit je uitlaat, normaal zie je bijna geen rook.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Mei 15, 2017 20:35

Welkom Fernando en goed dat je een vraag stelt of een probleem hebt.
Dat terug blazen lijkt mij het grootste probleem en daarop wil ik mij voornamelijk richten.
Hoe moet ik dat voormij zien? is het een klap of heb je het idee dat hij achterstevoren bezig is?
In dat geval zou ik de inlaat klep verdenken maar wil niet je gelijk bang maken.
Ik zou eerst eens wat onderzoek doen voor je conclusies gaat trekken en zorg dat je zeker weet dat de
carburateur benzine krijgt, dit is soms een verraderlijke aanname bij Ural omdat de benzine kraan in tweeën splitst.
Het zou zomaar kunnen zijn dat er wat vuil in de tank zit en de doorstroming slecht is, of schroef de vlotterbakjes er even af
dan weet je het zeker, ff doorblazen met een compressor al die sproeiers.
Zit er nieuwe benzine in? of oude? dat is tegenwoordig best een probleem, gebruik je lood vervanger? dat is wel nodig!

Natuurlijk gaan wij je helpen en bijstaan in het probleem maar doe even wat meer onderzoek voor je conclusies gaat trekken

Nogmaals welkom en stomme vragen bestaan niet, wel onwetendheid en daar kunnen wij wellicht bij helpen.

Welkom bij de club
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

fernando

Berichtdoor fernando » Di Mei 16, 2017 09:02

carb krijgt benzine (zit een transparant filter op) en deze benzine is nog niet heel oud, geschiedenis van de motor weet ik niet, heb deze in stukken gekocht vorig jaar en tot nu bezig geweest om de motor in mn vrije tijd terug op te bouwen.
de kop die te warm word heb ik nieuwe kleppen laten zetten door jan van gossie. carbs zijn nieuw. zal nog naar mn sproeiers kunnen kijken, weet dat die van mijn k68 standaard te klein waren.

motor rookt niet extreem door de uitlaat maar als hij ploft (blaast ipv zuigt) lijkt het of hij in de verkeerde richting wilt draaien, motor valt gelijk stil.

motor loopt ook gewoon op 95 net als mn ural

zal ook mijn ontsteking tijd controleren.

gr

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Mei 16, 2017 09:37

filters ertussenuit halen als je niet weet waar ze vandaan komen, zijn ws. autofilters met teveel weerstand voor een vrijeval systeem in een motor. te weinig benzine is het gevolg. Specifieke motor brandstoffilters zijn er ook maar vaak proberen mensen met een autofilter te werken en dat gaat gewoon niet goed. Daar hoort een brandstofpomp achter die de brandstof er doorheen perst.

Als er nieuwe kleppen in zitten zou ik toch minimaal beginnen met een compressietest links en rechts om de basistoestand van de kleppen te weten, je weet maar nooit of het goed is. Was het probleem al voor de nieuwe kleppen of weet je dat niet.

bij terugslaan zijn er altijd twee basis vermoedens, een klep die niet goed sluit (lees te weinig speling of lekkage) of een timing die niet in orde is.

Warm worden kan komen door te arm mengsel (te weinig benzine)

fernando

Berichtdoor fernando » Di Mei 16, 2017 13:07

Hoi Benno

Filters zijn van een motorshop dus zou goed moeten zijn, maar zal ze ertussen uit halen wie weet. Was net nog even bezig maar motor slaat nu niet eens meer aan.
Denk dat ik eerst maar eens ga kijken naar de kleppen en een compressietest. Carbs eraf en eens goed nakijken.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Mei 16, 2017 13:21

Wat voor ontsteking zit erop ? Ik had bij een type 2 elektronisch dat de rotor los was geraakt. Krijg je ook deze verschijnselen.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Di Mei 16, 2017 16:05

Gezien de omschrijving van je klachten zou ik inderdaad verder kijken dan de carburatie alleen.

Ik zie: terugslaan, temperatuurverschil etc. En volgens mij kun je dat het beste te lijf met controle op:

-Ontsteking (bij contactpunten: check op los contact in de onderbreker. Electronisch:zie de opmerking van Frank65 hier boven. Geldt uiteraard ook voor andere types), als alles oke oogt: check de timing.
-Klepveren
-Klepspeling en lift(!)
-Compressie(ivm lekken kleppen)

En als dat allemaal klopt de carburatie:
-goede afdichting tussen carburateur en cylinder (geen valse lucht)
-synchroon openen gasschuiven.
-hoofdsproeier ca 110
-Gasnaalden in eerste instantie liever wat te hoog(ver open/rijk) . En beide Gasnaalden even hoog.
-slangen vrij van knikken
-vlotters vrij bewegend en niveau in orde.
-luchtkanaaltje en stationairsproeier schoon.

Succes!!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

fernando

Berichtdoor fernando » Di Mei 16, 2017 19:06

Zal donderdag het lijstje wat jullie net noemde afgaan en kijken wat ik tegen kom. Zal het verloop zeker laten weten, alvast bedankt voor de inbreng

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Mei 16, 2017 20:38

kijk ook ff of er geen scheurtjes in het rubber tussen de cilinder en carburateur zitten, daar gaat hij ook wel een door ploffen.
Gewoon simpel duwen en trekken of krom buigen dan zie je snel genoeg of het zo is.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Di Mei 16, 2017 22:50

nicolai schreef:kijk ook ff of er geen scheurtjes in het rubber tussen de cilinder en carburateur zitten, daar gaat hij ook wel een door ploffen.
Gewoon simpel duwen en trekken of krom buigen dan zie je snel genoeg of het zo is.

In dat geval hoop ik dat Fernando van een uitdaging houdt, want enige vorm van rubber vinden aan een K302 kan nog best heel lastig zijn ... :roll:

:wink: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Mei 17, 2017 19:21

Haha, bedankt voor de info dat wist ik niet maar desalniettemin blijft lekkage tussen cilinder en carburateur
een aandachtspunt wat ploffen en knallen kan veroorzaken, zeker als het gas dicht draait en dan begint.

fernando

Berichtdoor fernando » Do Mei 18, 2017 16:58

nou, compressie gelijk aan beide zijde, kleppen nog een keer nagelopen (opnieuw gesteld), carb nagekeken lijkt allemaal te werken. kicken en hij slaat aan blijft alleen niet lopen maar is een begin nu verder afstellen zodat hij wel blijft lopen. kom ik op het volgende pakt mn kickstarter niet meer op :oops: ineens pakt hij niet meer. is dit simpel te verhelpen?? of moet de hele bak uit elkaar?

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Mei 18, 2017 18:18

Hoe stel jij de kleppen ? Draai je de krukas wel 1 maal rond als je naar de andere zijde gaat ?

Terug naar “Dnepr”