carburator

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

ornny

carburator

Berichtdoor ornny » Di Jul 04, 2017 18:48

Mn dnepr begint te beteren, ik heb nog de originele k65 carburators, de motor is ng in rodage, ik heb wel gezien dat er nog een pin in carburator zit zodat ik het gas niet volledig kan opendraaien, mag die pin ve4wijderd worden zodat ik meer gas kan geven mischien is het daardoor dat hij inhoud boven de 50 per uur alvast bedankt wat is eigenlijk de gemiddelde max snelheid van een mt 16 grtn ronny

Frank65

Re: carburator

Berichtdoor Frank65 » Di Jul 04, 2017 18:57

HaHa geweldig, dat zal het wel zijn, pinneke eruit halen en dan vlammen met dat ding :stampen: tenzij je een splinternieuwe hebt :D

Gemiddelde snelheid is zeer laag, de meeste rijden namelijk niet.

Maximaal 120 maar dat is zeer gevaarlijk, remweg is dan namelijk 500 meter.

90 is hard zat.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jul 04, 2017 19:11

sterker, met een mt16 met aangedreven wiel zou ik niet boven de 80-85 gaan cruisen als je het heel wilt houden.

Verder idd, de inlooppen eruit en goed afstellen.

benno

ornny

Berichtdoor ornny » Di Jul 25, 2017 20:05

Hallo ik heb nu in totaal 240km gereden aan max 60 km per uur, na 20 km begint hij nog altiid te sputteren, aan 50 geen probleem, zou het beter zijn als ik nu die pinnen verwijder van mn carburators mischien sputtert hij dan minder opdat hij dan meer benzine krijgt, ik ben eigenlijk ng in rodage, mn motor heeft 20 jaar niet gereden en is feitenlijk ng nieuw, wat is het beste grtn

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Jul 25, 2017 21:16

Moet je echt zelf beslissen, als ik zeg haal ze er maar uit en de boel loopt in het hondert dan heb ik het gedaan :(

Officeel is het dacht ik 1000 km, maar dat die pinnekes het slechte lopen veroorzaken betwijfel ik. Ik kan namelijk met mijn Dnepr zonder die pinnekes gewoon half gas rijden zonder enig gestotter of geplof.

Als dat gedoe na een aantal km optreed kan het best de bobine zijn, russische bobines geven namelijk de geest als ze te warm worden. Wat heb je voor bobine ? Zo één in verbandgaas gewikkeld ding ?

En... de moed niet opgeven, de beloning is uiteindelijk groot maar de weg is zwaar.

ornny

Berichtdoor ornny » Di Jul 25, 2017 22:08

De originele bobine is niet meer aangesloten, het is autobobine denk ik (deze stond erop bij aankoop vd eerste eigenaar) deze staat op de buitenkant zodat hij niet warm word, na 20km is hij eigenlijk niet warm , als ik voel dat hij begint te sputteren dan vertraag ik aan max 50, ga ik daar weer boven dan sputtert hij weer, ik kan momenteel max 60 rijden, mn bougies zijn mooi wit van kleur,eerst waren ze helemaal droog zwart ik heb nu andere nieuwe rubbers tussen mn carburators gestoken en nu zijn mn bougies terug mooi van kleur, ik heb wel mn rechter carburator die soms overloopt bij starten maar eenlaal hij rijd stopt het met lopen, mn cylinders komen ongeveer tussen de 90 en 100 graden dat zal wel goed zijn zeker, als m. Motor begint te sputteren en te ploffen betekent dat dan dat hij teveel of te weinig benzine krijgt want ik heb al verschillende meningen gehoord, ik ben al content dat hij al een beetje rijd, maar zou graag es een toer doen van 50km ongeveer, zou het nog helpen dat ik de mengsel schroef nog wat beter afstel of zou dat niet meer helpen grtn ronny

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Jul 25, 2017 22:24

Kan van alles zijn, maar het begint pas na een tijdje rijden ? Of is het meteen ?

Witte bougies is trouwens niet goed, koffie bruin is goed.
Wit is te arm mengsel.

Welke maat hoofdsproeier heb je ? De orginele russische zijn gemerkt met 165, deze zijn te klein. Vervangen door del otrhos maat tussen 110 -120.

Beetje verwarrend maar 110 del ortho is in 1/100 mm en 165 van de Rus is in hoeveelheid vloeistof per tijdseenheid, komt overeen met ongeveer een del ortho 90 en is dus te klein.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jul 25, 2017 23:01

benzinekraan of leidingen. Als die te krap zijn zal bij hogere snelheden de vlotterbak leeglopen. Heb ik volgens mij in een van je eerste topics al aangeraden te controleren. tevens de benzinefilters uit de autowereld als die er tussen zitten weggooien.

Benno

ornny

Berichtdoor ornny » Wo Jul 26, 2017 05:19

Originele sproeier zitten er nog in, deze zal ik nu vervangen als ik andere vind mischien op ural centrale, er zitten inderdaad 2 filters tussen van auto want op mn bezine kraan zelf zit er geen filter in, is de temperatuur van ongeveer 100 graden goed of is dat te warm, ik zou dan ook beter de luchtschroef wat uitdraaien om rijkrr mengsel te krijgen, inderdaad motor sputtrrt maar na tijde rijden, ongeveer 20 minuten of zoiets, blijft wel mooi draaien in ralentie als hij sputtert, grtn

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Jul 26, 2017 06:21

laatste keer, zit nu eens niet te klooien met je carburatie, daar is ws. niets mis mee. Die filters nekken je brandstoftoevoer. Filters eruit en zonder gaan rijden of speciale motorfilters met een grote doorlaat.

Volgens mij is dan je probleem al opgelost.

ornny

Berichtdoor ornny » Wo Jul 26, 2017 19:21

Waar kan ik deze grotere hoofdsproeier bestellen want ik vind deze niet bij ural centrale grtn

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Wo Jul 26, 2017 20:41

Plaatselijke bromfietszaak. Maar doe eerst die filters eruit gooien, want dat is echt niet goed.

Goede filters krijg je ook bij de bromfietszaak.

ornny

Berichtdoor ornny » Wo Jul 26, 2017 21:52

Weet je toevallig ook de diameter van de hoofdsproeier ik denk iets van 6mm maar ben niet zeker want ik heb geen schuifpasser grtn

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Wo Jul 26, 2017 22:19

Oude menemen en vergelijken, volgens mij zijn ze m5, maar pin me er niet op vast.

Dellorto is trouwens het merk.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Jul 27, 2017 06:32

hoofdsproeiers zijn 5 mm, type wat in de brommerwereld dell orto klein is.

Je probleem lijkt hier niet uit voort te komen, een russische 165 moet het zeker tot 80-90 volhouden zonder problemen. Een dell orto 110-130 (daartussen moet je ongeveer gaan zitten) kan veel te rijk zijn voor je fiets als de basis niet in orde is. Ik zou dit niet in eerste instantie doen maar eerst de basis van je probleem zoeken.

Probleem zal eerder zitten in de timing van je ontsteking maar vooral door de gemelde klacht, na een tijdje iets hogere snelheid stotteren, in te weinig benzine aanvoer voor de carburateurs.

Benno

ornny

Berichtdoor ornny » Do Jul 27, 2017 19:54

Ik heb daarjuist mn filters eruitgehaald, de pin van carburator is er nu ook uit zodat ik meer gas kan geven, de onsteking staat ook in orde, stottert nog steeds boven de 50 a 60km per uur, de originele sproeiers zitten er ng in , ik zal morgen es op zoek gaan naar grotere sproeiers ik zal iets zoeken tussen 110 en 130 zoals je zegt , wat is eigenlijk de gemiddelde warmte dat mn cylinders mogen komen, ik heb ook andere bougies besteld nl russische a14b en a17b mischien zijn dat betere nu zitten er ngk bp6hs in, mn motor begint te beteren ik zal er uiteindelijk wel geraken grtn

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Jul 27, 2017 20:31

Die bougies zijn goed laten zitten.

Je kunt ook eens kijken hoe hoog je naald staat. Als je hem hoger zet krijgt de motor meer benzine bij gas geven.

Let wel de naald zet je hoger door het clipje waarmee je de hoogte insteld, lager te plaatsen, maar dat is logisch :D

ornny

Berichtdoor ornny » Do Jul 27, 2017 20:41

Moet ik de naald ook nog verzetten als ik grotere sproeiers insteek of is dat niet nodig, nu staat mn naal in middelste stand denk ik, in zal hem es op hoogste stand zetten zodat ie meer nafte krijgt dat zal ook wel geen kwaad kunnen zeker , mischien gaat hij dan ook al beter, op welke stand staan demeeste k65 carburators afgeregeld grtn

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Jul 27, 2017 20:47

Dat zul je moeten uitproberen, de naald hoger zetten is zo gepiept en kost je niks, dus wat let je ? Als die beter gaat lopen weet je wel dat het aan te weinig benzine toevoer ligt.
Je kunt beter iets te rijk gaan rijden dan te arm, dan wordt de boel te heet.
Gewoon lekker koffie bruine bougies is goed.

Sproeiers is ook uitproberen welke maat je moet hebben, als dat nog nodig is.

Wat ook een leuke is is de benzinekraan, ik heb een keer een kraan van chinese makelaardij gehad, deze had een te kleine diameter, waardoor de motor ook te weinig benzine kreeg.
Je kraan kan ook vuil en half verstopt zijn, hoe ziet je tank er van binnen uit ?

Blaas de kraan eens door in tegengestelde richting.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Jul 27, 2017 20:51

Naalden idd zo hoog mogelijk hangen als eerste test. Heb je ook gecontroleerd hoeveel benzine er uit de kraan loopt als je hem gewoon laat lopen.

Vereist een paar aannames: Stel 1:10 verbruik. Snelheid 60 km/uur is 1 km per minuut. er moet dan dus minimaal 100 ml. per minuut uit de kraan komen wil het genoeg zijn. Als de motor schadelijker loopt wordt dat dus nog meer.

Wat frank ook zegt, de NGK bougies zijn prima, niets aan doen. zijn zeker niet beter dan russische, eerder omgekeerd. Hoogstens een vers stel monteren als je ze een keer flink nat verzopen hebt. NGk kost 3,5 euro bij de AMH.

groeten,

Benno

ornny

Berichtdoor ornny » Do Jul 27, 2017 21:32

Ok, ik zal morgen es benzinekraan laten lopen en kijken hoeveel eruit komt, tank en benzinekraan zijn al gereinigd weest, volgens mij loopt mn rechter benzinekraan iets sneller dan mn linkse denk ik mischien is dat omdat rechter xarburator iets verder vd benzinekraan ligt, kzal morgen es een minuut laten lopen en de inhoud bekijken nu staat er een originele benzinekraan op met nummer kp 15a, eens dat gedaan moet ik hem alleen nog testen met grotere sproeier en dan zou het normaal, in orde moeten zijn alvast bedankt voor de goede tips van iedereen

ornny

Berichtdoor ornny » Za Jul 29, 2017 16:12

Net terug van testrit, vlotternaald staat nu helemaal boven, rijd al stukken beter, na twintig km weeral beginnen te sputteren en inhouden, gestopt en andere bougies ingestoken en ging terug voor kleine 20km, soms hoor ik ploffen in mn luchtfilter , de rechter bougie al helemaal bruin koffiekleur de linker gewone normale kleur maar geen koffiekleur, ik denk dat mn bougies iets te warm komen , ik heb wel gezien dat de linker dichting van mn uitlaat stuk is en daardoor blaast hij wat rook doorheen de linker uitlaatgat mischien heeft dat er iets mee te maken, maar int algemeen rijd hij al beter ik geraak ook al boven de 60 per uur en dat deed hij vroeger niet, volgende week ga ik mn grotere sproeiers hebben van 115 en dan zal ik het ng es proberen indien nog iemand tips heeft altijd welkom grtn

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Jul 29, 2017 16:37

Nog eentje dan, lichtbruin is waar je naartoe wilt in ieder geval. af en toe ploffen kan komen door lekkende kleppen. hierdoor heb je ook een lagere compressie en minder vermogen. Meet die compressie eens.

Verder weet ik ook niet of je teller nog afwijkt, veel russische tellers wijken erg veel af. Mijn eigen mt16 reed ooit 40 volgas maar dan haalde ik iedereen in in de stad. dingen zijn af te stellen. Meet ook eens met een GPS of telefoon hoe snel je echt rijdt.

een mt16 = aangedreven span moet je eigenlijk onder de 90 houden wil je hem heel houden.

groet,

Benno

ornny

Berichtdoor ornny » Za Jul 29, 2017 17:08

Km teller gaat juist ik heb het gechect met gps, ik kan gemakkelijk 60 rijden maar ook ng sneller maar ik ben nog in rodage dus 60 is max dat ik momenteel rijd, hoe kan ik het beste mn linker bougie ook goed krijgen , hoeveel km moet je eigenlijk rijden vaooraleer je de bougie mag uitdraaienben weet of de mengselverhouding juist is, grtn, wat is de beste manier om dat te chequen grtn

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Jul 29, 2017 18:31

even zoeken op het forum. heb hier al vaker een stuk over geschreven maar nu te lui om het op te zoeken.

Benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Jul 29, 2017 19:29

Lijkt inmiddels wel op een benzinemengsel probleem wat je hebt.
Dat beide bougies verschillende kleur hebben kan eraan liggen dat de carbs geen zelfde mengsel maken.

Ik heb mijn carburateurs uiteindelijk 3 keer schoongemaakt totdat die fatsoenlijk liep.
Alle kanaaltjes vol druppelen met benzine en dan in tegengestelde richting door blazen met perslucht.

Is je luchtfilter nog O.K.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Jul 30, 2017 20:30

Ik zou ook de aanzuigrubbers controleren als ik dat zo hoor, die tussen cilinder en carburateur.
Kijk er eens naar met aandacht, kost niets maar kan tot veel ellende leiden en lijkt onschuldig
Ook de massief aluminium uitvoering kan lekken, kijk er gewoon eens naar om het uit te sluiten.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

ornny

Berichtdoor ornny » Ma Jul 31, 2017 17:29

Er zitten nieuwe aanzuigrubbers op, mn bougies zij. Nu allebei gelijk van kleur, gewoon droge normale kleur vroeger lekte mn linker uitlaat olie maardat is nu vanzelfs gestopt waarschijnlijk omdat de motor al iets beter rijd en mooier draait dus dat al goed nieuws, het enige probleem is ng dat hij na 20km begint te sputteren met andere bougies in te steken kan ik weer z0km rijden, vlgende week komen mn grotere sproeiers binnen mischien is probleem dan opgelost grtn, welke bougies gebruiken jullie eigenlijk

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Jul 31, 2017 18:14

Ngk bp6hs

Benno

Als het steeds na ca. 20 km is zou ik ook mijn condensator en bobine minder vertrouwen maar dat is al erder gezegd

raz50

Berichtdoor raz50 » Ma Jul 31, 2017 19:21

ornny schreef:, soms hoor ik ploffen in mn luchtfilter ,

Mocht de compressie ok zijn kijk dan ook naar de timing van de ontsteking. Daarnaast kan valse lucht ook zorgen voor ploffen.

Terug naar “Dnepr”