stuurdemper

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

ornny

stuurdemper

Berichtdoor ornny » Wo Jul 12, 2017 18:11

Hallo mn stuur trilt en gaat enorm weg en weer als ik een hand loslaat, als ik de stuurdemper keihard aandraai blijft het hetzelfde, de bovenste moer op mn bslhoofdlager zit ook vast en toch blijft hij enorm trillen, weet iemand een oplossing of trillen al de dneprs zoveel grtn ronny

Benno van Ham

Re: stuurdemper

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Jul 12, 2017 19:20

allerlei mogelijkheden van verrot balhoofdlager tot enorme slagen in je wielen. controleer die eerst eens. ook een zijspanwiel met een grote slag kan ervoor zorgen dat de voorkant gaat slan net zoals een verkeerd afgesteld span. Een mt-16 heeft geen toespoor maar alleen een beetje vlucht.

Een goede dnepr slaat niet in het stuur ook niet zonder dnepr. als het ding een beetje verprutst is daareentegen ?

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Jul 12, 2017 19:49

Jij zegt als je jou handen loslaat? dat doet ie bij mij ook en ik heb een schommelarm voorvork.
als ik rustig rij zo'n 30 a 40 begint het en kan ik zo'n 2 a 3 seconden het stuur loslaten voordat hij gaat klapperen.
Als je dat niet in de hand houd wordt het steeds erger en beland je in de sloot of nog veel erger.
Op hogere snelheden gaat het weg 70 a 80 maar begint hij steeds harder naar rechts te trekken naarmate de snelheid toeneemt.
Dat kun je veranderen maar dat heeft met de stand van het zijspan te maken zoals Benno al zei.
Kijk eens of je banden op spanning zijn want die lekken als de pest en moet je elke 3 a 4 dagen bijpompen.
Slagen in je wielen, kijk er eens naar en voel eens aan je wielen of je wellicht te veel wiellager speling hebt? dat voelt ook zo raar.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Lupo

Berichtdoor Lupo » Wo Jul 12, 2017 20:58

:? Volgens mij een kwestie van uitbalanceren, dan wel een flinke slag in het wiel.
Balhoofdspeling merk je als je op hobbelige wegen rijdt en je stuur voor en achterwaartse bewegingen maakt.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Jul 12, 2017 22:57

Dan is het al wel heel erg hoor Puijt. Krik de motor voor onder het motorblok op tot het voorwiel vrij hangt. als je nu de vork bij het spatbord pakt en naar voor en achter duwt voel je al snel of er speling op het balhoofd zit. Het balhoofd heeft standaard taatslagertjes als in een fietsbalhoofd. Snel eruit zwieren als je speling hebt en vervangen door een setje konische lagers. Ben je voor altijd klaar tenminste.

als je balhoofd geen speling heeft zou ik de slagen in je wielen nakijken etc.

Een zijspan heeft altijd een snelheid waarbij hij een beetje wil kopschudden maar dit hoeft niet erger te zijn dan met 1 hand houdbaar.

De mechanische frictiedemper hoort te werken met een aantal frictieplaatjes, die zijn er vaak tussenuit bij oudere fietsen en dan kun je alles wel knoert vast op elkaar draaien maar dan doet het nog niets.

benno

Terug naar “Dnepr”