oliekeerring uitgang boite

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

ornny

oliekeerring uitgang boite

Berichtdoor ornny » Vr Jul 21, 2017 14:19

Hallo nieuwe oliekeerring zit erin , alles terug in elkaar gestoken , maar lekt nog steeds een beetje, is al beter dzn vroeger maar is ng niet helemaal opgelost, zou het kunnen dat alle dneprs lekken langs deze oliekeerring, ik heb een nieuwe gestoken van eu kwaliteit die ik besteld mischien is deze niet van goede kwaliteit , ik zal het voorlopig zo laten en zal wel zien als het lekken verslechterd of niet grtn

Benno van Ham

Re: oliekeerring uitgang boite

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Jul 21, 2017 16:00

nee, niet alle russen lekken langs die keerring. Misschien is je as niet rond waardoor de afdichting niet goed is of heb je de keering gesloopt met de vertanding van de gaffel. Probeer trouwens om in hetzelfde topic te reageren als waar je de vragen stelt. Heb er nu al vier die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan, dat is niet handig voor mensen die je willen helpen.

Benno

ornny

Berichtdoor ornny » Ma Jul 24, 2017 17:16

Ok ik zal nog es een nieuwe keerring moeten steken dan, het probleem is dat je eerst keerring er moet in steken en daarna pas de flens en dan is het moeilijk om de keerring niet te beschadigen omdat je niet kan zien wat je doet, weten jullie soms een betere manier zodat ik keerring niet zou beschadigen grtn ronny

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Jul 24, 2017 17:38

als het goed is is de vertanding iets kleiner dan het pasdeel op de flens. Moet kunnen als je maar voorzichtig doet. alles goed dik in het vet steken en niet te snel duwen.

een optie maar heel bewerkelijk is om een smalle reep plastic te gebruiken en deze om de spline te wikkelen. zodra de spline door de keerring is het plastic met een tangetje eruit trekken en dan pas aanduwen.

Benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Jul 24, 2017 17:56

Ik heb dat andersom gedaan, keerring om de flens met een stuk plastic. En dan dit geheel plaatsen, de keerring kun je voorzichtig in tikken door de flens te draaien. Hele kleine beetjes per keer.

ornny

Berichtdoor ornny » Di Jul 25, 2017 05:39

Ik zie nu ook dat de andere kant van mn cardan ook lekt waar hij in het cardanhuis vastzit, hij drupt nu op mn achterwiel, hoe begin ik eraan om deze te vernieuwen en hoeveel dichtingen zitten er daar in, ik heb geen idee hoe de kardan los moet van mn cardanhuis, hij lekt ongeveer waar de zwarte rubber zit op het einde vd cardan, op wat moet ik vooral letten als iknde cardan wil losmaken van cardanhuis
grtn ronny

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Jul 25, 2017 09:49

Hier heb je 2 keuzes

Proberen lekvrij te krijgen, de kans is klein dat je dat lukt.

Bijvullen.

Wat je wel moet kontroleren is of het overloop gaatje vrij is, anders loopt je achterrem vol met olie.
Als hij niet veel lekt dan zou ik gaan bijvullen. Doe ik ook en ik moet 3 keer per jaar bijvullen.
In het overloop gaatje kun je een nippel draaien met daaraan een stukje benzineslang hierdoor leid je de olie langs de velg op de voorruit van de auto achter je.

Als je wilt proberen lekvrij te krijgen moet je zoeken in het forum met als zoekwoord ' flapje '

Een derde mogelijkheid is het flapje vervangen door een echte keerring, maar dan moet alles op een draaibank worden aangepast.

Een Rus lekt trouwens altijd een beetje olie, hoort erbij, als je maar regelmatig olie peilt.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Jul 25, 2017 10:03

Je kunt de rubber flap vervangen, deze kun je bestellen bij Jan Wassenaar of welke Russen handelaar dan ook.
Wat nog een oorzaak kan zijn is dat het cardan geen beluchting of ontluchting heeft.
Hierdoor loopt de druk tijdens het warm rijden langzaam op en gaat het spul lekken.
Ik zou als het niet te veel lekt kiezen voor bijvullen.
Let wel op want er gaat slechts een klein scheutje in.
Dus niet overvullen want anders lekt het als de hel!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

ornny

Berichtdoor ornny » Di Jul 25, 2017 14:14

Waar kan ik dat overloopgaatje vinden, zit dat onder de rubberen flap of zit dat ergens in kardanhuis, mischien heeft er iemand een foto grtn ronny

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Jul 25, 2017 16:26

Achter het flapje zit een ruimte waar de olie verzameld daar zit ook het gat, uitgang is aan de onderkant van het cardan. Het is niet recht doorlopend geboord maar van 2 kanten, er zit een knik in, misschien met iets flexibels door te prikken, beste is alles los halen en goed schoonmaken, dan ook meteen nieuw flapje plaatsen.

Als je het topic MT 11 goes retro door bladert kom je fotos tegen.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Jul 25, 2017 16:28

Het overloop gaatje zit tussen het lager en de rubber flap in om te voorkomen dat het je remschoenen in loopt.
Kortom je kunt hem niet zomaar zien maar is wel vindbaar aan de buitenkant van het cardan.
als je aan de onderkant van je cardan voelt of kijkt kom je hem vanzelf tegen, ongeveer 5mm groot
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

ornny

Berichtdoor ornny » Di Jul 25, 2017 19:30

Van mij komt de olie onderaan de cardan vanuit klein gaatje, als ik het goed begrijp zijn er dan twee ontluchtinggaten nl de grote oo cardanhuis met peilstok en het kleine gaatje onderaan mn cardan, het probleem is wel dat het drupt op mn wiel en alles rondslingert, zou ik eventueel het gaatje mogen toemaken metboutje, of is het beter om er een nippel op te zetten en dan slangetje opsteken, hoe diep mag ik boren 7n cardan om niks te beschadigen zodat ik eventueel nippel kan plaatsen, in dien te gevaarlijk laat ik het gewoon verder lekken grtn ronny

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Jul 25, 2017 20:13

Gat in de peilstok is inderdaad ontluchting. Overloopgat is geen ontluchting. Als het daar uitlekt dan zal het wel open zijn en blijft je rem schoon.

Als je dat dicht maakt loopt je hele achterem vol met olie en werkt je rem niet meer.

Je kunt een schroefdraad tappen in het gat, een nippel erin draaien en slangetje erop.

Maar kijk wel hoeveel het lekt, als het echt veel is, bestaat de kans dat de cardan droogloopt, de boel wordt dan loeiheet en zal uiteindelijk vastslaan. Je rem werkt dan voor één keer fantastisch goed.

Vaak olie peilen in het begin zodat je een idee van de hoeveelheid krijgt.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jul 25, 2017 21:53

Gat nooit dichtmaken. Vervang het olieseal erst een. Frank zijn topic biedt voldoendemuitleg en anders kun in het ledendeel van de website bij de techtips de pdf downloaden met uitleg. Tijdens de wissel het gat goed schoonmaken met remreiniger en een beetje geluk.

Benno

http://udcn.nl/Bestanden/Tech/tech_acht ... n_slab.pdf

http://udcn.nl/Bestanden/Tech/tech_card ... ichten.pdf

ornny

Berichtdoor ornny » Wo Jul 26, 2017 05:29

Ik heb daarjuist nog gekeken maar het is niet het luchtgaatje op cardanhuis dat lekt deze is perfekt droog want ik had dat luchtgat eerst niet gevonden, de olie komt uit een vd gaatjes die rondom op de verdikking (bij mij in groen geverfd)die vast zit op cardanhuis en waar de cardan in vast zit aan 1 kant, rondom zittern er daar enkele bevestiginggaatjes denk ik en het onderste drupt, volgens mij zijn dat geen ontluchtingsgaatjes maar gewoon iets dat zorgt voor verbinding van cardanhuis en de verdikking waar cardan in vast zit, zou ik deze mogen toedoen met soort pasta, het gaatje is slechtd 2mm groot en slechts 1mm diep, er bevinden zich er een stuk of vier rondom deze verdikking, op de andere cardan die naar mijn zijspqn loopt zittern er ook vd kleine gaatjes op het groene gedeelte en ik ziee dat het onderste ook een beetje lekt maar wel een heel klein beetje, volgens mij zijn dat persgaatjes waarin de cardan zit vastgeperst aan 1 kant,

Terug naar “Dnepr”