Afstellen ontsteking

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

MarcelSmits

Afstellen ontsteking

Berichtdoor MarcelSmits » Di Jan 02, 2018 15:05

Beste forumgangers,

Gisteren heb ik het gehele forum af gezocht naar het onderwerp “afstellen ontsteking”. Ik heb echter geen werkomschrijving kunnen vinden. Wel gelezen dat het in een RT heeft gestaan. Weet iemand nog in welke RT of waar ik een beschrijving kan vinden??

Groeten Marcel.

Benno van Ham

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jan 02, 2018 16:02

hangt helemaal van je ontsteking af. bij puntjes is het gemakkelijk. Hier een oud docje wat ik ooit gemaakt heb voor mijn dnepr.

Dnepr MT.doc
(850 KiB) 86 keer gedownload

panzermike

Berichtdoor panzermike » Di Jan 02, 2018 16:51

handig document benno, heb het maar ffff opgeslagen. dit soort info komt altijd van pas
trotse bezitter van een intruder vs750 met apehanger en een dnepr mt10 met een veel te laag stuur

MarcelSmits

Berichtdoor MarcelSmits » Di Jan 02, 2018 16:58

Dank je Benno. Prachtig documentje. Ga vanavond een op jet gemakje doorlezen. Thanks.

Groeten Marcel.

MarcelSmits

Berichtdoor MarcelSmits » Zo Jan 07, 2018 21:44

Vandaag de ontsteking gesteld. Eerst markeringspunt opgezocht op het vliegwiel (P). Daarna de opening van de contactpunten getest. Deze was nog goed. Vervolgens de onderbreker er weer op gezet. Met een schroevendraaier de gewichtjes naar buiten geduwd. Vervolgens contact aan. Spanningzoeker met lamp en klemmetje gebruikt. Klem op het blok en spanningzoeker op de draad naar de bobine. Vervolgens grondplaat verdraaid tot lampje net aan/uit ging. Grondplaat vastgezet als lampje nog net uit is.

Daarna de kleppen opnieuw gesteld. Merkteken opgezocht op het blok. Vervolgens gekeken aan welke zijde de kleppen speling hadden deze opnieuw afgesteld op inlaat 0,10 en uitlaat 0,15. Vervolgens vliegwiel rond gegooid en andere zijde afgesteld. Pakkingen van de kleppendeksel ook vernieuwd door kurken exemplaren van Jan ipv rubberen die er opzaten.

Vervolgens dacht ik lekker een stukje te gaan rijden. Echter ik krijg de motor niet meer gestart. Bougies vonken wel. Wie weet wat er wellicht mis is gegaan waardoor de motor niet meer start? Suggesties??? Tevens vroeg ik me af of het normaal is als de kleppendeksel verwijdert zijn, en de kleppen open en dicht gaan, lucht hoort stromen / samenpersen? Ook de accu doorgemeten. Deze gaf 11,78 V aan. Dit is reeds een nieuwe accu.

Groeten Marcel

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Jan 08, 2018 13:57

Er zitten 2 merktekens op het vliegwiel.

1 voor BDP en 1 voor maximale vervroeging.
De laatste draai je voor als je de puntjes afsteld zoals jij het gedaan hebt.
BDP draai je voor als je de kleppen afsteld.

Maximale vervroeging heeft meestal een puntje erbij ingeslagen.

De merktekens kunne trouwens ook op de verkeerde plek zijn ingeslagen.

Maximale vervroeging kun je ook opzoeken door een schroevendraaier in het bougie gat te steken, 7 a 8 mm voordat de zuiger boven is is 36 graden vervroegd.

gerrith

Berichtdoor gerrith » Ma Jan 08, 2018 18:21

MarcelSmits

Berichtdoor MarcelSmits » Ma Jan 08, 2018 19:49

Dank je wel voor de link. Ga deze eens even lezen.

Groeten Marcel.

MarcelSmits

Berichtdoor MarcelSmits » Ma Jan 08, 2018 19:51

Frank65 schreef:Er zitten 2 merktekens op het vliegwiel.

1 voor BDP en 1 voor maximale vervroeging.
De laatste draai je voor als je de puntjes afsteld zoals jij het gedaan hebt.
BDP draai je voor als je de kleppen afsteld.

Maximale vervroeging heeft meestal een puntje erbij ingeslagen.

De merktekens kunne trouwens ook op de verkeerde plek zijn ingeslagen.

Maximale vervroeging kun je ook opzoeken door een schroevendraaier in het bougie gat te steken, 7 a 8 mm voordat de zuiger boven is is 36 graden vervroegd.

Ik heb het idee dat ik toch iets verkeerd heb gedaan met de ontsteking. Toch nog eens even goed alles op een rijtje zetten.

Groeten Marcel

MarcelSmits

Berichtdoor MarcelSmits » Ma Apr 16, 2018 15:02

Beste forumleden,

Afgelopen weekend naar de sleuteldag geweest omdat ik er echt niet meer uit kwam. Achteraf bleek het een opstapeling van meerdere mankementen te zijn.

Uiteindelijk was de uitlaatklep lek en hebben we andere
Kop erop gezet die ik gelukkig had liggen van een reserveblok. Ook bleek er vuil in de carburateurs te zitten. Tevens was de nieuwe ontsteking ook niet goed waardoor hij er onregelmatig liep toen hij eenmaal startte. Vervolgens Direct vervangen voor een elektrische ontsteking. Na dit alles liep de motor weer goed.

Gisteren heb ik zelf een mooi ritje kunnen maken zonder problemen. Graag wil ik Benno en Ruud nogmaals bedanken voor het wederom tot leven wekken van mijn mt16. Na een half jaar hoop ik nu eindelijk te kunnen gaan genieten van het leuke rijden waar ik hem destijds voor gekocht heb.

Groeten Marcel.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Apr 16, 2018 20:29

Bedankt voor je reactie en complimenten voor Ruud en Benno daar doen ze het voor, dat schouder kopje.
Goed dat je bent langs gekomen en nu weer lekker kan genieten van een lekkere welverdiende rit, veel plezier man!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Terug naar “Dnepr”