Afstellen ontsteking

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

MarcelSmits
Berichten: 73
Lid geworden op: Za Aug 05, 2017 15:28

Afstellen ontsteking

Berichtdoor MarcelSmits » Di Jan 02, 2018 15:05

Beste forumgangers,

Gisteren heb ik het gehele forum af gezocht naar het onderwerp “afstellen ontsteking”. Ik heb echter geen werkomschrijving kunnen vinden. Wel gelezen dat het in een RT heeft gestaan. Weet iemand nog in welke RT of waar ik een beschrijving kan vinden??

Groeten Marcel.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3049
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jan 02, 2018 16:02

hangt helemaal van je ontsteking af. bij puntjes is het gemakkelijk. Hier een oud docje wat ik ooit gemaakt heb voor mijn dnepr.

Dnepr MT.doc
(850 KiB) 49 keer gedownload

panzermike
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr Apr 12, 2013 23:17
Locatie: haarlem

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor panzermike » Di Jan 02, 2018 16:51

handig document benno, heb het maar ffff opgeslagen. dit soort info komt altijd van pas
trotse bezitter van een intruder vs750 met apehanger en een dnepr mt10 met een veel te laag stuur

MarcelSmits
Berichten: 73
Lid geworden op: Za Aug 05, 2017 15:28

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor MarcelSmits » Di Jan 02, 2018 16:58

Dank je Benno. Prachtig documentje. Ga vanavond een op jet gemakje doorlezen. Thanks.

Groeten Marcel.

MarcelSmits
Berichten: 73
Lid geworden op: Za Aug 05, 2017 15:28

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor MarcelSmits » Zo Jan 07, 2018 21:44

Vandaag de ontsteking gesteld. Eerst markeringspunt opgezocht op het vliegwiel (P). Daarna de opening van de contactpunten getest. Deze was nog goed. Vervolgens de onderbreker er weer op gezet. Met een schroevendraaier de gewichtjes naar buiten geduwd. Vervolgens contact aan. Spanningzoeker met lamp en klemmetje gebruikt. Klem op het blok en spanningzoeker op de draad naar de bobine. Vervolgens grondplaat verdraaid tot lampje net aan/uit ging. Grondplaat vastgezet als lampje nog net uit is.

Daarna de kleppen opnieuw gesteld. Merkteken opgezocht op het blok. Vervolgens gekeken aan welke zijde de kleppen speling hadden deze opnieuw afgesteld op inlaat 0,10 en uitlaat 0,15. Vervolgens vliegwiel rond gegooid en andere zijde afgesteld. Pakkingen van de kleppendeksel ook vernieuwd door kurken exemplaren van Jan ipv rubberen die er opzaten.

Vervolgens dacht ik lekker een stukje te gaan rijden. Echter ik krijg de motor niet meer gestart. Bougies vonken wel. Wie weet wat er wellicht mis is gegaan waardoor de motor niet meer start? Suggesties??? Tevens vroeg ik me af of het normaal is als de kleppendeksel verwijdert zijn, en de kleppen open en dicht gaan, lucht hoort stromen / samenpersen? Ook de accu doorgemeten. Deze gaf 11,78 V aan. Dit is reeds een nieuwe accu.

Groeten Marcel

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 953
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40
Locatie: Amersfoort

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor Frank65 » Ma Jan 08, 2018 13:57

Er zitten 2 merktekens op het vliegwiel.

1 voor BDP en 1 voor maximale vervroeging.
De laatste draai je voor als je de puntjes afsteld zoals jij het gedaan hebt.
BDP draai je voor als je de kleppen afsteld.

Maximale vervroeging heeft meestal een puntje erbij ingeslagen.

De merktekens kunne trouwens ook op de verkeerde plek zijn ingeslagen.

Maximale vervroeging kun je ook opzoeken door een schroevendraaier in het bougie gat te steken, 7 a 8 mm voordat de zuiger boven is is 36 graden vervroegd.

gerrith
Berichten: 74
Lid geworden op: Zo Jul 13, 2014 13:50

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor gerrith » Ma Jan 08, 2018 18:21


MarcelSmits
Berichten: 73
Lid geworden op: Za Aug 05, 2017 15:28

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor MarcelSmits » Ma Jan 08, 2018 19:49

Dank je wel voor de link. Ga deze eens even lezen.

Groeten Marcel.

MarcelSmits
Berichten: 73
Lid geworden op: Za Aug 05, 2017 15:28

Re: Afstellen ontsteking

Berichtdoor MarcelSmits » Ma Jan 08, 2018 19:51

Frank65 schreef:Er zitten 2 merktekens op het vliegwiel.

1 voor BDP en 1 voor maximale vervroeging.
De laatste draai je voor als je de puntjes afsteld zoals jij het gedaan hebt.
BDP draai je voor als je de kleppen afsteld.

Maximale vervroeging heeft meestal een puntje erbij ingeslagen.

De merktekens kunne trouwens ook op de verkeerde plek zijn ingeslagen.

Maximale vervroeging kun je ook opzoeken door een schroevendraaier in het bougie gat te steken, 7 a 8 mm voordat de zuiger boven is is 36 graden vervroegd.


Ik heb het idee dat ik toch iets verkeerd heb gedaan met de ontsteking. Toch nog eens even goed alles op een rijtje zetten.

Groeten Marcel


Terug naar “Dnepr”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast