Zoveelste vraag koppeling Ural 8.103

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt
devanton

Zoveelste vraag koppeling Ural 8.103

Berichtdoor devanton » Ma Apr 17, 2017 08:20

Goedemorgen,

Na enige jaren afwezigheid op het forum (want er waren geen technische problemen te melden) moet ik toch jullie hulp weer inroepen.

Ik heb het onderwerp (koppeling) al opgezocht in voorgaande threads maar kan zo 1,2,3 geen duidelijk(e) antwoord(en) vinden.

De casus :

- goed funtionerend geheel, al diverse jaren geen issues
- olielekkage onstaat en oorzaak gevonden in keerring krukas
- Versnellingsbak eraf, koppeling gedemonteerd, keerring vervangen.
- Meteen maar even nieuwe koppelingsplaten erin als je toch bezig bent

Helaas werden de werkzaamheden door omstandigheden tijdelijk onderbroken waardoor het project tijdelijk stil kwam te liggen.
Spullen hebben een tijdje liggen slingeren en tijdens een opruimbui mijn "voorraad" koppelingsplaten en tussenschijven "gesorteerd".

Je voelt hem al aankomen, door voortschrijdende symptomen van Korzakov natuurlijk geen idee meer welke platen/schijven nu bij elkaar horen...

Dus 2 nieuwe (dunne / geheel dichte) platen en een tussenschijf gepakt, geheel gemonteerd, trappen en lopen, 1 x in 1e versnelling gezet en nooit meer uit de 1e versnelling te krijgen, ook niet met de hand. Koppeling komt dus niet vrij, zoveel is wel duidelijk).

Kabel kan niet verder versteld worden (hevel kan trouwens ook niet verder naar voren), dus vermoed ik dat de combinatie van platen en schijf niet niet de goede is geweest.

(Overige delen van de koppelingssbediening (lange stift, tonnetje, lagertje etc etc zijn allemaal bij de versnellingsbak bij elkaar gebleven dus daar is niets aan veranderd).

Dus ik heb nu liggen :

1 set nieuwe koppelingsplaten (bekleed en met "sleuven en gaten" ) dit zijn wat dikkere platen.
1 set nieuwe koppelingsplaten (bekleed en geheel dicht) dit zijn wat dunnere platen. (Dit type zat ook gemonteerd toen ik de keerring verving)
3 stuks stalen "tussenschijven" : 1 van 3mm, 1 van 4mm en 1 van 5mm dikte.

En natuurlijk geen idee (meer) welke tussenschijf er nu inzat en dus waar bij hoort.

De hamvraag :

Heeft het gehele pakket van frictieplaten en tussenschijf bij de diverse types frictieplaten (bekleed dus) en beschikbare tussenschijven een
bepaalde minimum / maximum dikte ?

Met andere woorden, welke tussenplaat hoort bij de "oude type" koppelingsplaten zonder sleuven en gaten en welke bij de dikkere ?

Als iemand het weet, hoor ik het graag,

Alvast bedankt

Anton

Frank65

Re: Zoveelste vraag koppeling Ural 8.103

Berichtdoor Frank65 » Ma Apr 17, 2017 10:29

Je zou Youtube eens kunnen doorzoeken, daar staan best veel filmpjes met howto.

Zoals deze https://youtu.be/HryKArQrb4A

devanton

Berichtdoor devanton » Di Apr 18, 2017 05:22

Dank je wel Frank.
Maar het monteren en volgorde is het probleem niet.
Het gaat me erom of bij de dikke frictieplaten een dunne tussenschijf moet of juist een dunne. Omdat ik uit eerdere projecten dus 3 verscillende tussenschijven heb van 3 verschillende diktes.

Anton

devanton

Berichtdoor devanton » Di Apr 18, 2017 05:23

Juist een dikke bedoel ik natuurlijk...

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Apr 18, 2017 09:12

Weten doe ik het niet maar het lijkt mij dan de dunste, als je de platen niet los van elkaar krijgt. Je drukt de platen uitelkaar hoe minder dik, hoe eerder ze loslaten.

Wat ik wel heb gelezen is dat het netjes vlak inelkaar gezet moet worden en de platen moeten soepel over de pinnen kunnen glijden, zit er ergens iets ook maar een beetje scheef dan gaat het klemmen.

Zit het probleem niet in je versnellingsbak, dat het daar vast zit.

devanton

Berichtdoor devanton » Di Apr 18, 2017 13:19

Hi Frank,

Het probleem zit niet in de V-bak, die is er goed functionerend vanaf gekomen.

Maar ik ben er inmiddels achter.

Door het feit dat ik nog een paar types Ural bezit (deels in delen) waren de verschillende koppelingsplaten (zowel bkleed als onbekleed) door elkaar geraakt.

De kopklepper (in mijn geval M-72/1954) heeft frictieplaten met groeven en gaten in het hart.(Het deel tussen de prise-passing en het frictiemateriaal).
Deze platen zijn dikker.

De 8.103 heeft "dichte" frictieplaten en die zijn van zichzelf dunner.

De middenplaat (geheel metaal) maakt niet zoveel uit maar ik kies daar voor de 4 of 5 mm om het inslaan van de geleidepennen te beperken. (niet te dik natuurlijk, spul moet wel vrij kunnen komen)

Dus, bak eraf, dikke M-72 type frictieplaten eruit, de goede (dunnere) 8.103 type frictieplaten erin met goede tussenschijf en alles zou het weer moeten doen.

Ik weet niet hoe ik foto's moet uploaden maar neem aan dat het zo wel duidelijk is...

Moraal van het verhaal : als je aan 2 projecten tegelijk werkt, hou dan de onderdelen van beide projecten gescheiden !!

Anton

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Apr 18, 2017 21:41

Ach Anton, dat geeft helemaal niets want je bent toch ontzettend hard bezig.
Leuk dat je het deelt met ons in je ellende, ben ik niet de enige!
spellings-en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer

devanton

Berichtdoor devanton » Wo Apr 19, 2017 06:35

Tja, gedeelde smart en dergelijke.

Er staat inmiddels wat druk op het project, mijn aanstaande heeft namelijk besloten dat het een leuk idee is als we een van de zijspannen als vervoermiddel gebruiken op onze huwelijksdag...

Ofwel de M-72 ofwel de "gewone".... maar eens kijken welke het snelst af is, ik heb nog een maandje...

Anton

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Apr 19, 2017 19:30

Nog een maand, dat moet lukken, is ze toch wel lief voor je!
Aan de andere kant had je dat natuurlijk nooit moeten zeggen want nu pint ze erop vast en kun je alleen maar verliezen.
Mocht je het huis uit worden geschopt willen we dat weten, misschien wordt je wel net zo beroemd als Humberto Tan.
Ik ben zelf al zo lang getrouwd dat mijn vrouw zelfs onze trouwdag is vergeten, haha, lekker belangrijk toch.
Maar een deadline stellen heeft altijd mooie kanten, ga er van genieten zou ik zeggen!
spellings-en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer

Terug naar “Ural”