Versnellingsbak

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

kerwinvdhoek

Versnellingsbak

Berichtdoor kerwinvdhoek » Za Aug 12, 2017 09:44

Goedemorgen,

Allereerst even mezelf voorstellen.
Ik ben Kerwin woonachtig in het Overijsselse gedeelte van Nederland en beschik over een Ural IMZ-8 uit 93.(zijspan niet aangedreven)
Ik heb deze fiets inmiddels een dik jaartje.

Een tijdje terug stopte hij er mee.
Het spi'tje in de koppeling was kapot geslagen.
Deze vervangen, voor de rest waren de platen nog prima genoeg om even mee door te rijden.

Eenmaal in elkaar wou de Ural niet meer zijn achteruit en werkten er nog maar 3 versnellingen.
Raar want ik heb volgens mij niks veranderd aan de versnellingsbak.
Toen heb ik de bak maar uit elkaar gehaald want ik dacht dat er vast een tandje versleten was of iets losgeschoten.
Ik had geen idee hoe zo'n bak in elkaar zit dus dit was even zoeken.

Toen hij uit elkaar was leek het alsof het palletje van de achteruit plaat er uitgeschoten was. dit allemaal weer goed gemonteerd en weer in elkaar gezet.
De tandwielen zijn wel wat versleten maar zijn niet slecht of afgeknapt.

Helaas,
De motor heeft momenteel nog steeds maar 3 versnellingen en hij kan niet in de achteruit.
Het lijkt alsof de 1ste versnelling ontbreekt. (dit lijkt mij het meest logisch omdat hij ook niet in de achteruit wil)
Na mijn weten staan de stelschroeven goed afgesteld.
De neutraal kan ik ook lastig vinden.

Wie heeft een tip voor mij, waar moet ik opletten?
Wat kan er slijten aan de bak wat kan zorgen voor een slechte overbrenging?

Groetjes,
Kerwin

Frank65

Re: Versnellingsbak

Berichtdoor Frank65 » Za Aug 12, 2017 11:58

Haal de bak weer uit elkaar en zet hem op en een tafel zoals op de foto's.
De boel even goed bestuderen, dan weet je gauw hoe het werkt, en als je weet hoe het werkt, weet je ook waar het misgaat.
Je kunt zo alle versnellingen doorschakelen. De geschakelde versnelling wordt op zijn plek gehouden door een kogel in de andere kant van de behuizing, hierachter zit een veer, de kogel wordt in de uitsparingen die je bovenop de selektor ziet gedrukt.
De bak op de foto's trouwens heeft geen achteruit.

Lijkt mij voor jouw de makkelijkste methode om de fout te achterhalen.

Afbeelding

Schakel mechanisme

Afbeelding

Versnelling 1 t/m 4

Afbeelding

kerwinvdhoek

Berichtdoor kerwinvdhoek » Za Aug 12, 2017 12:53

Top bedankt Frank.

Zal hem eerdaags maar weer uit elkaar halen dan.
Of misschien wacht ik even tot de winter.

Bijgevoegd even de fotos hoe ik hem aantrof bij uit elkaar halen.
Op de foto ontbreekt het tandwiel voor (als ik het goed begrijp) de 4de versnelling. Die heb ik wel op dezelfde manier als jouw foto's gemonteerd.

Heb je voor mij nog een duidelijke foto van hoe jij de veer hebt zitten op de as? Die hem bij het schakelen weer terug duwt.

Na mijn idee en hoe ver mijn kennis gaat werkte dit allemaal goed toen hij uit elkaar was, maar zal wel iets over het hoofd gezien hebben.

Moet je hem nog in een bepaalde versnelling hebben staan om hem weer in elkaar te zitten of maakt dit niet uit?

Maar in elk geval super bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Bijlagen
IMG_2588.JPG
versnellingsbak.JPG
IMG_2586.JPG
IMG_2587.JPG

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Aug 12, 2017 13:43

Op je 2e foto zie ik dat de veer voor de schakelpoot niet goed zit, dat zal je probleem zijn. Verder hoort de veer op de as van de schakelpoot daar niet, die hoort aan de andere kant.

Hier hoort het veertje om de as te zitten, tussen selektor en handschakelpook. De veer druk de as richting schakelpook zodat de veer van het schakelmechanisme op zijn plek blijft, gaat die te ver naar links floept de veer eruit. En dat is volgens mij op je foto gebeurt.

Afbeelding

Zo hoort de veer van het schakelmechanisme, is niet helemaal goed te zien maar de veer duwt de hele handel steeds weer terug naar zijn uitgangspositie.

Je kunt eventueel de as richting de schakelpook nog borgen met een splitpen (heb ik ook gedaan, zoals je ziet) dan kan hij echt meer niet schuiven, de veer kan dan niet meer los komen.

Afbeelding

kerwinvdhoek

Berichtdoor kerwinvdhoek » Za Aug 12, 2017 14:00

Klopt inderdaad, dit is (volgens mij) bij het demonteren van de bak gebeurt. heb hem bij het monteren volgens het instructie boekje gedaan. tevens is dit dezelfde manier hoe jij hem ook hebt zitten, dus helaas dat is het probleem nog niet :wink:
Ik twijfelde of ik hem goed heb zitten omdat het boekje niet super duidelijk is. maar jij hebt hem het zelfde dus dat zal dan wel.

Ik heb aan de buiten kant/zijkant van de bak nog een stelschroef zitten die volgens mij de selector en de hele as op zijn plaats houdt.
Heb jij deze ook?

De vorige eigenaar heeft de fiets lang in bezit gehad en de bak nooit los hoeven hebben.

Greetz,
Bijlagen
IMG_2681.JPG
IMG_2680.JPG

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Aug 12, 2017 14:20

Als je zeker weet dat de veer goed zit en ook goed blijft zitten, zal het probleem ergens anders zitten, dan zul je gewoon moeten kijken met een open bak.

Wel gek met de veer om de as, misschien is dat later verandert, dat weet ik niet. Je moet dan inderdaad iets hebben wat de as richting de pook duwt, als de as heen en weer kan bewegen lijkt me dat veertje nutteloos.

kerwinvdhoek

Berichtdoor kerwinvdhoek » Za Aug 12, 2017 15:36

ja precies.

Ik zal hem binnenkort maar weer open halen.

Bedankt voor de info Frank.

Groet,

kerwinvdhoek

Berichtdoor kerwinvdhoek » Di Aug 15, 2017 17:08

Hallo,

Ik heb hem inmiddels uit elkaar liggen.

Toen ik de bak er achter weg had en eens flink heen en weer ging met het schakel pedaal schoot hij uit eindelijk wel in de 1. en kon ik ook in de achteruit schakelen. echter ging het schakelen naar de 2 hierna weer veel moeilijker.

Omdat dit niet helemaal soepel gaat heb ik hem toch maar uit elkaar gehaald. Ook als hij uit elkaar is en ik de schakelplaat met de hand bedien gaat het niet zo soepel.

Zoals bijgevoegd op de foto lijkt hij of hij het bij deze stap heel moeilijk heeft.

Ik kan zo direct niet echt iets aparts zien wat me opvalt.

Wie kan me een tip geven? kan er iets versleten zijn? niet goed afgesteld?
Bijlagen
IMG_2695.JPG

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Aug 15, 2017 18:02

Helaas is dit nog te weinig info. Als het met enig geweld wel lukt zou het kunnen liggen aan een verkeerd uitgeshimde bak, een kromme schakelvork, verkeerd gemonteerde onderdelen, eigenlijk nog van alles. de foto is ook niet goed genoeg helaas om echt te kunnen beoordelen hoe de onderdelen er aan toe zijn.

groeten,

Benno

kerwinvdhoek

Berichtdoor kerwinvdhoek » Di Aug 15, 2017 18:46

Begrijp ik.
Even wat extra foto's.
Bijlagen
IMG_2704.JPG
IMG_2703.JPG
IMG_2700.JPG
IMG_2701.JPG
IMG_2702.JPG

kerwinvdhoek

Berichtdoor kerwinvdhoek » Di Aug 15, 2017 18:46

en nog een paar.
Bijlagen
IMG_2706.JPG
IMG_2707.JPG
IMG_2705.JPG

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Aug 15, 2017 19:21

Kan het zijn dat de selektor schijf te ver richting tandwielen staat en de boel zo klemt ?
Als hij te veel duwt gaan ook je vorken klemmen.
Als de andere kap er ook op zit, dan zit de as van de vorken ook vast en zit het misschien nog strakker.

Je schreef dat je dat kunt afstellen aan de buitenkant van de bak.

kerwinvdhoek

Berichtdoor kerwinvdhoek » Di Aug 15, 2017 19:54

ja zou inderdaad wel kunnen.
Ik heb deze wel losser gedraaid toen de bak er nog onder zat. tot ik de as iets zag bewegen.
Dus het is een mogelijkheid maar heb er wel opgelet.

Terug naar “Ural”