M72 opbouw

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Benno van Ham

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Sep 04, 2017 16:37

Ach, nog niet het einde van de wereld. Ik onderzoek nog wat opties.

Waarschuwing voor anderen alvast. De RDW staat ervan versteld hoeveel russen er momenteel ter keuring worden aangeboden. geregeld met dubieuze of onvolledige papieren of motoren die niet vertrouwd worden. ze gaan er dus extra op letten de komende tijd. Op een aantal plaatsen worden er bovengemiddeld veel aangeboden en zonder oud kenteken kun je het wel schudden zeggen ze zelf.

zoals altijd wanneer er bij de RDW iets bekend is over bepaalde voertuigen wordt er wat beter opgelet. Mijn vorige keuring was een half uurtje werk in totaal, deze met twee man gecontroleerd en inclusief beraad was ik meer bijan 1,5 uur kwijt vanochtend.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Sep 04, 2017 16:44

Dat is balen Benno, wordt frame met kenteken zoeken ben ik bang. Hoewel dat heb je al :D

Ik vind dat ook altijd riskant de 'gok' bij de RDW.
Heb nu gelukkig één met kenteken kunnen kopen , heeft wel 4 jaar geduurd :(

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Sep 04, 2017 17:21

Dassuuh flink balen Benno, ik zal op het weekend je een paar persoonlijke tips geven hoe je zoiets aanpakt.
Wat dat betreft lijkt de UDCN erg op de Pravda met censuur enz. maar hij heeft soms wel een punt haha!
Of ik wel of niet ga komen hangt nog van een paar zaken af en zal mij op het laatste moment melden bij Joost.
Ben het wel van plan!!! zelfs de kinderen willen mee???
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Teun

Berichtdoor Teun » Ma Sep 25, 2017 23:13

Hoi Benno

Staat de gele inmiddels al op kenteken?

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Wo Sep 27, 2017 22:08

Ben ook benieuwd, gaat het nog lukken ?

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Sep 27, 2017 23:17

Het frame was zoals verteld onidentificeerbaar verklaard door de experts. enige hoop is dus om alles om te bouwen in een ander frame met kenteken, dat frame moet dan wel identificeerbaar zijn qua nummers en papieren bewijs. Komt goed ...

Benno

Teun

Berichtdoor Teun » Vr Dec 01, 2017 22:15

Hoe was de workshop schokdemper versus BMW

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Dec 02, 2017 15:30

workshop was wel grappig maar ik had hem al eens eerder gevolgd bij JJ suspensions. Die ging technisch wat dieper dan deze maar het was wel gezellig. Waren er bekenden van je bij of zo ?

benno

Teun

Berichtdoor Teun » Za Dec 02, 2017 18:35

Een collegae, die omschreef je als groot aardig lijkend op een grizzlybeer en Ural fan...... :lol: ik dacht kan niet missen....

:toost:

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Feb 04, 2018 15:32

Zo, met dit mooie koude weer is het toch geen tijd om te rijden met de M72 dus ben ik maar aan de gang gegaan om twee irritaties op te lossen.

1 Kickstarterveer komt niet lekker terug, zeker niet bij koude motor
2 slippende koppeling bij warmer wordende motor.

Demontage van de bak bij een m72 betekend wel iets meer werk. verwijderen achterwiel en cardan. verwijderen accu en luchtfilter om meer ruimte te hebben en daarna is het een eitje.

Die veer was gemakkelijk, even opwinden en klaar is klara. de voorspanning was wel erg laag gezet. Het dekseltje aan de blokzijde losgemaakt en met een haakse pensleutel van de slijper een halve slag opgedraaid. als je 1 pen in een boutgat zet en de andere aan de buitenkant van het dekseltje kun je de veer opwinden en daarna 1 boutje op zijn plek duwen. Daarna de tweede erin wurmen en gelijkmatig aantrekken.

Die slippende koppeling was iets uitdagender. Helaas toch een lekje aan de ingaande as van de bak. De keerring die daar zit dichtte niet af en zo kan er een beetje olie op de platen komen, olie en grip werken niet zo goed samen dus was dat het probleem van de slippende koppeling.

Losmaken van de koppelingsplaten met ingebouwd blok kan een uitdaging zijn ivm de sleufkopjes op de boutjes. Echter, dat ging goed.
Uitdaging 2-3 daarbij echter was dat een m72 normaal een dunne tussen plaat heeft van 3 mm en twee dikke platen van ca. 7 mm. Die dikke platen waren er niet meer maar met een dikke tussenplaat van een moderne koppeling van bijna 6 mm en twee normale koppelingsplaten heb je effectief ongeveer dezelfde dikte te pakken.

Om met het blok ingebouwd e.e.a. te monteren is wat slimheid nodig. Ik plak in zo'n geval de veren met een beetje kit of vloeibare pakking op het vliegwiel en zet er tijdelijk de eindplaat van de koppeling tegenaan met een paar boutjes. Als de kit droog is kun je gemakkelijk het hele koppelingspakket op de plek schuiven zonder wegvallende veren. Met een oude ingaande as en drukstift centreer je de beklede platen bij de montage. daarna is het plaatsen van de bak een eitje en is alles weer in rijdende staat.

de keerring van de versnellingsbak vervangen door een nieuwe is met een beetje beleid best in situ uit te voeren, oude keerring eruit wippen met een trekker en daarna de nieuwe vers ingeolied of gevet op zijn plaats tikken. rustig aan dan komt dat allemaal goed.

Mooi klusje voor de zondag.

benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Feb 04, 2018 21:03

Mooi klusje voor de Zondag? Ik zou daar een week over gedaan hebben maar als je mij een cv ketel geeft is het ook zo gebeurd.
Zeker als je al bekent bent met de materie kan het snel en hard gaan, spullen heb je gewoon al en je twijfelt niet of het gaat lukken.
Dat van die veren vastplakken ga ik onthouden want dat flabbert er later wel tussenuit op een of andere manier.
Dat heb je weer snel en goed uitgevoerd maar spullen en ruimte geven vaak de doorslag, mooi wark man!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Terug naar “Ural”