M72 opbouw

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Benno van Ham

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Mei 25, 2018 16:54

niek, klopt. Die goedkope IR is niet eens zo slecht. Ik heb hem vergeleken met een duurder exemplar die ik al had en hij wijkt eigenlijk maar amper af. 180 voor een kopklepper vind ik ook pittig heet hoor, zo warm wil ik ze liever niet hebben normal.

benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Vr Mei 25, 2018 20:46

Ja dat is pittig heet geblakerd voor een kopklepper maar dat is het probleem
met de oudere carburateur modellen, die worden te heet en zeker in combinatie met te weinig benzine.
De infra-rood scanner doet het heel goed en geeft soms iets afwijking t.o.v. de rode vlek maar dan moet je ff spelen.
Die van mij is van 7 industries en doet het uitstekend, ik gebruik hem ook om temperaturen in plafonds van gym zalen te meten.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Mei 26, 2018 14:15

Heb me net zo één gehaald bij de action, is van Ferm en kost 14,95 euro.

Ik ga daar eens mee meten, goeie tip :toost:

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Mei 27, 2018 10:53

Gisteren ben ik wezen rijden met de temp. meter in de hand. Je kunt tijdens het rijden makkelijk de temp meten (wel op rechte verlaten wegen door de weilanden).

Ik kwam gemiddelt op 200 graden gemeten aan de kant van de uitlaat. Ik had een verschil van 20 graden tussen links en rechts.
Bij stilstaan en stationair liep het op tot 230 graden.

Het indraaien van de luchtstelschroef heeft inderdaad invloed op de temp. het wordt dan koeler. Heb dan proberen af te stellen, de linker cilinder wordt nu niet heter dan 200 graden en bij stilstaan, stationair, koelt die zelfs af naar 170 graden.
De rechter krijg ik niet koeler, ga vandaag eens zoeken naar een verstopte sproeier of valse lucht.
De lengte van de naald heb ik ook gechecked die is exact gelijk, van beide carbs.

Verder heb ik ook gemeten aan de kant van de carburateur, daar meet ik 120 graden, een stuk koeler dus.
De carburateurs worden ook niet echt heet, ik kan ze met blote handen beetpakken en vasthouden.

Verder nog wat gegoogled, in de Chang Jiang manual staat dat de cilinder koppen tussen de 180 en 220 graden dienen te zijn. De koppen heb ik niet gemeten, maar ik ga er wel van uit dat die koeler zijn dan het stuk bij de uitlaat. Dus eigenlijk zit ik safe, ik denk dat de linker cilinder wel goed staat.

Ik ga nog proberen om ze gelijk te krijgen en dat de rechter cilinder ook afkoelt tijdens stationair draaien.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Mei 27, 2018 13:07

Frank, je hebt ook al temperatuurverschil links en rechts door het type smering in het blok. een kant heft een echte olieboring als hulpsmering, de andere doet het met enkel spatsmering zo'n beetje.

Stationair en rijdend links en rechts dezelfde temperature is ideaal te noemen en in de praktijk moeilijk te bereiken. Klein beetje wind van de zijkant en een kant wordt warmer dan de andere. dat is dus lasting. Ik ga zelf voor een zo gelijk mogelijke temperatuur links en rechts met max. tien graden verschil.

Mengselschroef doet heel veel voor de temperatuur stationair en het oppakken van de motor maar rijdend doet hij eigenlijk niets. Enige temp.verschil komt dan vanuit de synchronisatie (opening gasschuiven bij een bepaalde snelheid) of onvolkomendheden in de carburatie (benzineniveau carburateur, sproeiers, gasnaalden etc.)

Benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Mei 27, 2018 13:39

Het is inderdaad bijna niet te doen. Heb nu van alles gesteld en gedaan, uiteindelijk ben ik weer belandt bij de afstelling waar ik mee begonnen was :oops: (Ik had streepjes gezet).

Eigenlijk merk je of die goed staat alleen aan het rijden, regelmatig stationair, pakt die goed op, trekt die lekker door, loopt die regelmatig en is die lekker rustig bij gas loslaten.

Dat temperatuur meten moet je denk ik met een grote tolerantie nemen, hij is bij de uiltaten tussen de 180 en 220 graden, midden in de cilinder 150 en bij de carburateurs 120 graden. Beide cilinders zijn niet gelijk warm, ik blijf een verschil van 20 graden houden, nu is de andere trouwens warmer.

Ik heb ook de koppen gemeten, die zijn beide even warm 100 graden.

Ik laat het voorlopig zo, hij rijd goed en ik heb vandaag 1000 km gereden sinds de revisie, zonder enig probleem.

Terug naar “Ural”