M72 opbouw

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Sep 04, 2017 16:37

Ach, nog niet het einde van de wereld. Ik onderzoek nog wat opties.

Waarschuwing voor anderen alvast. De RDW staat ervan versteld hoeveel russen er momenteel ter keuring worden aangeboden. geregeld met dubieuze of onvolledige papieren of motoren die niet vertrouwd worden. ze gaan er dus extra op letten de komende tijd. Op een aantal plaatsen worden er bovengemiddeld veel aangeboden en zonder oud kenteken kun je het wel schudden zeggen ze zelf.

zoals altijd wanneer er bij de RDW iets bekend is over bepaalde voertuigen wordt er wat beter opgelet. Mijn vorige keuring was een half uurtje werk in totaal, deze met twee man gecontroleerd en inclusief beraad was ik meer bijan 1,5 uur kwijt vanochtend.

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Frank65 » Ma Sep 04, 2017 16:44

Dat is balen Benno, wordt frame met kenteken zoeken ben ik bang. Hoewel dat heb je al :D

Ik vind dat ook altijd riskant de 'gok' bij de RDW.
Heb nu gelukkig één met kenteken kunnen kopen , heeft wel 4 jaar geduurd :(

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2170
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: M72 opbouw

Berichtdoor nicolai » Ma Sep 04, 2017 17:21

Dassuuh flink balen Benno, ik zal op het weekend je een paar persoonlijke tips geven hoe je zoiets aanpakt.
Wat dat betreft lijkt de UDCN erg op de Pravda met censuur enz. maar hij heeft soms wel een punt haha!
Of ik wel of niet ga komen hangt nog van een paar zaken af en zal mij op het laatste moment melden bij Joost.
Ben het wel van plan!!! zelfs de kinderen willen mee???
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Teun
Berichten: 501
Lid geworden op: Vr Jan 13, 2017 12:37

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Teun » Ma Sep 25, 2017 23:13

Hoi Benno

Staat de gele inmiddels al op kenteken?

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Frank65 » Wo Sep 27, 2017 22:08

Ben ook benieuwd, gaat het nog lukken ?

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Sep 27, 2017 23:17

Het frame was zoals verteld onidentificeerbaar verklaard door de experts. enige hoop is dus om alles om te bouwen in een ander frame met kenteken, dat frame moet dan wel identificeerbaar zijn qua nummers en papieren bewijs. Komt goed ...

Benno

Gebruikersavatar
Teun
Berichten: 501
Lid geworden op: Vr Jan 13, 2017 12:37

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Teun » Vr Dec 01, 2017 22:15

Hoe was de workshop schokdemper versus BMW

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Za Dec 02, 2017 15:30

workshop was wel grappig maar ik had hem al eens eerder gevolgd bij JJ suspensions. Die ging technisch wat dieper dan deze maar het was wel gezellig. Waren er bekenden van je bij of zo ?

benno

Gebruikersavatar
Teun
Berichten: 501
Lid geworden op: Vr Jan 13, 2017 12:37

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Teun » Za Dec 02, 2017 18:35

Een collegae, die omschreef je als groot aardig lijkend op een grizzlybeer en Ural fan...... :lol: ik dacht kan niet missen....

:toost:

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Feb 04, 2018 15:32

Zo, met dit mooie koude weer is het toch geen tijd om te rijden met de M72 dus ben ik maar aan de gang gegaan om twee irritaties op te lossen.

1 Kickstarterveer komt niet lekker terug, zeker niet bij koude motor
2 slippende koppeling bij warmer wordende motor.

Demontage van de bak bij een m72 betekend wel iets meer werk. verwijderen achterwiel en cardan. verwijderen accu en luchtfilter om meer ruimte te hebben en daarna is het een eitje.

Die veer was gemakkelijk, even opwinden en klaar is klara. de voorspanning was wel erg laag gezet. Het dekseltje aan de blokzijde losgemaakt en met een haakse pensleutel van de slijper een halve slag opgedraaid. als je 1 pen in een boutgat zet en de andere aan de buitenkant van het dekseltje kun je de veer opwinden en daarna 1 boutje op zijn plek duwen. Daarna de tweede erin wurmen en gelijkmatig aantrekken.

Die slippende koppeling was iets uitdagender. Helaas toch een lekje aan de ingaande as van de bak. De keerring die daar zit dichtte niet af en zo kan er een beetje olie op de platen komen, olie en grip werken niet zo goed samen dus was dat het probleem van de slippende koppeling.

Losmaken van de koppelingsplaten met ingebouwd blok kan een uitdaging zijn ivm de sleufkopjes op de boutjes. Echter, dat ging goed.
Uitdaging 2-3 daarbij echter was dat een m72 normaal een dunne tussen plaat heeft van 3 mm en twee dikke platen van ca. 7 mm. Die dikke platen waren er niet meer maar met een dikke tussenplaat van een moderne koppeling van bijna 6 mm en twee normale koppelingsplaten heb je effectief ongeveer dezelfde dikte te pakken.

Om met het blok ingebouwd e.e.a. te monteren is wat slimheid nodig. Ik plak in zo'n geval de veren met een beetje kit of vloeibare pakking op het vliegwiel en zet er tijdelijk de eindplaat van de koppeling tegenaan met een paar boutjes. Als de kit droog is kun je gemakkelijk het hele koppelingspakket op de plek schuiven zonder wegvallende veren. Met een oude ingaande as en drukstift centreer je de beklede platen bij de montage. daarna is het plaatsen van de bak een eitje en is alles weer in rijdende staat.

de keerring van de versnellingsbak vervangen door een nieuwe is met een beetje beleid best in situ uit te voeren, oude keerring eruit wippen met een trekker en daarna de nieuwe vers ingeolied of gevet op zijn plaats tikken. rustig aan dan komt dat allemaal goed.

Mooi klusje voor de zondag.

benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2170
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: M72 opbouw

Berichtdoor nicolai » Zo Feb 04, 2018 21:03

Mooi klusje voor de Zondag? Ik zou daar een week over gedaan hebben maar als je mij een cv ketel geeft is het ook zo gebeurd.
Zeker als je al bekent bent met de materie kan het snel en hard gaan, spullen heb je gewoon al en je twijfelt niet of het gaat lukken.
Dat van die veren vastplakken ga ik onthouden want dat flabbert er later wel tussenuit op een of andere manier.
Dat heb je weer snel en goed uitgevoerd maar spullen en ruimte geven vaak de doorslag, mooi wark man!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Do Mei 24, 2018 13:59

grr,, net er weer achter gekomen dat de M72 bak lekt op dit moment, ik weet ook waarom, kreng moet er dus weer vanachter weg. Gelukkig word ik er handig in en en zo lag na een klein uurtje de bak weer op de werkbank klaar om het lekje op te lossen. Helaas, pakkingen niet op voorraad dus het gaat van het weekeinde worden denk ik voor ze weer in elkaar gaat.

De ontsteking heb ik ietsjes later gezet omdat mevrouw toch wel erg warm werd tijdens het rijden. Fietsje reed prima maar bij cruisen rond de 75-80 worden de koppen aan de uitlaatzijde bijna 170 graden warm, dat is wel te gek. Eerst was het verhaal nog gekker, de ene rit werd ze 80 graden, de tweede 200, dat is in ieder geval opgelost.

Het bleek te liggen aan (schaam!) klemmende vlotters in de carburateurs, dat ik dat niet eerder gezien heb. Af en toe klemmen die wat waardoor de fiets veel te arm ging lopen. In de vlotterkamer zaten een paar braampjes en de plastic vlotters die tegenwoordig in de pz carburateurs zitten waren ook niet echt fraai wat dat betreft. Kamer gekuisd en de vlotters gladgeschuurd en daarna ging het beter. Toen ben ik wat met de ontsteking gaan klooien om de instellling te vinden waarbij de motor het beste rijdt, die heb ik nu bijna maar nog een ietsje te vroeg denk ik.

Komt goed.

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Frank65 » Do Mei 24, 2018 15:32

Hoe meet je de temperatuur Benno ?

Is dat tijdens het rijden of bij stil staan. Ik heb ze ook een paar keer gemeten nu, na een rit en het parkeren in de schuur, hij loopt dan een minuut of 2 zonder enige rijwind. Ik heb tot nu toe tussen 120 en 160 graden gemeten.

Kan me voorstellen dat het bij een vaartje van 80 per uur koeler is.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Do Mei 24, 2018 18:21

ik meet de temperatuur met een IR thermometer stilstaand. Ik kom aanrijden op de oprit, zet de motor af, haal in de garage de thermo en meet dan. 170 vind ik echt wel de hoogste temperatuur die ik aan de uitlaatzijde wil meten eerlijk gezegd.

Benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2170
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: M72 opbouw

Berichtdoor nicolai » Vr Mei 25, 2018 16:45

180 graden bij mij op de uitlaatklep gedeelte, een goedkope IR is te koop bij Action €17,-
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Mei 25, 2018 16:54

niek, klopt. Die goedkope IR is niet eens zo slecht. Ik heb hem vergeleken met een duurder exemplar die ik al had en hij wijkt eigenlijk maar amper af. 180 voor een kopklepper vind ik ook pittig heet hoor, zo warm wil ik ze liever niet hebben normal.

benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2170
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: M72 opbouw

Berichtdoor nicolai » Vr Mei 25, 2018 20:46

Ja dat is pittig heet geblakerd voor een kopklepper maar dat is het probleem
met de oudere carburateur modellen, die worden te heet en zeker in combinatie met te weinig benzine.
De infra-rood scanner doet het heel goed en geeft soms iets afwijking t.o.v. de rode vlek maar dan moet je ff spelen.
Die van mij is van 7 industries en doet het uitstekend, ik gebruik hem ook om temperaturen in plafonds van gym zalen te meten.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Frank65 » Za Mei 26, 2018 14:15

Heb me net zo één gehaald bij de action, is van Ferm en kost 14,95 euro.

Ik ga daar eens mee meten, goeie tip :toost:

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Frank65 » Zo Mei 27, 2018 10:53

Gisteren ben ik wezen rijden met de temp. meter in de hand. Je kunt tijdens het rijden makkelijk de temp meten (wel op rechte verlaten wegen door de weilanden).

Ik kwam gemiddelt op 200 graden gemeten aan de kant van de uitlaat. Ik had een verschil van 20 graden tussen links en rechts.
Bij stilstaan en stationair liep het op tot 230 graden.

Het indraaien van de luchtstelschroef heeft inderdaad invloed op de temp. het wordt dan koeler. Heb dan proberen af te stellen, de linker cilinder wordt nu niet heter dan 200 graden en bij stilstaan, stationair, koelt die zelfs af naar 170 graden.
De rechter krijg ik niet koeler, ga vandaag eens zoeken naar een verstopte sproeier of valse lucht.
De lengte van de naald heb ik ook gechecked die is exact gelijk, van beide carbs.

Verder heb ik ook gemeten aan de kant van de carburateur, daar meet ik 120 graden, een stuk koeler dus.
De carburateurs worden ook niet echt heet, ik kan ze met blote handen beetpakken en vasthouden.

Verder nog wat gegoogled, in de Chang Jiang manual staat dat de cilinder koppen tussen de 180 en 220 graden dienen te zijn. De koppen heb ik niet gemeten, maar ik ga er wel van uit dat die koeler zijn dan het stuk bij de uitlaat. Dus eigenlijk zit ik safe, ik denk dat de linker cilinder wel goed staat.

Ik ga nog proberen om ze gelijk te krijgen en dat de rechter cilinder ook afkoelt tijdens stationair draaien.

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3221
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Mei 27, 2018 13:07

Frank, je hebt ook al temperatuurverschil links en rechts door het type smering in het blok. een kant heft een echte olieboring als hulpsmering, de andere doet het met enkel spatsmering zo'n beetje.

Stationair en rijdend links en rechts dezelfde temperature is ideaal te noemen en in de praktijk moeilijk te bereiken. Klein beetje wind van de zijkant en een kant wordt warmer dan de andere. dat is dus lasting. Ik ga zelf voor een zo gelijk mogelijke temperatuur links en rechts met max. tien graden verschil.

Mengselschroef doet heel veel voor de temperatuur stationair en het oppakken van de motor maar rijdend doet hij eigenlijk niets. Enige temp.verschil komt dan vanuit de synchronisatie (opening gasschuiven bij een bepaalde snelheid) of onvolkomendheden in de carburatie (benzineniveau carburateur, sproeiers, gasnaalden etc.)

Benno

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: M72 opbouw

Berichtdoor Frank65 » Zo Mei 27, 2018 13:39

Het is inderdaad bijna niet te doen. Heb nu van alles gesteld en gedaan, uiteindelijk ben ik weer belandt bij de afstelling waar ik mee begonnen was :oops: (Ik had streepjes gezet).

Eigenlijk merk je of die goed staat alleen aan het rijden, regelmatig stationair, pakt die goed op, trekt die lekker door, loopt die regelmatig en is die lekker rustig bij gas loslaten.

Dat temperatuur meten moet je denk ik met een grote tolerantie nemen, hij is bij de uiltaten tussen de 180 en 220 graden, midden in de cilinder 150 en bij de carburateurs 120 graden. Beide cilinders zijn niet gelijk warm, ik blijf een verschil van 20 graden houden, nu is de andere trouwens warmer.

Ik heb ook de koppen gemeten, die zijn beide even warm 100 graden.

Ik laat het voorlopig zo, hij rijd goed en ik heb vandaag 1000 km gereden sinds de revisie, zonder enig probleem.


Terug naar “Ural”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten