Vaag probleem bij afstellen PZ28

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Racer

Vaag probleem bij afstellen PZ28

Berichtdoor Racer » Zo Dec 02, 2018 15:10

Beste,

In het weekend bezig geweest met het monteren van PZ28 carburateurs, echter wilt het op een of andere manier niet lukken.
Er zit wel nog de standaard sproeier bezetting in, ik heb ook de benzine naald op diverse standen geprobeerd. Waar ik echt tegen
aan loop is de lucht mengschroef.

Bij de linker cilinder, draai ik het toerental iets omhoog en begin met het uitdraaien van de lucht meng schroef, Motor gaat op gegeven moment harder lopen. Zo heb ik het nu ook bij de vlakschuif afgesteld. Het gekke is alleen dat hij bij de rechter cilinder precies andersom reageert. Draai ik de schroef naar binnen ( dicht ) dan begin hij harder te lopen. Draai ik de schroef naar buiten dan gaat hij rustiger lopen. Iemand enig idee wat er mis gaat of wat ik fout doe?

Hij reageert ook niet goed op het gas met deze carburateur, ergens gaat er dus iets mis. Ik kan helaas ook niet zien welke sproeier er nu in zit, om evt. een grotere te kopen. Welke maat kan ik het beste indraaien? ( om mee te starten )

Frank65

Re: Vaag probleem bij afstellen PZ28

Berichtdoor Frank65 » Zo Dec 02, 2018 16:54

De PZ28 luchtstelschroef draai je helemaal in en dan 3/4 slag uit in tegenstelling tot de Russische carbs, die draai je 1 1/2 slag uit.
Verder willen de vlotters nog weleens blijven hangen.

Maak die dingen eerst goed schoon en zet er een sproeier 110 in, gasnaald op 1 na hoogste stand.

Verder normale procedure volgen, belangrijkste is dat ze synchroon zijn, anders kun je stellen tot je een ons weegt.

Hoe je afsteld staat hier 16e post :

http://udcn.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=4147

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Dec 02, 2018 17:04

Bedankt voor de reactie, ik ga aankomende week in de brommer zaak kijken voor die maat sproeier. Hopelijk krijg ik ze dan wel goed aan het lopen.

Heb nu tijdelijk weer de oude vlakschuif er op gezet, blijkt dat de vlotter nu lek is, snap niet hoe de benzine er in is gekomen. Gaatje er ingeboord en weer dicht gesoldeerd. Nu doet hij het weer.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Zo Dec 02, 2018 17:48

ook belangrijk om je te realiseren: Bij de Pz28 wordt je afstelling armer als je de stationairnaald uitdraait omdat je met die schroef de doorlaat regelt van een luchtkanaaltje dat langs de stationairsproeier loopt. Bij de meeste Russische carburateurs is het precies andersom: uitdraaien verrijkt het mengsel. Bij mijn Deni's krijgt de motor overigens ook een beter mengsel met de stationairnaals op de linker carburateur veel verder dicht staat dan bij de rechter.

Qua sneller lopen bij het dichtdraaien van de linker carburateur: dit betekent dat je naald zover open staat dat je mengsel zo arm is dat het niet meer ontsteekt (en de linker cylinder dus helemaal niet mee doet). Zodra je de naald wat indraait wordt het mengsel weer "ontsteekbaar" zodat je motor weer op twee cylinders gaat lopen. (en dus het toerental verhoogt).

vwb sproeier: je hebt het hier over de volgas sproeier. Hoewel een maat 110 een goede uitgangsmaat is met een Deni gaat het verwisselen nooit je probleem met stationairafstelling oplossen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Dec 02, 2018 18:32

Dus dat betekend eigenlijk dat de rechter cabarateur wel goed werkt en de linker niet? Dan moet ik hier ook even op letten.

Het is idd de hoofdsproeier, ik kan nu helemaal niks op lezen. Dus ik weet ook niet welke maat er nu in zit. Dus liever even vervangen voor eentje waar ik wel van weet welke maat hij heeft.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Zo Dec 02, 2018 18:46

Racer schreef:Dus dat betekend eigenlijk dat de rechter cabarateur wel goed werkt en de linker niet? Dan moet ik hier ook even op letten.

Het is idd de hoofdsproeier, ik kan nu helemaal niks op lezen. Dus ik weet ook niet welke maat er nu in zit. Dus liever even vervangen voor eentje waar ik wel van weet welke maat hij heeft.

ze werken beiden wel, maar leveren mengsel met de zelfde verhouding benzine/lucht bij een verschillend aantal slagen uit.
In algemene zin kun je beter aan de rijke kant beginnen met afstellen.

Bij mijn Deni's begin ik altijd met links een halve slag open en rechts 1 volledige slag. Dan starten. Vervolgens gasschuiven (aanslagschroef) terug regelen zodanig dat hij zo langzaam mogelijk loopt op twee cylinders. Daarna begin ik aan de mengselschroef van de eerste carburateur (je mag zelf kiezen of je links of recht wilt beginnen): heel langzaam iets uitdraaien (stapjes van 1/8-1/16e uit en na iedere wijziging even wachten om te horen wat het resultaat is. Wat je zoekt is het punt waarop eea het snelst draait. Vanaf dat punt draai ik hem altijd weer 1/8 dicht zodat het toerental net een fractie daalt. Stationair staat de motor zo een fractie rijker maar dat helpt bij het starten en het oppakken net boven stationair. Daarna de gasklepschroef terugdraaien tot de motor weer mooi stationar loopt op twee cylinders. Vervolgens dit herhalen bij de andere carburateur.
Hierna heb je in principe het mengsel in orde. Borgmoer voorzichtig aandraaien en verder vanaf blijven. Hierna kun je nog met kleine beetjes de gasklap-aanslag "fine-tunen" (eigenlijk: synchroniseren bij stationair) om de motor zo gelijkmatig mogelijk te laten lopen.

Volgende stap: de gaskabels gelijk stellen zodanig dat beide gaskleppen gelijk gaan bewegen zodra je gas geeft (Luchtslang/buis los nemen en voelen met een vinger in het gat werkt voor een Rus goed genoeg). Luchtslangen weer monteren

Middengebied: Dit stel je met de naald aan de gasklep. Maximaal omhoog/clip in de laagste stand zoals Frank hier boven voorstelt werkt, maar is meestal wat aan de rijke kant. In principe is rijker (geeft wat koolaanslag)minder erg dan te arm (wordt erg heet en kan motorschade opleveren), dus proefrijden. Daarna afzetten, naald een standje lager en nog eens proefrijden. Maatgevend is het gedrag bij optrekken: stotteren met rook is te rijk, inhouden bij vlot gasgeven is te arm en vlot wegtrekken als je vlot gas geeft is goed.

Volgas wordt het mengsel bepaald door de sproeier. Standaard zit er in een Deni iets dat wij als 93 oid zouden typeren en dat is te krap. ruimnaald doorheen halen of inderdaad een andere sproeier zoeken is hier de oplossing. Op een zijklepper is 100 vaak een goede maat en een kopklepper wil meestal iets groter hebben, meestal een 110. Eigen ervaring: de meeste Dell'orto sproeiers willen net niet lekker passen door wat ondiepe schroefdraad. Ik draai ze voor montage even in een snijplaat M5 voor de zekerheid....
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Dec 02, 2018 20:13

let erop met de mengselschroeven. De motor reageert daar op twee manieren op. als het mengsel ideaal is zal zowel links als rechts draaien een toerentalwijziging geven, in de praktijk moet je of armer gaan of rijker. welke kant bepaalt de motor. als je indraait en de motor gaat meer toeren draaien dan zat je te arm, als je toerental zakt zit je nog te rijk. een beetje gevoel is hiervoor nodig, meer niet.

als je op het max. toerental zit stationair draai je nog een 0,25 slag rijker om de motor lekker te laten reageren op gasgeven.

verder is alles erover op het forum al wel geschreven.

Benno

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Dec 09, 2018 14:21

Hij loopt nu al redelijk goed, alleen vanuit stationair bij snel gas geven lijkt het er op als of de motor zich verslikt.

Terug naar “Ural”