M72 (?) uit 1954

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Frank65

Re: M72 (?) uit 1954

Berichtdoor Frank65 » Zo Jul 15, 2018 10:35

Goed dat je niet opgeeft, maar je moet niet te moeilijk gaan doen. Als alles zo is zo als het bedoelt is dan loopt die gewoon goed, helaas is dat meestal niet zo.

Wat betreft cilinders en zuigers, dit moet je door een proffessional laten doen, die weet precies hoe het moet en waar die op moet letten. Hij zal je ook kunnen vertellen welke overmaat zuigers erin moeten.

Cilinder revisie bestaat uit het reinigen en spuiten van de cilinder, boren en honen op de juiste maat passend voor de gebruikte zuigers.
Gebruik geen Russische of Chinese troep zuigers, maar die van Almot, de veren zitten erbij.
Slotspeling moet 0,2 mm zijn voor een zijklepper, dit moet de reviseur wel kontroleren en eventueel bijwerken (bij mij klopte het niet).
Hij kan je ook vertellen hoe die veren erop moeten.
De cilinder wordt gevlakt.
De kleppen worden geslepen.

Al je dit bij iemand laat doen die er inderdaad verstand van heeft dan zit dat goed, Rob Brons in Zeist kan ik je aanbevelen, de mijne heeft hij voor 250 euro gedaan, zuigers heb ik bij Jan besteld. Kies in ieder geval iemand die oldtimers doet.

Het vlakken van het cilinderdeksel moet met een frees gedaan worden en zal best duur zijn, je kunt dit ook checken met een metalen lineaal of dit wel nodig is. Als je laat vlakken erop letten dat er niet teveel weg gehaald moet worden, dan knalt je zuiger namelijk tegen de bobbel op de deksel.
De reviseur kan dit waarschijnlijk ook voor je doen.

Pakking moet je de koperen met het asbest laagje ertussen nemen.

Als dit allemaal goed is dan heb je gewoon 5.5 compressie, gaan we er wel van uit dat de rest van het blok goed in elkaar zit.

Wil je een echt goed betrouwbaar blok dan moet je het eigenlijk kompleet opbouwen vanaf het kale carter. Een zijklepper is een heel fijn blok dat het heel betrouwbaar kan doen, mits op de juiste manier inelkaar gezet, en daar zit het hem nou dat is in 99 van de 100 gevallen helaas niet zo.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Jul 15, 2018 10:44

Nieuwe carbs zou ik niet meteen zeker van zijn dat het goed is. Heb hier ook een setje k68 gehad die nieuw niet lekker wilden lopen en een setje Deni waar een boring verstopt zat (ook china variant, nieuw). Helaas is nieuw dus niet altijd goed bij onze motoren

spelingen moet je laten meten idd. Zuigers en cilinders zijn niet helemaal rond meestal. die onrondheid moet je ook in de gaten houden en mag niet te groot zijn, anders opboren. Afhankelijk van de zuigers de cilinders laten opboren en/of honen, niet andersom.

succes,

Benno

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Jul 15, 2018 13:27

Bedankt voor de tips.

Almot zuigers van Jan, Koedoot of Wassenaar?

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Jul 15, 2018 14:40

Wassenaar.

Je kunt de cilinders trouwens ook eerst laten beoordelen. Misschien is het boren niet eens nodig en kan er een overmaat zuiger zo in. Een goed revisiebedrijf kan je daarin adviseren.

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Jul 15, 2018 16:27

De cylindrs waren geboord en gehood voor de 79,32 zuigers, maar kan best zijn dat ze niet goed zijn of dat er een en ander aan compeessie langs de veren (russisch) richting carter verdwijnt.
Ik neem contact op met Jan om te kijken welke maten hij heeft en dan kunnen aan de hand van deze cylinders en die van het k750 voorraadje zien hoe we verder gaan.

Ik meld me tegen die tijd wel weer.

Voor nu, bedankt.

devanton

Berichtdoor devanton » Do Jul 19, 2018 06:04

Goedemorgen,

Vannacht werd ik wakker en dacht aan een "terloopse" opmerking van Frank :

"Als je [de kopdeksels] laat vlakken erop letten dat er niet teveel weg gehaald moet worden, dan knalt je zuiger namelijk tegen de bobbel op de deksel".

Nu volgt dan waarschijnlijk de stomste vraag sinds het begin van dit topic :

Het klopt toch dat de zuigers maar tot circa 10mm (heb vanmorgen niet exact gemeten) van de bovenrand van de cylinder(s) komen...toch????

Wil er een kans zijn dat de "bobbel" op het deksel de zuiger raakt moet je ongeveer het hele deksel wegfrezen en blijft alleen de bobbel over......

Ik zal vanavond e.e.a. nameten maar als het BDP van de zuiger (veel) minde 10 mm (ca) vanaf de bovenkant cylinder moet zitten word ik echt verdrietig en heb ik een uitdaging....

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Jul 19, 2018 06:22

6-7 mm normaliter onder bovenkant cilinder. Deksel uitstulping valt weer in de cilinder.

Uitmeten is niet moeilijk. Motor op TDC zetten en meten in de cilinder hoe hoog e.e.a. komt

benno

devanton

Berichtdoor devanton » Do Jul 19, 2018 06:41

Goedemorgen Benno,

Bedankt.

Ik zal vanavond even meten, maar lijkt volgens mij (aanmerkelijk) meer dan 6 a 7 mm. (Hopelijk is dat echter slechts een waanidee dat zich vannacht in mijn hoofd heeft genesteld..)

Ik hoop maar niet dat ik er met de revisie een verkeerde krukas o.i.d. ingezet heb.... Zou wel de lage compressie verklaren overigens.

we zullen zien.

Anton

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Jul 19, 2018 07:29

Ik heb zo een gevlakte kop, hierbij knalde de zuiger tegen de kop, ik zou het zeker nameten.
Je kunt uiteraart ook de bobbel later een stuk afvijlen, dat heb ik moeten doen, maar voorkomen is beter dan genezen :D

Helemaal onderaan de pagina staat een foto, rechts is de gevlakte kop

http://udcn.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=3874&start=390

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Jul 19, 2018 16:56

Nog een foto van een zuiger in BDP op de zijklepper.

Afbeelding

Je hebt geen enorm dikke voetpakking gemonteerd ?

devanton

Berichtdoor devanton » Do Jul 19, 2018 21:23

Het bleek toch in mijn hoofd geslopen te zijn vannacht...is inderdaad 7 mm.
Heb meteen mijn 2e set cylinders ook tevoorschijn gehaald. Heb voor het gemak 4 zuigers in 2 maten besteld bij Jan zodat ik dan alvast een 2 set compleet heb.
Even wat kleppen bij elkaar gezocht zodat ik die ook meteen kan inslijpen en klaarmaken.
Valt op dat de klepgeleiders nogal ruim zijn.
Zijn er kleppen met overmaatse stelen in de handel?
Dan kan ik meteen kijken of Rob Brons de geleiders ook op maat kan boren/ruimen, dat zal ik zelf maar niet proberen.

Heb Rob Brons gesrpoken, wordt September voor hij gelegenheid heeft overigens voor het boren en honen van de cylinders.

Dus nu maar even aan de olielekkage van de 8.103 werken...

Anton

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Za Jul 21, 2018 16:39

De kleppen heeft Rob Brons uitgezocht, welke het beste passen, ik had meerdere cilinders en dus ook kleppen.

Ik zou alles aan de vakman overlaten, die heeft er verstand van.

De slotspeling was trouwens 0,3 mm en niet 0,2 mm op advies van Rob. En alle zuigerveren monteren, vaak wordt de onderste niet gemonteerd. Volgens de blueprints hoort de slotspeling tussen 0,15 en 0,45 te zijn.

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Jul 22, 2018 07:50

Goedemorgen ,

Speling van de zuigerveren heb ik genoteerd, bedankt.

Ik heb voor de zekerheid maar een "handjevol" kleppen met overmaatse stelen in diverse maten besteld dan kan Rob die naar goeddunken toewijzen aan de verschillende (4) cylinders.

De binnenmaat van de klepgeleiders van die 4 cylinders varieert van 9.0 tot 9.5 mm overigens, maar daar zal hij wel raad mee weten.

Heb het rechterkopdeksel langs een stalen lineaal gehouden en het lijkt inderdaad wel of er hier en daar wat licht doorheen komt...
Maar ook dat zal ik door de experts laten nakijken en eventueel laten vlakken.

Dus nu maar even wachten tot alles binnen is (zuigers en kleppen) dan alles naar Rob en hopelijk is het dan snel September zodat hij ermee aan de slag kan.

Uiteraard : wordt vervolgd en zoals gezegd richt ik nu de aandacht maar weer even op 8.103 lekkages.

PS> Benno : Voor mijn begrip, wat is de reden waarom een cylinder, zoals jij aangaf, "pisheet" wordt bij een (te) lage compressie ?
Duurt de verbranding dan te lang of zo ?

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Jul 22, 2018 13:48

vaak heb je bij een lage compressie lekkage op de kleppen of naar het carter. door die lagere compressie wordt de verbranding meer een verbranding dan een explosie waardoor er meer warmte kan ontstaan. bij lekkende kleppen ontstaat zoiezo meer hitte omdat de kleppen hun warmte niet kunnen afstaan aan de cilinderkop (via de klepzitting grotendeels). Hierdoor oververhitten die op hun beurt weer.

benno

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Okt 28, 2018 06:48

Gooedemorgen,

Donderdag heb ik de spullen weer opgehaald bij Rob Brons in Zeist.
Cylinders geboord, gehood en gevlakt, kleppen geslepen, geleiders op juiste maat voor de kleppen, koppen gevlakt.
Het spul netjes gepareld en cylinders mooi zwart.

Rob heeft keurig werk geleverd.

Kortom, ik kon gisteren eindelijk weer aan de slag met dit project.

Alles weer netjes gemonteerd, kleppen gesteld, compressie gecheckt, zit nu rond 5,5 Bar, 3 trappen zonder ontsteking , contact aan en lopen in 1 trap.

En na een paar minuten.......wordt de rechtercylinder weer bloedheet......

Dus een paar 100 Euro achterop (niet verspild want de behandeling van de klepgeleiders en dergelijke was wel nodig) en het probleem duurt voort.

Nu begint mijn inspiratie hoe dit probleem opgelost moeten worden toch wel een beetje op te drogen....

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Okt 28, 2018 10:09

bloedheet is smeringsprobleem (rechts heeft een oliekanaal in de cilinder, die niet per ongeluk verstopt met je voetpakking) ontstekingsprobleem (veel te vroeg of laat) of mengselprobleem.

Bloedheet is natuurlijk een moeilijk begrip. heb je al eens met een IR-thermometer (10 euro bij de action) gekeken naar de actuele temperatuur links en rechts.

Krijg je de problemen met een stationair stilstaande motor of heb je er al mee gereden

Carburateurs links en rechts had je al eens omgewisseld neem ik aan

zitten er brandstoffilters in de leidingen naar de carbs (zo ja verwijderen)

Zelfde bougies links en rechts ? Al eens de kabels en kappen omgewisseld links en rechts.

Eigenlijk gewoon weer hetzelfde checklistje waar we het eerder over hadden.

Benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Okt 28, 2018 10:15

Dat is wel balen, maar ik denk dat je de cilinders nu kunt uitsluiten, dat is helemaal goed.
Als je de kleppen en de ontsteking goed hebt gesteld, blijven alleen nog de carburateurs over.

Hoe heet wordt die eigenlijk ? Heb je dat wel eens gemeten, ze worden namelijk best heet, dat is normaal. Gemeten in het midden van de cilinderdeksel meet je normaal iets van 100 graden. Op het stuk van de cilinder waar de uitlaat in steekt meet je makkelijk 200 graden, na een rit heb ik daar ook eens 220 graden gemeten.
Kan natuurlijk ook zijn dat de andere cilinder te koud blijft.

Wel zijn ze niet gelijk heet, dus er is wel iets mis. De carburateurs moeten exact gelijk zijn in alles. Ik heb zelf 6 K37 gehad die waren echt niet gelijk aan elkaar uiteindelijk heb ik van 6, 2 passende kunnen samen puzzelen. Alles uit elkaar halen en nauwkeurig vergelijken, opmeten met een schuifmaat. Gaatjes doorschijnen met een lamp, leg de naalden van de schuif en de luchtstelschroef eens naast elkaar en vegelijk ze, enz.
Valse lucht, bij de flens, zijn de carbs wel vlak daar ? Je kunt de deo test doen, spuit deodorant rond de carburateur, gaan de toeren omhoog dan zuigt die valse lucht aan.

Daarna goed afstellen, ook hier geld weer ze moeten exact gelijk zijn afgesteld, dat is ook een hele procedure namelijk.
Ik heb hier al eerder opgeschreven hoe je dat zou kunnen doen, is wel voor K68 die hebben alleen een grotere sproeier.

http://udcn.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=4147

Wat ook goed is om te weten is dat de Chinese PZ28 anders stationair worden afgesteld dan de K37, de luchtstelschroef draai je helemaal in en dan 3/4 weer uit, de K37 draai je 1 1/2 uit. Volgens mij heb je die erop. Te heet worden ze als er teveel lucht in het mengsel zit.

Zit er trouwens niemand bij je in de buurt die je eens kan helpen ?

Succes ermee.

devanton

Berichtdoor devanton » Ma Okt 29, 2018 07:19

Benno, Frank,

bedankt voor jullie reacties.

Oliekanaal is vrij, carburateurs al eens eerder omgewisseld (incl. deotest) en we weten nu inderdaad dat het aan de kleppen, cylinders en koppen niet ligt. Filters zitten niet in de leidingen en zo te zien (slang in maatbekertje en timen met horloge) lopen beide brandstofslangen goed door.

Ik heb alleen de bougiekabels en -kappen nog niet omgewisseld, dat kan ik nog wel even proberen.

na 5 minuten draaien (verhoogd stationair en een beetje "spelend met het gas" meet de rechtercylinder midden op het deksel 110 C en de linker nog geen 68. Bovenop de cylinder (net achter de bougie zeg maar) meet ik rechts 160 en links net geen 98.

Daar het wisselen van de carbs geen merkbaar effect heeft (anders dan dat de rechter nog steeds heet wordt) denk ik dat ik nu toch ook maar weer richting ontsteking moet gaan zoeken, maar als we uitgaan van het basisgegeven dat we 1 bobine en 1 set puntjes hebben, dan kan het toch niet zo zijn dat er slechts 1 cylinder veel te vroeg staat ? Dat zou dan toch bij allebei evenveel afwijking moeten betekenen ?

Of maak ik hier een denkfout ?

Anders wordt het wachten tot de volgende sleuteldag, dan moeten we daar maar kijken.

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Okt 29, 2018 07:45

zo bloedheet zijn die getallen nog niet na vijf minuten stationair. Een cilinder is weliswaar een stuk heter dan de andere maar 160 is nog niet te gek voor een stilstaande stationair lopende zijklepper.

Probeer aan de hete kant eens om de stationair toerental schroef iets uit te draaien en de andere kant iets meer in. Misschien gaat die linkse cilinder dan wat harder meewerken. Daarnaast de mengselschroef iets uitdraaien (0,25-0,5 max)

benno

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Okt 29, 2018 08:39

Je hebt toch die Chinese deni PZ28 ?

Kijk eens of die een plastik vlotter hebben. Daar kunnen braampjes aanzitten waardoor de vlotter blijft hangen, dan krijg je ook zulke problemen.

devanton

Berichtdoor devanton » Ma Okt 29, 2018 08:45

Hi Frank,

Klopt. Dat was inderdaad al eens eerder genoemd. Heb ik destijds ook nagezien en er zitten geen braampjes op.
Sluiten ook proefondervindelijk steeds netjes af.

Klopt mijn aanname dat als de onsteking niet op tijd zou staan dit dan betekent dat dit voor beide cylinders en in gelijke mate zou moeten gelden?

Anton

devanton

Berichtdoor devanton » Ma Okt 29, 2018 08:47

Overigens zou het volgens mij bij het omwisselen van de carbs van links naar rechts en omgekeerd ook aan het licht gekomen moeten zijn
en dat was niet het geval.

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Okt 29, 2018 10:35

theoretisch is de ontsteking links en rechts natuurlijk gelijk maar er zit altijd wel wat verschil in. heb je nog het systeem met de verdelerkap erop dan kan het ook nog zijn dat de verdeler niet helemaal goed op de nok geschoven zit.

benno

devanton

Berichtdoor devanton » Ma Okt 29, 2018 11:07

Hi Benno,

Ik heb inderdaad het "oude" systeem (maar wel bestaand uit allemaal nieuwe componenten).

Zal kijken of de verdeler goed zit en meteen kijken op hoeveel graden de puntjes lichten. (Zonder daarbij de manuele vervroeger (wat eigenlijk een verlater is) te gebruiken uiteraard).

Dan zal ik ook je advies voor wat betreft stationair- en luchtsproeiers nogmaals uitproberen.

Wordt het dan nog steeds niets gaat hij op transport naar Oberhausen.

(En dan kan ik me op project K-750 gaan storten)

Anton

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Okt 30, 2018 21:06

Niet opsturen naar Oberhaussen, zelf doen is een betere leerschool.
Ik weet dat het kut is, die van mij heeft ook op een dynojet gestaan.
Gebruik je verstand en gevoel en daar kan geen dynojet tegen op.
Hou vol, je bent heel goed bezig en ik ben trots op je dat je zover komt!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

devanton

Berichtdoor devanton » Di Nov 13, 2018 06:10

Goedemorgen allen,

Eigenwijs (en toch wel een klein beetje moedeloos) toch een ritje naar Oberhausen gemaakt met het span op de aanhanger gisteren.
Overvolle ochtendspits en lekker veel regen.
Op die manier werd het spul in elk geval niet te warm.....

Kennis gemaakt, spul naar binnen gereden en horloge afgedaan.

Probleem voorgelegd en reeds genomen maatregelen uiteengezet.

Diagnose nummer 1:

Grondplaat contactpuntjes incorrect gemonteerd, bewoog niet alleen netjes mee met handmatige vervroeger maar ook met de nokken. De schroefjes met veertjes eronder zaten niet goed.

Diagnose nummer 2:

Bougies met te korte isolatorneus gemonteerd, nu BP4HS gemonteerd.

Diagnose nummer 3: en samen met diagnose nummer 1 de boosdoener:

Handvervoeger hoort blijkbaar vast in een positie te kunnen staan en dor het ontbreken van een frictieringetje was dat bij mij niet het geval. Ik wist dat ook niet, dacht dat je het hendel activeerde tijdens het starten en dan losliet....

Dus steeds als ik hem/haar gestart had liet ik het hendeltje los en stond de vervoeger meteen maximaal.
Stationair lopend stond het systeem dus ook altijd veel te vroeg....

Ook bij het proberen af te stellen van de andere carburateur lukte het daarom nooit lekker om de koude kant cylinder lekker mee te laten lopen.

De Meister schudde wat met zijn hoofd en heeft het hendeltje op bijna maximale VERTRAGING gezet (ik moest hem in die positie vasthouden, dwz het hendeltje en niet de Meister natuurlijk) en heeft toen eerst de ene en toen de andere carb afgesteld. 2e cylinder ging keurig meelopen.

Nu krijgen ze allebei een normale temperatuur en pakken goed op.

Hij vertelde me ook, als je bijvoorbeeld mij een stoplicht staat is het beter even de ontsteking naar laag stationair te trekken en zodra je weer vertrekt weel vol op vervroeging.

Het verhaal van de bougies kwam overigens pas bij het finetunen boven water.

2 uurtjes werk, paar uurtjes in de auto, 100 euro afgetikt en een zeer tevreden Anton....en een tevreden snorrende M72!!

Conclusie :

Tijdens de gehele restauratie heb ik eigenlijk , behalve de grondplaat, niet zo vreselijk veel fout gedaan, maar doordat ik te stom was om in te zien dat ik al die tijd bij stationairloop de boel op maximale vervroeging had staan kon het ook niet anders dan tot nogal veel warmteontwikkeling leiden.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie tips en adviezen en vooral voor jullie geduld. Het zal me veel helpen bij het K750 project.

Voor wat betreft de M72: ik ga nu eerst een weekje op vakantie en daarna gaan we een RDW afspraak maken voor een kenteken.

Nogmaals, allemaal bedankt en tot ziens onder het kopje DNEPR K750 (tenzij de moderators me blokkeren wegens weer 100.000 vragen van iemand die de werking van een handmatige verstelbaar ontstekingstijdstip niet snapt..).

Anton

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Di Nov 13, 2018 09:02

Super, goed dat je de oplossing hier ook deelt, bedankt.

Leuk man :toost:

nicolai

Berichtdoor nicolai » Do Nov 15, 2018 21:02

Eerlijk verhaal en heb ik ook zo vaak dat je net iets over het hoofd ziet of geen notie van hebt.
Goed om te leren over die vervroeger en mooi verwoord in jou verhaal, dank je wel!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Terug naar “Ural”