M72 (?) uit 1954

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

devanton

Re: M72 (?) uit 1954

Berichtdoor devanton » Za Jul 27, 2013 19:46

Oh, en ja er zitten nieuwe koppelingsplaten in.

Anton

mario

Berichtdoor mario » Za Jul 27, 2013 21:01

begin meestal in het midden met de naaldhoogte.
Kan verkeerde koppeling platen zijn zit dikte verschil in.

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Jul 28, 2013 11:22

Goedemorgen, i hb gezocht naar de mengselschroef maar het enige dat ik vind is een soort luchtinlaatje, een moer vn 11mm met daarin een kort m6 boutje.in de moer zitten gaatjes geboord. Daar valt niets aan te stellen. Heb wel de naalden gelijk gezet, erde gaatje van de naald en bovenste gaatje van de schuif. Weet niet of het ermee te maken heeft maar starten gaat nu na een paar trappen.
Rechter cilinder wordt nog steeds veel warmer, je voelt bij de uitlaaten aan de achterkant ook duidlijk rechts hetere gassen

mario

Berichtdoor mario » Zo Jul 28, 2013 11:41

Een goede begininstelling voor de K37 is het uitdraaien van de luchtmengselschroef met 1,5 omwenteling
Dat is het horizontale schroefje met een punt als je hem eruit haald.

robm84

Berichtdoor robm84 » Zo Jul 28, 2013 11:49

Zit er soms verschil in hoofdsproeier? Of de loop van de luchtfilter slangen? Zodat de 1ne cilinder meer brandstof krijgt!?

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Jul 28, 2013 12:10

De beide hoofdsproeiers zijn 92, tenminste , dat staat erop.
Op het oog, benzineslangen los, lopen beide slangen even hard.
Luchtleidingen lopen beide gewoon naar t filterhuis, zou ook geen probleem moeten zijn eigenlijk.
Beide stelsproeiers die ik gebruikt hab voor stationairafstelling, horizontaal, met puntje (idle mixture) staan na instellen inderdaad rond 1'5 slag uitgedraaid.

Wel wordt de rechtse cilinder nu iets minder extreem warm lijkt het,maar dat is gevoelsmatig. Na 5 minuten stationair kun je de linkerkop voorzichting aanraken maar dat hou je bij de rechter niet heel lang vol.....

Ontsteking zou het niet zijn denk ik, anders had de linker hetzlfde probleem wel, toch?

Tips blijven welkom.

Anton

devanton

Berichtdoor devanton » Za Aug 10, 2013 11:59

Goedemiddag allen,

Ze doet het nu naar behoren, dwz 2 trapjes en lopen. Rechterpot heeft nu een normale temperatuur en het petsen is ook weg. Zat dus toch ergens een luchtlek blijkbaar, want alles opnieuw gemonteerd extra aandacht bij het traject vanaf de carb naar filter en klaar.

Koppelingsprobleem leek te zijn dat ik er dikke frictie platen had ingezet, daardoor kwam de bak niet vrij. Bij Jan andere geregeld, nu weer een probleem, er lijkt geen vrije slag te zijn. Dus ofwel slipt de koppeling enorm, niet te rijden, of de koppeling komt niet vrij, ook niet te rijden dus.

Wie weet raad? Alles van de koppeling is nieuw en de middenplaat is van het dunne, 3mm , type, en zo een zat er met de oorspronkelijke demontage ook in.

Had vandaag het span willen monteren maar dat doe ik nog maar even niet totdat de koppeling het goed. (anders pas hij niet op de heftafel...).

Hopelijk weet iemand wat ik nu weer fout doe, eerlijk gezegd word ik er een klein beetje moedeloos van. ( van die koppeling, niet van het project natuurlijk).

Anton

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Aug 11, 2013 14:51

Zo, ik heb de hele boel weer uit elkaar gehaald.

Ook alle oude spullen en nog eens bijgepakt, maar een en ander is, met het reserveblok nogal door elkaar geraakt denk ik.

Ik heb platen met bekleding van 7 mm en ik heb ze van 4,5 mm. Hebben een iets andere diafragma veer, de dikke hebb sleuven in de platen en de dunne niet.

Dan heb ik verschillende tussenschijven, 3 mm en 5,5 mm dijk.

Veren zijn nieu en hebben een hoogte van 43 mm.

Hoort de dikke tussenplaat nu bij de dunne platen of bij de dikke platen?

Klopt die veerhoogte?

Je krijgt eel handigheid in het demonteren van de bak op deze manier maar liever had ik dat hij het gewoon nu een keer deed.......

Ik hoor graag wie het weet.

Anton

Catweazle

Berichtdoor Catweazle » Wo Aug 14, 2013 22:53

Koppeling “Natasja”

Maten : diepte vliegwiel/hoogte pennen 24.2

ingedrukte veer 16.8
diepte uitsparing voor veer in vliegwiel 15.0

veerplaat 3.6
frictieplaat 7
tussenplaat 3
frictieplaat 7
eindplaat 3.5

Totaal pakket zonder eindplaat 22.4

Koppeling “Anoushka”

Maten : diepte vliegwiel/hoogte pennen 24.5-25

ingedrukte veer 18
diepte uitsparing voor veer in vliegwiel 16.0

veerplaat 4
frictieplaat 6.7
tussenplaat 3
frictieplaat 6.7
eindplaat 3.6

Totaal pakket zonder eindplaat 22.4

Volgens tekeningen moet het pakket 18mm zijn, voor zover dat te zien is :-)
Beide koppelingen werken, dus als je onder de 23mm blijft met je pakket maakt het niet uit welke platen je gebruikt.
Normaal is het wel zo dat bij de "dikke" tussenplaat de "dunne" frictieplaten horen en andersom !
Maar dat wijst zich vanzelf anders kom je nooit aan die diktemaat !

suc6, John
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72M 1960, Tonya, solo, bijna kompleet in stukjes.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets

devanton

Berichtdoor devanton » Do Aug 15, 2013 06:28

Bedankt John,

Ik heb er gisteren niets meer aan gedaan na maandag en diensdag avonsd de pogingen n2. 17, 18,19,20 gedaan.

Heb de dunne platen en de dikke tussenschijf er nu in (ook een ander vliegwiel want na al die pogingen kreeg ik het voorelkaar om een verzonken M8 vlak af te draaien.......) te veel kracht gezet door de frustratie denk ik.

Alles zit nu, en in tegenstelling tot montage met de dikke platen met dunne tussenschijf staat de hevel min of meer recht en kun je het geheel ook met de hevel "induwen". Met de dikke platen en dunne tussenschijf stonde de hevel ook recht maar was er geen beweging in te krijgen en met de dun/dun/dun vcombinatie staat de hevel te ver naar achtreren en slipt alles dus als een gek. (logisch achteraf).

Het "voelt" gormaal, alleen lijkt er geen vrije slag te zijn zoals bij de 8.103, maar dat kan aan stellen de kabel liggen.

Voordat ik nu cardan , wiel etc er allemaal weer inzet om erachter te komen dat het nog niet goed is, beweeg ik met de hand de kickstarter met ingeknepen koppeling, dan zou je toch zeggen dat de kickstarter "doorschiet" ?

Blok draait gewoon mee rond , met of zonder bediende koppeling.

Ook heb ik de uitgaande as (hardy koppeling) vastgezet t.o.v. het frame en dan met ingeschakelede versnelling de kickstarter geprobeerd maar dan staat alles gewoon vast als een huis.

Dus heb ik het idee dat ondanks het op het gevoel correct indrukken van het platenpakket toch de boel niet vrijkomt.

Ik sloop vanavond de bak weer uit het frame en ga dan aan de hand van jouw meetgegevens nog eens nakijken, volgens mij is het bij mij overigens met de dikke frictieplaten combi met dunne tussenschijf 21 mm en met de dunne frictieplaten met dikke tussenschijf 19 mm inclusief de veerplaat(had ik van de week gemeten).

We zullen zien en blijven hopen op een eindelijk werkend iets.

Bedankt.

Anton

Catweazle

Berichtdoor Catweazle » Do Aug 15, 2013 19:11

devanton schreef:Bedankt John,
Voordat ik nu cardan , wiel etc er allemaal weer inzet om erachter te komen dat het nog niet goed is, beweeg ik met de hand de kickstarter met ingeknepen koppeling, dan zou je toch zeggen dat de kickstarter "doorschiet" ?
Anton

Klopt niet, als je de handel richting motor duwt, kleine slag, dan ontkoppelt ie en moet je de kickstarter vrij naar beneden kunnen bewegen !!

Denk dat er toch met de montage iets niet goed gaat/zit !
Kunnen de platen over de pennen bewegen zonder klem te gaan zitten, gecontroleerd ?
Is de koppelings-stift wel de goede lengte en verder de juiste onderdelen ?

suc6

John

Wildstar 1600 custom

koekblik en een fiets

devanton

Berichtdoor devanton » Do Aug 15, 2013 21:06

Goedenavond allen,

En de koppeling doet het! Ik heb alle nieuwe tussenplaten, eindplaten en veerplaten op een hoop gegooid. De veerplaat, tussenplaat en eindplaat die er oorspronkelijk inzetten ontdaan van de roest van vele jaren, nieuwe dikke frictieplaten erin, en......geen problemen, koppeling doet het gewoon goed nu. Zal ooit nog eens gaan meten maar ik denk dat de nieuwe veer,tussen en einplaten, van elk had ik er inmiddels minimaal 2....toch wat mindr nauwkeurig geboord waren en daarom inderdaad klemliepen.

Start in een trap, alleen heb ik alleen een derde en vierde versnelling lijkt het en na een kilometer rijden begon het erg zwaar te draaien, ergens in bak of cardan vermoed ik, maar dat doen we in het weekend wel weer bekijken. Ik ben al dolblij dat die koppeling het doet.

Allen bedankt voor de tips. En tips over hoe ik de andere versnellingen weer terug krijg zijn natuurlijk welkom.

Proost.

Anton

robm84

Berichtdoor robm84 » Do Aug 15, 2013 21:52

Vorige week 6 nieuwe pennen in me vliegwiel geperst, was alleen vergeten op te meten hoediep ze erin zaten.
Op de gok maar op 24mm erin geperst, en nog niet getest.

Blijkbaar heb ik dus goed gegokt!

Groet

Catweazle schreef:Koppeling “Natasja”

Maten : diepte vliegwiel/hoogte pennen 24.2

Koppeling “Anoushka”

Maten : diepte vliegwiel/hoogte pennen 24.5-25

suc6, John

Catweazle

Berichtdoor Catweazle » Do Aug 15, 2013 22:21

Graag gedaan Robbie :toost: :D

grtz John

Wildstar 1600 custom

koekblik en een fiets

devanton

Berichtdoor devanton » Za Aug 17, 2013 18:42

Goedenavond,

Heeft iemand enig idee waarom ik maar 2 versnellingen heb?
Heb de bak opengemaakt, meteen de oorzaak van het zwaar draaien opgelost, en op de werkbank met de hand lijkt alles te werken. Schakelplaat valt precies op het nokje van de juiste versnelling dus dat is het niet.
Gemonteerd in de fiets blijk ik echter maar twee versnellingen te hebben, nu lijken het overigens 1 en 2 te zijn, en vrijstand, eerder deze week , voor de hersteloperatie van vandaag 3 en 4, of misschien 2 en 3, dat kon ik niet beoordelen.

Kan ik (alweer) iets verkeerd om gemonteerd hebben?

Ik hoor graag of iemand wat wat de oplossing zou kunnen zijn.

Daarna laat ik jullie met rust want dat is het laatste probleem wat ik nog heb, dan kan de bak eraan en rijden maar.....

Ik hoor graag,

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Za Aug 17, 2013 20:12

nee, niet weten waarom. enige wat ik weet is dat de M72 v-bakken draken zijn. Ik heb bij Dunja de bak wel vijf keer uit elkaar gehad met steeds andere schakelproblemen ten gevolg. Uiteindelijk he b ik de strijd opgegeven en een K750 bak gemonteerd. werkt zonder gezeik. Wat ik wel weet is dat de afstelling van de bak erg nauwkeurig luistert. de stelschroeven waarmee je de slag begrenst hebben zeker invloed. In mijn geval ook van invloed was de drukkracht op de schakelplaat. Tussen het deksel en de schakelplaat zit een veertje. Deze heb ik verzwaard, dat scheelde een heleboel. Kun je met de hand wel alle versnellingen inleggen terwijl je rijdt. Is even wennen maar als dat lukt weet je in ieder geval dat je bak in principe in orde is en dat het aan slijtage of afstelling ligt.

Benno

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Aug 18, 2013 15:40

Zou het misschien kunnen liggen aan de positie van het soort tandwieltje dat in het schakelhuis zit en door het schakelpedaal bediend wordt? Ik zie dat dit op in principe twee manieren erin kan. Met de brede kant zonder tandjes naar voren of naar boven.....

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Aug 18, 2013 17:34

Verkeerd om schakelt hij meestal helemaal niet. Hij kan op twee manieren goed en op twee manieren verkeerd.

nogmaals, lukt het schakelen met de hand wel goed met de handle aan de rechterzijde ?

groet,

Benno

devanton

Berichtdoor devanton » Ma Aug 19, 2013 05:25

Goedemorgen,

Benno , ik heb dit weekend verder geen tijd gehad het te proberen met "de hand".

Zal het een dezer avonden weer proberen.

De bak ziet er op zich zo simpel uit dat het toch niet moeilijk zou moeten zijn het ding goed en werkend in elkaar te steken, maar ja dat denk ik al sinds 2007 toen ik de eerste 8.103 aanschafte.....

Ik meld me weer zodra ik dat proefritje gedaan heb.

Anton

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Aug 25, 2013 06:39

Goedemorgen allen,

Heb het proefritje gemaakt en met de hand geschakeld.

Is inderdaad niet echt handig maar werkt wel, en de bak doet het.

Alleen "viel" hij niet lekker in de 4, daar spingt hij direct weer uit.

Dta is dus een kwestie van de stelschroef even een half slagje per keer stellen tot dat hij de 4 ook goed pakt.

Met de voet schakelen geeft nog steeds een bende, ertussen, er net niet goed in, na 1 keer schakelen niet terugkomen etc. Kortom het lijkt wel een
(59-jarige) puber die voor het eerst alleen met zijn vriendin thuis is.

Wel betekent dit dat "het probleem" zich aan de kant van het (voet-)schakelmechaniek bevindt, dus zal dit er nog eens afhalen, nieuwe veer erin, kijken of alles soepel gaat en zoveel mogelijk speling (dat zit er zat op) opheffen, dat zal de nauwkeurigheid wel ten goede komen denk ik zo.

Wel blijft de temperatuur me zorgen baren en die kobaltblauwe uitlaatbochten staan leuk bij de lak maar kloppen doet het niet.

Ik zal de ontsteking eens een paar graden vroeger zetten, vermoed dat het daar nog niet helemaal fris is.

Kortom, wij zijn er bijna !

Ik werk erop aan om er in ieder geval mee naar Leimuiden te komen. (En deze keer niet pas op zondagochtend....)

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Aug 25, 2013 10:50

Zet om te beginnen de gasnaalen ook maar bovenin, lekker rijk vinden zijkleppers altijd leuk en dan blijft het spul langer heel.

Heb je de handvervroeger gemonteerd. Bij goed afgesteld ontsteking moet je die echt gebruiken om te kunnen starten anders krijg je een trap terug. Met lopende motor moet je stationair met de vervroeger echt merkbaar het toerental kunnen smoren. Geopend is hoger stationair, helemaal aangetrokken zakt het stationair behoorlijk naar normale waarden.

benno

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Aug 25, 2013 12:58

Hoi Benno,

Zal de naalden naar boven zetten.

Even voor de duidelijkheid :

Handmatig bediende vervroeger is aangebracht.

Aantrappen zonder dat te gebruiken vindt ze inderdaad niet fijn, mijn enkel ook niet trouwens.

Volgens mijn observatie is het eigenlijk een handmatige vertrager, de grondplaat van de puntjes verdraait mee in de draairichting van het nokje als ik het hendel gebruik.

Als ik bij lopende motor het hendel bedien gaat ze juist langzamer lopen....of halen we nu open en aangetrokken als omschrijvingen door elkaar ?

Anton

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Aug 25, 2013 13:14

Ben even naar de schuur gelopen.
Start natuurlijk , met ingetrokken hendel, in een keer.
Hendel loslaten en loopt stationair. Aan het hendel trekken en toerental draait , tegen het afslaan aan, klinkt dan ook gesmoord achtig, dus niet gewoon heel laag stationair. Maar dat laatste kan komen omdat ze nog koud was.

Als jouw eerdere uitleg klopt, en over het algemeen is dat zo, betekent dat dan dat ik hem helemaal aan de verkeerde kant van de nok heb afgesteld?

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Aug 25, 2013 14:53

nee anton, klinkt net goed zelfs. Betekend in ieder geval dat je mechanisme werkt zoals het hoort. Bij minimaal toerental (starten) kan de ontsteking bijna op het BDP staan, dit bereik je door de onstekingsmanette aan te trekken en de ontsteking daarmee te verlaten tot op BDP. Als je nu iets de manette loslaat gaat de ontsteking vervroegen (zoals het hoort) om bij hogere toerentallen toch op tijd te komen met de vonk.

Het lijkt er dan op dat de onsteking bij jou OF veel te vroeg uitkomt (waardoor de motor warmloopt) of veel te laat (wordt hij ook warm van). Moeilijk te zeggen welke er precies aan de hand is momenteel. Gezien het gedrag van de vervroeger zou ik iets later gaan zitten om te beginnen.

Je kunt de beweging van de grondplaat afstellen met een schroefje. Hiermee kun je de timing goed krijgen. Het merkteken op de vliegwiel is vaak niet te vertrouwen als het al te zien is. Ik heb mijn eigen M-72 toendertijd getimed door een cilinderkop te verwijderen. Je kunt dan de motor precies op BDP zetten.

Benno

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Aug 25, 2013 15:24

Benno,

Zal morgen de linkerkop er even afhalen om daatmee het bdp te vinden.
Met niet bediende manette moet hij dan precies op bdp de puntjes openen?

BDP van de compressieslag toch ?

Anton

devanton

Berichtdoor devanton » Zo Aug 25, 2013 15:28

Sorry, nu goed gelezen, op bdp moeten, met bediende manette de puntjes gaan lichten.

Ga het proberen.

Anton

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Aug 25, 2013 17:04

OK, en goed op bdp zetten he. Als je de motor tornt zul je zien dat ergens de zuiger stopt met bewegen. Markeer dit punt. Als je nu iets doordraait zul je ergens anders de zuiger zien beginnen te bewegen. Markeer ook dit punt. BDP zit daar midden tussenin.

Succes,

Benno

robm84

Berichtdoor robm84 » Zo Aug 25, 2013 18:34

Het bdp zoeken doe ik altijd met gelifte kop. 10 mm voor bdp en 10 mm na bdp. En dan hier tussen in zit het echte bdp. Dit vind je niet als je de zuiger bovenin laat staan. Want je zuiger staat even lees een paar graden stil namelijk!

devanton

Berichtdoor devanton » Ma Aug 26, 2013 06:35

OK ik ga het proberen vanavond.

Ik ga nog steeds uit van de compressieslag neem ik aan ?

robm84

Berichtdoor robm84 » Ma Aug 26, 2013 19:45

klopt helemaal!

Terug naar “Ural”