laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 668
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40
Locatie: Amersfoort

Re: laadstroom

Berichtdoor Frank65 » Ma Feb 13, 2017 19:00

Even gegoocheld :

http://www.ural-dnepr.net/wbb3/index.php?page=Attachment&attachmentID=27650

http://www.ural-dnepr.net/wbb3/index.php?page=Attachment&attachmentID=26836

Als ik het goed interpreteer is dat dus de massa, je zou kunnen checken of er verbinding is tussen dat punt op je dynamo en de massa van de accu.

Henry
Berichten: 38
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Di Feb 14, 2017 20:51

chinaman schreef:Bij het reinigen van alle contacten zag ik dat er op de aansluiting van 1 koolborstel helemaal geen kabel aangesloten zit.
Heb ook nergens een losse kabel kunnen spotten. Is dat gebruikelijk dat er maar 1 koolborstel aangesloten zit.


Volg de draad die uit de koolborstel komt, de ene zie ik in de kabeboom naar boven verdwijnen, die zal naar je spanningsregelaar gaan.
De andere ? waarschijnlijk massa zoals Frank zegt (kan zijn link niet openen)
[edit] ik denk dat hij aan de zwarte draad zit onderaan die op het massa punt zit (N)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

chinaman
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Do Feb 16, 2017 18:15

Waar die draad van de koolborstel heen gaat kan ik nu niet zien. Heb het spul weer in elkaar gezet nadat ik weer laadstroom meet.

Heb alle contacten los gehad gereinigd/ingespoten met WD40.
Wat me wel opviel was dat van de blauwe kabel, volgens mij het isolatiedeel van het kabelschoentje, vast gesmolten zat op de
aansluiting van de drie witte kabels. Is ook goed te zien op een van de foto's.

Maar dit geleid volgens mij geen stroom dus dat zou toch geen kwaad moeten kunnen.

Maar goed, ik meet weer stroom maar niet voldoende. Zo'n 10 volt!
Nu had ik de accu flink opgeladen maar daar kwam ook niet veel meer uit dan 10 volt.

Nu heb ik zo iets ook al eens aan de hand gehad met de Moto Guzzi, die een ongeveer verglijkbare dynamo heeft en dacht toen
ook dat de dynamo was overleden.
Toen bleek gewoon de accu kapot te zijn. Dus daar gok ik nu ook op.

Ik dacht toen van als de accu kapot is, dat ik dan toch gewoon die 14 volt laadstroom zou meten.
Maar dat was dus niet het geval. Wel raar eigenlijk.

Ga er even een goede accu in zetten en ben dan benieuwd.

Als het dan opgelost is zijn het waarschijnlijk toch vuile contacten/massa geweest.

Ik laat het hier nog even weten. Alvast bedankt aan allen.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1679
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Do Feb 16, 2017 21:32

Dat van die accu kan wel kloppen, elke cel is 2 volt en als je er eentje mist of soms zelfs 2
dan vind je dynamo dat niet echt leuk, maar troost je, je bent niet de eerste die gelijk gaat graven van wat nou weer.
Ik heb het zelf eens met een MZ gehad dat ik iets aannam, nooit doen maar is ook wel de charme van zo'n motor toch.
Een probleem kan niet worden opgelost met het zelfde systeem dat het gecreëerd heeft (Albert Einstein)

Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 119
Lid geworden op: Wo Mei 04, 2005 10:54

Re: laadstroom

Berichtdoor FPC » Ma Feb 20, 2017 17:45

"...Ik dacht toen van als de accu kapot is, dat ik dan toch gewoon die 14 volt laadstroom zou meten.
Maar dat was dus niet het geval. Wel raar eigenlijk...

als je een permanente magneet er in had zitten zoals bij een ouderwetse fietsdynamo wel....maar meeste dynamo's gebruiken een electromagneet die door de accu wordt gevoed-simpel gezegd dan ... dus accu slecht is lage dyno spanning...

Dus ja, dikke kans dat t de accu is..
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........

chinaman
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Vr Feb 24, 2017 15:46

Nu met een goede accu gemeten maar nog steeds ben ik niet helemaal tevreden.

Op de accu meet ik 12.5 volt over de polen bij niet lopende motor.

Op de accu meet ik 12.2 volt over de polen bij lopende motor! dus minder.

Bij lopende motor meet ik ong. 13 volt met 1 pen op de plus pool en 1 pen tegen het frame.

Ik ga er binnenkort eerst maar eens een stuk mee rijden en als dat niet het gewenste resultaat geeft
ga ik de massakabel maar eens vervangen. Daar lijkt het nog het meest op. Slechte massa of kabelbreuk.
Heb toch naar mijn idee alles nagelopen en ook enkele losse boutjes gevonden waar een plaat mee aan het frame geschroefd was
en waaraan ook de massakabel van de accu aan is gemonteerd.
Kan ook nog proberen om de massakabel rechtstreeks op het frame te monteren.

De goede accu heb ik uit een andere motor genomen maar niet opgeladen. Die gaf gewoon 12.5 volt aan.

Dus misschien had ik hem wel eerst op moeten laden. Ben ik misschien toch te gretig geweest om het probleem op te lossen.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 2734
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: laadstroom

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Feb 24, 2017 16:09

nee hoor, 12 volt moet genoeg zijn, ik krijg het vermoeden dat de dynamo idd niet laadt. Heb je de spanningsregelaar doorgemeten en de uitgaande spanning gemeten op de dynamodraden. alleen stekkers vastzetten is het dus blijkbaar niet maar er moet iets aan de hand zijn.

Ik geloof niet zo in de massa. Kan nooit kwaad maar ik denk echt dat de regelaar niet regelt oid. Als je er nu twee had kon je de regelaar gewoon even uitwisselen om te kijken of het daar aan lag, dat lijkt mij de eerste verantwoordelijke hier.

benno

Henry
Berichten: 38
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Za Feb 25, 2017 00:40

massa kan je makkelijk controleren,
meet onder belasting (lampen aan of motor gestart) de spanning tussen de minpool en het frame.
Daar mag bijna niets over staan, 0,2V is wel de max.
Je kan ook de weerstand meten, maar dat haald een standaard multimeter niet (mag maar een paar mili ohm zijn)

laadspanning is normaal rond de 13,8V, daar zit je wel erg ver onder
onder de 13V ga je de accu niet laden
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

chinaman
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Apr 04, 2017 18:17

Vandaag de massa gemeten zoals je beschreef Henry en de meter gaf 0,6 V aan.
Te veel dus.
Heb er nu een vaste extra massakabel bijgemaakt en meet nu 0,2 V.
Dat is dus al veel beter.
Echter de laadstroom haalt max. 12,7 V.
Dynamo gemeten, die was niet kapot.
Begin toch steeds meer de spanningsregelaar als boosdoener te zien.
Ga binnenkort ff bij iemand langs die er vééél meer verstand van heeft dan ik.
Kijken of hij het probleem kan vinden.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1679
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Di Apr 04, 2017 20:01

Leuk en goed dat je weer bezig bent met het probleem op te lossen en zo langzaam aan steeds dichter tot de kern
van het probleem komt, aankomend weekend is er geloof ik sleutel weekend......
Zelf kan ik niet en heb andere sleutel verplichtingen bij scouting om de boot weer op te lappen en te gaan varen
Een probleem kan niet worden opgelost met het zelfde systeem dat het gecreëerd heeft (Albert Einstein)

Henry
Berichten: 38
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Di Apr 04, 2017 21:22

Die 0,2 ohm kan de meettouwtjes zijn.

Doe de meetpennen maar eens tegen elkaar en kijk wat de waarde is.
Dat trek je van de 0,2 ohm (en 0,6 ohm) af

Als dat zo is, die 0,4 voor je extra massa is echt te hoog (maar zo te horen niet het enige probleem)
Dus die xtra massa kabel is zinvol
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.


Terug naar “Chiang Jiang”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast