laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

FPC

Re: laadstroom

Berichtdoor FPC » Ma Mei 29, 2017 09:49

6V gaat IDD niet, zou nwe bestellen
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........

chinaman

Berichtdoor chinaman » Za Jun 03, 2017 18:26

Zat me toch niet helemaal lekker het verhaal van de spanningsregelaar. Waarom :?: ik weet het niet. Intuitie, duistere chinesche gevoelens, een spanningsveld bij mij, waar het bij mijn chinees aan ontbrak??.............
Na een enkele speciale biertjes :toost: in het plaatselijke etablissement toch weer aan het denken geslagen en besloten om toch nog het een en ander
verder de demonteren met als resultaat de ontdekking van BRAND IN DE DIODEBRUG............

Denk/hoop dat dit de oorzaak is van alle ellende en die is dan waarschijnlijk ontstaan bij het loszittende boutje/kabeltje dat ik eerder in deze
topic vermelde. Daarvoor was er een laadstroom die wel eens opliep tot over de 25 volt.

Dus een nieuwe diodebrug regelen maar, zou ik er zo nog mee door kunnen rijden. Dat hij dan niet oplaad is geen probleem, zo rijd ik al een jaar
rond volgens mij, want a.s. zaterdag mag hij weer mee naar een motortreffen, en ik weet niet of ik voor die tijd nog een nieuwe diodebrug heb.
Bijlagen
P6030413.JPG
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Jun 03, 2017 20:05

Ik zou de diodebrug toch vervangen want minimaal 1/3 van je laadstroom ontbreekt of 2/3 in het ergste geval.
Vanaf de generator wordt er 3 fase wisselstroom afgegeven wat later wordt omgezet naar gelijkstroom
Een diodebrug van Bmw is niet goedkoop, hou dus rekening met een paar honderd euro.
Een diodebrug zorgt ervoor dat de stroom niet meer terug kan vloeien als deze door de generator is opgebracht.
Daardoor zitten ze vaak ook geplakt op een koelplaat van aluminium met warmte overdracht pasta gemonteerd.
Het hele spul heeft wel een min nodig dus als het spulletje los zat kan het zomaar gebeuren.
Je kunt diodes losbestellen bij Conrad maar het is een hele klus om zelf te doen want ze zitten erin geperst.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

FPC

Berichtdoor FPC » Zo Jun 04, 2017 11:25

nou nou €70 komt eerst hoor...
Dnepr

Angst is tijdelijk, spijt blijft........

chinaman

Berichtdoor chinaman » Zo Jun 04, 2017 12:37

Heb een nieuwe diodebrug gevonden bij Motorwerk in tegelen.
Origineel van Chang Jiang voor net geen 25 euro.
Is zo op de foto te zien niet exact hetzelfde maar volgens bijschrift wel voor mijn type.
Is natuurlijk geen BMW kwaliteit maar ik ga van de week toch ff langs met mijn oude diodebrug.
Hoop dat hij past.
Ben benieuwd of ik nu wel laadstroom meet.
Wat ik eerder heb gemeten was ws. gewoon de spanning die op de accu stond.
Ik ben zoals ik al eerder vermelde niet zo van de stroom maar zo leer ik wel steeds bij.

En dan ga ik nu nog ff een bandje verwisselen op mijn pas aangeschafte banden de- en monteer apparaat.
Kijken of dat een beetje werkt.
Zo blijven we leuk bezig :stampen: .

chinaman

Berichtdoor chinaman » Vr Sep 08, 2017 19:36

Zo, eens ff aan het terugkijken geweest en zag dat ik nu al 3 jaar met dat verdomde laadprobleem zit.

Heb bij Motorwerk een diodeplaat voor Chang Jiang besteld maar daar bleek voor mij toch nog al wat uitzoek en omlegwerk van
draden bij te komen.

Heb uiteindelijk toch een Bosch diodeplaat besteld voor o.a. Moto Guzzi, Ducati etc. en die bleek gewoon perfect te passen.
Niks geen aansluitingen veranderen of zo. Zag er ook zowat hetzelfde uit als de oude plaat alleen dan wat mooier afgewerkt.

Nog even aan het meten geslagen, nu op een andere manier.
Ik dacht dat de dynamodraden onderling gemeten moesten worden, dus van de ene dynamodraad op de andere, en niet van de ene dynamodraad
op de massa.
Dus iedere keer meet ik zo te weinig spanning.

Vandaag dus gemeten van de draden naar de massa en raad eens, een voltage wat varieert van zo tussen de 90 en 130 volt.
Op alle 3 de draden.
Nu is dit wel iets hoger als sommigen mij doorgaven maar dit zie ik toch liever dan bijna niets.
Dus, ik denk dat de dynamo nog goed is.

Mijn conclusie: de spanningsregelaar is overleden! (overigens niet gehinderd door enige kennis van zaken maar meer van ik moet en zal het, met behulp van de meer ervaren forumleden op dit gebied, zelf uitvinden).
Die gaan we dus een nieuwe aanschaffen en ben dan benieuwd.

Wordt weer vervolgd.......... 8) .............

Henry

Berichtdoor Henry » Vr Sep 08, 2017 21:31

chinaman schreef:Vandaag dus gemeten van de draden naar de massa en raad eens, een voltage wat varieert van zo tussen de 90 en 130 volt.
Op alle 3 de draden.

Ik neem aan dat je tussen de 90 en 130 Ohm bedoeld
(Ohm is de eenheid voor weerstand, Volt voor de spanning)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Sep 11, 2017 19:50

Nee joh maar Chinaman is toch goed bezig!
Dat heb ik zelf ook zo vaak als ik terug kijk in de historie van de motor voor je het weet heb je een probleem 3 jaar
Dat heb ik zelf soms ook en zit er niet erg mee, maar nu is het bij mij irritant aanwezig en bij Chinaman ook!

chinaman

Berichtdoor chinaman » Di Sep 12, 2017 12:32

Hey Henry, ik dacht dat ik de multimeter toch echt op "volt" had staan.
Zal nog eens meten.

Ja Nicolai, het probleem dat het zo lang duurt is natuurlijk ook dat ik gewoon met de motor kan rijden.

Ik ben bijvoorbeeld afgelopen zaterdag nog naar het treffen in Heeswijk Dinther gereden maar door een omleiding in
die plaats toch ergens verdwaald en een half uur lopen zoeken.
Toen ik de locatie eindelijk gevonden had waren jullie net vertrokken volgens een camperaar in een blauw campertje.
Ik had er 1 uur en een kwartier voor uitgetrokken om de afstand Helmond-Heeswijk Dinther te overbruggen.
Moest lukken is ong. 30-40 km. Helaas, maar heb toen toch al met al een dikke 100 km gereden.

Maar goed, ik dwaal een beetje af.
Als hij het gewoon niet deed zou het waarschijnlijk al wel op gelost zijn.

En de boer? Hij ploegde voort............. :wink: .............
Zo ook ik........... 8) ..............

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Sep 12, 2017 16:15

Meter ook op Wisselspanning gezet ? De dynamo geeft voor de gelijkrichter wisselspanning natuurlijk.. Spanning zal al snel tussen de 30-70 volt moeten zijn

benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Sep 12, 2017 16:26

Wat jammer nou, en je bent niet gebleven? Het was een leuke camping met schuilplaats tegen de regen.
Die problemen herken ik wel als hij het toch doet, gewoon doorrijden.
Met de ural heb ik een stelregel qua reistijd, 1 uur met de auto = 3 uur op de Ural, klopt bijna altijd.
Er stond een accordeon en gitaar ter vermaak ook genoeg te zuipen.....

Henry

Berichtdoor Henry » Wo Sep 13, 2017 13:52

chinaman schreef:Hey Henry, ik dacht dat ik de multimeter toch echt op "volt" had staan.
Zal nog eens meten.

Als je motor uit is kan je alleen de weerstand van de spoelen meten, dat doe je in ohms
Er wordt geen spanning opgewekt, dus je zal geen voltage (volt) meten op de spoelen.
(tenzij je alles aangesloten laat en accuspanning meet via de diode plaat)

Je zou ook 12V op de rotor kunnen meten, dat is de spanning die de voltage regelaar op de rotor zet om het magnetisch veld op te wekken
(door de spanning op de rotor te regelen, regel je de sterkte van het magnetisch veld, en dus de uitgaande spanning (volt) van de spoelen (stator)

Bij een draaiende motor zou je de uitgaande spanning kunnen meten van de spoelen, (al heeft dat niet zo veel zin)
dat is vóór de diode plaat nog wisselspanning, dus meter in AC (alternating current) en Volt. Verwacht rond de 14V

Na de diode plaat is dat natuurlijk DC (direct current)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

chinaman

Berichtdoor chinaman » Do Sep 14, 2017 15:07

Ja Nicolai, dat was jammer maar ik had 1 feest waar ik eigenlijk niet onderuit kon en 3 treffens.
Dus 1 treffen afgezegd. Blijven er 2 over + een feest op vrijdag.
Ff puzzelen en toen kwam er uit: Vrijdagavond naar het feest, zaterdagmiddag de rit meerijden met de UDCN en zaterdagavond
een ander treffen doen. Misschien volgende keer toch beter prioriteiten stellen, dit was ook niet ideaal.
Ja en met die 3 ingrediënten die jij noemde, gitaar, accordeon en drank, weet ik allemaal raad mee.
Heb daar meer verstand van als van iets wat niet zichtbaar is en toch oo zo belangrijk, nl. STROOM.

Ff to the point: Benno, hartelijk dank voor jou raad, (zet je multimeter eens op wisselstroom).
Leek die ik ben op dat gebied, altijd op gelijkstroom gemeten............. :oops: ..........
Vandaag dus gemeten zoals het moet en inderdaad tussen de 40 en pieken van 85/90 volt.
Op alle 3 de draden dus mag ik dan concluderen dat de dynamo zijn werk nog goed doet?

En Henry, die ohm's heb ik gemeten op de 3 dynamokabels met de accu losgekoppeld en aangekoppeld, met de motor uit.
Ik meet helemaal niets. Moet ik het soms meten rechtstreeks op de spoelen?
Heb alle standen van het meetgebied in ohm's gedaan.
Waarschijnlijk doe ik het verkeerd. De rode kabel op de dynamokabel en de zwart op de massa?

Al met al toch weer iets wijzer geworden en we ploegen voort........... 8) ...........

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Sep 14, 2017 17:44

Als je zoveel spanning meet dan is je dynamo vast in orde. de spanningsregelaar en of diodeblok doen de rest normaal.

Bij veel motoren is het normaal zo dat de wisselstroom uit de drie dynamo draden (geel) bij een spanningsregelaar uitkomt, die vlakt de spanning af naar 14 volt en maakt hem gelijkspanning, de rest wordt omgezet in warmte.

Bij BMW met een apart diodeblok en regelaar weet ik het niet zeker of het op dezelfde manier werkt.

hoeveel spanning meet je op de accy bij lopende motor ?

benno

chinaman

Berichtdoor chinaman » Vr Sep 15, 2017 12:35

Ik meet totaal geen verschil bij lopende motor of niet lopende motor.
Dus zet ik de accu op de werkbank dan meet ik precies hetzelfde als dat hij ingebouwd is in de motor en deze loopt.
Ook gas geven maakt geen verschil.

Ik heb zelfs met al mijn kennis die ik heb geprobeerd om de spanningsregelaar te manipuleren door de 2 contactpuntjes met
een houten stokje tijdens het lopen tegen elkaar te drukken. Ook dan meet ik geen verschil. Normaal moeten die puntjes toch
tijdens het lopen van de motor steeds open en dicht gaan maar daar gebeurt ook niets.

Er zit bij mijn motor wel een apart kastje waar de gelijkrichter in woont en daarnaast zo'n zelfde kastje met de spanningsregelaar.
Is daar soms ook iets te meten, bij die gelijkrichter?

P2090398.JPG

Links op de foto is de gelijkrichter, rechts de spanningsregelaar.
De diodeplaat is inmiddels vervangen door eenzelfde nieuw exemplaar.
Kan het eigenlijk niet veel anders meer zijn dan de spanningsregelaar denk ik dan, maar nogmaals, ik word niet gehinderd door enige, (nou, weinig dan) kennis van zaken.

Sjaak

Terug naar “Chiang Jiang”