laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Do Okt 05, 2017 16:22

Gisteren toch maar even die electronische regelaar besteld die Henry voorstelde.
Kan ik dat tenminste uitsluiten en de kosten zijn het niet.

Heb overigens eens gelezen dat de originele chineese regelaars door het trillen makkelijk kapot gaan.

Ff afwachten tot hij binnen is en we gaan het wel zien of het werkt.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2211
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Do Okt 05, 2017 20:31

Doe maar ik denk dat dat een slimme actie is, volgens mij krijg je zo langzamerhand door waar het probleem zit.
Hou moed ook al is dit het probleem niet, gewoon steeds dichter erom heen cirkelen als een detective! Onze Sherlock!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Vr Okt 06, 2017 14:24

Haha ja, voel me al echt een detective in de electronica.
Lekker alles uitzoeken waar je nooit de balle verstand van hebt gehad, en nog niet veel :lol:

Maar goed, vandaag de bestelde spanningsregelaar binnengekregen.
Was een iets ander type dan besteld, duurder zelfs, omdat die ander niet voorradig waren.
En zie daar, meteen al weer een probleem.
Er staat dus helemaal niks, nakkes, nada op die regelaar v.w.b. het aansluiten.

Heb al eens rondgekeken op internet maar kon deze natuurlijk niet vinden.
Er zitten 3 pennetjes aan.
Nou denk ik zomaar dat het enkele pennetje op de massa aangesloten moet worden.
Dan denk ik dat de rechtse naar de koolborstel moet en de linkse naar de diodeplaat.
Dit is nergens op gebaseerd maar bij mijn oude regelaar zat de koolborstelaansluiting ook rechts
en die naar de diodeplaat links. Daar zat overigens geen aansluiting voor de massa op maar denk
dat het huis massa maakte met de plaat waar hij op geschroefd zat.
Of maakt het niks uit waar je wat op aan sluit, lijkt mij niet maar ik ben een leek....

Nou, wil ik er een foto bij doen is het "bestand te groot".

Haha, weer iets waar ik de balle verstand niet van heb.
Maar goed, het is een regelaar in een blank metalen huis met 3 pennetjes er in.
2 naast elkaar en 1 eronder.

Jullie zullen w.s. wel weten wat voor regelaar ik bedoel.
Probeer het later nog wel met die foto.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3249
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: laadstroom

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Okt 06, 2017 15:26

oh man, man. Als je het echt niet weet is het zomaar vervangen van componenten geen oplossing. bel iemand met verstand van dit soort systemen (als Ruud) even op, hij kan je ws. zo vertellen waar je moet zoeken.

Anders componenten kopen bij experts als Hans Beck kan ook helpen. probleem per mail voorleggen en naar zijn advies luisteren helpt weet ik uit ervaring.


https://www.beckelektronika.nl/

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2211
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Vr Okt 06, 2017 16:13

Wat je nog zou kunnen doen en kom je heel erg ver mee, google afbeeldingen.
Weet je het type? of een serie nummer, of een merk, alles wat er maar op staat.
Deel het hier kijk ik mee of ik wat kan vinden!
Zo heb ik laatst een onderdeel van Samsung televisie achterhaald wat was uitgebrand en niet meer leesbare gegevens achterhaald.
Het elektrische component zat op een printplaat gesoldeerd met 6 pootjes.
Vaak kun je door het onderdeel dan vinden maar belangrijker tekening schema's achterhalen
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Zo Okt 08, 2017 14:12

Het is een spanningsregelaar type: BMW r2v oem regelbaar 12321244409.

Heb ik besteld bij Motolab. Had de NIET-regelbare besteld maar die was niet op voorraad. Daarom stuurde ze deze
regelbare op.

Kom hem overal tegen op internet maar juist niet hoe aan te sluiten.

Ik zoek verder.......... 8) ...........
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2211
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Zo Okt 08, 2017 16:20

Je hebt gelijk, overal te koop maar niet hoe aan te sluiten?
Wat wel opvalt is dat er 2 pootjes bovenin zitten en 1 daar onder.
Heb je er al eens aan gedacht om hem door te meten zodat je iets wijzer kunt worden?
Zet hem op Ohm en ook op diode stand dat is dat driehoekje met dat streepje er doorheen.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Zo Okt 08, 2017 17:48

Hoi

staat er geen D+, D- en DF op de regelaar?
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Zo Okt 08, 2017 21:14

Zie schema op
http://www.euromotoelectrics.com/produc ... extadj.htm

Die dingen zitten allemaal hetzelfde aangesloten
D- naar massa
D+ naar de 12v, aansluiting op je diodeplaat en naar je contact via het laadstation lampje
Df naar de koolborstel

Zie http://forum.hobbyist.nl/import/photos/p38075l.jpg
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 575
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: laadstroom

Berichtdoor robm84 » Zo Okt 08, 2017 21:16

Afbeelding

zoom is in op de poten van deze regelaar!
De poten zullen idd op dezelfde plek zitten!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2211
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Ma Okt 09, 2017 08:11

Volgens mij heb je het antwoord gekregen........
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Ma Okt 09, 2017 10:38

Ja inderdaad mannen, zo zitten de aansluitpennen.
Het is exact die als henry laat zien.
Volgens mij is het hele ontstekingsgebeuren een 1 op 1 kopie van BMW.

Ben benieuwd of het werkt.

En Benno, inderdaad kan ik Ruud bellen maar ben bang dat ik dan een heleboel info krijg en dan de helft vergeet.
Zo via het forum kan ik het nog terugkijken, wat ik al vele malen heb gedaan.
Als ik 1 specefieke vraag heb vwb. ontsteking dan bel ik Ruud even.

Toch bedankt voor het idee en de goede raad.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Wo Okt 11, 2017 13:44

Als je aan de gang gaat, controleer ook ff de D+ aansluiting naar je contactslot
(zie eerdere link naar het schema)

Werking:
Om het magneetisch veld in de rotor op te wekken moet je er spanning op zetten.

Contact aan, spanning komt van je accu -via het lampje- naar de rotor
Je lampje gaat dus branden (dit vertelt dus dat je rotor goed is)
Na het lampje -en voor de rotor- zit een aftakking naar je diodebord uitgang, maar die doet nog nix
Je motor is immers nog niet gestart, geen staat spanning op het diode bord

Motor aan,
Dynamo wekt spanning op en deze spanning voed dan via de diodebord ook je rotor
Nu staat er dus 12V voor én achter het lampje, dus lampje gaat uit (= rudimentaire controle dat het laadsysteem werkt)

NB: als het lampje of het circuit tussen diode bord en accu stuk is, heb je dus geen veld op je rotor en zal de dynamo niet werken na het starten.
Soms heb je geluk in dit soort situaties, en zit er nog genoeg rest-magentisme in de rotor om de boel op gang te helpen
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Okt 17, 2017 15:44

D+ aansluiting bij het contactslot zit stroom op.
Sleutel om dan komt er op de andere contacten van het contactslot ook stroom.

Contact aan dan staat er op 1 koolborstel 3.16 volt, bij motor uit.
Motor gestart en er staat rond de 4 volt op de koolborstel.

Heb de oude spanningsregelaar weer gemonteerd want bij de nieuwe ging het lampje helemaal
niet branden.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Zo Mar 18, 2018 15:45

Het gaat toch de sleuteldag worden op 14 april waar ik een oplossing voor het al jaren voortslepende laadprobleem hoop te gaan vinden.
Heb een snipperdag geregeld en me opgegeven bij Ruud.
Ben benieuwd wat het probleem nu eigenlijk is.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2211
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Zo Mar 18, 2018 21:12

Dan hoop ik dat Benno of Ruud aanwezig zijn, dat zijn echt 2 van die no nonsens figuren
Op zaterdag kan ik eigenlijk nooit door mijn verplichtingen op de markt en scouting maar ook nog sporten enz.
Wel goed dat je je zelf hebt opgegeven voor de sleuteldag met de hellup vraag, ik weet het ook niet meer wat ik moet doen.
Sommigen binnen de club hebben al zoveel gekke dingen uitgevonden en volhard in grote problemen waardoor zij anderen kunnen helpen.
Die kennis delen zij heel graag zonder schroom om de kennis te verspreiden en hoe dat nu precies werkt, doe maar!!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Mar 20, 2018 13:34

Ja ik hoop ook dat er dan wel iemand aanwezig is die er verstand van heeft want voor mij is het ook altijd moeilijk om op zaterdag te komen.
Daarom heb ik nu een snipperdag geregeld zodat ik wel kan komen.
Och, nog een jaar of 11-12 en dan mag ik met pensioen. Heb dan voortaan alle tijd........... :lol: .........
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Wo Apr 18, 2018 13:00

YES :stampen: YES :stampen: YES :stampen:

Eindelijk, laadprobleem opgelost.
Meet nu met wat gas erop 14,4 volt :stampen:
De rotor was dus het probleem, mede met de diodeplaat want daar was ook een diode van ontploft......

Dank aan allen en in het bijzonder aan Ruud :toost: .
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

johanremmers
Berichten: 113
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55
Locatie: Tilburg

Re: laadstroom

Berichtdoor johanremmers » Wo Apr 18, 2018 22:31

Gefeliciteerd ! Ik zat me al af te vragen hoe het Chinaman was vergaan in het weekend met zijn drieenhalfjaar lange gebrek aan laadstroom. Gelukkig heeft je (eigen) accu het volgehouden. Veel rijplezier en dat het laadlampje (Puslampje in MZ-kringen) uit mag blijven.
Groet

chinaman
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Do Apr 19, 2018 12:02

Dank je Johan maar er zijn in die periode wel enkele accu's verbruikt en altijd met een reserve accu in de bak en startkabels er bij.

Weinig tijd, niet gehinderd door enige kennis van zaken, toch zelf willen oplossen en het feit dat met diverse handelingen de boel toch aan het rijden kon blijven hebben natuurlijk bijgedragen dat het zo lang duurde.

Als het helemaal niet meer loopt dan wordt het meteen gemaakt, anders ben je uitgereden.

Maar goed, ik ben blij dat het eindelijk opgelost is.

:toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

johanremmers
Berichten: 113
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55
Locatie: Tilburg

Re: laadstroom

Berichtdoor johanremmers » Do Apr 19, 2018 16:47

Ha! Ik bedoelde met je eigen accu die niet opraakte dat je gewoon door bent gegaan; en al doe je er tien jaar over, als het rijdt rijdt het. Mijn Chang ziet er inmiddels uit als een net uit de blubber getrokken nadruppende prehistorische vondst, voor een moderne motorrijder een totaal afgeschreven onverantwoord stuk Niets maar ik heb de grootste lol op dit apparaat van onschatbare waarde (zonder trouwens het ‘moderne’ spul zoals dynamo’s,regelaars,richters waar ik me niet in wil verdiepen. Ik rijd net als een racer: de total lossmethode , net als mijn olie’systeem’....). Ieder zijn ding en samen komen we verder.
Groet

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1139
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: laadstroom

Berichtdoor Frank65 » Do Apr 19, 2018 17:08

johanremmers schreef:Mijn Chang ziet er inmiddels uit als een net uit de blubber getrokken nadruppende prehistorische vondst


Plaats eens een foto van je Monster, heb er al veel over gelezen hier op het forum, ben wel benieuwd :D

johanremmers
Berichten: 113
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55
Locatie: Tilburg

Re: laadstroom

Berichtdoor johanremmers » Do Apr 19, 2018 17:51

Hoi Frank,komen wat stukjes in de RT te staan , vast met foto’s, kan iedereen mee’genieten’. Ik zit altijd te klooien met foto’s en andere digitale ‘meuk’. heb ook nooit een telefoon bij me, ja , alleen op de motor want die zit in mn motorpak en dat is nog zo’n apparaat waar je mee kan bellen. Ben ook altijd verwonderd over de fraaie foto’s en zelfs filmpjes die ik hier te zien krijg.....En dat voor iemand die ooit met een vaste baan op automatiseringsafdelingen heeft gewerkt maar het pand destijds per MZ in overspannen toestand heeft verlaten voor een ritje van 15.000 km door Europa. Wordt vervolgd....

johanremmers
Berichten: 113
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55
Locatie: Tilburg

Re: laadstroom

Berichtdoor johanremmers » Vr Apr 20, 2018 14:03

67F12B8A-4719-4724-971E-7FB84991FA52.jpeg


Foto staat op z’n kop, past wel bij het hele plaatje, niets is normaal aan het ding (of aan mij?)


We zien door het bos een dubbel uitgevoerde bobine die binnen de minuut is te switchen van de een (van een eend) naar de ander (van een Harley), de min van beide zijn gekoppeld, gewoon even de plus van het ene stekkertje naar de ander en natuurlijk de (ook dubbel uitgevoerde) doppen even wisselen. Een kind kan de was doen. Ook handig om even je bobine te checken wil het ding weer eens moeilijk starten. Rechts zie je twee koptelefoonachtige pluggen waarmee ik de ontsteking inschakel en kan wisselelen van de ene accu naar de ander. Geen storingsgevoelige noodstop of andere schakelaars. Onder het blok hangt een extra gelaccu, niet meer als zodanig herkenbaar maar geeft als hij vol is en na 15.000 km nog steeds netjes 13,0 volt. Nog wat weetjes: tank is van een Junak, zadel van een eerdere Dnepr net als 18 inch achterwiel, Guzzi achterlicht, Koni’s achter, voorvorkveren van een BMW R100RS, Dnepr voorrem, BSA uitlaten, ducttape en evt aanwezig spuitwerk van de Action, nieuwe Dnepr eindaandrijving met 10:35 erin (3660 toeren/min bij 100 echte km/u), und so weiter....


Terug naar “Chiang Jiang”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten