CJ750 M1M zijspan afstellen

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Benzin
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo Mei 13, 2018 18:23

CJ750 M1M zijspan afstellen

Berichtdoor Benzin » Ma Mei 14, 2018 11:05

hallo,

heb sinds een tijdje een cj750 M1M met zijspan, een week geleden ben ik een testrit gaan doen.
Nu blijkt dat het stuur nogal fel heen en weer slingerd bij het rijden. Ben al te weten gekomen dat het probleem waarschijnlijk bij de zijspan ligt.
Heb de bandenspanning op 2,6 bar gezet nu, maar nog niet kunnen testen. Heb in de handleiding gevonden over dat de zijspan 10 - 12 mm richting moto moet wijzen, en de moto moet ongeveer 2 graden naar buitenkant hangen tov de zijspan, kan iemand mij vertellen hoe je dit best kan meten en dergelijke.
mijn schoonbroer en ik zijn wel handig, maar geen idee hoe we daar precies aan moeten beginnen.

Gebruikersavatar
roel100
Berichten: 337
Lid geworden op: Do Jan 05, 2006 21:37
Locatie: De Meern

Re: CJ750 M1M zijspan afstellen

Berichtdoor roel100 » Ma Mei 14, 2018 12:27

Hier is de theorie, dan heb je een basis.
http://www.moturist.nl/formule.html
Daarna is het finetuning. Hij zal nooit op alle snelheden even rechtuit gaan.
Bepaal voor jezelf een voorkeurssnelheid waarbij het lekker moet lopen.

Het slaan doet hij waarschijnlijk alleen bij lage snelheden.
Dat is een kwestie van de stuurdemper strakker zetten of er één monteren (stuurdemper VW kever)
Roel de Glopper
evenementen coördinator UDCN
Kijk ik opzij, ben ik altijd weer blij

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3249
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: CJ750 M1M zijspan afstellen

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Mei 14, 2018 23:12

gemakkelijkste meten is met twee lange panlatten. Een langs je achterwiel, andere langs je zijspanwiel. Aan de achterkant ter hoogte van de achteras meten en aan de voorkant ter hoogte van het voorwiel. Dat is je toespoor. Meeste oudere spannen rijden lekker met 20-60 mm toespoor. daar tussenin zit het optimum voor je motor.

Verder zoeken naar onrondheid van je wielen, slechte balhoofdlagers, spelingen etc. zoals ook al aangereikt op Motor-forum.

Benno


Terug naar “Chiang Jiang”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten