laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

laadstroom

Berichtdoor chinaman » Vr Sep 05, 2014 18:23

Nadat het probleem met de versnellingsbak is opgelost geen problemen meer, dus, dan zoek je een probleem.
Dat is met onze machines dan meestal weer geen probleem. :wink:
Vanmiddag voor ik ging rijden dacht ik, ik meet even de laadstroom.
Oeps, bij koude motor, weet niet of dat wat uitmaakt, meet ik stationair 18 a 20 volt.
Bij iets gas erop al richting 26 volt!!
Na de rit, dus bij warme motor 14,5 tot 17-18 volt.
De waarde veranderen per seconden.
Ik rijd wel met een externe accu, in de bak, originele is defect.
Spanningsregelaar kapot of afstellen indien mogelijk? :?:
Of kan het iets anders zijn. Ben niet zo van de stroom, vandaar...
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: laadstroom

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Sep 05, 2014 20:27

klinkt niet best in ieder geval. Max. 14 volt is toch wel wat je wilt zien. als er een mechanische regelaar op zit kun je deze vaak afstellen. Als dat ding al electronisch is dan is vervangen de enige optie.

Benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Vr Sep 05, 2014 22:47

Klinkt als een mechanische regelaar die vast zit? 24 volt is te veel!
Het probleem zit waarschijnlijk in de diodebrug van de regelaar.
Ik weet niet precies welk type je hebt en wil er nog niet te veel over zeggen
Doe ff meer info als je wat weet of meet!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Za Sep 06, 2014 12:58

Ga hem volgende week waarschijnlijk demonteren.
Zijn ons nu aan het opmaken voor de oldtimerdag in Dongen-Vaart as. Zondag, niet met de Chang
maar met onze Magirus.
Ik neem aan dat als ik zo blijf doorrijden dat er het een en ander door gaat branden, toch? :?
Hij loopt overigens gewoon goed. Toeval dat ik de laadstroom een keer meet.
:toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Ma Sep 08, 2014 18:16

Technisch niet zo'n heel groot probleem maar uiteindelijk gaat de accu naar de k@#$%
Doorbranden zal niet zo snel met dat kleine vermogen, hooguit de regelaar.
Niet te veel mee rijden en ff kijken wat er aan scheelt, mooi ding ie Magirus deutch
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Wo Sep 10, 2014 16:39

Ja, die Magirus is een leuk ding, hebben we veel plezier van.
Verder met de Chang.
Vandaag het kastje onder het zadel gedemonteerd.
Het lijkt wel of er 2 spanningsregelaars langs elkaar zitten.
Heb voor demontage nog even gestart en gemeten op de regelaar(s) zelf.
en de spanning is te hoog en wisselt per seconde, dus hetzelfde als via de accukabels.
Dadelijk weer werken dus kan nu even niet verder. :cry:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Zo Sep 21, 2014 11:44

Na het hele electriek onder het zadel te hebben gedemonteerd, een loszittend boutje gespot dat een kabeltje vast
moest houden. Het boutje weer vastgedraaid zodat het kabeltje weer volledig contact maakt.
Het spul weer gemonteerd en raad eens, laadstroom om en nabij de 13,5 volt!!
Zo simpel kan het toch niet zijn :?:
Dit kan volgens mij toch niet de oorzaak zijn. Een los kabeltje zou toch minder stroom door moeten geven i.p.v. meer?
Gisteren na een rit van ong. 50 km weer gemeten en ook toen was de laadstroom goed.
Blijf het raar vinden en zal het voorlopig ook in de gaten houden.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1118
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: laadstroom

Berichtdoor Frank65 » Zo Sep 21, 2014 14:18

Nou ja als je regelaar te weinig stroom detecteert, wat doet hij dan ?

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Zo Sep 21, 2014 19:23

Wees blij dat het dat was!!!
Heb ik ook zo vaak dat je de halve motor uit elkaar haalt en het veel simpeler
is dan je dacht, ik dacht laatst ook dat de krukas het zou begeven, bleek een los boutje in het lucht filter.
Geluk hebben mag af en toe ook toch, gefeliciteerd
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Ma Sep 22, 2014 12:31

Frank, je bedoelt dat de regelaar de rem er dan niet op gooit en de spanning maar laat stromen?
Zoiets zal het wel zijn. Heb zelf erg weinig verstand van dat soort dingen, maar hierdoor leer
ik wel steeds bij natuurlijk.
Ben wel blij dat het opgelost is, geeft toch weer een gevoel van "dat hebben we toch maar weer even gefikst".
:toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Okt 18, 2016 05:47

Zo, nu zijn we ruim 2 jaar verder en heb ik helemaal geen laadstroom meer.
Zelfs als ik meet op de dynamo, niks, nakkes, nada...... :(
Waarschijnlijk dynamo overleden gok ik zo maar.
Weet iemand hoe ik dat kan vaststellen of heb ik dat al gedaan door te meten?
Of zijn daar ook andere manieren voor?
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

jer0en
Berichten: 163
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: laadstroom

Berichtdoor jer0en » Di Okt 18, 2016 12:55

Watvoor dynamo heb je? 6/12 volt, gelijk/wisselspanning?

Een gelijkspanning dunamo kun je in ieder geval testen door deze als een motor aan te sluiten.
...

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Okt 18, 2016 15:15

In ieder geval een 12 volt en ik denk wisselstroom.
Heb altijd gedacht dat er een dynastart op zat maar toen ik het deksel verwijderde leek het
toch een gewone dynamo.
Die "dynastart" ligt boven op het blok maar dat zal dan alleen de startmotor zijn.

Heb nog geprobeerd een foto bij te voegen maar dat lukt me niet.
Blijf het wel proberen.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Ma Feb 06, 2017 17:15

Nou vandaag maar weer eens verder met de dynamo.
Nog steeds geen (niet voldoende) laadstroom.
Ik kan natuurlijk gewoon blijven rijden maar moet dan altijd voor een volle accu zorgen.
Zodra die leeg is, is het afgelopen.

Niet veel kunnen vinden dan een ietwat loszittend stekkertje en een enigszins klein beetje geoxideerde aansluiting.
Stekkertje wat dicht geknepen en geoxideerde aansluiting schoon gemaakt.
Ik kan meten wat ik wil maar veel komt er niet uit.
Ik meet op de aansluiting van de koolborstels elk ong. 2 volt en dat wisselt dan per seconde maar veel hoger dan 2 volt
komt het niet. Op de acuu meet ik ruim 5 volt. Wie weet raad? Ik weet dat het moeilijk is iets te beoordelen op afstand maar alle suggesties zijn welkom en anders moet ik wachten tot er zich een sleuteldag aandiend dan kunnen de stroomexperts er naar kijken en hopelijk oplossen.

Op de dynamo staat het volgende: 6-8 MJF 280 B
14 V 20 A
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Ma Feb 06, 2017 21:46

MMmm, ok weet wel dat de meeste dynamo's wisselstroom zijn en 3 fases?
Moet wel zeggen dat ik geen Chang kenner ben dus het kan zomaar anders zijn
je zou Ruud kunnen bellen is een steunpunt, of koop een nieuwe?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Feb 07, 2017 16:32

Er komen inderdaad 3 iets dikkere draden uit waarvan er één dus ietwat los zat.
Dus ik denk zomaar dat het 3 fases zijn al weet ik bij god niet wat het betekend.

P2070395.JPG
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Feb 07, 2017 17:27

Het plaatsen van een foto is zo te zien ook gelukt. Lukte me voorheen ook niet dus we leren bij.
Ik zal voor ik Ruud bel eens even alle contacten nalopen, reinigen en inspuiten met WD 40.
Zal ook de accu eens goed opladen, dat kan ook een verkeerd beeld geven met meten als die niet vol is, denk ik.
Als ik dan nog veel te weinig meet bel ik Ruud ff. Dus Ruud, wellicht hoor je binnenkort van mij :?
Zou willen dat ik er meer verstand van had maar ik denk dat de Chang mij daar wel mee gaat helpen.
Van lieverlee wordt ik daar steeds wijzer in :oops: hoop ik...........

En nieuw kopen Nicolai, ja dat is de laatste oplossing.

Hij heeft nog maar net 5000 km gedraaid dus, ook al is het chinees spul, ik hoop eigenlijk niet
dat de dynamo al de geest heeft gegeven.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Di Feb 07, 2017 21:07

Haha dat snap ik wel hoor van die nieuwe kopen, en Ruud zit niet op het forum
Nou ja hij kijkt misschien wel maar anders zit hij straks de hele avond moeilijke vragen te beantwoorden
en ik gun hem zijn privacy, dat ga ik niet voor hem invullen.
Ga eerst maar rustig inlezen en snuffelen aan de materie, het is minder moeilijk dan je denkt.
Meestal gaat de 3 fase wisselstroom naar een omvormer die er gelijkstroom van maakt en daarna ook het voltage regelt (simpel gezegd)
Neem vooral de tijd en probeer de collector niet op te schuren dat is uit den boze en veranderd het in een koolborstel vreter.
Mocht je het toch willen doen gebruik korrel 800 of nog fijner, hij hoeft niet te glimmen om te geleiden het zwarte is een afzet laag.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3223
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: laadstroom

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Feb 08, 2017 00:48

de drie fases kun je doormeten of ze werken. Als je de draden losmaakt en de motor start moet je tussen elk van de drie poolparen op de fases een flinke wisselspanning meten (30-70 volt).

de drie fases leveren wisselspanning aan op een diodeblok, gelijkrichter. Deze maakt er gelijkspanning van die we nodig hebben voor de motor. dat is tenminste zoals het normaal werkt. als er geen wisselspanning op de fases staat is dat deel kapot. Grotere waarschijnlijkheid is een probleem in de spanningsregelaar/gelijkrichter. Ik weet niet hoe CJ dit oplost. Bij BMW is het een apart diodeblok boven de dynamo. Waar het zit op een CJ weet ik niet.

de koolborstels zijn nog wel in orde, lang genoeg en kunnen vrij bewegen in de geleiders ? dat zou ik ook even controleren.

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Wo Feb 08, 2017 13:28

Die dynamo lijkt verdacht veel op een BMW 2V dynamo

De spoelen in de stator kun je ohms doormeten, moeten een paar ohm zijn (waar die zwarte stekkers op zitten)
Alle 3 ten opzichte van elkaar zouden gelijke waarde moeten hebben, (BMW waarde is 0,6 ohm)
Alle 3 naar massa gemeten moeten ze ook gelijk zijn (maar iets lager)

Rotor kan je ook doormeten, doe dat op de aansluiting van de koolborstels, dan kontroleer je die ook (rond 3 tot 7 ohm)

Er moet ergens een gelijkrichter zitten, volg die drie draaden. die kan je ook doormeten (op de diode stand van de meter)

Ik kan de Chang niet, maar onderstaande zal (gedeeltelijk) van toepassing kunnen zijn;
Op een BMW diode bord zitten twee gelijkricht bruggen, 1 voor de spanningsregelaar (die afhankelijk van de gemeten spanning meer of minder stroom door de rotor jaagt) en 1 voor de voeding naar de accu.

Het BMW laadsysteem heeft nog een leuke eigenschap, als het laadstroom lampje stuk is zal je dynamo niet werken..
iets om in het achterhooft te houden
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Wo Feb 08, 2017 18:29

Hey mannen, dank voor zoveel info.
Ik heb nog even een foto gemaakt van, ik denk, het diodeblok en spanningsregelaar maar het is net of
er 2 spanningsregelaars naast elkaar zitten.

Het geheel zit achter het luchtfilter onder het zadel.
En wat is het dan makkelijk sleutelen. Luchtfilterhuis, 2 schroefjes los en je hebt het in je hand.
Bij mijn oude Guzzie 850 T3 is dat bijna een dagtaak om het filter te vervangen.

P2080396.JPG


Wellicht dat op het gebeuren op bovenstaande foto ook nog enkele punten zitten die doorgemeten
kunnen worden. Dat hoor ik dan graag.

Moet nu weer gaan werken, shit wat gaat daar toch veel vrije tijd in zitten, maar verderop in de week/weekend
kan ik met jullie info lekker aan de slag.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Wo Feb 08, 2017 20:19

Ja dat is hem, het diode blok zit onderin dat zijn die schijfjes van rond 10mm die door de printplaat gesoldeerd zitten.
Daar boven zie je de spanningsregelaar, ga vooral meten want ze hebben de rest al aan je verklapt, gelukkig!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Wo Feb 08, 2017 22:57

Diode boord lijkt weer verdacht veel op een BMW model

Afbeelding

hier staat hoe je die kan doormeten

Die zwarte regelaars, geen idee.
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Do Feb 09, 2017 16:41

Het is inderdaad een 1 op 1 copie lijkt het wel van BMW.
Maar Henry, is dat dan van zo'n hele oude BMW waar de Chang een copie van is of is dit systeem
heel lang daarna nog in gebruik?

Ik heb verder even de zwarte plastic kapjes gedemonteerd en kan zien dat achter het rechtse kapje op de foto
de spanningregelaar zit. Daar zitten contactpuntjes in.

Achter het linker kapje zit ook een spoel maar met veel meer windingen en, voor zover ik nu kon zien,
geen contactpuntjes.

P2090398.JPG


Het probleem zal ongetwijfeld ergens tussen dynamo en het hele spul bij de diodeplaat en spanningsregelaar
te vinden zijn en daarmee ook de oplossing.
Ik ga eens aan het meten en laat mijn bevindingen hier wel weer weten.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Do Feb 09, 2017 17:13

Ik heb er zojuist even het grote Chang Jiang boek bij gepakt en daar staat dat achter het linker dekseltje op de
foto de "rectifier" woont. Dus vertaald levert dat "gelijkrichter" op.

Weer wat wijzer geworden. Dus, dynamo (stator en rotor), spanningsregelaar, gelijkrichter en diodeplaat zijn me
nu duidelijk en weet ik aan te wijzen.

Het meten kan beginnen :D

:toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1118
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: laadstroom

Berichtdoor Frank65 » Do Feb 09, 2017 20:15

Zou je niet eens beginnen met alle kabel schoentjes los te maken en netjes op te poetsen, zodat je zeker weet dat alle kontakten in orde zijn, het ziet er namelijk nogal gecorrodeerd uit.
En de massa draad niet vergeten.

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2178
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Do Feb 09, 2017 21:50

Het is allemaal niet zo moeilijk maar het stukje component herkenning is vaak belangrijk.
Het hele spul doet mij denken aan de Bmw R serie uit de jaren 70 die reden ook met zo'n sleep contact rond en
dan naar de diodebrug en dan naar de spoel om van wisselstroom gelijkstroom te maken om daarna de spanning af te regelen.
Gebruik vooral het originele handboek dat helpt je ontzettend veel verder, kijk vooral naar meet waardes dat staat vaak achterin
of voorin het boek ergens vermeld en kan een goede richtlijn zijn
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Berichtdoor Henry » Vr Feb 10, 2017 10:01

chinaman schreef:Het is inderdaad een 1 op 1 copie lijkt het wel van BMW.
Maar Henry, is dat dan van zo'n hele oude BMW waar de Chang een copie van is of is dit systeem
heel lang daarna nog in gebruik?


Deze zitten in de vorige generatie 2 klepper boxers,
vanf de jaren 60, ( /5 en hoger) tot (niet tot en met) de R1100 modellen,
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Vr Feb 10, 2017 16:42

Ja Frank, dat is het eerste wat ik ga doen. Alle contacten reinigen en inspuiten met WD 40 zoals ik eerder al schreef.
Misschien dat het probleem dan al opgelost is. Ik hoop het, maar zo simpel zal het waarschijnlijk niet zijn.

En Benno, de koolborstels kunnen vrij bewegen en zijn ong. 16 mm lang.
Weet niet hoe lang die horen te zijn. Kan dat nergens terugvinden.
Misschien een paar nieuwe bestellen, kan ik ze vergelijken. Dat zullen de kosten niet zijn.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 145
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Ma Feb 13, 2017 17:31

Bij het reinigen van alle contacten zag ik dat er op de aansluiting van 1 koolborstel helemaal geen kabel aangesloten zit.
Heb ook nergens een losse kabel kunnen spotten. Is dat gebruikelijk dat er maar 1 koolborstel aangesloten zit.

Op de foto van de dynamo die ik hier eerder heb geplaatst is het goed te zien.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!


Terug naar “Chiang Jiang”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten