laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

laadstroom

Berichtdoor chinaman » Vr Sep 05, 2014 18:23

Nadat het probleem met de versnellingsbak is opgelost geen problemen meer, dus, dan zoek je een probleem.
Dat is met onze machines dan meestal weer geen probleem. :wink:
Vanmiddag voor ik ging rijden dacht ik, ik meet even de laadstroom.
Oeps, bij koude motor, weet niet of dat wat uitmaakt, meet ik stationair 18 a 20 volt.
Bij iets gas erop al richting 26 volt!!
Na de rit, dus bij warme motor 14,5 tot 17-18 volt.
De waarde veranderen per seconden.
Ik rijd wel met een externe accu, in de bak, originele is defect.
Spanningsregelaar kapot of afstellen indien mogelijk? :?:
Of kan het iets anders zijn. Ben niet zo van de stroom, vandaar...
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 2986
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: laadstroom

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Sep 05, 2014 20:27

klinkt niet best in ieder geval. Max. 14 volt is toch wel wat je wilt zien. als er een mechanische regelaar op zit kun je deze vaak afstellen. Als dat ding al electronisch is dan is vervangen de enige optie.

Benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1900
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Vr Sep 05, 2014 22:47

Klinkt als een mechanische regelaar die vast zit? 24 volt is te veel!
Het probleem zit waarschijnlijk in de diodebrug van de regelaar.
Ik weet niet precies welk type je hebt en wil er nog niet te veel over zeggen
Doe ff meer info als je wat weet of meet!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Za Sep 06, 2014 12:58

Ga hem volgende week waarschijnlijk demonteren.
Zijn ons nu aan het opmaken voor de oldtimerdag in Dongen-Vaart as. Zondag, niet met de Chang
maar met onze Magirus.
Ik neem aan dat als ik zo blijf doorrijden dat er het een en ander door gaat branden, toch? :?
Hij loopt overigens gewoon goed. Toeval dat ik de laadstroom een keer meet.
:toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1900
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Ma Sep 08, 2014 18:16

Technisch niet zo'n heel groot probleem maar uiteindelijk gaat de accu naar de k@#$%
Doorbranden zal niet zo snel met dat kleine vermogen, hooguit de regelaar.
Niet te veel mee rijden en ff kijken wat er aan scheelt, mooi ding ie Magirus deutch
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Wo Sep 10, 2014 16:39

Ja, die Magirus is een leuk ding, hebben we veel plezier van.
Verder met de Chang.
Vandaag het kastje onder het zadel gedemonteerd.
Het lijkt wel of er 2 spanningsregelaars langs elkaar zitten.
Heb voor demontage nog even gestart en gemeten op de regelaar(s) zelf.
en de spanning is te hoog en wisselt per seconde, dus hetzelfde als via de accukabels.
Dadelijk weer werken dus kan nu even niet verder. :cry:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Zo Sep 21, 2014 11:44

Na het hele electriek onder het zadel te hebben gedemonteerd, een loszittend boutje gespot dat een kabeltje vast
moest houden. Het boutje weer vastgedraaid zodat het kabeltje weer volledig contact maakt.
Het spul weer gemonteerd en raad eens, laadstroom om en nabij de 13,5 volt!!
Zo simpel kan het toch niet zijn :?:
Dit kan volgens mij toch niet de oorzaak zijn. Een los kabeltje zou toch minder stroom door moeten geven i.p.v. meer?
Gisteren na een rit van ong. 50 km weer gemeten en ook toen was de laadstroom goed.
Blijf het raar vinden en zal het voorlopig ook in de gaten houden.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 912
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40
Locatie: Amersfoort

Re: laadstroom

Berichtdoor Frank65 » Zo Sep 21, 2014 14:18

Nou ja als je regelaar te weinig stroom detecteert, wat doet hij dan ?

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1900
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Zo Sep 21, 2014 19:23

Wees blij dat het dat was!!!
Heb ik ook zo vaak dat je de halve motor uit elkaar haalt en het veel simpeler
is dan je dacht, ik dacht laatst ook dat de krukas het zou begeven, bleek een los boutje in het lucht filter.
Geluk hebben mag af en toe ook toch, gefeliciteerd
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Ma Sep 22, 2014 12:31

Frank, je bedoelt dat de regelaar de rem er dan niet op gooit en de spanning maar laat stromen?
Zoiets zal het wel zijn. Heb zelf erg weinig verstand van dat soort dingen, maar hierdoor leer
ik wel steeds bij natuurlijk.
Ben wel blij dat het opgelost is, geeft toch weer een gevoel van "dat hebben we toch maar weer even gefikst".
:toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Okt 18, 2016 05:47

Zo, nu zijn we ruim 2 jaar verder en heb ik helemaal geen laadstroom meer.
Zelfs als ik meet op de dynamo, niks, nakkes, nada...... :(
Waarschijnlijk dynamo overleden gok ik zo maar.
Weet iemand hoe ik dat kan vaststellen of heb ik dat al gedaan door te meten?
Of zijn daar ook andere manieren voor?
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

jer0en
Berichten: 151
Lid geworden op: Do Feb 02, 2012 12:15
Locatie: Veldhoven

Re: laadstroom

Berichtdoor jer0en » Di Okt 18, 2016 12:55

Watvoor dynamo heb je? 6/12 volt, gelijk/wisselspanning?

Een gelijkspanning dunamo kun je in ieder geval testen door deze als een motor aan te sluiten.
...

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Di Okt 18, 2016 15:15

In ieder geval een 12 volt en ik denk wisselstroom.
Heb altijd gedacht dat er een dynastart op zat maar toen ik het deksel verwijderde leek het
toch een gewone dynamo.
Die "dynastart" ligt boven op het blok maar dat zal dan alleen de startmotor zijn.

Heb nog geprobeerd een foto bij te voegen maar dat lukt me niet.
Blijf het wel proberen.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

chinaman
Berichten: 121
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: laadstroom

Berichtdoor chinaman » Ma Feb 06, 2017 17:15

Nou vandaag maar weer eens verder met de dynamo.
Nog steeds geen (niet voldoende) laadstroom.
Ik kan natuurlijk gewoon blijven rijden maar moet dan altijd voor een volle accu zorgen.
Zodra die leeg is, is het afgelopen.

Niet veel kunnen vinden dan een ietwat loszittend stekkertje en een enigszins klein beetje geoxideerde aansluiting.
Stekkertje wat dicht geknepen en geoxideerde aansluiting schoon gemaakt.
Ik kan meten wat ik wil maar veel komt er niet uit.
Ik meet op de aansluiting van de koolborstels elk ong. 2 volt en dat wisselt dan per seconde maar veel hoger dan 2 volt
komt het niet. Op de acuu meet ik ruim 5 volt. Wie weet raad? Ik weet dat het moeilijk is iets te beoordelen op afstand maar alle suggesties zijn welkom en anders moet ik wachten tot er zich een sleuteldag aandiend dan kunnen de stroomexperts er naar kijken en hopelijk oplossen.

Op de dynamo staat het volgende: 6-8 MJF 280 B
14 V 20 A
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1900
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: laadstroom

Berichtdoor nicolai » Ma Feb 06, 2017 21:46

MMmm, ok weet wel dat de meeste dynamo's wisselstroom zijn en 3 fases?
Moet wel zeggen dat ik geen Chang kenner ben dus het kan zomaar anders zijn
je zou Ruud kunnen bellen is een steunpunt, of koop een nieuwe?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)


Terug naar “Chiang Jiang”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast