laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

FPC

Re: laadstroom

Berichtdoor FPC » Ma Mei 29, 2017 09:49

6V gaat IDD niet, zou nwe bestellen
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........

chinaman

Berichtdoor chinaman » Za Jun 03, 2017 18:26

Zat me toch niet helemaal lekker het verhaal van de spanningsregelaar. Waarom :?: ik weet het niet. Intuitie, duistere chinesche gevoelens, een spanningsveld bij mij, waar het bij mijn chinees aan ontbrak??.............
Na een enkele speciale biertjes :toost: in het plaatselijke etablissement toch weer aan het denken geslagen en besloten om toch nog het een en ander
verder de demonteren met als resultaat de ontdekking van BRAND IN DE DIODEBRUG............

Denk/hoop dat dit de oorzaak is van alle ellende en die is dan waarschijnlijk ontstaan bij het loszittende boutje/kabeltje dat ik eerder in deze
topic vermelde. Daarvoor was er een laadstroom die wel eens opliep tot over de 25 volt.

Dus een nieuwe diodebrug regelen maar, zou ik er zo nog mee door kunnen rijden. Dat hij dan niet oplaad is geen probleem, zo rijd ik al een jaar
rond volgens mij, want a.s. zaterdag mag hij weer mee naar een motortreffen, en ik weet niet of ik voor die tijd nog een nieuwe diodebrug heb.
Bijlagen
P6030413.JPG
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Jun 03, 2017 20:05

Ik zou de diodebrug toch vervangen want minimaal 1/3 van je laadstroom ontbreekt of 2/3 in het ergste geval.
Vanaf de generator wordt er 3 fase wisselstroom afgegeven wat later wordt omgezet naar gelijkstroom
Een diodebrug van Bmw is niet goedkoop, hou dus rekening met een paar honderd euro.
Een diodebrug zorgt ervoor dat de stroom niet meer terug kan vloeien als deze door de generator is opgebracht.
Daardoor zitten ze vaak ook geplakt op een koelplaat van aluminium met warmte overdracht pasta gemonteerd.
Het hele spul heeft wel een min nodig dus als het spulletje los zat kan het zomaar gebeuren.
Je kunt diodes losbestellen bij Conrad maar het is een hele klus om zelf te doen want ze zitten erin geperst.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

FPC

Berichtdoor FPC » Zo Jun 04, 2017 11:25

nou nou €70 komt eerst hoor...
Dnepr

Angst is tijdelijk, spijt blijft........

chinaman

Berichtdoor chinaman » Zo Jun 04, 2017 12:37

Heb een nieuwe diodebrug gevonden bij Motorwerk in tegelen.
Origineel van Chang Jiang voor net geen 25 euro.
Is zo op de foto te zien niet exact hetzelfde maar volgens bijschrift wel voor mijn type.
Is natuurlijk geen BMW kwaliteit maar ik ga van de week toch ff langs met mijn oude diodebrug.
Hoop dat hij past.
Ben benieuwd of ik nu wel laadstroom meet.
Wat ik eerder heb gemeten was ws. gewoon de spanning die op de accu stond.
Ik ben zoals ik al eerder vermelde niet zo van de stroom maar zo leer ik wel steeds bij.

En dan ga ik nu nog ff een bandje verwisselen op mijn pas aangeschafte banden de- en monteer apparaat.
Kijken of dat een beetje werkt.
Zo blijven we leuk bezig :stampen: .

chinaman

Berichtdoor chinaman » Vr Sep 08, 2017 19:36

Zo, eens ff aan het terugkijken geweest en zag dat ik nu al 3 jaar met dat verdomde laadprobleem zit.

Heb bij Motorwerk een diodeplaat voor Chang Jiang besteld maar daar bleek voor mij toch nog al wat uitzoek en omlegwerk van
draden bij te komen.

Heb uiteindelijk toch een Bosch diodeplaat besteld voor o.a. Moto Guzzi, Ducati etc. en die bleek gewoon perfect te passen.
Niks geen aansluitingen veranderen of zo. Zag er ook zowat hetzelfde uit als de oude plaat alleen dan wat mooier afgewerkt.

Nog even aan het meten geslagen, nu op een andere manier.
Ik dacht dat de dynamodraden onderling gemeten moesten worden, dus van de ene dynamodraad op de andere, en niet van de ene dynamodraad
op de massa.
Dus iedere keer meet ik zo te weinig spanning.

Vandaag dus gemeten van de draden naar de massa en raad eens, een voltage wat varieert van zo tussen de 90 en 130 volt.
Op alle 3 de draden.
Nu is dit wel iets hoger als sommigen mij doorgaven maar dit zie ik toch liever dan bijna niets.
Dus, ik denk dat de dynamo nog goed is.

Mijn conclusie: de spanningsregelaar is overleden! (overigens niet gehinderd door enige kennis van zaken maar meer van ik moet en zal het, met behulp van de meer ervaren forumleden op dit gebied, zelf uitvinden).
Die gaan we dus een nieuwe aanschaffen en ben dan benieuwd.

Wordt weer vervolgd.......... 8) .............

Henry

Berichtdoor Henry » Vr Sep 08, 2017 21:31

chinaman schreef:Vandaag dus gemeten van de draden naar de massa en raad eens, een voltage wat varieert van zo tussen de 90 en 130 volt.
Op alle 3 de draden.

Ik neem aan dat je tussen de 90 en 130 Ohm bedoeld
(Ohm is de eenheid voor weerstand, Volt voor de spanning)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Ma Sep 11, 2017 19:50

Nee joh maar Chinaman is toch goed bezig!
Dat heb ik zelf ook zo vaak als ik terug kijk in de historie van de motor voor je het weet heb je een probleem 3 jaar
Dat heb ik zelf soms ook en zit er niet erg mee, maar nu is het bij mij irritant aanwezig en bij Chinaman ook!

chinaman

Berichtdoor chinaman » Di Sep 12, 2017 12:32

Hey Henry, ik dacht dat ik de multimeter toch echt op "volt" had staan.
Zal nog eens meten.

Ja Nicolai, het probleem dat het zo lang duurt is natuurlijk ook dat ik gewoon met de motor kan rijden.

Ik ben bijvoorbeeld afgelopen zaterdag nog naar het treffen in Heeswijk Dinther gereden maar door een omleiding in
die plaats toch ergens verdwaald en een half uur lopen zoeken.
Toen ik de locatie eindelijk gevonden had waren jullie net vertrokken volgens een camperaar in een blauw campertje.
Ik had er 1 uur en een kwartier voor uitgetrokken om de afstand Helmond-Heeswijk Dinther te overbruggen.
Moest lukken is ong. 30-40 km. Helaas, maar heb toen toch al met al een dikke 100 km gereden.

Maar goed, ik dwaal een beetje af.
Als hij het gewoon niet deed zou het waarschijnlijk al wel op gelost zijn.

En de boer? Hij ploegde voort............. :wink: .............
Zo ook ik........... 8) ..............

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Di Sep 12, 2017 16:15

Meter ook op Wisselspanning gezet ? De dynamo geeft voor de gelijkrichter wisselspanning natuurlijk.. Spanning zal al snel tussen de 30-70 volt moeten zijn

benno

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Sep 12, 2017 16:26

Wat jammer nou, en je bent niet gebleven? Het was een leuke camping met schuilplaats tegen de regen.
Die problemen herken ik wel als hij het toch doet, gewoon doorrijden.
Met de ural heb ik een stelregel qua reistijd, 1 uur met de auto = 3 uur op de Ural, klopt bijna altijd.
Er stond een accordeon en gitaar ter vermaak ook genoeg te zuipen.....

Henry

Berichtdoor Henry » Wo Sep 13, 2017 13:52

chinaman schreef:Hey Henry, ik dacht dat ik de multimeter toch echt op "volt" had staan.
Zal nog eens meten.

Als je motor uit is kan je alleen de weerstand van de spoelen meten, dat doe je in ohms
Er wordt geen spanning opgewekt, dus je zal geen voltage (volt) meten op de spoelen.
(tenzij je alles aangesloten laat en accuspanning meet via de diode plaat)

Je zou ook 12V op de rotor kunnen meten, dat is de spanning die de voltage regelaar op de rotor zet om het magnetisch veld op te wekken
(door de spanning op de rotor te regelen, regel je de sterkte van het magnetisch veld, en dus de uitgaande spanning (volt) van de spoelen (stator)

Bij een draaiende motor zou je de uitgaande spanning kunnen meten van de spoelen, (al heeft dat niet zo veel zin)
dat is vóór de diode plaat nog wisselspanning, dus meter in AC (alternating current) en Volt. Verwacht rond de 14V

Na de diode plaat is dat natuurlijk DC (direct current)

chinaman

Berichtdoor chinaman » Do Sep 14, 2017 15:07

Ja Nicolai, dat was jammer maar ik had 1 feest waar ik eigenlijk niet onderuit kon en 3 treffens.
Dus 1 treffen afgezegd. Blijven er 2 over + een feest op vrijdag.
Ff puzzelen en toen kwam er uit: Vrijdagavond naar het feest, zaterdagmiddag de rit meerijden met de UDCN en zaterdagavond
een ander treffen doen. Misschien volgende keer toch beter prioriteiten stellen, dit was ook niet ideaal.
Ja en met die 3 ingrediënten die jij noemde, gitaar, accordeon en drank, weet ik allemaal raad mee.
Heb daar meer verstand van als van iets wat niet zichtbaar is en toch oo zo belangrijk, nl. STROOM.

Ff to the point: Benno, hartelijk dank voor jou raad, (zet je multimeter eens op wisselstroom).
Leek die ik ben op dat gebied, altijd op gelijkstroom gemeten............. :oops: ..........
Vandaag dus gemeten zoals het moet en inderdaad tussen de 40 en pieken van 85/90 volt.
Op alle 3 de draden dus mag ik dan concluderen dat de dynamo zijn werk nog goed doet?

En Henry, die ohm's heb ik gemeten op de 3 dynamokabels met de accu losgekoppeld en aangekoppeld, met de motor uit.
Ik meet helemaal niets. Moet ik het soms meten rechtstreeks op de spoelen?
Heb alle standen van het meetgebied in ohm's gedaan.
Waarschijnlijk doe ik het verkeerd. De rode kabel op de dynamokabel en de zwart op de massa?

Al met al toch weer iets wijzer geworden en we ploegen voort........... 8) ...........

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Do Sep 14, 2017 17:44

Als je zoveel spanning meet dan is je dynamo vast in orde. de spanningsregelaar en of diodeblok doen de rest normaal.

Bij veel motoren is het normaal zo dat de wisselstroom uit de drie dynamo draden (geel) bij een spanningsregelaar uitkomt, die vlakt de spanning af naar 14 volt en maakt hem gelijkspanning, de rest wordt omgezet in warmte.

Bij BMW met een apart diodeblok en regelaar weet ik het niet zeker of het op dezelfde manier werkt.

hoeveel spanning meet je op de accy bij lopende motor ?

benno

chinaman

Berichtdoor chinaman » Vr Sep 15, 2017 12:35

Ik meet totaal geen verschil bij lopende motor of niet lopende motor.
Dus zet ik de accu op de werkbank dan meet ik precies hetzelfde als dat hij ingebouwd is in de motor en deze loopt.
Ook gas geven maakt geen verschil.

Ik heb zelfs met al mijn kennis die ik heb geprobeerd om de spanningsregelaar te manipuleren door de 2 contactpuntjes met
een houten stokje tijdens het lopen tegen elkaar te drukken. Ook dan meet ik geen verschil. Normaal moeten die puntjes toch
tijdens het lopen van de motor steeds open en dicht gaan maar daar gebeurt ook niets.

Er zit bij mijn motor wel een apart kastje waar de gelijkrichter in woont en daarnaast zo'n zelfde kastje met de spanningsregelaar.
Is daar soms ook iets te meten, bij die gelijkrichter?

P2090398.JPG

Links op de foto is de gelijkrichter, rechts de spanningsregelaar.
De diodeplaat is inmiddels vervangen door eenzelfde nieuw exemplaar.
Kan het eigenlijk niet veel anders meer zijn dan de spanningsregelaar denk ik dan, maar nogmaals, ik word niet gehinderd door enige, (nou, weinig dan) kennis van zaken.

Sjaak

Henry

Berichtdoor Henry » Vr Sep 15, 2017 20:51

Mmm, ergens gaat het toch niet goed met meten.
Dat diode blok doet alleen gelijkrichten, niet regelen
Dus daar moet 14v A-C in, en 14v dc uit

Wat betreft regelen heb je zo ver ik weet twee methoden,

Of je regeld de rotor spanning, waardoor de uitgang van de spoelen netjes 14v is, en die spanning ga je nog gelijkrichten
("BMW" boxer systeem)

Of je regeld helemaal niets in de dynamo. En je stookt de restspanning op in de regelaar
(Zoals op de meeste Japanse motoren )

Met je 60v uit de dynamo, maar wel een losse gelijkrichtbrug lijkt het wel een rare combi, die 60v zou je accu en lampen niet overleven

robm84

Berichtdoor robm84 » Vr Sep 15, 2017 22:10

Van een wisselspanning en gelijk spanning maken verlies je in dit geval wel degelijk spanning.
Je gaat de sinus vormige spanning in 3 fase naar 1 kant van de nul lijn brengen en aftoppen. Door dit aftoppen kan je een drop van de spanning hebben.

Kijk maar is dit plaatje

Afbeelding

Henry

Berichtdoor Henry » Vr Sep 15, 2017 22:22

De top waarde van de AC spanning is idd hoger dan de DC waarde, bij een enkele fase

echter...Je meet bij AC de topwaarde niet, je meet met een multimeter de effectieve waarde.
en die is wortel2 lage dan de topwaarde
(edit, een goedkope multimeter gat er van uit dat hij een mooie sinus meer, en neemt wortel2 van de gemeete topwaarde.
Wil je echt de effectieve waarde weten dan heb je en true RMS meter nodig (root mean square)

Dus als je 14V ziet op je meter, is de topwaarde 14*1,4= 19,6v

verder is het een 3 fase dynamo, de toppen staan dus veel dichter bij elkaar,
die wordt ook nog eens volledig gelijkgericht (dus negatieve deel sinus wordt positief, en niet weg gefilterd)

effect is dat een 3 fase AC spanning gelijkgericht wortel3 hoger is dan de topwaarde van de AC spanning

Afbeelding

chinaman

Berichtdoor chinaman » Za Sep 16, 2017 14:31

Jongens, allemaal kei bedankt dat jullie zoveel moeite doen voor mij maar dit is echt chineescheabacadabraspaghetti voor mij :( .
Het is gewoon niet mijn ding, die electra.

Ik zie het te simpel denk ik: dynamo, gelijkrichter-spanningsregelaar, accu = stroom!

Ik kan beter wachten tot een volgende sleuteldag en dan hopen dat ik kan komen en hopen dat er dan iemand is die het hele zaakje
door kan meten. Dan kan ik mooi meekijken hoe het moet en wellicht sla ik me dan voor mijn kop doordat ik iets heel simpels niet
heb begrepen.

Dan maar even een volgende vraag: Kan er iets kapot gaan als ik zo blijf rijden?
Moet ik bijvoorbeeld de dynamodraden niet aansluiten aan het diodebord of juist wel?, want de dynamo blijft natuurlijk wel gewoon
stroom leveren.

Nogmaals dank aan allen.

Ik zet de ploeg ff aan de kant........... :? ..............

Sjaak

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Sep 16, 2017 17:35

Het is een ontzettend goeie reactie en hij heeft gelijk maar daar heb jij niets aan.
Om eerlijk te zijn weet ik zo uit mijn hooft niet wat er eerst komt en dat hoeft ook helemaal niet.
Je moet gaan storing zoeken en de draden volgen en gaan meten, schijf het vooral op op een stuk papier.
Begin vanaf de dynamo zoals je al deed de 3 draden te meten onderling van elkaar, waarschijnlijk wisselstroom in volts.
Zoals jij al zei zal het een volt of 70 zijn, prima...dat doet het.
Nu de dinges met die kogels erin die diodes en die maken van 3 fase wisselspanning naar gelijkspanning met een veel te hoge gelijkstroom
gaat het daarna naar de spanningsregelaar en dan naar de accu om te laden.
Als je zo gaat rondrijden gaat het vroeg of laat mis dat zou ik niet doen en op zijn minst afplakken als je het toch doet.
Wanneer je niet teveel rijd kun je er ook nog een zonnepaneel opmaken dan laad de accu ook langzaam op maar je kunt
ook op het sleutel treffen delen, ik zou het gewoon nog eens een kans geven, waag gewoon nog eens van het begin af aan.
Dan deel je het hier nog eens en kijken we gewoon weer mee, geloof me je kunt het.

chinaman

Berichtdoor chinaman » Za Sep 16, 2017 17:59

Ja je hebt gelijk Nicolai en zo klinkt het toch al eenvoudiger.
Ik ga toch weer aan het meten.
Heb nu gemeten de 3 draden die van de dynamo afkomen en uitkomen in een stekkerblok, daar heb ik gemeten.
Ik ga de stekker weer in elkaar steken en ga dan meten op de draden die van het stekkerblok naar de diodeplaat lopen.
Kijken of daar ook weer diezelfde stroom te meten is.
Als dat zo is dan sluit ik ze aan op de diodeplaat en dan moet ik ff uitzoeken waar ik moet gaan meten, zal hiervoor al wel
ergens uitgelegd zijn. Zo moet het misschien lukken maar met al die technische uitleg, die natuurlijk perfect is, snapte ik het
niet meer. Is voor mij hogere Cryptische wiskunde :lol: .

Meten gaat ws. wel pas volgende week gebeuren. Druk dit weekend.

Ja en ik kan natuurlijk nogal wat meten voor er weer een sleuteldag is.

Ik ploeg toch maar weer voort........ 8) ............... :toost: .

chinaman

Berichtdoor chinaman » Ma Sep 18, 2017 17:38

Vandaag toch weer even aan het meten gegaan.
Dit meet ik op alle 3 de draden die van de dynamo afkomen.

P9180429.JPG

P9180430.JPG

Op de uitgaande stekker van de diodeplaat meet ik dan weer amper 12 volt. Die is niet te zien op de foto.
Op de foto zit de meetpen in 1 van dynamo afkomstige draden.

Dus tussen die 2 punten zit het ergens fout.

Henry

Berichtdoor Henry » Ma Sep 18, 2017 21:34

Hoi,

voor de duidelijkheid, meet je dit nu met draaiende motor?

dat gaat zo niet lukken, zo te zien trek je de draad los van de diode plaat,
en meet je nu een rare spanning omdat je door 2 of 3 spoelen te gelijk meet
(afhankelijk of ze in ster of driehoek staan)

Ik kan de Chiang (of dnepr/ural) niet, maar een dynamo is een dynamo
Lees voor de beeldvorming dit eens http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm

-Haal alle drie die draden eens los van de diode plaat, en meet die eens door op de Ohm stand
Tussen elke willekeurige combinatie van twee draden zal je ongeveer dezelfde weerstand moeten meten (rond de 1 ohm)

Ok? dan is je stator heel

meet vervolgens de rotor door bij de aansluiting van de koolborstel, met de draden naar de regelaar los (anders meet je door de spanningsregelaar)
moet ergens rond de 4 ohm zijn.

ok? koolborstels en rotor ok, niet meer aankomen

je diode plaat heeft massa nodig, en je kan hem ook goed doormeten (zet je meter op de diode stand)
ff nalopen https://www.youtube.com/watch?v=MrA3pbookBo Ja, is voor een BMW/guzzi maar zo te zien zit die er bij jouw op

ok?

dan de spanningsregelaar
Ook die kan je goed testen (met een regelbare voeding en een lamp)
maar het is mijn niet duidelijk wat voor regelaar je heb.

Dat ding moet hebben:
-12V van de accu/diode plaat (als referentie waarde en spanning om naar de rotor te sturen)
-massa
- uitgang naar rotor

chinaman

Berichtdoor chinaman » Di Sep 19, 2017 15:50

Hoi Henry,

Ja, dit meet ik bij lopende motor.
Had ze eerder al onder het zadel bij de blokstekker gemeten met alle draden los en meet dan ook steeds
gemiddeld zo rond de 80 volt wisselstroom.

Heb ook alle 3 de draden onderling de ohm gemeten en dat was bij alle drie 6 ohm.

Toen de koolborstels gemeten met de draad los, zit trouwens maar op 1 koolborstel een draad, en toen kwam ik
op 1 koolborstel op 3 ohm en bij de andere koolborstel, waar normaal de draad op aangesloten zit, blijft de meter
op 1 staan, dus meet ik niks.

Heb verder nog even op de sleepvlakken van de koolborstels op de rotor gemeten met de draden los en ook daar meet ik niks, de meter blijft op 1 staan. Met elk van de meetpennen op 1 van de sleepvlakken.
Dit heb ik gedaan omdat na jou duidelijke filmpje er automatisch een volgend filmpje volgde waarbij ze dit ook
lieten zien.
Dus als dat filmpje juist is moet ik concluderen dat de rotor het begeven heeft of denk ik nu toch weer iets te simpel?

Begin het denk ik nu toch iets beter te begrijpen. Filmpjes zijn voor mij toch duidelijker dan schema's.

I.i.g. weer bedankt zover.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Sep 19, 2017 19:58

Wat goed dat je toch weer aan de gang gegaan bent, en als je iets niet weet, geeft niks!
Vaak als je een tipje van de sluier optilt schuilt er een prachtige werking achter en dan ineens zie je het.
Dus je hebt met draaiende motor op alle 3 de draden gemeten die naar de diode plaat gaan? 78 volt wisselstroom?
Maar dan komt er toch stroom tot aan de diode plaat? Zal wel een spraak verwarring van mijn kant zijn maar vraag het toch
Volgens mij gaat het daarvoor al mis als ik dat zo hoor zoals jij dat beschrijft, maar je bent wel weer begonnen met zoeken
Filmpjes zijn inderdaad reuze handig, soms zelfs om te leren hoe het niet moet, maar je leert door zo'n voorbeeld gewoon snel bij.
Zo heb ik vandaag met mijn zoon een monitor van samsung gedemonteerd en een brugge-gelijkrichter besteld in China.
Daar had ik ook geen verstand van en was ff zoeken wat ik voor uitgebrand ding ik in mijn handen had, iets met 6 pootjes.
Moet er wel bij vertellen dat ik er 4 uur aan heb besteed en dankzij nummertjes op de print en intikken bij Google kom je er langzaam achter.
Serie nummers, tekeningen, foto's, schema's en dan nog het moeilijkste het bestellen en ruzie met Aliexpress, wat mijn schuld bleek.
Zo langzaam aan draai je er steeds dichter omheen en is het probleem gevonden, zo gaat het bij jou ook, gewoon volhouden!

Henry

Berichtdoor Henry » Wo Sep 20, 2017 14:02

Hoi,

Als ik het zo lees staat je dynamo maximaal spanning te leveren,
het lijkt er op dat je regelaar er geen zin meer in heeft

in iedergeval is je diodeplaat nieuw, en je dynamo doorgemeten.
Daar zou ik even niets meer aan doen, maar de aandacht op de regelaar richten

-NB: heb je een laadstroom/accu lampje ? die als eerste nakijken. lampje stuk = geen regelaar

Ik vind het vaag dat je een losse diode plaat heb, en blijkbaar 2 (mechanische) regelaars.
Lijkt mij niet origineel. (maar ik heb geen verstand van chinees of russisch)
persoonlijk zou ik daar niet al te veel tijd in steken, maar een elekronische regelaar op klappen
Voor 20 euri ben je klaar (bijvoorbeeld deze)

Aansluiten is drie touwtjes, dat moet lukken
Massa, spanning in, stuurspanning uit

chinaman

Berichtdoor chinaman » Wo Sep 20, 2017 17:19

Heb vandaag toch nog even de rotor doorgemeten met de koolborstels verwijderd.
Ik meet niks, de meter blijft op 1 staan.

Kan het dan wel zo zijn dat als de rotor kapot is ik toch stroom meet op de draden die van de dynamo afkomen,
wat in mijn geval zo is?

Zo heb ik de rotor doorgemeten.

P9200431.JPG

Ja en of het allemaal origineel is dat weet ik ook niet maar die 2 zwarte kastjes staan wel op de webshop van chang jiang te
koop als origineel voor mijn type.
Het ene herbergt de rectifier (vertaald gelijkrichter) en het andere zwarte doosje de spanningsregelaar met daarin een spoeltje
en 2 contactpuntjes. Dus het lijkt wel origineel.
Van de andere kant meen ik dat het diodebord als gelijkrichter werkte. Dus wat doet dan die extra gelijkrichter?

Ik heb wel een rood lampje dat gaat uit als ik de accu losmaak dus dat zal het laadstroom controle lampje wel zijn.

Gaat trouwens niet uit als de motor loopt maar dat lijkt me duidelijk, anders was dit probleem er w.s. niet.

Misschien is dat wel de moeite van het proberen waar zo'n electronische regelaar.
Voor 2 tientjes weet ik het dan.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Sep 20, 2017 19:01

Afbeelding

Afbeelding

Henry

Berichtdoor Henry » Do Sep 21, 2017 20:58

chinaman schreef:Heb vandaag toch nog even de rotor doorgemeten met de koolborstels verwijderd.
Ik meet niks, de meter blijft op 1 staan.

Kan het dan wel zo zijn dat als de rotor kapot is ik toch stroom meet op de draden die van de dynamo afkomen,
wat in mijn geval zo is?

Nee, dat zou niet moeten kunnen. Rotor stuk = geen spanning op de velden

Zo heb ik de rotor doorgemeten.

Zo te zien doe je dat goed

Wat zou kunnen is dat er een intermitterende breuk in de rotor zit.
Maar meestal is hij dan juist stuk als hij warm is (zet het wat uit) of draait
eerst maar de rest uitsluiten

Ja en of het allemaal origineel is dat weet ik ook niet maar die 2 zwarte kastjes staan wel op de webshop van chang jiang te
koop als origineel voor mijn type.
Het ene herbergt de rectifier (vertaald gelijkrichter) en het andere zwarte doosje de spanningsregelaar met daarin een spoeltje
en 2 contactpuntjes. Dus het lijkt wel origineel.
Van de andere kant meen ik dat het diodebord als gelijkrichter werkte. Dus wat doet dan die extra gelijkrichter?

Dat verbaas mij ook, die diode blok is je gelijkrichter.
Lijkt wel of iemand een BMW dynamo en gelijkrichter er op gezet heeft en de oude gelijkrichter heeft laten zitten.

Henry

Berichtdoor Henry » Do Sep 21, 2017 21:12

Edit:
zoekende naar foto's hoe het orgineel moet zitten op een CJ750, struikel ik over het onderstaande:

http://www.cj750.com.au/Alternator_system.html staat een stukje storing zoeken

en op http://www.changjiangunlimited.com/CJU/750/tb3068.htm hebben ze het er over dat dat tweede zwarte kastje je start relais is!
Dat zou het een en ander verklaren (zit het toch orgineel)

Terug naar “Chiang Jiang”