Een Ural met een slechte adem.

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1919
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor nicolai » Do Apr 13, 2017 20:32

Toch gefeliciteerd het is je maar mooi gelukt!!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Vr Apr 14, 2017 08:19

Dank je!!
Loopt mooi en rijdt lekker. :toost:
Nu die tank nog....
Na de proefrit hangt er hier en daar toch weer een druppel onder. Alle tankcure en soldeer ten spijt. Daarvoor was hij twee dagen lang wel dicht.... bah! :schieten:

Hij krijgt nog één kans. Daarna heb ik geen ideeën meer en ga ik braaf een andere tank zoeken. :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Za Apr 15, 2017 20:12

Creatief met kunsthars.

Kaal:
Afbeelding

Minder kaal
Afbeelding

En helemaal niet meer kaal....
Afbeelding

.... en vooralsnog sluit het weer helemaal. :mrgreen:

Verder maar eens wat extra aandacht besteed aan een spanningsvrije ophanging bij het monteren. Dat voortdurende scheuren van een niet-verrroeste tank bij de ophangpunten is me iets té toevallig. En dat star vastbouten met kunststofringen ook... Voor mijn gevoel is 1+1 hier 2.....
Bij de lokale formido wat zachte rubberringen (tip: voor o.a. wasmachinekoppelingen in waterleidingen) gescoord en die er tussen gemonteerd op draadeinden met een stukje buis er om zodat je ze niet te strak aan kunt trekken.. Hopelijk helpt dat. In ieder geval is hij na de eerste 15 kilometer nog droog van onderen :roll: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Ma Apr 17, 2017 09:14

Frank65 schreef:Laat maar weten als je de ontsteking kwijt wil, klinkt interessant.

Hij komt er bij mij niet meer op. Als ik jou er een plezier mee kan doen mag je hem hebben.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 2999
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Apr 17, 2017 10:40

Standaard is de montag ook met dikke rubber ringen met afstandsbusje. afhankelijk van het model met een lange bout die je van onderaf in de tank draait met de rubbers ertussen. Ik heb de tanks achteraan altijd op rubber liggen en zet ze niet te vast. aan de voorkant idem, ze kunnen toch nergens naartoe :)

benno

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Do Apr 20, 2017 23:40

Vandaag eindelijk weer een langere testrit kunnen maken met de combinatie van nieuwe carburatie en ontsteking met contactpunten er op. En wederom ben ik er met een "dit had ik eerder moeten doen" gevoel vanaf gestapt. Contactpuntenontsteking raakt in ieder geval zijn beoogde doel van uitsluiten: Hij start nu altijd in een of twee trappen. Warm of koud. Als ik alle energie die ik in starten heb gestoken voorafgaand aan de ontstekingswissel aanga wenden om de puntjes af en toe te controleren dan kan ik de komende 100.000 kilometer nog vooruit. :mrgreen: :roll: :wink:
Volgas wil hij probleemloos door richting de 120. Mij hard zat: Harder durf ik niet uit angst dat hij stuk loopt. 90 is ook een prima kruisnelheid, al is dat "lekker doortrekken" bovenin best lekker als je even in wilt halen :mrgreen:

Laatste pré van de Deni's vergeleken met de K-63: een heel stuk zuiniger: Met de k-63ś en electronische ontsteking kwam ik op 1:9-1:10 aan benzine verbruikt.
Met vergelijkbaar weggebruik (N-wegen en snelweg gecombineerd. afwisselend tussen 60 en 90) Komt het zelfde dezelfe Ural met Deni's en contactpuntontsteking tussen de 1:15 en 1:16 uit.

Geen slechte adem meer: geen hijgen, maar blazen voor de Ural. :stampen: :toost: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 523
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor robm84 » Vr Apr 21, 2017 06:39

Zal het benzine verbruik ook niet komen Door een tank die lek dicht is nu? ?

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Vr Apr 21, 2017 07:49

Op het eerste gezicht zou het een logische verklaring zijn, maar dat is niet de oorzaak, want ritjes met gelek heb ik niet meegeteld. Hij staat binnen en ik kom meerdere malen per dag in mijn garagehok. Ongemerkt lekken is daarmee uitgesloten want normaliter stinkt het daar niet naar benzine.
De kans dat dat eeuwige gespetter uit de k63 slecht was voor de brandstofeconomie is daarentegen een stuk groter. Daarnaast krijg ik steeds meer twijfels bij de juiste timing van die electronische ontsteking. Een van de redenen waarom ik naar contactpunten ben gewisseld was om daar meer grip op te krijgen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Ma Apr 24, 2017 22:04

Nejra schreef: Daarnaast krijg ik steeds meer twijfels bij de juiste timing van die electronische ontsteking. Een van de redenen waarom ik naar contactpunten ben gewisseld was om daar meer grip op te krijgen.


hmm.. en die grip is dus van zeer beperkte duur. Dit weekend bij een mede UDCN-er op bezoek geweest met de Ural en daar voor de deur wilde hij wat moeilijker starten dan normaal. Onderweg naar huis leek hij eigenlijk wel normaal te lopen. Alleen stationair liep hij niet zo lekker stationair voor mijn gevoel en dus werd het vanavond tijd voor een klein onderzoekje. Carburatie stellen veranderde er weinig aan en dus heb ik de ontsteking maar eens gecontroleerd. Om de een of andere reden leek de timing niet goed , maar dan eens te vroeg en dan eens te laat... heel vreemd. Punten afstand maar eens gecheckt...
En dan krijg je toch spontaan het idee dat je eigenlijk gewoon stil had horen te vallen onderweg... :shock:

Afbeelding

Voor wie het niet herkent: contactpunten waar het contact uit gevallen is :roll:

Doorgaans ben ik niet vies van een set contactpunten, maar wat ik hier nou weer van moet denken?? :x :schieten:
Gelukkig heb ik nog een ander setje liggen. De sleepnok heeft een ander kleurtje en de contacten lijken er wat steviger in te zitten. Van de week maar eens kijken of ik die er in kan zetten en of alles zich dan weer een beetje wil gedragen :|
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 2999
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Apr 24, 2017 22:48

Dat heb ik ook wel eens gehad met bepaalde contactpunten, ben het merk kwijt maar zaten in zo'n mooi oostblok kartonnen kaartje in plastic gesealed. Bewegende punt kwam al snel los te zitten en dan krijg je allerlei gekke streken.

ander setje erin en tien jaar geen gezeur gehad.

Benno

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 1919
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor nicolai » Di Apr 25, 2017 19:37

Typische Oostblok of mooier en nog beter Sovjet kwaliteit uit de oude doos.
Je kunt sovjet kunststof heel makkelijk herkennen aan de typische kleur en afwerking.
Van dat jaren 60 goedkope plastic zooi, ongelooflijk dat er nog zo'n grote voorraad aanwezig is?
Het werd gemaakt tot ver in de jaren 90 voordat er betere machines kwamen na de val van het communisme.
Er stond vandaag nog een stukje in het AD over de Nikita Chroesjtov flats in Moscow van de jaren 60, deze flats vind
je van west tot oost in Rusland en zijn allemaal het zelfde. leuk stukje man!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Do Apr 27, 2017 15:07

Hmm.. iets mínder leuk aan dit stukje is dat hij nu nog maar op ėėn cylinder enige compressie van betekenis lijkt te hebben. Waarschijnlijk vond hij de thuisreis met variabel ontstekingstijdstip toch niet zo heel fijn. Geheel tegen mijn natuur in had ik vervolgens even genoeg van de Ural en heb ik hem vooral even laten staan... :evil:

Van de week maar het zijspan demonteren, dan kunnen de cylinderkoppen er af om de eventuele schade te bepalen. Kan ik mooi doen wat ik me toch al had voorgenomen: kleppen opnieuw inslijpen.
Laatst gewijzigd door Nejra op Zo Apr 30, 2017 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 523
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor robm84 » Do Apr 27, 2017 16:56

Als je niet de zijspan eraf wil halen.
Ik red het altijd net Door de schoorstang los te halen en de motor weg te laten knikken zeg maar.
Dan moet je precies genoeg ruimte hebben om de rechter cilinder eraf te halen!

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Do Apr 27, 2017 19:52

Ga ik proberen van de week. Bedankt voor de tip!!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 465
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Een Ural met een slechte adem.

Berichtdoor Nejra » Zo Apr 30, 2017 13:52

Enfin. Ik heb de tip van Rob gebruikt, maar niet direct. Gelijk alles openrukken geeft veel gesleutel, eerst nadenken soms ook (maar meestal minder) en dus ben ik maar eens begonnen met de compressiemeter. Geheel tegen de verwachting in staat de rechtercylinder (als je er op zit, zijspankant) koud na twee trappen al op 7,9 op de teller, waar in het Ural boekje 8,1 staat. Uiteindelijk blijft hij na nog een paar omwentelingen bij 8,0 steken. Ik heb een goedkope compressietester dus dat kan een afwijking geven, maar de eerste indicatie is goed. Mijn mening: niets aan doen. Ook geen kleppen bekijken of zo. "If it ain't broken, don't try to fix it" zeggen ze wel eens. Kennen ze vast ook in het Russisch :mrgreen:

Dan de andere kant maar en... net zoals het "rechtervoetgevoel" op de kickstarter eigenlijk al vertelt heeft die een compressie die op de meter de twee nog niet haalt. Gelukkig is dat de open kant, gewoon er naast kunnen zitten werkt wel zo prettig. Kleppendeksel er af, hé... geen klepspeling op de uitlaat klep... beetje ruimer gezet. dat levert wel weer wat compressie op, maar hij haalt de 6 niet = afgekeurd. Dan de kop er maar af. ik kan zonder moeite tussen de uitlaatklep doorkijken. Niet heel verwonderlijk, want die heeft een soort van kunstzinnig verantwoorde vormgeving gekregen: Te heet geworden en "verbrand", wat hier neerkomt op gewoon gedeeltelijk gesmolten en vervormd. De inlaatklep blijkt gelukkig nog gewoon dicht met de bekende lektest.
Gelukkig heb ik in een vlaag van verstandverbijstering of een vooruitziende blik (dat klinkt leuker, maar is natuurlijk eigenlijk niet waar) een paar weken terug twee nieuwe in- en uitlaatkleppen gekocht, net als de nodige pakkingen en een handje ander klein grut. Uralkleppen blijken best makkelijk te zijn in de demontage en de nieuwe klep past zuigend in de klepgeleider. Ik weet dat dat volgens de echte puriteinen niet hoort om daarna niets aan de rest van de kop te doen, maar de klep past goed en de zitting ziet er ook nog heel bruikbaar uit en dus ben ik er maar eens op los gegaan met polijstpasta, en heb de rest van de kop gelaten zoals hij was. Monteren was even een trucje op zich (sorry, de laatste keer dat ik een klep heb gemonteerd was 9 jaar geleden). Dit was een heel handige instructievideo: met een steeksleutel lukt het inderdaad makkelijker. Met een klepveertang misschien/waarschijnlijk nog makkelijker, maar die heb ik niet. Kwestie van "roeien met de riemen die je hebt . Past wel bij het Rus-rijden heb ik begrepen. :toost:

Kop gemonteerd met nieuwe koppakking, kleppen gesteld... oh ja.. De Duitse handleiding die ik hier heb zegt dat een Ural 8.103-10 een klepspeling van maar 0.05mm moet hebben. Daar heb ik ze de vorige keer ook op gezet, maar gelet op bovenstaand resultaat is dat wel erg marginaal. de inlaatklep staat ook al bijna "aan" en na toepassing van de schoorstangen-truc op de rechterkant te kunnen bereiken blijkt er daar van die 0.05mm ook al niet veel meer over te zijn. Ik houd van wat meer marge en heb alles (ook rechts) nu maar op een tiende gezet.
compressietest leert dat zowel links als als rechts nu 8 op de compressiemeter tonen.

Startpoging... sputtert bij de eerste trap en loopt bij de tweede, dus dat lijkt me oke. Alleen moest de linker carburateur een heel eind terug op de aanslag om het allemaal weer stationair een beetje synchroon te krijgen. Iets waar ik dan weer heel eigenwijs uit concludeer dat dat klepgedoe niets met de contactpuntenfout/ontstekingsmomenten van doen heeft, maar waarschijnlijk al langer "in ontwikkeling" was.... Ik ga de middag maar eens gebruiken voor een rondje proefsturen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.... :lol:
Laatst gewijzigd door Nejra op Zo Apr 30, 2017 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:


Terug naar “Ik en mijn fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten