even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Vr Jun 02, 2017 17:44

Gisteren een nieuwe startpoging gedaan. Contact aan en deze keer rookte het gelijk....

... maar helaas niet uit de uitlaat maar van onder het ontstekingsdeksel. :x :woow: :stampen:

Helaas is de ontstekingsunit elektronisch en net zoals alle elektronica werkt die op rook: Toen de rook ontsnapt was deed die namelijk niets meer. :roll: :wink:

Ik (en de K750) zijn daamee weer terug bij de oude PM-05 ontsteking: de vertouwde simpele contactpunten met handmatige vervroeging. Opening op 0.50mm, openen op 7 mm voor het bovenste dode punt (even de cylinderkop er af en gewoon meten op de zuiger met een schuifmaat, lekker makkelijk), één trap en lopen.....

vwb contactpunten heb ik er een nieuw motto bij: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald (al is paradoxaal genoeg de kans op dwalen groter als je ontsteking werkt :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Jun 02, 2017 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Vr Jun 02, 2017 18:02

Buurman heeft op zijn K750 de puntjes vervangen door een hall sensor, de handmatige vervroeging blijft in takt. Vond ik ook een zeer geslaagde oplossing, heb je in ieder geval geen puntjes meer.

Nejra

Berichtdoor Nejra » Vr Jun 02, 2017 18:10

Oh ja: Ter overdenking nog iets anders:
Naar aanleiding van alle verhalen over "de slechte thermische balans van de Russische zijklepper" ben ik de laatste weken flink aan het temperaturen. Voor een eerlijk vergelijk: Ik meet de de cylinderkop net naast/voor de bougie:
Afbeelding

Na 15 kilometer 80-90 snelwegrijden uitvoegen en de laatste 800 meter met 30 door de wijk heen rijden in zijn twee levert bij aankomst dit op als je die 30 in zijn twee rijdt met ingetrokken ontstekingsmanete (fractie boven stationair, ontsteking onvervroegd):
Links:
Afbeelding
en rechts:
Afbeelding

Voor de aardigheid: je kunt het ontstekingstijdstip ook ongemoeid laten (conform veer oftewel: maximaal vervoegd). Dat pruimt een zijklepper qua loop ook nog. Ook die variant heb ik gemeten op bovenstaande wijze, maar dan levert dat een temperatuur van rond de 180 graden op aan beide kanten...... :woow: :stampen:

constant 80 a 90 (snelweg)rijden levert overigens ook temperaturen tussen de 100 en 120 graden op op deze K750.

Ik krijg steeds meer het idee dat "de slechte thermische balans van de zijklepper" vooral bestaat uit "het niet correct aanpassen van het ontstekingstijdstip bij verschillende rijomstandigheden door de berijder van die zijklepper".
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Jun 02, 2017 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

Nejra

Berichtdoor Nejra » Vr Jun 02, 2017 18:18

Frank65 schreef:Buurman heeft op zijn K750 de puntjes vervangen door een hall sensor, de handmatige vervroeging blijft in takt. Vond ik ook een zeer geslaagde oplossing, heb je in ieder geval geen puntjes meer.

Ja.. in principe wel. Aan de andere kant: Fatsoenlijk puntjes moet je eens per 3-5000 kilometer afstellen. Heel veel motoren halen dat per jaar helemaal niet, dus los van de experimenteerdrift: welk reëel probleem gaan we er eigenlijk mee te lijf?? Na drie tegenvallende pogingen op rij met electronische onstekingen heb ik nu even het gevoel dat ik mijn energie beter in het af en toe afstellen van contactpuntjes kan steken :mrgreen: :wink:

Dat gaat vast wel weer over en dan begin ik waarschijnlijk wel weer aan een ander probeersel, maar voor nu zijn punten weer even best.

Bovendien moet eerst mijn Ural weer in elkaar want de nieuwe (krulkas)lagers zijn binnengekomen :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

Nejra

Berichtdoor Nejra » Wo Aug 09, 2017 11:29

Altijd weer: woon-werkverkeer

Afbeelding

Oftewel: eigenlijk valt er niets bijzonders te melden. Hij tuft braaf 1 a 2 keer per week zijn 80 kilometers weg om mij op mijn werk af te leveren (en weer thuis) en daarnaast de nodige plezierritjes....

Leuk ding, zo'n Rus :lol: :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

Nejra

Berichtdoor Nejra » Za Dec 02, 2017 22:57

Tja.. En na alle "Er is niets te melden want hij doet het altijd" berichtjes is het vandaag zo ongeveer op de kop af 1 jaar later (en 12.800 kilometer. ik heb er best veel mee gereden voor een hobby-oldtimer) toch echt mis en is om nog onduidelijk redenen het motorblok vastgeslagen. Geen vooraf-geluiden als aankondiging en gelukkig bij heel weinig snelheid en toeren. Omdat de dynamo er bij verdraaid is schat ik in dat er iets in/bij/met de distributie-tandwielen is gebeurd. ter plaatse de dynamo nog gedemonteerd om te kijken, maar die ziet er op zich prima uit. Als de motor van de week weer "thuis" is de boel maar demonteren om te kijken wat er nou echt aan de hand is.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Yamaha SR400

chinaman

Berichtdoor chinaman » Di Dec 05, 2017 13:09

Oh shit man, dat is klote........

Ben benieuwd wat het is. Rij zelf ook zijklepper, met veel plezier, en eigenlijk nooit problemen op 1 na en dat is dat ik al
jaren zit met een laadprobleem.
Zit met smacht te wachten op de volgende sleuteldag om het probleem voor te leggen aan mensen met verstand van zaken,
maar dit terzijde.

Succes met zoeken/oplossen naar/van het probleem.

Ik blijf het volgen..... 8) .............
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Dec 05, 2017 20:48

Ik vind het lovenswaardig 12.000km zonder grote problemen, die van mij is 14 jaar oud en 23.000 en heb een logboek vol ellende.
En hij was nieuw uit het krat en komt gemiddeld dus op 2000km p/jaar dat vuile graf ding laat mij altijd in de steek
Als hij niet hikt of iets mankeert wordt ik achterdochtig en ga er steeds serieuzer over denken om hem weg te doen.
Toen ik hem de eerste keer bereed kwam ik vlak voor de van Brienenoord brug tot stilstand met een gat in de zuiger na 52km.
Exploderende ontstekingen/dynamo's, vierkante lagers en ga zo maar door, ik ben er zo klaar mee, de lijst is 12 A4-tjes lang
Met Royal Enfields 13 stuks vanuit de Himalaya in Nepal heb ik minder problemen gekend dan met een Ural in zijn eentje.
Toch heb ik nog wel een geweldig idee.... om hem in de fik te steken onder het balkon van mijn altijd klagende buurman als
gepaste wraak actie of win-win situatie, hij een probleem en ik er vanaf!!! Kortom dit wordt het laatste seizoen en dan gaat hij weg.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

johanremmers

Berichtdoor johanremmers » Wo Dec 06, 2017 00:00

Ik kan het me voorstellen Nicolai, heb ook aan Enfield zitten denken nadat er na 18.000km op de teller en veel problemen maar ook erg veel lol een drijfstang door het carter van mijn toenmalige Dnepr mt11 kwam kijken (en toch nog rijdend thuiskomen, dat dan weer wel....) , maar na een paar maanden begon het toch weer te kriebelen en dit jaar alweer 11.000 km vrijwel probleemloos afgelegd met de Chang zijklepper. En die gaat niet meer weg.
Gegroet

En Arjen, veel plezier met sleutelen ! Ik begin het te missen ...
Chang Jiang solo , 1983 ; MZ 250 , 1983

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Dec 06, 2017 21:19

Meestal kom ik wel rijdend thuis na een paar stops op de vluchtstrook zo ook het laatste treffen in een hoosbui.
Wat ik er allemaal van geleerd heb is natuurlijk geweldig, blijf rustig en het komt goed, altijd!
De mindset verandering is indrukwekkend als je Ural of Dnepr rijd maar alles is relatief en iedereen staart je na... wouw!
Maar mijn BMW K100RS is alleen knopje drukken en knallen naar Spanje of Turkije en hooguit versleten banden of remblokken.
Nooit mankeert dat ding wat ondanks zijn hoge leeftijd en kilometers het is altijd starten en lopen.
En dan ga je toch nadenken, dat kan toch anders? oké je maakt avonturen mee die andere niet of nooit kennen maar zou graag eens wat
verdere reizen willen maken dan Nederland of Europa maar dat maakt gewoon geen kans met dit ding, alias maandagochtend productie.
Kortom hij gaat eruit en wel snel ook, oprotten met dat ding ook al zijn ze het er thuis niet mee eens, ik moet hem altijd repareren.
Ik ben hem helemaal zat en binnenkort komen jullie hem tegen op marktplaats of brandend in de krant!!!!

chinaman

Berichtdoor chinaman » Do Dec 07, 2017 15:39

Nou Nicolai, man, wat is dat nou.

Na al jou opbeurende reactie's op mijn laadprobleem is het nu mijn beurt op jou op te beuren.
Waar jij het nu over hebt, al die reparatie's, al die frustratie's, al die ellende, altijd op het verkeerde moment op de
verkeerde plaats pech hebben, eindelijk na lange tijd een probleem opgelost te hebben en dan na enkele dagen het volgende probleem alweer tegen komen, dat beste Nicolai, dat is nu de charme van het hele oostblokgebeuren!

En dan natuurlijk de mooie dingen van mensen die met hun mond open staan te kijken van: die heeft lef om met zo'n stuk ijzer rond
te rijden, de leuke treffens en ritten (hoewel ik die nog maar enkel meegemaakt heb), de vakbekwame steun van medeleden.

Ik zou zeggen, gooi hem in een hoek met een laken erover heen zodat je hem niet telkens hoeft te zien en straks, in het voorjaar, dan
krijg je er weer zin in.
Ik heb mijn Chang ook wel eens vervloekt met dat laadprobleem, kromme wielen en bijna geen remmen.
Maar als ik dan de weg op ga en naar motortreffens (want die doe ik toch wel een zo'n 15-20 per jaar) en als ik dan die ruige Harley mannen
met hun grote baarden op z'n knieën vol bewondering naast die Chang Jiang zie zitten, echt, dan vergeet ik alle ellende, temeer ook denk ik omdat ik dan op de plaats van bestemming ben en daar veel drank, veel eten en veel goede bands zijn............. 8) ............

Maar goed we dwalen af. Het ging om een vastgelopen blok van Nejra, ja, daar heb ik geen idee van wat dat kan zijn. Ben benieuwd.

Nejra succes en Nicolai STERKTE man en maak de goede beslissing............ :toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

nicolai

Berichtdoor nicolai » Do Dec 07, 2017 21:34

Dank voor je op beurende woorden, ik zal er even over nadenken
Een vast gelopen motorblok is toch wel vreemd, je gaat dan nadenken over een tandwiel dat is afgebroken.
Hoewel als jou dynamo verdraaid is zou je denken aan de dynamo inwendig iets mankeert anders is hij niet mee verdraaid.
Ga het maar onderzoeken, kleppen kunnen het niet zijn want het is toch een zijklepper.
De oliepomp zou ook nog als verdachte in aanmerking kunnen komen zodat er geen smering is maar dan zou je toch wat geluid
moeten hebben gehoord maar ja met zo'n bonk antiek is natuurlijk alles mogelijk, hou ons maar op de hoogte.

geert

Berichtdoor geert » Do Dec 07, 2017 22:42

Eerst even aan Nicolai, na zoveel jaren van rijden/sleutelen heb je dan dat moment die k*t bak weg er mee.
Maar vergeet niet ze zijn gemaakt om te werken in blubber en bagger en niet om te racen, we hebben beide de 2003 en het waren de eerste met deze motor vol kinderziektes, maar na 14 jaar lopen ze nog steeds. KOP OP!!!
Wat dat vast gelopen blok betreft, eventueel een losgelopen koppelingsbout?
Groet Geert

nicolai

Berichtdoor nicolai » Za Dec 09, 2017 20:51

Dank Geert voor je op beurende woorden, inderdaad het ramp model jaar 2003
Nieuw waarmee men toen dacht dat alle oude problemen voorbij zouden zijn.
Het motorblok zelf is niet zo heel veel mis mee het is de rotzooi die er aan hangt.
Zoals de dynamo, krukas tandwielen, ontsteking en de arme euro 2 afstelling van de carburateurs
Zo ook een katalysator die geen goed doet aan de verbranding maar ook de rest van de motor is gestoeld op de oude leest.
Mijn tank is een geroeste ramp waar ik elk jaar opnieuw mee tob en moet schoonmaken vanaf het begin af aan en daarom
liep hij in het begin helemaal in elkaar omdat hij geen benzine kreeg en de boor krullen nog onderin de tank lagen.
Oké de Sovjet Unie was nog niet zo heel lang gevallen en met die geest kocht ik toen dat ding als een leuke sleutel motor.
Ik ben handig dus wat moet je gebeuren zou je zeggen, een beetje verbeteren en dan kom je er wel zou je denken maar de
waarheid is dat het basis materiaal zo slecht van kwaliteit is dat je aan de lopende band moet sleutelen om het op orde te houden.
Ik ben al aardig ver met de verbeteringen maar wordt het wel een beetje zat en neig naar iets anders en betrouwbaarders.
Met mijn BMW die ik ooit van Benno heb gekocht heb ik nooit problemen, het is 35 jaar oud en start als een zonnetje kun je mee rijden

Terug naar “Ik en mijn fiets”