Voorstellen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Benno van Ham

Re: Voorstellen

Berichtdoor Benno van Ham » Di Jun 05, 2018 22:27

ik heb een belcuhtingsboutje gevonden, kan hem zo in een enveloppe gooien. Stuur maar een PB met je adres...

Afbeelding

Benno

Racer

Berichtdoor Racer » Do Jun 07, 2018 21:03

Schroefje ontvangen van Benno, Bedankt hiervoor :toost: deze direct er ingezet. Voordat ik hem kwijt raak haha. Pakkingen van Jan zijn inmiddels ook binnen. Carburateurs heb ik er ook weer opgezet met nieuwe pakkingen. Ben alleen nog aan het wachten op de nieuwe benzine slang.

Afbeelding

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Do Jun 07, 2018 21:36

Nog een tip mbt de carburateurs, nu je ze nog los hebt liggen, check of de aansluitingen aan de cilinders vlak zijn. Dit doe je door de flensen tegen elkaar te drukken, valt er licht door dan zijn ze krom getrokken.
Dit komt best vaak voor bij deze carburateurs en geeft valse lucht.

Nat schuren met korrel 400 op een glasplaat maakt ze weer vlak.

Racer

Berichtdoor Racer » Vr Jun 08, 2018 07:07

Nu je het zegt, mij was idd opgevallen dat deze niet 100% recht waren. Zal het straks voor de zekerheid nog eens even controleren. bedankt voor de tip.

@ edit - ik heb ze net weer er vanaf gehaald. was idd behoorlijk scheef achteraf gezien.

Ook maar eens begonnen met de oude banden er vanaf te halen. Wat een karwei zeg pff... Keiharde rubber, leek wel vast geroest aan de rand van de velg.

Racer

Berichtdoor Racer » Ma Jun 11, 2018 20:15

Vandaag de eerste band op de velg gezet, de 4.0x19 past er idd makkelijk in.

Ben wel blij dat ik het zelf heb gedaan, heeft een hoop geld gespaard. Was wel even zweten maar het is gelukt :)

Afbeelding

Afbeelding

Nog een andere vraag, moet de motor lek vrij zijn met invoeren? Ik wil het naderhand wel allemaal gaan nakijken. Het zou zonde
zijn dat ik nu elke pakking en keerring ga vervangen en ik krijg de motor niet ingevoerd.

Nog een andere vraag waar ik niet echt uit kom, aangezien iedereen wat anders hier over zegt. wat kan ik het beste tanken in de Ural? Ik hoor 95 met lood vervanger, 95 zonder vervangen en ik heb ook weer gelezen dan octaan 98 beter zou zijn ?

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Jun 12, 2018 17:09

Wat aardig dat je het vertelt van die band eraf en erop en wat een hels karwei het kan zijn.
Zeker in het begin moet je daar wat handigheid in opdoen en dan gaat het steeds beter.
De truc zit hem in het ruimte maken aan de overzijde van de bandenlichters door de band naar
het midden van de velg te drukken en zo ruimte te creëren.

Benzine moet in jou geval loodvervanger bij zowel bij 95 en 98 maar ook 101
De euro 95 is kort houdbaar en moet je dus oprijden binnen een paar weken.
98 is langer houdbaar en zit geen biobrandstof bij gemengd (zeggen ze).
Loodvervanger liever te weinig dan een scheutje te veel!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

MarcelV

Berichtdoor MarcelV » Wo Jun 13, 2018 21:10

nicolai schreef:De euro 95 is kort houdbaar en moet je dus oprijden binnen een paar weken.
98 is langer houdbaar en zit geen biobrandstof bij gemengd (zeggen ze).
Loodvervanger liever te weinig dan een scheutje te veel!

Geld dit alleen voor een oude Rus zeker, mijn iets modernere motor (van 2001) heeft ruim 1/2 jaar stilgestaan met euro 95 er in en hij draaid zonder problemen.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Wo Jun 13, 2018 21:29

Ik tank de zijklepper bij voorkeur met BP Ultimate 98, dat is volgens de ANWB de enige zonder ethanol.
Van V-power gaat die nogal apart stinken, geen idee wat daar voor troep bijgemengd is.

Dat loodvervanger spul doe ik af en toe, maar ik vraag me af of het überhaupt wat doet, lijkt me meer een slim marketing product, waar ze lekker aan verdienen. Je leest wel vaak dat die van Wynn's wel goed is.

Racer

Berichtdoor Racer » Do Jun 14, 2018 07:18

Bedankt voor de info. Helaas is het gene wat je op internet vind ook een beetje gemengd kwa mening. Wat ik dan niet snap V-plus of te wel 98 heeft een hoger octaan gehalte. Deze benzine verbrand dus in principe beter. Hierdoor word de motor toch ook warmer? En aan de andere kant lees ik weer dat het slecht zou zijn als de motor zo warm wordt. Dit kun je tegen gaan om b.v. de compressie te verlagen.

Dus het wordt 98 met regelmatig toevoegen van loodvervanger.

robm84

Berichtdoor robm84 » Do Jun 14, 2018 07:53

98 heeft en hogere zelfontbranding 101 nog hoger.....

Dus de motoren worden niet warmer maar gaan als ze warmer worden niet zo snel pingelen wat dan wel weer slecht is voor de motoren!

Teun

Berichtdoor Teun » Do Jun 14, 2018 16:37

Benzine........ is dat allemaal wel zo ? Voor moderne motoren wel ja...... maar voor een Ural zijklepper ?... Met toleranties zo groot dat je langs de zuiger heen kunt kijken.... ik heb echt van alles in de tank gehad..... hij doet het gewoon “ die met elektronische onsteking start dan weer beter dan diegene met contact punten...... tja” en perongeluk wat oude olie door de benzine kan ook geen kwaad..... rookt wat meer..... niet beter dan de Russische brandstof van weleer...... :toost:

nicolai

Berichtdoor nicolai » Do Jun 14, 2018 20:50

Het klopt inderdaad dat modernere motor er minder last van hebben zeker de injectie systemen.
Carburateurs drogen langzaam op, waardoor de vluchtige stoffen het eerste verdampen.
Ik denk dat daar het grootste probleem zit met onze motoren want in de tank heb ik er geen last mee.

Racer

Berichtdoor Racer » Vr Jun 15, 2018 07:21

Inmiddels een flesje lood vervangen besteld. Deze is onderweg.

Motor heeft gisteren weer even gelopen. Er kwam zo ongeveer overal waar olie in zit. Ook olie uit.. Toen ik dat zag moest ik aan een opmerking van een vroegere collega denken. Hij had ook een zijspan, Hij zei altijd "zolang er olie uit komt zit er ook nog olie in."

Ik wou ook even naar de ontsteking kijken, aangezien de uitlaat behoorlijk doet knallen op het moment dat je gas los laat. Die grote kap voren op het motorblok waar contactpunten en bobine achter zitten. Kan ik deze zonder problemen er vanaf halen, of moet ik hier eerst de olie voor aftappen? Aangezien ik hier ook de tandwielen achter zitten van nokkenas e.d. Dit zag ik ergens op een foto hier op het forum.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Vr Jun 15, 2018 08:46

Ja, dat kun je straffeloos doen, de nokkenas tandwielen is een volgende level.

Racer

Berichtdoor Racer » Wo Jun 27, 2018 17:32

Inmiddels contact punten gevonden haha, waren diverse schroeven uit getrild.

Contact gehad met Jan/ Rolpa compleet pakkingset besteld voor de versnellingsbak. Deze dan ook direct er uit gehaald en alle pakkingen en keerringen vervangen. Gisteren olie er in gevuld en tot nu toe alles droog. Ik wou alleen nog even de koppeling nakijken. En daarna komen er nog nieuwe pakkingen op de carterpan en kleppen deksels.

Foto's van de operatie;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uit eindelijk gevuld met olie;

Afbeelding

Dadelijk beginnen aan het motorblok. Wat ik alleen niet snap, ik kon alles zonder problemen demonteren aan de motor. Het enigste wat ik niet er uit krijg is de Hardy-schijf. Hiervoor moest ik de achterbrug er uit halen. Is dit normaal? Er was geen andere mogelijkheid om deze er tussen uit te krijgen dan ruimte te maken met het verwijderen van de achterbrug.

En klopt het dat de kickstarter veer alleen kan opgespannen worden met het verdraaien van het metalen plaatje aan de motor zijde van de versnellingsbak? Op youtube had ik een filmpje gezien, deze draait met een steeksleutel aan de as en spant hem zo. Echter kreeg ik dit niet voor elkaar. Uit eindelijk hier op het forum gevonden dat het via het ijzeren plaatje moet.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Jun 27, 2018 20:21

Leuk dat je lekker aan de bak bent en je gaat behoorlijk ver!
Het is geen hogere wiskunde maar je moet soms toch ff opletten. Goedzo!!!

Racer

Berichtdoor Racer » Wo Jun 27, 2018 21:17

Versnellingsbak zit er onder. En ligt alweer uit elkaar haha.. de versnellingpook had ik niet goed terug gezet. Deze kwam bij het opschakelen tegen de cabarateur. Dit inmiddels hersteld en helaas lekt hij aan de andere kant onder de deksel waar de hendel op zit. Morgen weer even verder kijken. Het blijft een hobby... ;)

Racer

Berichtdoor Racer » Do Jul 05, 2018 22:04

Inmiddels weer alles gemonteerd, tevens nieuwe olie + filter en pakking op de motor blok geplaatst. Deze is ook zo goed als dicht nu.

Helaas alleen problemen met het laden van de accu. ik krijg wel spanning uit de dynamo maar de accu spanning gaat niet hoger dan 6.2 volt. Tevens staat er ook geen 6 volt op de dynamo vanuit de spanningsregelaar. Als ik hem op contact zet. Moet dit nog verder uitzoeken mij is nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit allemaal kan nameten.

Echter wel een minder leuke ontdekking gemaakt, 1 cilinder ploft de hele tijd. Dus ik wou vandaag bij de motorzaak nieuw bougies halen. Oude er uit gedraaid. En bij het er uithalen zat deze behoorlijk los. Blijkt dat de hele schroefdraad weg is in de cilinderkop :shock:

Afbeelding

MarcelV

Berichtdoor MarcelV » Vr Jul 06, 2018 11:12

Helicoid er in en het is weer klaar.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Vr Jul 06, 2018 11:18

idd, helicoil of schroefdraadbus erin en klaar. Stelt niets voor.

Het niet opladen kan meerdere oorzaken hebben. Heb je een laadlampje in je bedrading. als die niet brandt kun je het wel vergeten. Verkeerd aangesloten bedrading is eerder regel dan uitzondering op een dergelijk project.

In een oudere twin heb ik een keer beschreven hoe het laadcircuit werkt en hoe je e.e.a. kunt testen. Zoek het maar eens terug. Russia 108. Mocht je die niet hebben geef een gil

benno

Racer

Berichtdoor Racer » Za Jul 07, 2018 19:52

Bedankt voor de reacties, ik heb idd al op internet gevonden dat je er bussen voor krijgt. Deze zijn inmiddels als onderweg.

Ik heb diverse reacties gevonden dat dit in een oude twin stond, echter kon ik deze nog niet terug vinden. Zal deze dadelijk eens even gaan zoeken op de website. Bedankt voor de tip !

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Jul 08, 2018 21:15

Die schroefdraad bussen zijn de oplossing maar ook kut, ze blijven altijd om de bougie zitten.
Let wel ff op als je opnieuw de schroefdraad snijd dat in het bdp staat en er wat in stopt zoals een oude sok.
Daarna nablazen met een compressor zodat alles eruit is, je kunt locktite gebruiken maar dat blijft niet lang zitten
door de hitte, het is tenslotte het heetste onderdeel, je kunt de bougie ook invetten met kopervet zodat soepel blijft.
Hebben ze ook gewoon bij Brezan automaterialen

Racer

Berichtdoor Racer » Di Jul 17, 2018 19:38

Inmiddels is het bougie probleem opgelost met een ijzeren bus via internet besteld.

Na 2 weken zoeken en proberen, eindelijk het oplaad probleem opgelost, dynamo schoongemaakt en testen uit de twin van Benno uitgevoerd. In de tussen tijd heb ik nog 2 spanningsregelaars op internet kunnen kopen. Eentje blijkt dus kapot te zijn net als die wat op de motor zit. Uit eindelijk de 3de geplaatst ik had de moed al een beetje op gegeven. Motor gestart beetje gas geven en het lampje ging al direct uit en de volt meter liep ook op van 6.2 volt naar 7,2 volt :D Ben blij dat het werkt.

Nu kan ik eindelijk verder met het afstellen, en 1 kleppendeksel lekt nog. Nieuw band op de zijspan plaatsen en gat in de kofferbak van de zijspan dicht lassen. Dan is het de bedoeling om een voorzichtig richting RDW te rijden.
Laatst gewijzigd door Racer op Do Jul 19, 2018 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

nicolai

Berichtdoor nicolai » Wo Jul 18, 2018 19:52

Waarom voorzichtig en niet met je pik omhoog? kijk eens wat ik gedaan heb?

Racer

Berichtdoor Racer » Do Jul 19, 2018 12:07

nicolai schreef:Waarom voorzichtig en niet met je pik omhoog? kijk eens wat ik gedaan heb?

Als hij door de keuring komt, kan dat nog altijd haha :D

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Jul 29, 2018 15:06

Inmiddels weer een stukje verder, compressie op beide cilinders getest, deze zit op 6 bar ( is dat genoeg? ). Ontsteking schoon gemaakt en afgesteld. Tevens ook de kleppen gesteld. Vervolgens ontsteking afgesteld met stroboscoop lamp. Het gekke is alleen nu dat hij soms ploft, lijkt wel uit de lucht filter te komen. Terwijl ik hem nu wel makkelijker krijg gestart. Kan dit ploffen komen door ontsteking?

Afbeelding

Afbeelding

nicolai

Berichtdoor nicolai » Zo Jul 29, 2018 19:17

Ja, wat je veel ziet en zelf ook last van gehad, een vonk die overschiet naar de aluminium behuizing naast de bobine.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Jul 29, 2018 19:53

compressie van 6 is laag voor een kopklepper, hopelijk wel gemeten met je gas vol open tot de naald niet verder oploopt.

Terugploffen kan ontsteking zijn maar vaker een net niet lekker sluitende klep.

benno

Racer

Berichtdoor Racer » Ma Jul 30, 2018 12:50

Gas heb ik niet open gehad, zal het set nog een keer lenen en proberen. Hoeveel compressie zou hij normaal moeten hebben?

Ik moet de zijspan nog dicht lassen, dan kan ik alles weer in elkaar zetten en een stuk rijden. Aangezien ik er ook nog niet op gereden heb. Ik weet namelijk ook niet hoelang hij stil gestaan heeft.

Mr E

Berichtdoor Mr E » Wo Aug 01, 2018 23:08

Ha Racer,

Weet niet of je al bij de RDW bent geweest?
De belangrijkste eis is dat je papieren kloppen.
Ik ben recent met mijn Dnepr uit 1991 bij de RDW geweest, vlak voor het keuringsstation gestrand met een rokende olie lekkende, niet meer lopende motor.
Zonder problemen een kenteken gekregen, er werd nergens naar gekeken, even op de weegschaal en klaar.
Het werd wel zeer gewaardeerd dat ik een lekbak bij me had.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr (with sidecar) 1991
Lotus Excel 1986
Triumph Spitfire 1977
Triumph TR6R 1973 (the bike, not the car)

Terug naar “Ik en mijn fiets”