Voorstellen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Racer

Re: Voorstellen

Berichtdoor Racer » Zo Dec 02, 2018 17:10

Blauw kenteken inmiddels er op zitten, eerste kilometers officieel achter de rug. Alleen de spiegel verloren na de eerste 2 km. Cardan lijkt ook de lekken aan die grote keering waar het wiel op zit. En het zijspan wiellager loopt niet zo lekker. Voorlopig weer wat te doen. :)

Nejra

Berichtdoor Nejra » Zo Dec 02, 2018 18:00

Klinkt als "te overzien". Tip: check het olie-niveau in je cardan. Iets te veel olie en het lekt er gelijk uit zodra het cardan warm wordt onder het rijden. Omdat Russische cardans geen ventilatie-kanaal hebben betekent opwarmen uitzetten en dus druk opbouwen in het cardan. dat kan nergens heen en kiest de makkelijkste weg: langs dat flapje richting wielnaaf. Mocht het oliepeil kloppen dan is het flapje wisselen ook geen moeilijke klus. let wel op dat je bij het monteren de splines (die stervorm die je wiel in gaat) afdekt met plastic oid anders beschadigt dit je nieuwe keerring/flapje en dan blijf je bezig.
Plaatje voor het idee:
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Dec 02, 2018 18:36

Bedankt voor de tip. Dit heb ik dus fout gedaan. Kwam ik ook pas naderhand achter. Zag ergens een reactie van Benno hij had het over een plastic fles klein sneiden en dit er om heen draaien. Deze moet ik dus weer vernieuwen. De rest lijkt nu wel allemaal lek vrij te zijn aan de Cardan.

Olie kon ik niet zo 1 2 3 vinden hoeveel er in moet. Had wel iets gevonden over een peil stok echter heb ik deze niet. Heb de olie nu gevuld tot aan de opening van de vul schroef. Deze zit ongeveer op het midden van de cardan.

geert

Berichtdoor geert » Zo Dec 02, 2018 18:57

Hallo Racer, bij mijn cardan heb ik een vuldop, waar een tühle aan zit voor een slang die met een grote boog tussen de achterbrug en de cardan zit.

dus weg overdruk . Groet Geert.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Dec 02, 2018 20:08

afh. van het model heb je een bijvulschroef met ontluchter of een vulschroef die meteen ook het peil aangeeft ongeveer (die heeft geen ontluchter). Ontluchten kan geen kwaad, sommige boren een gat door de schroef en steken daar een pijpje door met een stuk slang eraan (of een mooie pijpenkrul in het pijpje, werkt ook.

Hoeft niet veel olie in zo'n cardan. 100-120 cc afhankelijk van het model.

benno

Racer

Berichtdoor Racer » Ma Dec 03, 2018 20:09

Bedankt voor de tips, ik heb alleen een vulschroef zonder pijl stok en ook zonder ontluchting.

Speling in het lager van de zijspan is inmiddels al verholpen. Lager in het wiel was niet meer helemaal lekker. Deze heb ik gewisseld met het reservewiel lager. Er zat alleen speling in het voorste lager. Het tweede lager wat er in zit was nog goed. Het tweede lager zou er toch ook eigenlijk zo uit moeten kunnen, het lijkt er op dat deze niet door de opening past waar het eerste lager zit?

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Dec 03, 2018 21:19

Je kunt gewoon een gaatje van 1 mm in de dop boren. Het zal dan een klein beetje gaan zweten daar, af en toe een doekje erover en het is weer schoon.

Het flapje plaatsen met een stuk folie om de tandjes zodat je het flapje niet beschadigd, zoals op het plaatje van Arjen.

Er zijn trouwens verschillende flapjes in omloop, meeste kans op een goede heb je bij Jan Wassenaar.

Mocht hij alsnog blijven lekken dan is de as waar je flapje op moet afdichten waarschijnlijk niet rond.

Bijvullen is ook een optie, als je het overloop kanaal vrij houd komt de olie dan ook niet op je remschoenen, wel op je velg maar dat kun je wegpoetsen.

Wel goed blijven controleren een droge cardan wordt loeiheet en zal dan vast slaan.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Dec 03, 2018 23:53

lagers moeten er zeker wel uit kunnen. zitten er gewone lagers in of kegellagers. hangt een beetje van het wiel af wat je hebt.

benno

Racer

Berichtdoor Racer » Di Dec 04, 2018 17:23

Ik heb al een mail naar Jan gestuurd voor een flap, hij is op dit moment op vakantie dus even afwachten.
Het overloop gaatje was inderdaad dicht, deze heb ik weer open gemaakt en schoon.

Er zaten gewone lagers in, ik heb eentje nu vervangen voor een kegel lager uit het reserve wiel. Nu is de speling er uit. Tweede lager was nog goed. Ik kreeg hem alleen niet door de opening van het eerste lager. De tweede wat er in zat was ook een gewoon lager overigens.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Wo Dec 05, 2018 23:05

Je kunt eigenlijk niet klakkeloos die lagers wisselen. De kegellagers hebben een andere opsluiting en tussenstuk dan de normale lagers. Het zal vast even goed gaan maar mengen is niet de bedoeling. Het gewone lager is niet stelbaar en heeft een eindstop die je gewoon vast draait. De kegellagers zijn wel stelbaar, losse schaal onderin de naaf en de lagers liggen ruggelings naar elkaar toe. Losse schaal in drukbus, aantrekken tot ze net opsluiten en borgen. Is een heel normaal maatje wat elke lagerboer voor 10-15 euro heeft liggen, vaak een 6205

Racer

Berichtdoor Racer » Vr Dec 07, 2018 07:36

Duidelijk, ik ga kijken voor nieuwe lagers.

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Dec 09, 2018 14:19

Sproeiers moesten besteld worden, deze gisteren binnen gekregen en gemonteerd. Alle afstellingen zoals Frank aangaf gedaan. 2x trappen en hij liep al. Verder nog aan het afstellen geweest. Enige wat hij nu nog heeft als je vanuit stationair iets te snel gas geeft dat hij zich als het waren verslikt. Nog even verder proberen met de gasnaalden stand.

Tevens ook nieuwe accu er in gezet en een nieuwe elektronische spanningsregelaar. Dit werkt nu ook allemaal goed :D

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Dec 09, 2018 15:41

Netjes :toost:

Je moet inderdaad nu met de gasnaald hoogte proberen, als dat niet lukt dan moet je een andere maat sproeier proberen groter of kleiner. Het is gewoon uitproberen.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Dec 09, 2018 21:02

Als het bij snel gas geven fout gaat eerst de mengselschroef een kwart tot halve slag rijker zetten

Benno

Racer

Berichtdoor Racer » Ma Dec 10, 2018 19:12

@Benno dit heb ik geprobeerd, wordt er helaas niet beter van. Ik denk dat ik toch even beter na het afstellen moet gaan kijken.

@Frank ik heb ook geprobeerd met gasnaald hoger en lager. Als ik hem hoger zet pakt hij maar moeilijk op, zet ik hem lager komt er bijna helemaal niks meer uit. Het lijkt er op dat hij het beste loopt op de standaard instelling.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Dec 10, 2018 19:59

Blijven de sproeiers over, probeer een 108 en een 112.

Of je gaat zo rijden, kan ook.

Racer

Berichtdoor Racer » Ma Dec 10, 2018 20:03

Ik wil inderdaad eerst even gaan rijden ermee, ook even kijken wat de bougies zeggen kwa kleur. Kan alleen deze week geen lange rit maken i.v.m. stand-by dienst van het werk. Hopelijk in het weekend even tijd om te testen. Als je de gaskraan niet in één keer doordraait pakt hij wel goed op en gaat de toeren in. Het is alleen bij snel gas geven dat hij zich even verslikt.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Ma Dec 10, 2018 23:08

Mijn MT11 houd er ook niet van als ik het gas vol los gooi, maar verder rijdt die als een tiet. Moet ook een beetje een avontuur blijven toch, de Russian motor expierience.

robm84

Berichtdoor robm84 » Ma Dec 10, 2018 23:28

Ik wou al zeggen het is geen moderne motorfiets.
Mijn ural vind het ook niet fijn maar voor de rest heb ik er geen klagen over :-)

Racer

Berichtdoor Racer » Ma Dec 10, 2018 23:41

Hehe dat snap ik :) Alleen als ik het moet vergelijken met de vlakschuif cabarateur pakt deze beter op.

marc

Berichtdoor marc » Di Dec 11, 2018 00:36

Maar wat heb je nu eronder zitten?
Sorry maar kon dat ff niet vinden...de k302?
Grtn Marc

Racer

Berichtdoor Racer » Di Dec 11, 2018 11:52

marc schreef:Maar wat heb je nu eronder zitten?
Sorry maar kon dat ff niet vinden...de k302?
Grtn Marc

PZ28

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Dec 16, 2018 17:46

Bougie zien er al redelijk goed uit na 15 km

Afbeelding

Alleen het starten gaat soms moeizaam, en hij loopt nog niet zo fijn stationair.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Dec 16, 2018 20:01

na zo'n kort stukje deze kleur dan zou ik hem iets rijker zetten. als hij goed warm wordt zullen ze naar wit neigen en dat is te arm voor deze blokken.

Racer

Berichtdoor Racer » Zo Dec 16, 2018 20:41

Benno van Ham schreef:na zo'n kort stukje deze kleur dan zou ik hem iets rijker zetten. als hij goed warm wordt zullen ze naar wit neigen en dat is te arm voor deze blokken.

Rijker in de vorm van de luchtmengschroef of grotere sproeier?

Tevens ook even voor de lagers gekeken, het moeten 7204 lagers zijn.

Frank65

Berichtdoor Frank65 » Zo Dec 16, 2018 21:25

Grotere sproeier, je zult dit echt moeten proberen tot je een goede maat hebt, er is geen standaardmaat die voor elke Rus werkt, elke Rus is anders. Die dingen kosten 2,50 euro per stuk dus dat is de wereld niet.

Bedenk ook dat het een luchtstelschroef is, je stelt de hoeveelheid lucht in, indraaien geeft een rijker mengsel.

Het kan ook voorkomen dat de schroefdraad van de luchtmengsel schroeven niet zuiver is, je hebt dan een beetje speling op de schroef en bij vastzetten trek je hem dan weer een stuk naar buiten en of er lekt lucht langs de draad naar binnen. Je moet daar dan rekening mee houden en eventueel de schroef afdichten met een plastic schijfje o.i.d.

Benno van Ham

Berichtdoor Benno van Ham » Zo Dec 16, 2018 23:22

Rijker als in gasnaald omhoog of grotere sproeier idd,

Mengselschroef werkt tot 1/3e gas ongeveer, alleen leuk voor het initieel oppakken en stationair loop

7204 is een heel rare voor onze wielen, het is een 6205 of 30204 afhankelijk van de uitvoering

Benno

Racer

Berichtdoor Racer » Ma Dec 17, 2018 00:05

Benno van Ham schreef:Rijker als in gasnaald omhoog of grotere sproeier idd,

Mengselschroef werkt tot 1/3e gas ongeveer, alleen leuk voor het initieel oppakken en stationair loop

7204 is een heel rare voor onze wielen, het is een 6205 of 30204 afhankelijk van de uitvoering

Benno

Ik ga kijken voor grote sproeier om te testen. Bij gasnaald omhoog liep bij minder goed.

Net even lagers gezocht. De 7204 is wat nu in het lager staat wat in mijn voorwiel zit ( kegellager ) maten zijn 20x47x15.25 ik kwam dus idd uit op een 30204 deze heb ik ook besteld. Kogellager zou een 6204 moeten zijn. Deze is 20x47x14.

Terug naar “Ik en mijn fiets”