even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1151
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Frank65 » Vr Jun 02, 2017 18:02

Buurman heeft op zijn K750 de puntjes vervangen door een hall sensor, de handmatige vervroeging blijft in takt. Vond ik ook een zeer geslaagde oplossing, heb je in ieder geval geen puntjes meer.

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Vr Jun 02, 2017 18:10

Oh ja: Ter overdenking nog iets anders:
Naar aanleiding van alle verhalen over "de slechte thermische balans van de Russische zijklepper" ben ik de laatste weken flink aan het temperaturen. Voor een eerlijk vergelijk: Ik meet de de cylinderkop net naast/voor de bougie:
Afbeelding

Na 15 kilometer 80-90 snelwegrijden uitvoegen en de laatste 800 meter met 30 door de wijk heen rijden in zijn twee levert bij aankomst dit op als je die 30 in zijn twee rijdt met ingetrokken ontstekingsmanete (fractie boven stationair, ontsteking onvervroegd):
Links:
Afbeelding
en rechts:
Afbeelding

Voor de aardigheid: je kunt het ontstekingstijdstip ook ongemoeid laten (conform veer oftewel: maximaal vervoegd). Dat pruimt een zijklepper qua loop ook nog. Ook die variant heb ik gemeten op bovenstaande wijze, maar dan levert dat een temperatuur van rond de 180 graden op aan beide kanten...... :woow: :stampen:

constant 80 a 90 (snelweg)rijden levert overigens ook temperaturen tussen de 100 en 120 graden op op deze K750.

Ik krijg steeds meer het idee dat "de slechte thermische balans van de zijklepper" vooral bestaat uit "het niet correct aanpassen van het ontstekingstijdstip bij verschillende rijomstandigheden door de berijder van die zijklepper".
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Jun 02, 2017 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Vr Jun 02, 2017 18:18

Frank65 schreef:Buurman heeft op zijn K750 de puntjes vervangen door een hall sensor, de handmatige vervroeging blijft in takt. Vond ik ook een zeer geslaagde oplossing, heb je in ieder geval geen puntjes meer.


Ja.. in principe wel. Aan de andere kant: Fatsoenlijk puntjes moet je eens per 3-5000 kilometer afstellen. Heel veel motoren halen dat per jaar helemaal niet, dus los van de experimenteerdrift: welk reëel probleem gaan we er eigenlijk mee te lijf?? Na drie tegenvallende pogingen op rij met electronische onstekingen heb ik nu even het gevoel dat ik mijn energie beter in het af en toe afstellen van contactpuntjes kan steken :mrgreen: :wink:

Dat gaat vast wel weer over en dan begin ik waarschijnlijk wel weer aan een ander probeersel, maar voor nu zijn punten weer even best.

Bovendien moet eerst mijn Ural weer in elkaar want de nieuwe (krulkas)lagers zijn binnengekomen :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Wo Aug 09, 2017 11:29

Altijd weer: woon-werkverkeer

Afbeelding

Oftewel: eigenlijk valt er niets bijzonders te melden. Hij tuft braaf 1 a 2 keer per week zijn 80 kilometers weg om mij op mijn werk af te leveren (en weer thuis) en daarnaast de nodige plezierritjes....

Leuk ding, zo'n Rus :lol: :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Za Dec 02, 2017 22:57

Tja.. En na alle "Er is niets te melden want hij doet het altijd" berichtjes is het vandaag zo ongeveer op de kop af 1 jaar later (en 12.800 kilometer. ik heb er best veel mee gereden voor een hobby-oldtimer) toch echt mis en is om nog onduidelijk redenen het motorblok vastgeslagen. Geen vooraf-geluiden als aankondiging en gelukkig bij heel weinig snelheid en toeren. Omdat de dynamo er bij verdraaid is schat ik in dat er iets in/bij/met de distributie-tandwielen is gebeurd. ter plaatse de dynamo nog gedemonteerd om te kijken, maar die ziet er op zich prima uit. Als de motor van de week weer "thuis" is de boel maar demonteren om te kijken wat er nou echt aan de hand is.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

chinaman
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor chinaman » Di Dec 05, 2017 13:09

Oh shit man, dat is klote........

Ben benieuwd wat het is. Rij zelf ook zijklepper, met veel plezier, en eigenlijk nooit problemen op 1 na en dat is dat ik al
jaren zit met een laadprobleem.
Zit met smacht te wachten op de volgende sleuteldag om het probleem voor te leggen aan mensen met verstand van zaken,
maar dit terzijde.

Succes met zoeken/oplossen naar/van het probleem.

Ik blijf het volgen..... 8) .............
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2215
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor nicolai » Di Dec 05, 2017 20:48

Ik vind het lovenswaardig 12.000km zonder grote problemen, die van mij is 14 jaar oud en 23.000 en heb een logboek vol ellende.
En hij was nieuw uit het krat en komt gemiddeld dus op 2000km p/jaar dat vuile graf ding laat mij altijd in de steek
Als hij niet hikt of iets mankeert wordt ik achterdochtig en ga er steeds serieuzer over denken om hem weg te doen.
Toen ik hem de eerste keer bereed kwam ik vlak voor de van Brienenoord brug tot stilstand met een gat in de zuiger na 52km.
Exploderende ontstekingen/dynamo's, vierkante lagers en ga zo maar door, ik ben er zo klaar mee, de lijst is 12 A4-tjes lang
Met Royal Enfields 13 stuks vanuit de Himalaya in Nepal heb ik minder problemen gekend dan met een Ural in zijn eentje.
Toch heb ik nog wel een geweldig idee.... om hem in de fik te steken onder het balkon van mijn altijd klagende buurman als
gepaste wraak actie of win-win situatie, hij een probleem en ik er vanaf!!! Kortom dit wordt het laatste seizoen en dan gaat hij weg.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

johanremmers
Berichten: 115
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55
Locatie: Tilburg

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor johanremmers » Wo Dec 06, 2017 00:00

Ik kan het me voorstellen Nicolai, heb ook aan Enfield zitten denken nadat er na 18.000km op de teller en veel problemen maar ook erg veel lol een drijfstang door het carter van mijn toenmalige Dnepr mt11 kwam kijken (en toch nog rijdend thuiskomen, dat dan weer wel....) , maar na een paar maanden begon het toch weer te kriebelen en dit jaar alweer 11.000 km vrijwel probleemloos afgelegd met de Chang zijklepper. En die gaat niet meer weg.
Gegroet

En Arjen, veel plezier met sleutelen ! Ik begin het te missen ...

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2215
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor nicolai » Wo Dec 06, 2017 21:19

Meestal kom ik wel rijdend thuis na een paar stops op de vluchtstrook zo ook het laatste treffen in een hoosbui.
Wat ik er allemaal van geleerd heb is natuurlijk geweldig, blijf rustig en het komt goed, altijd!
De mindset verandering is indrukwekkend als je Ural of Dnepr rijd maar alles is relatief en iedereen staart je na... wouw!
Maar mijn BMW K100RS is alleen knopje drukken en knallen naar Spanje of Turkije en hooguit versleten banden of remblokken.
Nooit mankeert dat ding wat ondanks zijn hoge leeftijd en kilometers het is altijd starten en lopen.
En dan ga je toch nadenken, dat kan toch anders? oké je maakt avonturen mee die andere niet of nooit kennen maar zou graag eens wat
verdere reizen willen maken dan Nederland of Europa maar dat maakt gewoon geen kans met dit ding, alias maandagochtend productie.
Kortom hij gaat eruit en wel snel ook, oprotten met dat ding ook al zijn ze het er thuis niet mee eens, ik moet hem altijd repareren.
Ik ben hem helemaal zat en binnenkort komen jullie hem tegen op marktplaats of brandend in de krant!!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

chinaman
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16
Locatie: Catcity

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor chinaman » Do Dec 07, 2017 15:39

Nou Nicolai, man, wat is dat nou.

Na al jou opbeurende reactie's op mijn laadprobleem is het nu mijn beurt op jou op te beuren.
Waar jij het nu over hebt, al die reparatie's, al die frustratie's, al die ellende, altijd op het verkeerde moment op de
verkeerde plaats pech hebben, eindelijk na lange tijd een probleem opgelost te hebben en dan na enkele dagen het volgende probleem alweer tegen komen, dat beste Nicolai, dat is nu de charme van het hele oostblokgebeuren!

En dan natuurlijk de mooie dingen van mensen die met hun mond open staan te kijken van: die heeft lef om met zo'n stuk ijzer rond
te rijden, de leuke treffens en ritten (hoewel ik die nog maar enkel meegemaakt heb), de vakbekwame steun van medeleden.

Ik zou zeggen, gooi hem in een hoek met een laken erover heen zodat je hem niet telkens hoeft te zien en straks, in het voorjaar, dan
krijg je er weer zin in.
Ik heb mijn Chang ook wel eens vervloekt met dat laadprobleem, kromme wielen en bijna geen remmen.
Maar als ik dan de weg op ga en naar motortreffens (want die doe ik toch wel een zo'n 15-20 per jaar) en als ik dan die ruige Harley mannen
met hun grote baarden op z'n knieën vol bewondering naast die Chang Jiang zie zitten, echt, dan vergeet ik alle ellende, temeer ook denk ik omdat ik dan op de plaats van bestemming ben en daar veel drank, veel eten en veel goede bands zijn............. 8) ............

Maar goed we dwalen af. Het ging om een vastgelopen blok van Nejra, ja, daar heb ik geen idee van wat dat kan zijn. Ben benieuwd.

Nejra succes en Nicolai STERKTE man en maak de goede beslissing............ :toost:
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2215
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor nicolai » Do Dec 07, 2017 21:34

Dank voor je op beurende woorden, ik zal er even over nadenken
Een vast gelopen motorblok is toch wel vreemd, je gaat dan nadenken over een tandwiel dat is afgebroken.
Hoewel als jou dynamo verdraaid is zou je denken aan de dynamo inwendig iets mankeert anders is hij niet mee verdraaid.
Ga het maar onderzoeken, kleppen kunnen het niet zijn want het is toch een zijklepper.
De oliepomp zou ook nog als verdachte in aanmerking kunnen komen zodat er geen smering is maar dan zou je toch wat geluid
moeten hebben gehoord maar ja met zo'n bonk antiek is natuurlijk alles mogelijk, hou ons maar op de hoogte.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

geert
Berichten: 86
Lid geworden op: Di Okt 11, 2011 18:04
Locatie: nieuw bergen lb

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor geert » Do Dec 07, 2017 22:42

Eerst even aan Nicolai, na zoveel jaren van rijden/sleutelen heb je dan dat moment die k*t bak weg er mee.
Maar vergeet niet ze zijn gemaakt om te werken in blubber en bagger en niet om te racen, we hebben beide de 2003 en het waren de eerste met deze motor vol kinderziektes, maar na 14 jaar lopen ze nog steeds. KOP OP!!!
Wat dat vast gelopen blok betreft, eventueel een losgelopen koppelingsbout?
Groet Geert

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2215
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor nicolai » Za Dec 09, 2017 20:51

Dank Geert voor je op beurende woorden, inderdaad het ramp model jaar 2003
Nieuw waarmee men toen dacht dat alle oude problemen voorbij zouden zijn.
Het motorblok zelf is niet zo heel veel mis mee het is de rotzooi die er aan hangt.
Zoals de dynamo, krukas tandwielen, ontsteking en de arme euro 2 afstelling van de carburateurs
Zo ook een katalysator die geen goed doet aan de verbranding maar ook de rest van de motor is gestoeld op de oude leest.
Mijn tank is een geroeste ramp waar ik elk jaar opnieuw mee tob en moet schoonmaken vanaf het begin af aan en daarom
liep hij in het begin helemaal in elkaar omdat hij geen benzine kreeg en de boor krullen nog onderin de tank lagen.
Oké de Sovjet Unie was nog niet zo heel lang gevallen en met die geest kocht ik toen dat ding als een leuke sleutel motor.
Ik ben handig dus wat moet je gebeuren zou je zeggen, een beetje verbeteren en dan kom je er wel zou je denken maar de
waarheid is dat het basis materiaal zo slecht van kwaliteit is dat je aan de lopende band moet sleutelen om het op orde te houden.
Ik ben al aardig ver met de verbeteringen maar wordt het wel een beetje zat en neig naar iets anders en betrouwbaarders.
Met mijn BMW die ik ooit van Benno heb gekocht heb ik nooit problemen, het is 35 jaar oud en start als een zonnetje kun je mee rijden
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Ma Dec 11, 2017 15:43

Bedankt voor de opbeurende opmerkingen. De K750 is in ieder geval weer opgehaald en staat weer in het hok. Ik heb nog geen idee wat hij mankeert. Ik ben nog niet aan de "lijkschouwing" toegekomen. :oops:

Tja, en ik zal ook maar een paar opbeurende woorden aan het adres van Nicolai posten, want opgeven is natuurlijk zonde.

Qua kwaliteit: ik denk dat een K750 of willekeurig welke rus uit de jaren 50 of 60 minder materiaalissues zal kennen dan een jaren 90 of begin 2000 Rus. Ik heb natuurlijk alles uit elkaar gehad, maar ik heb vooral "slijtage door natuurlijk verloop" en "sporen van onhandig sleutelwerk" moeten verhelpen. Alles wat naar minderwaardig materiaal riekte was van recenter datum dan de basis van de motor.....

Als ik dat vergelijk met mijn Ural (van 1991) dan zie ik een wereld van verschil en begrijp ik je verhaal opeens een stuk beter.
In mijn ogen is alles loshalen en vervangen wat je niet aanstaat is in mijn ogen de enige manier om alles weer min of meer betrouwbaar(op jaren 50 niveau) te krijgen. "Lapmiddelen" of een deel verbeteren betekent meestal dat er "verderop in de keten" iets kapot gaat. Alles waar je aan twijfelt nalopen en vooral veel rijden. Als de uitdrukking "stilstand is achteruitgang" ergens voor opgaat is het wel voor een - conceptueel - oudere motor als een Rus.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

johanremmers
Berichten: 115
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55
Locatie: Tilburg

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor johanremmers » Zo Feb 25, 2018 12:42

En hoe is het nu met je Russische dame; nog in een diepe winterslaap of inmiddels wakker gekust ?
Groet, Johan

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Zo Feb 25, 2018 20:05

De K750 speelt nog voor Doornroosje. er kwam iets tussendoor en er waren wat problemen met de zwarte zijspan en dus moest de K750 helaas even wachten.


Wordt binnenkort vervolgd!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Zo Dec 30, 2018 12:50

Nejra schreef:Wordt binnenkort vervolgd!

Tja.. "Het duurt even, maar dan heb je ook wat" zeggen ze wel eens. Dat "binnenkort" werd dus ruim een jaar. Soms dringen werk en andere motoren even voor en verschuiven dit soort grotere klussen naar achteren. helaas :(

Gisteren dus maar eens aan het demonteren geslagen. Nog best een klusje bij deze K750, want we zeggen wel eens iets over framelengtes, en deze is dus extreem kort. Zo kort dat ik niet eens bij de hardyschijf kan zonder de achterbrug te demonteren, en dus ook het spatbord, de electra enzovoorts, laat staan dat ik makkelijk even een versnellingsbak of motorblok demonteer. Voor je er erg in hebt ligt de hele motorfiets weer in onderdelen aan je voeten.... Wat dat betreft is het net een Japanner.
Wel gelijk een mooie gelegenheid om eens te kijken wat een kleine 13.000 kilometer bijna dagelijkse inzet doen met een K750. Voorlopig resultaat van deze "Lijkschouwing":

1) Alles is lekker vet. Ik weet nog dat ik eea extra in het vet had gezet omdat ik er ook in de winter mee rijd. Nou... Dat is gelukt. op de uitlaten na: geen roest of andere inwerking van elementen.
2) cardan: mankeert niets aan. Niet gelekt, geen speling of lekkage en de remvoeringen zijn ook nog prima. remmen doet die roze voering niet al te fanatiek. slijten blijkbaar ook niet. => niks aan doen
3) Versnellingsbak: idem. Geen speling, geen lekkage en er komt zelfs geen "mayonaise" achtige olie uit. => niks aan doen.
4) koppeling: drukstiftlager heeft zich diep ingevreten in dat "paddenstoeltje". Als ik het nu niet tegen was gekomen dan had dat op korte termijn problemen gegeven. het "verbeterde" lager met zo'n bronzen middenstuk is er trouwens niet veel beter aan toe en bij het demonteren vielen de kogeltjes er uit. => vervangen.
5) motorblok.. tja.. wat zal ik zeggen. het is heel vet en het staat vast. ik was van plan nieuwe pakkingen onder de klepveren te leggen omdat eea daar een beetje doorzweette en rond de carterontluchting wilde hij altijd wat vettig hijgen en dat heeft ook zo zijn sporen nagelaten. Verder is er van buiten niet veel aan te zien, behalve dan dat het vast staat. ik heb de olie afgetapt maar die zag er opvallend schoon uit en was zonder metaaldeeltjes. Er ligt ook niets in de carterpan en zelfs niets bijzonders aan de magnetische aftapplug. Wat het ook is dat hem vast houdt: het heeft niet lang gespeeld.
Aan de kopelingskant zie ik niets bijzonders en even snel de cylinderkoppen er vanaf laat ook geen vreetsporen zien in de cylinders (hij staat vast in ongeveer het onderste dode punt). Mijn vermoeden is dat ik bij de distributietandwielen moet zijn, maar... die zitten nog "verstopt" dus dat komt binnenkort.

Oh ja, en zo'n extra diepe carterpan is een drama als je motorblok het frame in- of uit moet. Dat hij steviger is dan zo'n geperst-plaat-ding is fijn en in theorie is extra olie ook niet verkeerd, maar het merendeel zit buiten bereik van de oliepomp en ik heb sterk het idee dat de onderste olie nooit mee doet omdat de oliepomp de bovenste olielaag aanzuigt: dat hete spul dat net uit het blok is komen spatteren. Als ik eea weer monteer komt er een alu Uralpan onder a-la kopklepper (om heel eerlijk te zijn: ik had die al klaar liggen...)

Wordt vervolgd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

ronnieboy
Berichten: 36
Lid geworden op: Di Dec 18, 2018 12:13
Locatie: haarlem

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor ronnieboy » Zo Dec 30, 2018 14:46

succes en hou vol!!

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 582
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 23:01
Locatie: Nieuwegein

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor robm84 » Zo Dec 30, 2018 16:09

Je moet je olie aanzuig ding ook verlengen met een diepe oliepan!

Dan gebruik je alle olie :-)

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1151
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Frank65 » Zo Dec 30, 2018 16:36

Sowiezo onzin zo een diepe pan vind ik, duurt alleen langer tot de olie heet is. Een goed opgebouwde en afgestelde zijklepper wordt niet te heet. Is meer symptoom bestrijding zo een diepe pan.

Dat met die paddestoel kan komen als de koppelling niet volledig los komt. Na koppelen moet er een klein stukje speling op de handle zitten, er zit dan geen druk op de koppelingsstift en de kogels van de paddestoel komen volledig los en kunnen niet inslijten.
Blijft er een klein beetje spanning op de koppeling staan dan staat er altijd druk op het lager en slijt dit dus snel in.

Jan Wassenaar heeft trouwens een alternatief met rollagers die slijten ook minder snel in.

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Zo Dec 30, 2018 19:02

Goed, die pan is alvast preventief vervangen. Het motorblok staat nu toch op mijn werkbank. Omdat er uitwendig niets te zien is maar eens begonnen met het checken van het labyrint/distributietandwielen. Vanuit een soort onderbuikgevoel had ik enige verdenking in de richting van de tandwielen als mogelijke boosdoener maar.....
Afbeelding
.. aan de tandwielen of - montage etc. mankeert niets.

Met de hand proberen te draaien en binnen de tandwielspeling zit er beweging in dynamo en nokkenas, dus in eerste instantie toch verder zoeken naar een oorzaak in verbinding met de krukas.

Dan maar de cylinders er af. Eerst rechts. Ziet er goed uit, zuiger ook. Alleen een dikke laag droge kool bovenop de zuiger.
Afbeelding

Voor de zekerheid de zuiger gedemonteerd om krassen etc. te voorkomen en door naar de andere kant maar.... hé... nu draait de krukas wel. gewoon met de hand, alleen hoe valt dat te rijmen met die rechter cylinder-met-gave-wand en die zuiger?? Ik kom er niet uit, maar na een half uur deductie zonder resultaat valt me wel op dat nu er beweging in zit ik die krukas wel heel makkelijk rond kan draaien met de hand. ergens hoort daar nog iets van compressie te zijn, maar die schittert vooral door afwezigheid... hmm... vreemd.

Dan maar de linkercylinder er ook af.... van binnen is die cylinder keurig glad en onbekrast... maar dat mag een wonder heten gezien de resten zuigerveer die er gelijk uit komen vallen:
Afbeelding

Twee zuigerveren aan gruzelementen. Gek genoeg ziet de zuiger er ook nog prima uit, is lekker vettig en onbekrast maar.... hoe kom ik aan twee gebroken zuigerveren en dan niet gewoon gebroken maar gebroken op heel veel plaatsen tegelijk?? :shock:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1151
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Frank65 » Zo Dec 30, 2018 19:15

Nejra schreef:Twee zuigerveren aan gruzelementen. Gek genoeg ziet de zuiger er ook nog prima uit, is lekker vettig en onbekrast maar.... hoe kom ik aan twee gebroken zuigerveren en dan niet gewoon gebroken maar gebroken op heel veel plaatsen tegelijk?? :shock:


Made in China ? Gekocht bij Ural Zentrale ?

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Zo Dec 30, 2018 19:17

Frank65 schreef:
Nejra schreef:Twee zuigerveren aan gruzelementen. Gek genoeg ziet de zuiger er ook nog prima uit, is lekker vettig en onbekrast maar.... hoe kom ik aan twee gebroken zuigerveren en dan niet gewoon gebroken maar gebroken op heel veel plaatsen tegelijk?? :shock:


Made in China ? Gekocht bij Ural Zentrale ?

Russisch. ik heb het doosje nog. Ik weet alleen niet meer waar ik ze gekocht heb.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Racer
Berichten: 90
Lid geworden op: Di Mei 22, 2018 08:45
Locatie: Zuid-Limburg

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Racer » Zo Dec 30, 2018 22:47

Lijkt meer op een materiaal probleem. Verkeerde harding van het ijzer o.i.d misschien? Smering heeft hij gehad anders waren ze blauw geweest.

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Ma Dec 31, 2018 10:14

Materiaal vind ik geen bevredigende verklaring. De andere zuiger geeft twee veren uit de zelfde verpakking en die heeft nergens last van. Gebrek aan smering zoals gezegd ook niet, maar omdat ik wel wil weten wat er gebeurd is heb ik er de literatuur eens op nageslagen, hier en daar wat nagevraagd en eea gemeten. Het valt niet heel erg mee er iets zinnig over te vinden maar wat ik tegen kwam was dat meervoudige zuigerveerbreuken kunnen komen door:

1) Te weinig slotspeling van de veren. Die was 0.2 bij montage en zou goed moeten zijn. Bij slijtage wordt die allen maar groter. Ik kan niet meer achterhalen wat die nu zou zijn met al die stukjes. => lijkt me geen aannemelijke reden in dit geval, want ik verwacht dat als je die te klein kiest je al vrij snel problemen hebt en niet na meer dan 10.000 kilometer op een koude dag bij het starten.

2) Te veel speling tussen zuiger en cylinder waardoor de veer buiten zijn groef kan komen. Nagemeten, maar die is max 0.11 mm en minimaal 0.09 => niet extreem ruim en dus niet van toepassing.

3) zuigerveer heeft te veel ruimte in de groef in de zuiger. Dat heb ik hier mogelijk wel. Tenminste, vergeleken met de zuiger aan de andere kant, waar de ringen "zuigend" in de groef liggen hebben de resten ring hier 1 tot 2 tiende ruimte. lijkt me heel veel en dat is dus waarschijnlijk de oorzaak.


Omdat de cylinder nog in orde is zou een nieuwe zuiger, een set veren en wat pakkingen genoeg moeten zijn om eea weer in orde te krijgen. Ik zal gelijk ook de pakkingkjes onder de klepveren wisselen. Die zweten el een poosje en nu ligt de cylinder er toch vanaf....
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3278
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Benno van Ham » Ma Dec 31, 2018 12:36

arjen, goed bezig. Ik zou even een handhoontje er doorheen halen om wat verse oliegroefjes te maken, kan nooit kwaad. dan alles weer monteren met goede zuigers en veren (almot o.i.d.).

teveel veerspeling kan er inderdaad voor zorgen dat ze breken, ze hebben wel wat nodig echter omdat de aanliggende kracht grotendeels komt door de druk van de verbrandingsgassen achter de veer. Niet al te krap houden dus.

Ik heb zelf de koppelingslagers vervangen door rollenlagertjes, Jan verkoopt die ook. Voordeel, druk wordt over een groter deel gespreid en er zitten twee hardstalen plaatjes bij waar het lager overheen loopt. scheelt in slijtage. Bij mij werd daardoor trouwens de complete inbouwdiepte van de koppelingsset (paddestoel plaatjes en lager) wel iets groter waardoor de koppelingshendel wat anders uitkomt. (je moet wat meer speling in de kabel geven.

Over de diepe pan zijn de meningen verdeeld idd. als je het hele jaar door rijdt heb je in de winter nadelen ervan, in de zomer voordelen. het is een keuze. Je moet dan wel de pickup van de oliepomp verleggen naar een dieper punt natuurlijk, anders doet die extra olie hoegenaamd niets.

Soms zie je nog een modificatie om het olieniveau in het voordeksel te verhogen door de afloopgaten dicht te maken met een klein 90 graden bochtje, er blijft dan meer olie in het deksel waardoor distributie beter gesmeerd zou worden. Nu heb ik al best wat uit elkaar gehad maar nog nooit slecht gesmeerde voorkanten gezien, ik zou het dan ook niet doen.

succes ermee,

benno

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Ma Dec 31, 2018 15:00

Thanks Benno.

Om eerlijk te zijn heb ik bij het monteren de breedte van de veer en de breedte van de groef nooit gecontroleerd. ik heb destijds alleen gelet op de slotspeling. De Cylinder heeft niets en zelfs nog een prima maat, dus daar gaat de hoon doorheen en er komt een nieuwe zuiger in. De rechter kant mag blijven zoals hij is, die is net lekker ingelopen.
Die nieuwe zuiger wordt dan alleen wel Russisch want die heb ik al liggen en heeft een fatsoenlijke afwerking en maat (en een kloppende gleuf voor de ringen). Destijds laten liggen omdat hij net iets minder mooi "matchte" qua gewicht, maar dat is minimaal en de pasvorm/maat klopt. Nieuwe veren heb ik ook nog en als ik aan de "andere" kant kijk dan zijn die dingen mooi ingelopen en niet versneld versleten oid. Zonde om iets wat je al hebt niet te gebruiken. :roll:

Ik zie ook niets in die distributie-peil-modificatie. Mijn tandwielen hebben aardig wat voor hun kiezen gehad, inclusief veel snelwegverkeer(en dus toerentallen die wat hoger liggen). Ik zie geen slijtage-verschijnselen oid en ik geloof dus niet zo in dat slechte gesmeer. Komt mij te veel over als "oplossing zoekt probleem".

Ik heb mijn olie-aanzuig nooit verlengd dus ik denk dat ik tot nu toe vooral heb gereden met iets dat qua configuratie denk ik prima te vergelijken is met een lage pan. Gaf geen probleem in de zomer, dus ik ga voor nu voor een "echte" lage pan. Bevalt het niet dan zit die diepe er ook zo weer onder.

En ik ga ook eens op zoek naar zo'n rollenlagertje
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor Nejra » Ma Jan 07, 2019 19:41

Update:

Cylinder licht gehoond, Veren op een passende nieuwe Russische zuiger er in. oh ja.. nieuwe kurkringetjes omdat er een een beetje lekte... en omdat ze er dan toch uit zijn de kleppen even netjes opnieuw ingeslepen.
Afbeelding

Afbeelding

en alles zit weer in elkaar. inclusief "Ural-carterpan met oorspronkelijk volume" :mrgreen:
Ik blijf het een mooi blok vinden om te zien :mrgreen: :D
Afbeelding

Nu de motor er weer omheen monteren. schijnt toch prettiger te zijn bij het rijden :lol: :roll: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.103-10 met span
- Aprillia Scarabeo 250 ie
- Yamaha SR400

:toost:

ronnieboy
Berichten: 36
Lid geworden op: Di Dec 18, 2018 12:13
Locatie: haarlem

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor ronnieboy » Ma Jan 07, 2019 21:00

en als t goed is kom je dan ook wat sneller vooruit :D

johanremmers
Berichten: 115
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55
Locatie: Tilburg

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Berichtdoor johanremmers » Vr Jan 11, 2019 04:16

Dank voor je verhaal Arjen, jouw blok is altijd in mn kop blijven zitten, voelt gelijk een stuk lichter....veel plezier nog met je fraaie zijklepper.


Terug naar “Ik en mijn fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten