Planeta afstellen

Tweetaktforum waarin onze rokende forumgangers hun frustaties kwijt kunnen. Dus, IZH, TIZ, Jupiter, Jawa, MZ, CZ leef je uit.

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Volgaman

Planeta afstellen

Berichtdoor Volgaman » Za Feb 12, 2011 22:53

Hallo,

vandaag de eerste km's gereden met mijn Planeta Sport. Alle kabels vernieuwd, wielen gewisseld, carburateur gereinigd, nieuwe benzinekraan, nieuwe remvoeringen erin, allemaal kleine dingetjes.

Nu dus de eerste proefrit gemaakt. Resultaat: bij lage toeren heeft ie erg weinig trekkracht, het gas moet ver open en met de koppeling spelen om te voorkomen dat ie afslaat. Vanaf een hoger toerental trekt ie dan als een beest. En (vooral) bij gas loslaten bij hoger toerental klinken er metalige klappen in de uitlaat, dat klinkt echt niet gezond. Lijkt mij dat er ergens iets niet goed staat afgesteld.

Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe je de ontsteking en carburateur precies afstelt. Daarom gooi ik het hier in de groep: heeft iemand tips?

Bedankt!

Groet,
Theo

espe

Berichtdoor espe » Di Feb 15, 2011 03:53

Hoi Theo,

Het lijkt erop dat je ontsteking iets te vroeg staat. Stel de contactpuntjes zo af dat ze bij de maximaal geopende stand 0.3 tot 0.4 mm open staan. Vervolgens kun je de plaat waar de kontactpunten op vast zitten verstellen door twee schroeven die in de sleufgaten zitten iets los te draaien. Vervolgens de plaat iets verdraaien met de klok mee (dacht ik). Het is een proces van uitproberen en verstellen net zolang tot je denkt het beste gevoel te hebben. Oh ja, dit zit allemaal achter de kap aan de rechterzijde van je motor, op de kont van je dynamo. Mocht het niet verbeteren dan zou ik vervolgens de caruburateur schoonmaken en de sproeiers en gasnaald controleren.
Succes, Simon. 8)
RUStig aan man!

Don't ride on the grass, smoke it.
TSDF forever!

nicolai

Berichtdoor nicolai » Di Feb 15, 2011 22:19

ben het helemaal eens met de vorige spreker.
Ik zelf heb ook wel eens gereden op een jupiter 2 takt.
Ja dat klopt laag vermogen onderin en dan ineens een grote uithaal
met een een gehuil van heb ik jou daar! en een detonatie klap als je het gas dicht draaid is niet zo vreemd en soms ook genieten. ha ha ha
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Volgaman

Berichtdoor Volgaman » Di Feb 15, 2011 23:19

OK, ik zal nog eens naar de ontsteking kijken. Bij gebrek aan gegevens hoe hij moet staan maar op de trial-and-error methode,
maar die contactpuntafstand zal ik zo instellen.

Nicolai, weinig vermogen onderin is bij veel tweetakten niet vreemd, maar ik heb het idee dat het bij mijn PS beter moet kunnen
dan dat het nu is. Verder kan ik mij niet echt voorstellen dat Russische motorblokken zo hoogtoerig zijn. Het zijn geen Japanse
blokken die bij 7000 tpm pas beginnen..
En van die detonatieklappen zat ik niet te genieten, ik zat meer met samengeknepen billen: Hoe lang gaat dit goed??? :oops: :cry:
De eerste keer dat het optrad, dacht ik dat de middenstander tegen de uitlaat aan zat te klappen, maar dat bleek het niet te zijn.

Groet,
Theo

handjesman

Berichtdoor handjesman » Di Feb 15, 2011 23:37

Volgaman schreef:En van die detonatieklappen zat ik niet te genieten, ik zat meer met samengeknepen billen: Hoe lang gaat dit goed??? :oops: :cry:
De eerste keer dat het optrad, dacht ik dat de middenstander tegen de uitlaat aan zat te klappen, maar dat bleek het niet te zijn.

Groet,
Theo

HaHaaaa! :twisted:
Rusrijden= voor grote jongens, bangebroek! (wodka helpt ook :wink: )

Handje.
DMD-BoB+zijspan 1988/2013
VW Kever 1973
2 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN

Volgaman

Berichtdoor Volgaman » Di Feb 15, 2011 23:44

handjesman schreef:
HaHaaaa! :twisted:
Rusrijden= voor grote jongens, bangebroek! (wodka helpt ook :wink: )

Handje.

:D :D Dat weet ik. Samengeknepen billen, figuurlijk bedoeld natuurlijk.
Ik heb meer ervaring met Russische voertuigen, ben met m'n Volga ook
wel eens met kunst- en vliegwerk thuisgekomen. :D

Terug naar “Smoke on the weg”