hij loopt, maar nu?

Tweetaktforum waarin onze rokende forumgangers hun frustaties kwijt kunnen. Dus, IZH, TIZ, Jupiter, Jawa, MZ, CZ leef je uit.

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Henk Hilarius
Berichten: 5
Lid geworden op: Za Aug 07, 2010 12:16
Locatie: Sneek

hij loopt, maar nu?

Berichtdoor Henk Hilarius » Vr Apr 22, 2011 22:14

Beste forum leden,

Mijn pa heeft inmiddels zijn jupiter 3 lopend, super geluid zo'n tweetakt.

Helaas is hij hier blijven steken, het probleem is namelijk dat hij hem niet kan ontkoppelen.

De motor start gewoon in z'n vrij, als je hem dan in de 1e versnelling drukt gaat dat ook en draait het achterwiel.

Wie o wie heeft een idee? licht het aan het ontkoppel mechanisme of bijvoorbeeld de platen?

Een tweede vraag die hij had is of er ook olie in het blok moet? en zo ja waar? hij (en ik ook) kunnen geen vuldop vinden, terwijl mijn 350cc jawa toch echt wel olie nodig heeft.
Zodoende zit ik zelf ook te denken aan verkleefde platen.

Graag horen we jullie ideeen.

mvg,

Reinder en Henk

Gebruikersavatar
Volgaman
Berichten: 41
Lid geworden op: Za Okt 09, 2010 10:39
Locatie: Helmond

Berichtdoor Volgaman » Vr Apr 22, 2011 23:59

Kan zijn dat de koppeling blijft hangen, dat de platen aan elkaar plakken. Kun je met draaiende motor
in de eerste versnelling met ingetrokken koppeling stilstaan, of kruipt ie heel erg?
Ik zou om te beginnen eens die kabel ietsje strakker zetten en kijken of het vrijkomen dan verandert.

Ik kan mij echt niet voorstellen dat er geen olie in de versnellingsbak moet, dat zou een revolutie in de
motortechniek zijn, tandwielen die zonder smering kunnen. :shock:
Ik zie hier op de site in de clubwinkel een tweetal boekjes over de Jupiter 3. Staat daar niet in hoe je
de olie ververst? :wink:

Suc6,
Theo

Gebruikersavatar
Jan Wassenaar
Berichten: 166
Lid geworden op: Za Mei 29, 2004 22:01
Locatie: Marssum

Jupiter

Berichtdoor Jan Wassenaar » Za Apr 23, 2011 12:29

Beste Henk,

Denk dat je koppelings platen vast gekleefd zijn door het lange stilstaan.
Aan de linkerkant zit een plaatje met een embleem op het blok, deze kun je demonteren door de twee boutje los te draaien.
Dit is meteen de olie vul opening.
aan het plaatje zit een pelistok.
Gebruik sae 80 hooguit GL3,anders gaan je kopelingsplaten er zeker aan.
En krijg je hier alleen maar problemen mee.

Achter het plaatje zitten ook de bouten voor de afstelling van de koppeling.( boutjes met veer er achter)
deze kun je iets uitdraaien zodat je wat minder veerdruk op de kopeling krijgt.
Misschien komt het dan weer los.
daarna geheel vast draaien en dan 1 1/2 slag los

Als je nog platen of olie nodig hebt, ik heb er nog :wink:

Succes
Groet Jan
'Een mens lijdt het meest, van het lijden dat hij vreest'

Henk Hilarius
Berichten: 5
Lid geworden op: Za Aug 07, 2010 12:16
Locatie: Sneek

Berichtdoor Henk Hilarius » Za Apr 23, 2011 15:44

Nou het vulgat hebben inderdaad gevonden! helaas zonder pijlstokje.
Nu staat in de boekjes die we van UDCN hebben ontvangen dat er 1l in moet.

De oude staat er inmiddels uit te druppen, er zat niet zo veel meer in.

Jan, jij schrijft dat er gl3 olie in moet? gl staat voor de zwavel toch?
In mijn jawa moet namelijk al gl4 wat al minder zwavel bevat dan de standaard gl5.
de jupiter moet dus olie met nog minder zwavel hebben of voldoet gl4 ook?

groetjes,

Henk en Reinder

Gebruikersavatar
Jan Wassenaar
Berichten: 166
Lid geworden op: Za Mei 29, 2004 22:01
Locatie: Marssum

Olie en natte koppeling

Berichtdoor Jan Wassenaar » Za Apr 23, 2011 17:22

Gl4 zal nog wel gaan, maar desteminder toevoegingen destebeter voor je platen en afdichtingen, die zijn niet berekend op dat moderne spul.

Groet Jan
'Een mens lijdt het meest, van het lijden dat hij vreest'

Henk Hilarius
Berichten: 5
Lid geworden op: Za Aug 07, 2010 12:16
Locatie: Sneek

Berichtdoor Henk Hilarius » Zo Apr 24, 2011 13:14

Nu met filmpje: http://youtu.be/G3SNBYNutXI

Helaas wil hij nu niet meer lopen omdat een bougie niet lekker vonkt, waarschijnlijk iets mis met de bobine.

groetjen.

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2154
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 22:36
Locatie: Pakistan Baluchistan

Berichtdoor nicolai » Zo Apr 24, 2011 20:28

Ik weet niet hoe of wat met jou brommerd maar ik zag en hoorde
een aantal backfires en zag wat ontploffingen her en der.
Nu heb je dat met 2 takten wel vaker en zeker zonder membraan.
Zit zo,n ding er niet in bij een jup? het zou ook kunnen gebeuren door de
losse uitlaatringpakking waardoor de 2 takt niet genoeg tegendruk
kan genereren en het fout gaat, wel een mooie brommerd hoor!
succes met je project, zelf heb ik geen tijd om mij meer in dit soort dingen te verdiepen maar zou graag aan mijn eigen project.
Ligt al veel te lang stil helaas.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)

Gebruikersavatar
espe
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo Mei 02, 2010 22:11
Locatie: Grootebroek

Berichtdoor espe » Zo Apr 24, 2011 22:08

In de handleiding die ik heb van de planeta/jupiter staat dat er gewoon 15W40 motorolie in de versnellingsbak moet. Dit gaat prima. Als je geen peilstok hebt, zit er dan niet ergens een niveauplug die je los moet draaien, en dan vullen tot de olie daaruit stroomt? Of is dit weer alleen bij de Planeta?
RUStig aan man!

Don't ride on the grass, smoke it.
TSDF forever!


Terug naar “Smoke on the weg”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten